New Media Art Obsessions II
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
New Media Art Obsessions II
Info
Term
Spring 2020
Teacher recommends to study from 17/2/2020 to 23/2/2020.
Teacher recommends to study from 24/2/2020 to 1/3/2020.
Teacher recommends to study from 2/3/2020 to 8/3/2020.
Teacher recommends to study from 9/3/2020 to 15/3/2020.
Teacher recommends to study from 16/3/2020 to 22/3/2020.
Teacher recommends to study from 23/3/2020 to 29/3/2020.
Chapter contains:
3
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 30/3/2020 to 5/4/2020.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 6/4/2020 to 12/4/2020.
Teacher recommends to study from 13/4/2020 to 19/4/2020.
Chapter contains:
4
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/4/2020 to 26/4/2020.
Chapter contains:
2
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 27/4/2020 to 3/5/2020.
Chapter contains:
2
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/5/2020 to 10/5/2020.
Chapter contains:
2
Image
1
Study text
Teacher recommends to study from 11/5/2020 to 17/5/2020.
Teacher recommends to study from 18/5/2020 to 24/5/2020.

Týden 1

Týden 2

Týden 3

Týden 4

Týden 5

Týden 6

Týden 7

Postmodernismus a postmoderní myšlení


Teze 1. Postmoderní situace

„Když věci v krajní míře zjednodušíme, je za ´postmoderní´ pokládána nedůvěřivost vůči meta-narativním příběhům.“ 

Lyotard, Jean Francois: O postmodernismu, 1993, s. 97.


Teze 2. Postmoderní myšlení/věda

„Pohyb směřuje od jedné jediné pravdy a od světa, který se chápe jako hotový a daný, k obnovení mnohosti různých správných a dokonce konfliktních verzí a světů.“ 

Nelson Goodman


Teze 3. Post-humanismus

Post-humanismus znamená uvažování skrze pojmy: emergence (místo teleologie), reflexivní epistemologie (místo objektivismu), distribuovaná kognice (místo autonomní vůle), ztělesnění (místo těla jako podpůrného systému mysli), partnerství mezi lidmi a inteligentními stroji (místo liberálního humanistického subjektu předurčeného vládnout a ovládat přírodu).  
Katherine N. Haylesová: How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature and Informatics, 1999, závěrečná kapitola, od s. 283 dále.


Teze 4. Postmoderní umění a kultura

„Nejvíce současné (tj. postmoderní) je dvojité kódování, užívání ironie, nejasnosti a protikladu.“ 

Charles Jencks: The Language of Post-Modern Architecture. London: Academy Editions, 1984, s. 9. 


Eklektický (brakový) postmodernismus
„Eklekticismus je nulový stupeň současné obecné kultury: lidé poslouchají reggae, dívají se na westerny, jedí v poledne u McDonalda a večer jídla krajové kuchyně, používají v Tokiu francouzských parfémů a v Hongkongu se oblékají podle módy retro, vědění je předmětem  televizních soutěží."  

Lyotard, Jean Francois: O postmodernismu. Praha 1993, s. 22. 

Postmoderní umění jako analýza, ana-...
„Tak jako se pacient snaží zpracovat svoji současnou poruchu tím, že prvky zdánlivě nesouvisející volně asociuje s minulými situacemi, což mu umožní odhalit skryté významy svého života , svého chování, právě tak se lze na práci Cézannovu, Picassovu, Delaunayovu, Kandinského, Kleeovu, Mondrianovu, Malevičovu a posléze pak Duchampovu dívat jako na propracovávání (Durcharbeiting), kterému modernita podrobuje svůj vlastní   smysl. (...) 

Chápeš, že když je předpona ´post-´ ve slově ´postmoderní´pojímána v tomto smyslu, tak to naprosto neznamená nějaký návratný pohyb, come back, flash back, feed back, tedy pohyb opakování, nýbrž určitý proces, který lze označit slovy začínající na ´ana-´, proces analýzy,  anamnézy, analogie, anamorfózy, který zpracovává počáteční zapomnění.“
Lyotard, Jean Francois: O postmodernismu. 1993, s. 72. 


