Reflexe v profesi učitele Reflexe reflecto = odrážet nazpět Zkušenost není to, co se vám stane. Zkušenost je to, jak naložíte s tím, co se vám stane. A. L. Huxley Proces, který slouží ke zpracování prožitých situací s cílem vytvoření jednání pro další situace Cíl v učitelství: reflektující praktik (ví, co umí, a na čem potřebuje pracovat) Učitel, který má zdravě rozvinuté sebevědomí postavené na reálné skutečnosti, pravidelně reflektuje svou práci a stanovuje si reálné cíle ve svém dalším rozvoji. Proč? funkce poznávací funkce zpětnovazební funkce rozvíjející funkce preventivní funkce relaxační Proč? Model reflexe (F. Korthagen) Reflexe – zpětný pohled na jednání • Vezměte si papír a tužku. • Zamyslete se nad tím, jak jste se v semestru distanční výuky učili. 1) Co byl tvůj cíl? Čeho jsi v tomto semestru chtěl/a svým učením dosáhnout? Co jsi chtěl/a? 2) Jak ses v tomto semestru učil/a? Jak si řídil/a své učení? Jaká byla tvoje motivace? Jaké postupy jsi volil/a? Přemýšlej nejen nad činnostmi učitelů, ale zejména nad tvými vlastními. Jak jsi nad učením přemýšlel/a? Jak ses v průběhu semestru cítil/a? Reflexe – uvědomění si podstatných aspektů Podívej se nyní na to, co jsi napsal/a. Podtrhni si, co je pro tebe důležité. Všímej si rozporů – například mezi tím, co jsi chtěl/a, a tím, co jsi dělal/a, nebo jak jsi nad učením přemýšlel/a. https://jamboard.google.com/d/1-u hw9_iqVT69T0zeUVguR8mUjuAkFQ WRCyxljhGnpA4/edit?usp=sharing Reflexe – vytvoření alternativních postupů jednání Zamysli se nad tím, co bys příště změnila/a, udělal/a jinak, aby ses víc přiblížil/a svému cíli. Napadá tě nějaký koncept z výuky ped, psych, did, který by ti mohl pomoci? Reflexe – vyzkoušení… A znovu do akce… Metody Deník Zpětná vazba Pozorování videonahrávky Kolegiální reflexe Specifické projekční techniky (Zeď, …) Reflexe člověka je příklad nesobeckého aktu rozvoje sebe sama, o čerpání svých vlastních schopností a ochotě být sám sebou. (Rodgers) Dobrým učitelem se člověk nerodí – dobrým učitelem se člověk může postupně stávat. (Petty)