IMN111, resp. IMNK11 New Media Art Obsessions II (aktualizovaný sylabus, jaro 2020) Vyučující: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. horakova@phil.muni.cz Anotace Ve dvousemestrálním kurzu se studenti seznámí s metodami, pojmy a způsoby myšlení, které formují teoretický rámec umělecké tvorby v prostředí nových médií. Ve druhém semestru bude výklad rozdělen do tří bloků: 1.) Nová média, respektive ICT, představíme jako „postmoderní stroj“. 2.) Nahlédneme nová média skrze metaforu paměti. Média budeme chápat jako extenze lidské paměti, jako mnemotechnické pomůcky a jako modely lidské mysli. 3.) Zasadíme nová média a kulturní praxi, která je obklopuje (produsage), do kontextu postmodernismu a postmediální kreativní praxe typu postprodukce, remake, remix, reenactment. Osnova: Úvodní hodina: Seznámení s obsahem kurzu, průběhem výuky a požadavky na ukončení Film: Kirby Ferguson: Everything is a Remix (Remastered), 2015 https://www.youtube.com/watch?v=nJPERZDfyWc ICT a postmodernismus Postmoderní věda, postmoderní myšlení Postmodernismus a sféra umění Postmoderní stroj, postmoderní člověk Média a paměť Média jako extenze paměti Média a modely paměti Mediální performance: Inscenované vzpomínání v době všeobecné amnézie Postmoderní doba a její praxe: remake remix postprodukce apropriace Výstupy z učení: Na konci kurzu budou posluchači schopni: 1. Vyložit vztah mezi genealogií nových médií a metaforou paměti, představit koncept média jako extenze lidské paměti/mysli a definovat média jako modely různých konceptů fungování lidské paměti/mysli. 2. Pohovořit o vztahu mezi novými médii a postmodernismem z různých hledisek. Postmoderní praxi typu remake, remix, postprodukce, apropriace, znovu provedení (reenactment) budou schopni nahlédnout prizmatem konceptu „postmediální estetiky“ a v kontextu rozšířené uživatelské praxe (tzv. produsage). Způsob ukončení: Písemný znalostní test. Harmonogram: 27. 02. Úvodní hodina 05. 03. 12. 03. Ediční rada MU, hodina odpadá 19. 03. 26. 03. 02. 04. 09. 04. 16. 04. 23. 04. 30. 04. 07. 05. TIM_exkurze_Praha, hodina odpadá 14. 05. 21. 05. Zápočtový týden: předtermín testů… Literatura: Heslo: Michel Foucault: http://plato.stanford.edu/entries/foucault/ Heslo: Performativní obrat: http://en.wikipedia.org/wiki/Performative_turn Heslo: Řečové akty: Speech acts: http://plato.stanford.edu/entries/speech-acts/ Heslo: Remake: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/tim/article/view/266/pdf Heslo: Postmodernismus: http://plato.stanford.edu/entries/postmodernism/ Appignanesi, R. et al. Postmodernismus pro začátečníky. Brno: Adno Publishing, 1996. Assmann, Aleida. Memory, Individual and Collective. Robert E. Goodin and Charles Tilly (eds.). The Oxford handbook of contextual political analysis. 2006, chapter 11 (on-line) https://www.google.cz/books?hl=cs&lr=&id=D7P3X99RWvkC&oi=fnd&pg=PA210&dq=Assmann,+Aleida.+Memory,+I ndividua+and+Collective.&ots=bx1lGVD_Bg&sig=N_9tQ-y-nSPjmi6mdKwXJJ1uII8&redir_esc=y#v=onepage&q=Ass mann%2C%20Aleida.%20Memory%2C%20Individua%20and%20Collective.&f=false Auslander, Philip. Performativity of Performance Documentation. 2006. http://lmc.gatech.edu/~auslander/publications/28.3auslander.pdf Barthes, Roland. Světlá komora. Poznámka k fotografii. Praha: Agite/Fra, 2005. Berger, John: O pohledu. Praha: Agita/Fra, 2009. (Kapitola: K funkcím fotografie, s. 64–80.) Bergson, Henri: Hmota a paměť. Praha: Oikoymenh, 2003. Deleuze, Gilles: Foucault. Praha: Herrmann & Synové, 1996. Kapitola: Nový archivář, s. 11–38. Bourriaud, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Praha: Tranzit, 2004. Bruns, Axel. Produsage. (pracovní definice, klíčové principy, předpoklady). 