Hodnocení výsledků žáků Zuzana Šalamounová, didaktika JS 2020 Cíle výuky: ▪ Studenti rozumí obsahu pojmu hodnocení a znají jeho typy. ▪ Studenti jsou schopni identifikovat hodnocení ve sledované výuce. ▪ Studenti rozumí specifikům využití jednotlivých typů využití. ▪ Studenti znají základní zásady dobrého hodnocení a umí je modelově použít. Kdy dochází ve výuce k hodnocení? Učitelka: Čím to bylo, že se dali do hromady? Jenom ta samota? Že nechtěli být sami?To ne. Žaneta: Osud. Učitelka: Osud. Osud možná taky. Rudo, co myslíš? Ruda: Já nevím. Učitelka: Vůbec nevíš? Nic nevíš?Vůbec tě nic nenapadá? Ruda: Vůbec nic mě nenapadá. Učitelka: Hmm. Rudu nic nenapadá.Tak Marku. Hodnocení je trvalou součástí interaktivně pojatého vyučování. Podívejte se na komunikaci ve výuce: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/14423/VIR TUALNI-HOSPITACE---POZNAVAME- SVET-A-NASI-REPUBLIKU-SEZNAMENI- S-LITOSFEROU.html/#video_hospitace Čas: 9:55 – 15:00 FORMÁLNÍ vs. NEFORMÁLNÍ FORMATIVNÍ vs. SUMATIVNÍ ▪29.4. ČJ Čtvrtletní práce 2 ▪29.4. ČJ Čtvrtletní práce 29/40 uspěl ▪29.4. ČJ Čtvrtletní práce 2 Zlepšil ses v určování neohebných slovních druhů. Do příště si zopakuj ještě druhy zájmen. Usnadní ti to jejich identifikaci. Úkol na zamyšlení ▪ Jaké vidíte výhody a nevýhody formativního hodnocení? ▪ Vaše postřehy můžete diskutovat v google classroom ve streamu. Formativní hodnocení ▪ Je spravedlivé? ▪ Žáci nechodí do školy, aby byli hodnoceni. ▪ Hodnoceni jsou proto, abychom jim mohli pomoci v další vzdělávací cestě. Formativní hodnocení - přínosy Výkon Postoj Známková ní žádný nárůst Úspěšnější žáci: pozitivní Méně úspěšní: negativní Slovní hodnocení 30% nárůst Úspěšnější žáci: pozitivní Méně úspěšní: pozitivní Formativní hodnocení - přínosy ▪Pokrok všech žáků ▪Lepší klima ve třídě ▪Rozvíjení dovednosti hodnotit u žáků KLASIFIKACE VS. SLOVNÍ HODNOCENÍ Ne každé slovní hodnocení je formativní! Martino, jsi velice nadaná žákyně, sebejistá, výborná čtenářka.Tvoje práce je na čistou jedničku! Eliško, Tvoje úvaha o ideální knize je dobře strukturována, postupně se věnuješ jednotlivým znakům ideální knihy, v závěru vše shrneš a doplníš konkrétními příklady. Líbí se mi, že si v rámci úvahy pokládáš závažné otázky. Celkově považujiTvou úvahu za zdařilou. Příště si po sobě zkus práci ještě jednou přečíst, aby ses vyvarovala drobných gramatických chyb z nepozornosti. NORMATIVNÍ vs. KRITERIÁLNÍ HODNOCENÍ vs. SEBEHODNOCENÍ (autonomní hodnocení) Co tedy je hodnocení? Interpretační a komunikační proces, který poskytuje diagnostické informace o kvalitách učebních výkonů žáků s cílem zvyšovat kvalitu učení a efektivitu vyučování. Kvalita života dětí významně souvisí s tím, jak dítě zvládá nároky ve škole a jak vnímá svoji úspěšnost. JAKÉ JE IDEÁLNÍ HODNOCENÍ? Nikdy nehodnotíme žáka, ale jeho výkon!!! JAKÉ JE IDEÁLNÍ HODNOCENÍ? Odlišujeme výsledek, proces a pokrok. JAKÉ JE IDEÁLNÍ HODNOCENÍ? Soustředíme se nejen na to, co nebylo úplně správně (deskripce slabších míst), ale i na popis kladů výsledku.Vysvětlujeme, JAK se dál učit. JAKÉ JE IDEÁLNÍ HODNOCENÍ? Uvádíme přiměřené množství informací, aby je žák v závislosti na svém věku a rozvoji dokázal zpracovat. JAKÉ JE IDEÁLNÍ HODNOCENÍ? Ideálem je komplexní rozvíjející hodnocení, v němž je učitelovo hodnocení žáka vyváženo sebehodnocením žáka. Z čeho dál čerpat? Starý, Karel, Laufková,Veronika, et al. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. Chrástka, M. (2002). Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků. In Kalhous, Obst, O. (2016). Školní didaktika. Praha: Portál. CO nyní? ▪ Znalost a porozumění pojmů můžete ověřit zde: https://quizizz.com/join?gc=262265 ▪ Hodnocení různých hodnocení (si) můžete vyjasňovat v diskusi na streamu ▪ Vytvořit formativní hodnocení můžete v dobrovolném úkolu (dvojice).