Čárová grafika Hodnocení výsledků žáků Zuzana Šalamounová, didaktika JS 2020 Čárová grafika Cíle výuky: ▪Studenti rozumí obsahu pojmu hodnocení a znají jeho typy. ▪Studenti jsou schopni identifikovat hodnocení ve sledované výuce. ▪Studenti rozumí specifikům využití jednotlivých typů využití. ▪Studenti znají základní zásady dobrého hodnocení a umí je modelově použít. Kdy dochází ve výuce k hodnocení? Učitelka: Čím to bylo, že se dali do hromady? Jenom ta samota? Že nechtěli být sami? To ne. Žaneta: Osud. Učitelka: Osud. Osud možná taky. Rudo, co myslíš? Ruda: Já nevím. Učitelka: Vůbec nevíš? Nic nevíš? Vůbec tě nic nenapadá? Ruda: Vůbec nic mě nenapadá. Učitelka: Hmm. Rudu nic nenapadá. Tak Marku. Hodnocení je trvalou součástí interaktivně pojatého vyučování. Podívejte se na komunikaci ve výuce: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/14423/VIRTUALNI-HOSPITACE---POZNAVAME-SVET-A-NASI-REPUBLIKU-SEZNAM ENI-S-LITOSFEROU.html/#video_hospitace Čas: 9:55 – 15:00 Čárová grafika FORMÁLNÍ vs. NEFORMÁLNÍ ▪ Čárová grafika FORMATIVNÍ vs. SUMATIVNÍ ▪ http://eurozpravy.cz/pictures/photo/2014/06/27/p6274556_resize-1403853442-8a945a90_660x371.jpg Formativní – průběžné, k němuž dochází v průběhu každodenní výuky s cílem zefektivnit žákovské učení. Za formativní lze ve zkratce označit každé hodnocení, které přináší užitečnou informaci o aktuálním stavu vědomostí a dovedností žáka. Užitečnou především v tom smyslu, že bude vědět, kde se právě nachází a také co má dělat, aby se něčemu dalšímu naučil. Sumativní neboli finální – výsledek procesu učení K čemu slouží to a ono, proč je potřebujeme? §29.4. ČJ Čtvrtletní práce 2 § §29.4. ČJ Čtvrtletní práce 29/40 uspěl §29.4. ČJ Čtvrtletní práce 2 Zlepšil ses v určování neohebných slovních druhů. Do příště si zopakuj ještě druhy zájmen. Usnadní ti to jejich identifikaci. Čárová grafika Úkol na zamyšlení ▪Jaké vidíte výhody a nevýhody formativního hodnocení? ▪ ▪Vaše postřehy můžete diskutovat v google classroom ve streamu. Čárová grafika Formativní hodnocení §Je spravedlivé? § §Žáci nechodí do školy, aby byli hodnoceni. §Hodnoceni jsou proto, abychom jim mohli pomoci v další vzdělávací cestě. Čárová grafika Formativní hodnocení - přínosy ▪ Výkon Postoj Známkování žádný nárůst Úspěšnější žáci: pozitivní Méně úspěšní: negativní Slovní hodnocení 30% nárůst Úspěšnější žáci: pozitivní Méně úspěšní: pozitivní Čárová grafika Formativní hodnocení - přínosy ▪ §Pokrok všech žáků §Lepší klima ve třídě §Rozvíjení dovednosti hodnotit u žáků Čárová grafika KLASIFIKACE VS. SLOVNÍ HODNOCENÍ ▪ http://rodina.cz/americka28/album/img_0006_9.jpg http://www.esf-kvalita1.cz/portfolio/portfolia/zs_sramkova/08.jpg Klasifikace stupnicí od roku 1905; slovní podstatně později Jaké hodnocení upřednostňujete? Klasifikace má nevýhody: -učení se kvůli známkám (umocněno tím, že rodiče jeví zájem o známky) – Montessori – poskytovat malou zpětnou vazbu, aby se dítě učilo pro učení samo, pro pocit pokroku, nikoli kvůli pochvale -nevím, co znamená jednička -nedostatečné rozlišení -vede ke kompetitivnosti Čárová grafika Ne každé slovní hodnocení je formativní! Martino, jsi velice nadaná žákyně, sebejistá, výborná čtenářka. Tvoje práce je na čistou jedničku! Eliško, Tvoje úvaha o ideální knize je dobře strukturována, postupně se věnuješ jednotlivým znakům ideální knihy, v závěru vše shrneš a doplníš konkrétními příklady. Líbí se mi, že si v rámci úvahy pokládáš závažné otázky. Celkově považuji Tvou úvahu za zdařilou. Příště si po sobě zkus práci ještě jednou přečíst, aby ses vyvarovala drobných gramatických chyb z nepozornosti. Čárová grafika NORMATIVNÍ vs. KRITERIÁLNÍ http://www.mitvsehotovo.cz/wp-content/uploads/2011/10/vykonNormalnihoTymu1.jpg http://www.itilnews.com/thumbs/thumb203_content_335_ITIL_v3_Examinations_Average_Pass_Rates.jpg Čárová grafika HODNOCENÍ vs. SEBEHODNOCENÍ (autonomní hodnocení) http://rodina.cz/americka28/album/img_0006_9.jpg Obraz1437 Čárová grafika Co tedy je hodnocení? ▪ Čárová grafika Interpretační a komunikační proces, který poskytuje diagnostické informace o kvalitách učebních výkonů žáků s cílem zvyšovat kvalitu učení a efektivitu vyučování. ▪ Čárová grafika Kvalita života dětí významně souvisí s tím, jak dítě zvládá nároky ve škole a jak vnímá svoji úspěšnost. ▪ Čárová grafika JAKÉ JE IDEÁLNÍ HODNOCENÍ? Nikdy nehodnotíme žáka, ale jeho výkon!!! Čárová grafika JAKÉ JE IDEÁLNÍ HODNOCENÍ? Odlišujeme výsledek, proces a pokrok. Čárová grafika JAKÉ JE IDEÁLNÍ HODNOCENÍ? Soustředíme se nejen na to, co nebylo úplně správně (deskripce slabších míst), ale i na popis kladů výsledku. Vysvětlujeme, JAK se dál učit. Čárová grafika JAKÉ JE IDEÁLNÍ HODNOCENÍ? Uvádíme přiměřené množství informací, aby je žák v závislosti na svém věku a rozvoji dokázal zpracovat. Čárová grafika JAKÉ JE IDEÁLNÍ HODNOCENÍ? Ideálem je komplexní rozvíjející hodnocení, v němž je učitelovo hodnocení žáka vyváženo sebehodnocením žáka. Čárová grafika Z čeho dál čerpat? Starý, Karel, Laufková, Veronika, et al. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. Chrástka, M. (2002). Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků. In Kalhous, Obst, O. (2016). Školní didaktika. Praha: Portál. Čárová grafika CO nyní? §Znalost a porozumění pojmů můžete ověřit zde: https://quizizz.com/join?gc=262265 §Hodnocení různých hodnocení (si) můžete vyjasňovat v diskusi na streamu §Vytvořit formativní hodnocení můžete v dobrovolném úkolu (dvojice). .