beton-tapete-1_0.jpg 5. Umělecké řemeslo- užité versus volné umění. 6. Design – od počátků po současnost. beton-tapete-1_0.jpg 1.Seřaďte židle od nejpohodlnější po nejméně. 2.Seřaďte židle od nejtrvanlivější po nejméně. 3.Seřaďte židle od nejlevnější po nejdražší. 4. A B C D beton-tapete-1_0.jpg Co je to dobrý design? Popište dobře navrženou židli. beton-tapete-1_0.jpg Literatura KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. V českém jazyce vyd. 2., dopl. a rev. Překlad Kateřina Křížová, Lucie Vidmar. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2009. T. ISBN 978-80-86863-28-3. RILEY, Noël (ed.). Dějiny užitého umění: vývoj užitého umění a stylistických prvků od renesance do postmoderní doby. Praha: Slovart, c2004. ISBN 80-7209-549-8. Obálka titulu Kapitoly z dějin designu http://d1.cdn.szn.cz/1/img/25/15/08/28/38/13/170x217_RbaBOZ.jpg?w=350&h=350 beton-tapete-1_0.jpg Literatura MORANT, Henry de, Gérald GASSIOT-TALABOT a Josef HOBZEK. Dějiny užitého umění od nejstarších dob po současnost. 1. vyd. Překlad Zdeněk Váňa, Květa Reichertová, Jana Seifertová. Praha: Odeon, 1983. De Morant, Henry - Dějiny užitého umění - od nejstarších dob po současnost beton-tapete-1_0.jpg Užité/ aplikované/ dekorativní umění -základní význam užitkovosti -bývá odlišovaného od volného umění -mohou to být jedinečná díla z drahého materiálu i předměty sériově vyráběné -mimo užitnou a estetickou funkci obsahuje další: bohoslužebnou, reprezentativní, ideologickou… -těží z architektury, malířství, sochařství, grafiky (stylově a slohově podmíněné) → sféra hmotné kultury - - -Užité umění 1. Umělecké řemeslo 2. Umělecký průmysl https://www.phil.muni.cz/muzeo/mui03obrazky0304/mui03obrazky0304/puvodni/003.jpg beton-tapete-1_0.jpg https://www.phil.muni.cz/muzeo/mui03obrazky0304/mui03obrazky0304/upravene/014.jpg Užité versus volné umění? beton-tapete-1_0.jpg Umělecké řemeslo je obor lidské činnosti, které ručně vyrábí umělecky hodnotné předměty nebo umělecky doplňuje již hotové předměty či stavby. Na rozdíl od běžného řemesla je k jeho provozování potřeba umělecký talent a dovednosti. Od tzv. „velkého“ umění, tedy volného malířství a sochařství a architektury, se liší tím, že výrobky uměleckého řemesla mají konkrétní účel, buď samostatný (např. předměty denní potřeby) nebo jako součást zejména architektury. beton-tapete-1_0.jpg Umělecké řemeslo A dělíme podle hmot Kámen Sklo Keramika Kovy, drahé kovy Dřevo Kůže B dělíme podle technik a odvětví um. řemesla beton-tapete-1_0.jpg Úkol: Vypište, co nejvíce odvětví uměleckého řemesla beton-tapete-1_0.jpg Úkol: Vypište, co nejvíce odvětví uměleckého řemesla umělecké kovářství umělecké zámečnictví kamenosochařství umělecké štukatérství hrnčířství (keramika) sklářství vitráž řezbářství písmomalířství zlatnictví beton-tapete-1_0.jpg Umělecký průmysl -Má přestupně ve velkých císařských dílnách v Byzanci, dále se vyvíjí v 16. a 17. století v rámci manufakturní výroby. Manufaktury mají buď své návrháře nebo pracují podle návrhů slavných umělců (P.P. Rubens) -V 19. stol hnutí obrody řemesel W. Morris beton-tapete-1_0.jpg Co je to design? Design lze definovat jako intelektuální činnost zaměřenou na definování vztahu mezi formou a funkcí užitkového předmětu. beton-tapete-1_0.jpg