Co je to obraz?Základy teorie obrazu Jacques Aumont, Obraz, Praha 2010. Nelson Goodman, Jazyky umění, Praha2007 David SUMMERS, Real spaces :world art history and the rise of western modernism.London, 2003. Hans Belting, Bild Anthropologie, München 2001. Důležité pojmy související s problematikou obrazu a zobrazování • Médium • materialita • Formát • Povrch • Značení /marking/ • Bildträger, Bildding/ obrazový nosič • Bildobjekt / obrazový objekt Mentální obraz Imaginace Fantazie Představa Podíl diváka Seeing in/as Vnitřní model OBRAZ Médium Mentální obraz, představa Formát Intence Značka /mark/ simulakrum model Pojem obrazu zobrazení - obraz representation – image – picture Bild - Spojuje mentální aspekt (Vorbild) a materiální aspekt (Abbild) Image (tselem, eikon, imago) = abstraktní, duchovní podoba, podobnost Obraz a reprezentace • Zpodobení, znázornění • Systém znázorňování • Konstrukce, skrze něž se zmocňujeme světa: zobrazení, jazyky, definice, sociální reprezentace jako rasa, pohlaví….. Archaické Řecko eidolon (mentální) vs. kolossos (materiální) ca 500 př.n.l. se objevuje pojem eikon (ve smyslu obrazu) Co je to obraz? Ortodoxní koncepce Obraz odkazuje ke svému objektu ikonicky, na základě podobnosti Kritérium podoby, podobnosti Co je to obraz? Antická tradice Platón, Sofistés (dialog mezi Cizincem a Theteusem) o rozdělení umění - Tvorba nápodob - Tvorba zdání (fantazie) Co je to obraz? Teologická tradice Jan z Damašku (675-750?), Proti těm, kdož odsuzují svaté obrazy „Obraz je podoba a zobrazení někoho, obsahuje v sobě tu osobu, která je zobrazená.“ „Každý obraz je zjevení a znázornění čehosi skrytého.“ Co je to obraz? • Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus Děláme si obrazy faktů…..Obraz je modelem skutečnosti…Prvky obrazu zastupují v obrazu předměty……Aby byl obrazem, musí mít fakt něco společného se zobrazeným ……To co obraz představuje je jeho smysl….. Kritika kritéria podobnosti • Nelson Goodman, Jazyky umění 1968 Relativizice podobnosti i vidění Žádná míra podobnosti nestačí pro ustavení požadovaného vztahu reference…Téměř cokoliv může zastupovat cokoliv jiného. Rozvoj piktoriální kompetence u dětí Schopnost odlišit obraz od zobrazeného objektu (referenční vztah) je ontogeneticky podmíněna Manuální explorace a manipulace obrazů, 9měsíců Co je to obraz? Obraz představuje mapování (přenos) objektu nebo nějaké jeho vlastnosti (chemické, fyzikální, izotopové) do prostoru obrazu. Reálný x virtuální prostor Obrazy existují v reálném prostoru, ale zobrazují prostor virtuální (virtuální prostor je obrazem na nějakém povrchu) Druhy obrazů (Vilém Flusser) Předtechnické obrazy Jeskynní malby, fresky, mozaiky, malby, chrámová okna…… Technické obrazy Fotografie, film, televize, video, hologramy, digitální obraz…… Druhy obrazů – J.J. Gibson • Solid images –– three-dimensional objects like sculptural pieces, statues, models or toys. • Pictorial images –– pictures, paintings, drawings, engravings, photographic prints, projected slides or shadow-casters like low or high relief. • Arrested images –– screen images like Oriental shadow-play and cinematic images. • Mirror images –– virtual objects or scenes behind smooth reflective surfaces. • Projected camera images (camera obscura) –– pictures formed on the inner surface of a dark chamber with a pinhole or lense in the opposite wall. • Photographic camera images (camera lucida) –– camera images arrested by a shutter, latent image in emulsion, negative image on film and positive image on another surface. • Retinal images –– an optical image on the inner surface of the dark chamber of the vertebrate eye (false analogy with the camera obscura), or a physiological image in the mosaic of photoreceptors of the retina transmitted to the brain (false analogy with a latent arested image in photographic emulsion). • Optical after-images –– "supposedly the after-sensation of overstimulating the photoreceptors", or of prolonged stimulation of them, with a fixated eye". • Memory images –– "taken to be the trace of an arrested physiological image that has been transmitted to the brain" • Mental images –– "a little-understood kind of experience"; we do not have tiny observers in our heads but, "if not an image, what is the experience to be called?" Dream images, imaginary fantasies, metaphorical imagery, mind’s eye images, schemes of thought? „Rodina obrazů“ (WJT Mitchell) • Grafické (obrazy, sochy, kresby, mapy….) • Optické (projekce, zrcadla) • Perceptuální (percepční vjemy, halucinace) • Mentální (sny, vzpomínky, mentální obrazy) • Verbální (metafory, popisy) gramma Psaní notace obraz (picture) • Dolmen z Bretaně, ca 3,500- 3, 000 př.n.l. • Obraz-písmo-notace? • ZOBRAZENÍ • ILUZE • SIMULAKRUM • MODEL Iluze, iluzívnost Simulakrum • simulare, “napodobovat, jevit se“, = vyprázdněný obraz, pouhá forma bez obsahu, ikona, nápodoba. • Simulakrum je virtuální kopie neexistujícího originálu, která je reálnější než skutečnost. (Baudrillard) Modely Abstrakce reality Obrazy a značení (marking) Mark – značka Marking – značení Image, image-making Kdy je obraz? Obrazy a značení (marking) • Kde figura začíná a končí, kde jsou hranice objektů? • Které značky jsou sémantické? • Které jsou záměrné? • Které artikulují obrazový význam? Jacopo da Pontormo, 1486 Nonsemiotic marking?? 