Hana Žižková zizkova@phil.muni.cz CJBB203 Zásady psaní bakalářských a diplomových prací Výběr tématu Informační příprava E-zdroje  „I když mnoho přečteš, zvol si jednu věc, kterou toho dne promyslíš.“  Seneca Co je třeba udělat?  Zaregistrovat si předměty: Projekt/BP, ...  Vybrat si téma  (Zpracovat projekt)  Napsat bakalářskou práci  Odevzdat do 30. března až 30. června nebo 30. listopadu Máte už téma BP nebo DP? Výběr tématu  Čím užší téma, tím lépe  Vám blízké téma  Vedoucí 1.Chci zjistit, že platí to a to 2.Takto to budu zjišťovat 3.Zjišťuji to 4.Zjistil(a) jsem, že to (ne)platí Kde najdete témata  IS MU v položce Student → Přihlašování se k tématům/variantám z balíku témat → jméno katedry nebo ústavu Informační příprava  Co musíme udělat, než začneme psát text?  Nejdůležitějším hlediskem je stanovení tematického rozsahu práce – dáno zadáním odborné práce, nutno dále doplnit definováním klíčových slov.  Podle těchto klíčových slov – hesel – se provádí vyhledávání informací. Informační příprava  Smyslem informační přípravy je získat přehled o stavu poznání dosaženém ve sledované oblasti a z tohoto základu pak vycházet ve své vlastní práci  Orientace v problematice zvoleného tématu  Shromáždění podkladů  Výběr a zhodnocení pramenů Dva základní typy vědeckých materiálů  Primární prameny – původní dokument, tj. souvislý text (kniha, článek v časopise, článek ve sborníku, technická zpráva atd.)  Sekundární prameny – informují o existenci primárních pramenů (bibliografie, katalogy, seznamy)  Může být internet jako zdroj vědeckých informací? Jaké zdroje jsou důvěryhodné?  Je uveden autor?  Je uvedeno pracoviště, firma, vydavatel?  Je informace aktuální? Informační zdroje  Knihovny (KJM, MZK, KUK, fakultní knihovny), katalogy přístupné on-line, Souborný katalog MU na http://aleph.muni.cz  Portál elektronických informačních zdrojů MU na http://ezdroje.muni.cz  Další zdroje na internetu Google Scholar, Arxiv.org, Theses.cz, Wolframalpha.com Vyhledávání v elektronických zdrojích  škol* → škola, školní, školník, školství, …  „asimilace znělosti“ → řetězec  AND zužuje možnosti  OR rozšiřuje  NOT zužuje vynecháním Příště: Kritické myšlení Děkuji Vám za pozornost a těším se na další přednášku