DESIGN název DESIGN pochází z anglického slova, které znamená NÁVRH Postupně se vžil jako název pro celý obor, který je na principu navrhování založen a který zasáhl téměř všechny sféry lidské činnosti. DESIGN je v každém předmětu denní potřeby, na pracovištích, v dopravních prostředcích a v neposlední řadě i v životním stylu a kultuře našeho prostředí. Dnes, kdy je technický standard výrobků prakticky srovnatelný, stává se významným prvkem rys odlišnosti, dávající produktu exkluzivitu, a to má možnost a moc ovlivnit designér v kontextu s ostatními vývojovými profesemi. beton-tapete-1_0.jpg DESIGN Koncepce designu se většinou vztahuje k tvorbě předmětů s praktickou funkcí a estetickými charakteristikami, které vychází ze souboru společenských a ekonomických okolností. Zahrnuje obsáhlou oblast tvorby od drobných předmětů až po velké architektonické systémy. Design je multidisciplinární obor v němž se integrují konstrukční a vědecké disciplíny s estetickou a výtvarnou činností. Design výrobek odlišuje od konkurence a firmy si svůj design právně chrání a inovativní konstrukční řešení patentují. (značka ® right a © copyright) Design zásadně ovlivňuje prodejnost výrobku, kladně ovlivňuje estetické cítění spotřebitelů a tím přispívá ke zvýšení kulturní úrovně. beton-tapete-1_0.jpg Trocha historie První uměleckoprůmyslové muzeum bylo založeno roku 1852 v Anglii, jeho vedením byl pověřen Sir Henry Cole, který měl na starost i reformu designerského školství v Británii. Původní název muzea byl Museum of Manufactures, později přejmenováno na Museum of Ornamental Art a dnes je známe jako Victoria and Albert Museum. Jeho posláním bylo pozvednout a zkvalitnit průmyslovou výrobu. Za tímto účelem shromažďovalo kvalitní předměty, vzorníky, technickou a jinou literaturu… Uměleckoprůmyslové museum v Praze www.upm.cz bylo založeno Pražskou obchodní a živnostenskou komorou v roce 1885. beton-tapete-1_0.jpg Kritéria designu: Úkol: pokuste se vymyslet, co nejvíce kritérií designu. beton-tapete-1_0.jpg Kritéria designu: Inovativní hledání nových řešení, originalita (nový nebo zlepšený výrobek, nový nebo zlepšený provozní postup používaný v průmyslu nebo obchodu) Estetická forma a obsah, tvar, měřítko, proporce, kompozice, vztah detailu k celku, kompaktnost, barevnost, povrchová úprava, grafika (provozní a informační značky) Technická věda a výzkum, materiály, technologie, konstrukce Funkční ergonomie, užitná hodnota (funkce), trvanlivost, pasivní a aktivní bezpečnost, logická struktura výrobku – tvar se řídí funkcí beton-tapete-1_0.jpg Kritéria designu: Ekonomická marketingová strategie, efektivnost, materiálové náklady, náklady na vývoj a výzkum, náklady na výrobu a logistiku, koncová cena marketingové strategie: orientace na výrobek – zlepšení kvality, exkluzivity orientace na produkci – efektivita (sériová výroba) větší množství = nižší cena orientace na prodej – výrobek podporovaný reklamou orientace na zákazníka – průzkum trhu, zjišťování potřeb a přání populace beton-tapete-1_0.jpg Kritéria designu: Ekologická stopa CO2,,recyklace, ekologická zátěž: materiál – znečištění životního prostředí – obnovitelnost – životnost výrobku a výběr materiálu – recyklace (snadná demontáž pro recyklaci) energie – stopa CO2 – efektivnější