beton-tapete-1_0.jpg 8. Formy akčního umění, body art, konceptuální umění a umění instalace jako zdroj vlastní výtvarné akce. beton-tapete-1_0.jpg Úkol: doplňte tabulku um. směr představitel konkrétní dílo akční umění performance happening event body art konceptuální umění umění instalace beton-tapete-1_0.jpg konceptuální umění •Název poprvé použil v roce 1961 umělec Henry Flynt v jednom ze svých článků publikovaných Fluxusem. •Skuteční dílo se sestává z myšlenek či konceptů – objekty, instalace či akce slouží pouze k prezentování myšlenek •Konceptuální umění se zcela vzdává fyzického objektu a k předávání myšlenek užívá ústní či psané zprávy. •návaznost na Marcela Duchampa •Myšlenky konceptuálního umění poprvé ve svých pětatřiceti Větách o konceptuálním umění formuloval americký umělec Sol LeWitt. •konceptualismus namířen proti pop-artu - snaha zase zavést do umění myšlenku • beton-tapete-1_0.jpg Jiří Valoch (*1946) http://217.115.252.254:1572/Dokumenty%20pro%20studenty/Dvo%C5%99%C3%A1k%20Martin/5.%20Doba%20modern %C3%AD/3.%20Um%C4%9Bn%C3%AD%202.%20pol.%2020.%20stolet%C3%AD/18.%20Konceptu%C3%A1ln%C3%AD%20um%C4%9 Bn%C3%AD/Ji%C5%99%C3%AD%20Valoch-%20%C4%8Cty%C5%99i%20slova%20na%20podlaze,%20.jpg beton-tapete-1_0.jpg Jiří Valoch (*1946) https://www.zlin.eu/foto/clanky/5163/gahuruv-prospekt-02.jpg beton-tapete-1_0.jpg akční umění Anglický pojem „action“, „actionism“ obvykle popisuje rané projevy překračování statického působení obrazu, ke kterým docházelo od 50. let. Klíčovou roli ve vývoji akčního umění sehrála v té době gestická malba, tzv. action painting abstraktních expresionistů (Jackson Pollock, Hans Hartung, Elsworth Kelly), stejně jako malba pomocí živých štětců tzv. antropometrie Yvese Kleina, nebo malířské a materiálové akce vídeňských akcionistů (Otto Mühl, Herman Nitsch). V tomto smyslu označuje pojem akční umění spíše předchůdce happeningů, performancí, body artu rozšiřující prostředky a postupy malby. beton-tapete-1_0.jpg akční umění Oproti tomu je v českém prostředí termín „akční umění“ často používán jako střešní pojem zahrnující všechny umělecké projevy, které zdůrazňují akci, tedy kladou důraz na svůj časoprostorový a vtělený rozměr. Takto byl definován i v souvislosti s výstavou Umění akce připravenou Vlastou Čihákovou Noshiro v Mánesu v září 1992. V této koncepci se akční umění dělí do tří kategorii: performance, event a happening. (Zdroj, citováno dne 26.11.2012: http://www.artlist.cz/?id=160) beton-tapete-1_0.jpg akční umění Akční umění zahrnuje ty umělecké projevy, které nejsou statické, jejich jádrem je akce a vyjadřují se nejen v prostoru, ale také v čase. Důraz je kladen na myšlenku, na koncept díla. Cílem není vytvoření uměleckého „produktu“, ale jedinečný a neopakovatelný prožitek autora i účastníků. Jsou pro něj typické přesahy do jiných uměleckých žánrů: do tance, divadla, hudby, poezie. beton-tapete-1_0.jpg Performance „V širším a retrospektivním smyslu se pojmu užívá pro všechny formy uměleckého sdělení, které od počátku 60. let užívají jako výrazový nástroj živého předvádění před diváky nebo za účasti diváků. V užším smyslu se performance odlišuje od vývojově starší výrazové formy, kterou je happening tím, že diváci tu nejsou nutně aktéry děje. Tím performance reflektuje názor 70. a dalších let, kdy všechny formy „divadelní rampy“ oddělující diváky od herců či „obrazového rámu“ už nejsou pociťovány jako zásadní překážka plné realizace uměleckého sdělení, jak tomu bylo v letech 60. Od divadelního představení se výtvarná performance liší tím, že zůstává vždy fragmentem příběhu v tom smyslu, že jako každé výtvarné dílo, je pouze podnětem pro konečnou realizaci díla v mysli diváka.