4 notched bones from Binzingsleben, ca 300, 000 BC, deliberate engravings???, but: nothing shows that marks encoded anything – defleshing bones? Categories of representation MARKING Nonsemiotic Semiotic (cutting traces) self-sufficient semantic nonrepresentational representational (images) Signs notations Obrazy před a za očima Obrazy „před očima“ (extrasomatické) X Obrazy „za očima“ (somatické): • Entoptické fenomény • Paobrazy (zrakové paměťové stopy) • Mentální obrazy • Vidiny, halucinace • Sny • Neurální koreláty vizuálního vjemu Vize, představy, sny Neurální korelát vizuálního vjemu Antropologická koncepce obrazu OBRAZ/IMAGE /das BILD/ Externí Internal Interní (exogenní, (endogenní, extrasomatický) somatický) Somatické a extrasomatické obrazy Works of art as exogenous representations can exist only in a constant, dynamic relationship with somatic (endogenous) representations. Human body is an image-medium, image becomes an image only as it is animated or embodied mental images are inscribed in external ones and vice versa Hans Belting, BildAnthropologie 2001. Vnitřní reprezentace o níž hovoří neurologické vědy, není jakožto tělesně podmíněný obrazový produkt ostře oddělena od vnější reprezentace, která bývá chápána jako produkt aktuálních obrazových médií. … Vztah mezi mentálními a fyzickými obrazy se generaci od generace mění…. Vnitřní obrazový archiv těla (Bildrepertoire). Ale též obrazy, které vnímáme ve stavu bdělosti, nejsou jen pasivním zrcadlem vnějšku. Setkávají se se zásobníkem našich vlastních obrazů, které se metaforicky řečeno, nepřetržitě „vměšují“ dovidění. Husserlova koncepce obrazu Bildträger, Bildding/ obrazový nosič Entita reálného světa Bildobjekt / obrazový objekt = To co je viditelné na obrazovém nosiči Intencionální objekt vědomí Edmund Husserl, Phantasie und Bildbewusstsein 1904-05 Image carrier is a medium that makes image object visible and its semiotic use possible an image object is “a nonthing supposedly appearing to us at present…“ Bildträger = médium • FORMÁT • POVRCH, PLOCHA • MATERIÁL/TECHNIKA Fenomenologická koncepce obrazu Husserl: the physical image “awakens” the mental image (=image object) in consciousness and this in turn presents something else, the subject” Image object stands for a subject As long as nobody looks at the image carrier, there will be no image objects. The image object is what is meant by the viewer of the image; that is, it is an intentional object. Lambert Wiesing, Artificial Presence. Philosophical Studies in Image Theory, Stanford 2010. Sense of image /Smysl obrazu/ An image object can be used for pictorial reference only if the viewer is familiar with a rule that describes how a refernce to oebject can eb conbstructed by means of appearance of this object. The sense fixes how an image object is to be used as a sign. Fenomenologická koncepce obrazu …a picture is nothing other than an intentional correlate of the mental activity of picture-viewing. This image has a clearly identifiable vehicle, the physical material of the picture. Evan Thompson Fenomenologická koncepce obrazu Obrazový nosič (image carrier, pictorial vehicle) = médium Image object (pictorial image) = OBRAZ Image subject (pictorial subject) = referent Médium = povrch, materialita, formát Meyer Schapiro, K problémům sémiotiky výtvarného umění: pole a nositel obrazu-znaku 1969 Hladký ohraničený podklad jako nutný předpoklad zřetelného vnímání obrazu Pole + pravidelný okraj a rám Médium= povrch, materialita, formát Technika Materialita Materiál Pierre Soulages Extrapiktoriální hodnota materiálu Formáty obrazu – obraz k nám přichází v určitém formátu… Formát Formátem míním tvar pole, jeho rozměry a dominantní osu, stejně jako jeho velikost. M.Schapiro Tvarování formátu přesahuje ze samotného formátu do prostoru v němž se nachází a utváří postavení diváka. Z formátu vyplývají podmínky manipulovatelnosti, přenositelnosti a vlastnictví obrazu.