využívání energie Historická historický kontext – návaznost na přechozí produkty, tradice, záměrné využití retro prvků a návaznosti na historii Psychologicko–sociologická trendovost, emotivní vazba ke značce nebo výrobku, lidská individualita, rozvoj hodnot (sociální, ekologické, kulturní) beton-tapete-1_0.jpg Kritéria designu: Design můžeme chápat i jako hledání optimalizace spokojenosti spotřebitelů a ziskovosti firmy tvořivým využíváním hlavních prvků designu, tj.: funkce kvalita trvanlivost vzhled náklady beton-tapete-1_0.jpg Tři možnosti řešení designu: 1 Vylepšení tvarové, materiálové či funkční v rámci určité technické koncepce (obecné funkční konfigurace). 2 Nová technická koncepce v rámci daného systému (nové řešení obecné funkční konfigurace). 3 Zcela nové řešení celého systému. Příklady: Ad. 1 Vylepšení tvaru karoserie (facelift) automobilu, zdokonalení ovládacích prvků, atd. Tyto úkoly řeší designér nejčastěji, nejvíce se řídí dobovým vkusem. Ad. 2 Nová koncepce odpružení, prostorového členění interiéru, atd. Méně častý úkol, který je více technického než estetického charakteru. Ad. 3 Nové řešení systému individuální dopravy, jehož zavedením by se automobil jako celek stal zastaralým. Toto řešení je nejnáročnější a také nejméně časté. beton-tapete-1_0.jpg Metodologické problémy dějin designu Nejasný obsah pojmu design, existuje mnoho různých definic předmětu výzkumu. S tím souvisí výběr artefaktů, kterými se konkrétní badatelé zabývají. Design využívá informace a pracovní postupy vědeckých, technických i uměleckých disciplín, proto je jeho výtvory možné poměřovat různými kritérii. Obor dějin designu se začal formovat kolem poloviny 19. století, rozvíjí se především v rámci dějin umění. V jeho nejranější fázi byla využívána k hodnocení především umělecká kritéria převzatá z dějin umění. Jejich aplikace je však v mnoha ohledech problematická. Existuje vícero koncepcí dějin designu, které jsou vytvářeny s ohledem na dominantní funkci zkoumaných předmětů (ekonomický nástroj, technický…). beton-tapete-1_0.jpg Kapitoly, kde se uměleckému řemeslu a designu věnujte Bauhaus Art and Crafts Thonet Český kubismus Secese beton-tapete-1_0.jpg Úkol. Přiřaďte k jednotlivým ikonám designera Více na: http://www.czech100.com/?lang=cz beton-tapete-1_0.jpg 1 beton-tapete-1_0.jpg 2 beton-tapete-1_0.jpg 3 beton-tapete-1_0.jpg http://www.czech100.com/images/89.jpg 4 beton-tapete-1_0.jpg http://www.czech100.com/images/01.jpg 5 beton-tapete-1_0.jpg http://www.czech100.com/images/21.jpg 6 beton-tapete-1_0.jpg http://www.czech100.com/images/46.jpg 7 beton-tapete-1_0.jpg 1. MILAN KNÍŽÁK, ŽIDLE SOFTHARD, 1974 2. DAN PIRŠČ, VÁZA FILIGRÁN, 2002 3. LADISLAV SUTNAR, porcelánový čajový servis, 1929-1932 4. MAXIM VELČOVSKÝ, DIGI CLOCK, 2002 5. PAVEL JANÁK, DÓZA S VÍKEM, 1911 6. KAREL TEIGE, MĚSÍČNÍK RED,1928 7. LIBUŠE NIKLOVÁ, HRAČKA KOCOUR, 1963 1. 1. beton-tapete-1_0.jpg Užité umění a design mimo školu: Uměleckoprůmyslové muzeum v Brně – stálá expozice (období středověku po počátek 20. století.) -Výukový program Truhla vesrsus Ikea a Sedm stylových období -http://www.moravska-galerie.cz/media/1698153/a5_ss.pdf 1. 1. Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze - Edukační programy k expozici Český kubismus