“ (Zdroj, citováno dne 26.11.2012: http://www.artlist.cz/?id=158 beton-tapete-1_0.jpg Yves Klein Antropometrie (1960) http://farm4.static.flickr.com/3278/2765750607_5d22f68069.jpg beton-tapete-1_0.jpg Happening Happening označuje způsob uměleckého výrazu, který se formuje náhodným rozvíjením děje formou inscenované události za účasti umělce i diváků – účastníků happeningu. Za první případ realizace happeningu a použití tohoto názvu bývá označováno Allanem Kaprowem inscenované představení nazvané 18 Happenings in 6 Parts v New Yorské Reuben Gallery v roce 1959, ačkoliv již od roku 1952 se konaly představení odpovídající tomuto názvu na Black Mountain College za účasti Johna Cage, Kaprowa, Rauschenberga, Tudora a Cunninghama. K dalším umělcům pracujícím s happeningem patří Carolee Schneemann, Red Grooms, Robert Whitman, Jim Dine, Claes Oldenburg a Robert Rauschenberg. beton-tapete-1_0.jpg Happening Kaprow definoval happening jako: „Soubor událostí předváděných nebo vnímaných po určitou dobu a na více místech….“ Happening byl výrazem dobové snahy o překonání estetické distance a pokusem o nezprostředkovanou komunikaci idejí. Při účasti v happeningu nebyl člověk jen příjemcem sdělovaných obsahů, ale byl přiveden k vědomí vlastní existence. V USA je produkce happeningů ohraničena 60. lety 20. století. V Čechách se happening praktikoval jednak od 1963 (Milan Knížák, Zorka Ságlová, Olaf Hanel) a pak znovu v 70. letech (Petr Štembera, Karel Miller, Jan Mlčoch, Jiří Kovanda a další). (Zdroj, citováno dne 26. 11. 2012: http://www.artlist.cz/?id=107) beton-tapete-1_0.jpg Jiří Kovanda – líbání přes sklo https://www.youtube.com/watch?v=WsapiuF7WXk http://cdn.c.photoshelter.com/img-get2/I0000OQ6f_Kyey8k/fit=1000x750/Liverpool-Biennial-2012-MG-364 2.jpg beton-tapete-1_0.jpg beton-tapete-1_0.jpg Umění instalace Od 70. let označuje termín instalace takový způsob umělecké tvorby, který využívá různé sochařské materiály a jiná média k vytváření a přetváření prostoru. Prostředky využívané v instalacích mohou být de facto libovolné, od klasických materiálů až k novým médiím, internetu, projekcím, videu a zvuku. Instalace nemusí nutně vznikat v galerijním prostoru a často jsou záměrně nepřenosné, případně jsou určeny pro konkrétní prostory a mohou plně fungovat pouze v místě, pro které byly vytvořeny. beton-tapete-1_0.jpg Umění instalace Za moderního předchůdce instalací můžeme považovat dadaistické skrumáže objektů, z nichž největšího věhlasu i rozměrů dosáhla patrně tzv. Merzbau Kurta Schwitterse, zničená během 2. světové války. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/1/1b/Merzbau.jpg/220px-Merzbau.jpg beton-tapete-1_0.jpg Způsoby zprostředkování umění akce •výstava •videa •samotnou výtvarnou akcí studentů (otisky libovolné části těla modrou barvou, nápisy na žlutou lepící pásku implementované do školní budovy, instalace z odpadového materiálu z toho, co studenti najdou v batozích, taškách…..)……… tady mě opravdu mrzí, že se nevidíme, dělám v této hodině různé výtvarné/umělecké/tvořivé aktivity. • •