2007. http://produsage.org/about Cartwright, Lisa – Sturken, Marita: Studia vizuální kultury. Praha: Portál 2009. Filipová, Marta – Rampley, Matthew (eds.): Možnosti vizuální studií. Obrazy – texty – interpretace. Masarykova univerzita a Společnost pro odbornou literaturu 2007. Fiedler, Leslie. The New Mutants. 1965. (on-line): http://books.google.cz/books?id=3EvVVC8-8LIC&pg=PA241&lpg=PA241&dq=Fiedler,+Leslie.+The+New+Mutants &source=bl&ots=Ry83RNRfHU&sig=YeGnkKTZBre81BVeflrpHWtdFPg&hl=cs&sa=X&ei=NCwLU5bbGsrYtQablIDoDA&ved= 0CC4Q6AEwAA#v=onepage&q=Fiedler%2C%20Leslie.%20The%20New%20Mutants&f=false (22. 2. 2017). Flusser, Vilém. On Memory (Electronic or Otherwise). Leonardo Vol. 23, No. 4, 1990, p. 397–399. Link:http://monoskop.org/images/4/4b/Flusser_Vilem_1990_On_Memory_Electronic_or_Otherwise.pdf Foster, Hal: The Archive without Museum. October, Vol. 77 (Summer, 1996), pp. 97–119. Foucault, Michel: Archeologie vědění. Hermann & Synové, 2002. Frieling, Rudolf: The Archive, the Media, the Map and the Text. (on-line) http://www.mediaartnet.org/themes/mapping_and_text/archive_map/scroll/ (rev. 22. 2. 2017). Horáková, Jana: On Media of Memory and Remembering. MAP-Media | Archive | Performance, Leipzig - Berlin: Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy“, Leipzig, 2013, roč. 4, 1 (2013), s. 1 - 9. ISSN 2191-0901. Dostupné on-line: http://www.perfomap.de/map4/aufzeichnen%20und%20aufheben/jh-on-media-of-memory-and-remembering Horáková, Jana: The Universal Turing Machine on the Dissecting Table. Teorie vědy: věda, technika, společnost, Praha: AV ČR, Filosofický ústav, 2013, Vol 35, No 2 (2013), s. 251- 270. ISSN 0026-2005. Dostupné on-line: http://teorievedy.flu.cas.cz/index.php/tv/article/view/200 Huhtamo, Erkki: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes toward an Archaeology of the Media. Leonardo, Vol. 30, No. 3 (1997), pp. 221-224, The MIT Press. Landow, Georg P. Hypertext a kritická teorie. Z on-line knihy: Hypertext, 1992: http://proteus.fau.edu/practicum/texts/landow1.pdf Georgie, P. Landow: Hypertext a kritická teorie, in Biograph, 6, 1998, s. 10-21. Lyotard, Jean-Francois. O postmodernismu: postmoderno vysvětlované dětem: postmoderní situace. Praha: Filosofia, 1993. Manovich, Lev: Remixing and Modularity. 2005: http://manovich.net/content/04-projects/044-remixability-and-modularity/43_article_2005.pdf Manovich, Lev. Post-media Aesthetics. 2001. on-line: http://www.alice.id.tue.nl/references/manovich-2005.pdf Matussek, Peter. The Renaissance of the Theater of Memory. 2001. On-line: http://www.peter-matussek.de/Pub/A_38.html Viola, Bill. Will There Be Condominiums in Data Space?. 1995. Noah Wardrip-Fruin – Nick Montford (eds.) The New Media Reader. Cambridge-London: MIT Press, 2003, s. 464–470. (kniha je uložena ve VR knihovně oboru). Dostupné také on-line: http://books.google.cz/books?id=DQYXoRx9CcEC&pg=PT11&lpg=PT11&dq=Bill+Viola+%5B1983%5D:+Will+There+ be+Condominiums+in+Data+Space?&source=bl&ots=OKBwdpuuXr&sig=4PhatV_pPeuirOtwCO5bPG7Sz2s&hl=cs&sa=X& ei=sD8jUYiEONPE4gT81oGYAQ&ved=0CEYQ6AEwAw Warren, Sack: Memory. Matthew Fuller (ed.). Software Studies / a Lexicon. Cambridge – London: MIT Press, 2008. (VR knihovna ÚHV). Weibel, Peter: Synthetic Times. Fan Di'an - Zhang Ga (eds.). Synthetic Times. 2008. (studijní materiál předmětu). Welsch,Wolfgang. Postmoderna: pluralita jako etická a politická hodnota. Praha: KLP, 1993. YATES, Frances Amelia. The Art of Memory. Repr. London: Pimlico, 2001.