Rozhodněte, ke kterým slovním druhům mohou patřit následující formy, a rozlište, zda jde o homonymii (popř. transpozici) slovnědruhovou, nebo o homonymii lexikální: HNÁT VLIVEM JÍ TŘI NA VEDOUCÍ Určete slovní druh tučně vytištěných slov: Copak se tu večer dělo? Že to na tebe prásknu! Poslyš, nejsi ty magor? Následkem nemoci zemřel. Které ze tří kritérií užívaných pro určení slovního druhu zapojíte, budete-li chtít tvrdit, že následující text může být jak jedna věta, tak souvětí: Pišti, svišti. Které ze tří kritérií užívaných pro určení slovního druhu zapojíte, budete-li chtít tvrdit, že podtržené slovo má dvě slovnědruhové interpretace: Místo vašich schůzek sis měl lépe vybírat. Která ze tří kritérií užívaných pro určení slovního druhu zapojíte, budete-li chtít tvrdit, že podtržená slova mají stejnou/různou slovnědruhovou interpretaci: Proto se (dvacet, mnoho, spoustu) lidí stěhuje dnes večer. Která ze tří kritérií užívaných pro určení slovního druhu zapojíte, budete-li chtít tvrdit, že následující tvary jsou a) substantiva a b) slovesa. POHLA UHLA JEHLA CIHLA TRUHLA TÁHLA RUBÁŠ HLODÁŠ GULÁŠ Rozhodněte, ke kterým slovním druhům mohou patřit následující formy, a rozlište, zda jde o homonymii (popř. transpozici) slovnědruhovou, nebo o homonymii lexikální: HNÁT Dej pryč ten hnát/subst. Nemusíme se tak hnát/verb. VLIVEM JÍ Jí/verb rukama. Nedotýkej se jí/zájmeno rukama. TŘI Raz, dva, tři/numeral. Tři/verb. si to místo, ať se zahřeje. NA Na/částice, tu máš. Kniha leží na/předložka stole. VEDOUCÍ Naše vedoucí/substantivum nám oznámila, že se výuka do odvolání nekoná. Zavírání škol je cesta vedoucí/adjektivum procesuální k rozložení studia. Určete slovní druh tučně vytištěných slov: Copak/tázací neurčité zájmeno se tu večer/adverbium dělo? Že/částice to na tebe prásknu! Poslyš/citoslovce, nejsi ty magor? Následkem/sekundární předložka nemoci zemřel. Které ze tří kritérií užívaných pro určení slovního druhu zapojíte, budete-li chtít tvrdit, že následující text může být jak jedna věta, tak souvětí: Pišti, svišti. Může jít o koordinaci dvou imperativních vět, nebo o větu hlavní v imperativu a vokativ. Tvarově homonymní svišti/sloveso nebo substantivum nelze upřesnit ani na základě funkce /syntax). Potřebovali bychom širší a možná i mimojazykový významový (sémantika) kontext. Které ze tří kritérií užívaných pro určení slovního druhu zapojíte, budete-li chtít tvrdit, že podtržené slovo má dvě slovnědruhové interpretace: Místo vašich schůzek sis měl lépe vybírat. Syntaktické a sémantické. Která ze tří kritérií užívaných pro určení slovního druhu zapojíte, budete-li chtít tvrdit, že podtržená slova mají stejnou/různou slovnědruhovou interpretaci: Proto se (dvacet, mnoho, spoustu) lidí stěhuje dnes večer. Sémanticky – kvantifikátory, dvacet je číslovka určitá, mnoho lze i na základě morfologického kritéria řadit mezi neurčité číslovky. U výrazu spoustu jde o substantivum, které ztrácí flexi (deflektivizace), plní funkci kvantifikátoru, kterou mohou plnit jak číslovky, tak měrová adverbia. O substantivum spousta už nejde, protože to by tvar musel znít spousta. Která ze tří kritérií užívaných pro určení slovního druhu zapojíte, budete-li chtít tvrdit, že následující tvary jsou a) substantiva a b) slovesa. POHLA, UHLA, TÁHLA, RUBÁŠ, HLODÁŠ = substantiva i tvary sloves, syntaktické kritérium – role tvaru ve větě/syntaktická funkce zjednoznačňuje slovnědruhovou interpretaci: Pohla jsem se, abych oslovila pana děkana Pohla. Uhla volila část voličů, která uhla z Občanského fóra. Všechna táhla táhla jedním směrem. Rubáš uhlí a ve čtyřiceti ti obléknou rubáš. Hlodáš roste na neúrodných místech. Hlodáš kost. JEHLA, CIHLA, TRUHLA, GULÁŠ Formální kritérium dvojí interpretaci nevylučuje, sémanticky neexistují slovesa jehnout (pouze jihnout), cihnout, ani truhnout, ani gulat.