CoverOverlay.png Sonáta a-moll č. 1 pro violoncello a BC  ™Italský hudební skladatel ™Narozen 18. července 1670 v Modeně ™Zemřel 9. července 1747 ve Vídni ™Uznávaný skladatel, ale také violoncellista, zpěvák a učitel hudby (zejm. zpěvu – Vídeň, Řím) ™Působil v Římě, Vídni, Berlíně, Londýně, Paříži, Madridu a Lisabonu ™Bratři – Antonio Maria (1677-1725) a Giovanni Maria Angelo (1678-1753) ™Manželka – Margerita Baletti – 4 děti ™ ™ Základní informace: Giovanni Battista Bononcini  ™Otec G. B. Bononciniho byl významný hudební skladatel, houslista, kapelník modenské katedrály a teoretik GIOVANNI MARIA BONONCINI – autor spisu Musico prattico (1673) ™V r. 1677 zemřela jeho matka Anna Maria Prezzií, otec se oženil v témže roce s Barbarou Agnese Tosatti ™V r. 1678 zemřel i jeho otec ™ osiřel Mládí  ™Prvním učitelem hudby mu byl jeho otec ™V 8 letech se stal žákem hudební školy při bazilice San Petronio v Bologni – jeho učitelem Giovanni Paolo Colonna ™Stal se výborným violoncellistou ™Komponoval již od svých 10 let ™Stal se členem boloňské filharmonické akademie – zpěvák, hráč na strunné nástroje ™Členem orchestru a zpěvákem v kostele San Petronio ™1688 se stal kapelníkem v kostele San Giovanni in Monte ™Členem orchestru kardinála Benedetta Pamphiliho ™Díla: Sbírky instrumentální hudby, oratoria pro Modenu Studium a 1. tvorba  ™Na počátku 90. let 17. století odcestoval G. B. Bononcini do Říma ™Ve službách vévody Filippa II. Colonny – jeho žena Lorenza a bratr Luigi della Cerda se stali Bononciniovi významnými mecenáši ™Navázal spolupráci s libretistou Silviem Stampigliou (např. opera Il trionfo di Camila, regine de Volsci) ™Členem dvou římských uměleckých společností –Accademia Nazionale di Santa Cecilia a Accademia deglii Arcadi Působení v Římě  ™V roce 1697 započal své působení ve Vídni ™Ve službách císaře Leopolda I. (vysoký plat) ™Přízeň mu projevoval i Joseph I., a to ještě v době, kdy byl následníkem trůnu (sám byl velmi hudbymilovný, komponoval) ™Několik jeho partitur oper zkomponovaných v této době vlastnil hrabě Johann Adam von Questenberg (Gli affetti più grandi, vinti dal più giusto z r. 1701, L’Etearco z r. 1707 nebo Mario fuggitivo z r. 1708) Působení ve Vídni  ™Spolu s dalšími hudebníky se vydal G. B. Bononcini v r. 1702 do Berlína na dvůr pruské královny Sophie Charlotty – zkomponoval pro ni dvě opery: Cefalo a Polifemo ™ ™ Působení v Berlíně  ™V Londýně pobýval v letech 1720-1732 ™Rivalita mezi G. B. Bononcinim a G. F. Händelem ™Spolupráce s Royal Academy of Music ™Zpočátku velký úspěch – postupně ho zastínil Händel ™Dle názoru některých muzikologů postrádají Bononciniho opery v porovnání s Händelem dramatičnost, jsou však charakteristické pastorálními náladami a vynalézavými melodiemi ™Podpora od rodiny vévody z Malborough ™Obviněn z plagiátorství (údajně vydával jedno moteto Antonia Lottiho za své dílo) Působení v Londýně  ™Od r. 1733 působil v Paříži ™Poté v Madridu ™1735 navštívil Lisabon ™1736 se vrátil do Vídně, kde strávil zbytek života Stáří  ™OPERY –Xerse (libreto Silvio Stampiglia, 1694 Řím) –Il trionfo di Camilla regina de Volsci (libreto Silvio Stampiglia, 1696, Neapol) –Cefalo (libreto A. Guidi, pastorella 1702, Berlín) –Polifemo (libreto A. Ariosti, pastorella, 1702, Berlín) –Zenobia (libreto Pietro Metastasio, 1737, Vídeň) ™ORATORIA –San Nicola di Bari (Svatý Mikuláš z Bari, 1693) –La conversione di Maddalena (1701), sepolkro ™SERENATY –La costanza non gradita nel doppio amore d'Aminta (1694) –Sacrificio a Venere (1714) ™Katalog děl je dostupný například na: http://www.bononcini.org/ -Tyto stránky se snaží přiblížit osobnost a dílo G. B. Bononciniho (katalog děl, životopis, diskografie, edice, …) Dílo  –Trattimenti da camera à tre op. 1 (1685) –Concerti da Camera à tre op. 2 (1685) –Sinfonie op. 3–6 (1685-87) –Divertimenti da camera (1722) –12 sonát pro komorní soubor (1732) –Laudate pueri (1733) –Te Deum (1741) –cca 300 kantát –Madrigaly –A další… – ™ Další skladby  ™Tónina a moll – charakteristika dle Matthesona: – –„Styl okázalý a vážný, ale také vede k lichocení. Od přírody velmi mírná tónina, trochu plačtivá, úctyhodná, tichá, pobízející ke spánku. Může být použita k probuzení všech vášní.“ ™ Sonáta a-moll č. 1 pro violoncello a BC  ™ ™Barokní třívětá sonáta, melodika vychází z galantního stylu ™1. Andante –AABB –Širokodechá melodie, charakteristické pasáže ve dvaatřicetinových hodnotách –Objevují se sekvenční postupy –Díl A ™začíná v tónině a-moll a končí v e-moll (molová dominanta) –Díl B ™začíná v tónině C-dur (III. stupeň, paralelní durová tónina) a vrací se zpět do a-moll (tónika) Sonáta a-moll č. 1 pro violoncello a BC  ™2. Allegro –ABACDA –Opakování dílu A naznačuje inspiraci formou ronda –V continuu se objevují lomené oktávy –Díl A ™a-moll –Díl B ™C-dur (III. st., paralelní durová tónina) ™V partu vlc dvojhmaty –Díl C ™Začíná C-dur, končí e-moll (molová dominanta) –Díl D ™Začíná d-moll (subdominanta), končí E-dur (durová dominanta) ™ Sonáta a-moll č. 1 pro violoncello a BC  Sonáta a-moll č. 1 pro violoncello a BC ™ –3. Scherzando Grazioso; Menuetto ™A – B – A ™Výrazné imitace melodie v continuu ™Díl A ™/: a :/ /: b :/ ™Díl a ™A-dur (stejnojmenná durová tónina) ™Díl b ™A-dur ™Díl B (Menuetto) ™/: c :/ /: d :/ ™Díl c ™Zpět a-moll, končí v E-dur (durová dominanta) ™Díl d ™a-moll ™ ™  ™https://www.youtube.com/watch?v=6VRggpaGePY ™ ™Interpreti –Barokní violoncello Ronan Kernoa –Cembalo Korneel Bernolet – ™Notový materiál dostupný na: ™ ™https://ks.imslp.net/files/imglnks/usimg/5/52/IMSLP67769-PMLP51644-Buononcini_First_Cello_Sonata_C ello_Piano.pdf Nahrávka  ™Černušák, Gracian. Bononcini. In Černušák, Gracian – Helfert, Vladimír (eds.). Pazdírkův hudební slovník naučný II., část osobní, 1. svazek. Brno: Ol. Pazdírek, 1937, s. 94. ™Ford, Anthony. Giovanni Bononcini. The Musical Times Vol. 111, No. 1529, 1970, s. 695–697, 699. ™Honegger, Marc. Bononcini, Giovanni Battista, In Dictionnaire de la Musique. Paris: Bordas, 1979, s. 129. ™Lindgren, Lowell. Bononcini, Giovanni. In Grove Music online. 2001. [cit. 13.4.2020]. Dostupné z https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.6002278276 ™Lürig, Alessandra Rossi (ed.). Giovanni Bononcini. Dostupné z www.bononcini.org ™Seeger, Horst. Bononcini, Giovanni Battista. In Opern-Lexikon. Berlin: Henschelverlag Kunst und Gesellschaft, 1986, s. 100. ™Seeger, Horst. Bononcini, Giovanni. In Musiklexikon, Personen A–Z. Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, 1981, s. 105. ™Schüllerová, Silvie. Afektová teorie a hudebně rétorické figury. Dizertační práce. Masarykova univerzita. Brno 2006, s. 65. ™Warrack, John – West, Ewan. Bononcini, Giovanni. In Holba, Jaroslav (trans.). Oxfordský slovník opery. Praha: Iris, 1998, s. 57. Zdroje