Prezentace

Obsessions_II_Postmodernism.pdf
PDF to download

Co číst?

Lyotard, Jean-Francois. O postmodernismu: postmoderno vysvětlované dětem: postmoderní situace. Praha: Filosofia, 1993. 

Error: The referenced object does not exist or you do not have the right to read.
https://is.muni.cz/el/phil/jaro2020/IMNK11/99891488/Lyotard_-_O_postmodernismu.pdf

Heslo: Postmodernismus: http://plato.stanford.edu/entries/postmodernism/

Appignanesi, R. et al. Postmodernismus pro začátečníky. Brno: Adno Publishing, 1996.

Welsch,Wolfgang. Postmoderna: pluralita jako etická a politická hodnota. Praha: KLP, 1993.

Shrnutí: https://deniceksv.webgarden.cz/rubriky/moderna-postmoderna/wolfgang-welsch-nase-postmoderni

Landow, Georg P. Hypertext a kritická teorie. Z on-line knihy: Hypertext, 1992: 


Týden 8

Zájem o paměť jako reakce na postmoderní krizi velkých vyprávění


Teze 1.

Čtyři důvody zájmu o paměť: 
1) konec velkých vyprávění,
2) post-koloniální situace,
3) post-traumatická situace po Holocaustu a odchod generace svědků těchto traumat,
4) digitální revoluce a změna statusu informace.


Teze 2.

Není žádná kolektivní paměť. Paměť je vždy individuální (osobní, existenciální zkušenost). Kolektivní paměť není výsledkem vzpomínání, ale procesu vyjednávání o významu (reprezentace paměti: obrazy, texty, symboly). Pojem kolektivní paměť je třeba nahradit plurálem identit a paměťových systémů vtělených v jedné osobě. 
Aleida Assmann 


Prezentace

Obsessions_II_Memory_definition.pdf

Co číst?

Assmann, Aleida. Memory, Individual and Collective. Robert E. Goodin and Charles Tilly (eds.). The Oxford handbook of contextual political analysis. 2006, chapter 11.

Na co se koukat?

Aleida Assmann: Theories of Cultural Memory and the Concept of "Afterlife", 2013. 

https://vimeo.com/55001043 

Týden 9

Týden 10

Krize dokumentu a fenomén reenactments 

Koncept paměti jako produktivní činnosti (vs. koncept paměti jako stabilního archivu/databáze) otevřel nové pole uměleckého zkoumání vztahu k minulosti. Jedním z nich je znovu-provedení (reenactment), v rámci kterého je performance využíváno jako médium vzpomínání nebo zpřítomňování minulých událostí.

Prezentace

OBSESSIONS_II_Document_and_Reenactment.pdf
PDF to download

Literatura

Heslo: Michel Foucault: http://plato.stanford.edu/entries/foucault/ 

Heslo: Performativní obrat: http://en.wikipedia.org/wiki/Performative_turn 

Heslo: Řečové akty: Speech acts: http://plato.stanford.edu/entries/speech-acts/ 

Auslander, Philip. Performativity of Performance Documentation. 2006. (viz níže) http://lmc.gatech.edu/~auslander/publications/28.3auslander.pdf  

Huhtamo, Erkki: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes toward an Archaeology of the Media. Leonardo, Vol. 30, No. 3 (1997), pp. 221-224, The MIT Press. (viz níže) 

Weibel, Peter: Synthetic Times. Fan Di'an - Zhang Ga (eds.). Synthetic Times. 2008. (viz níže)

Horáková, Jana: On Media of Memory and Remembering. MAP-Media | Archive | Performance, Leipzig - Berlin: Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy“, Leipzig, 2013, roč. 4, 1 (2013), s. 1 - 9. ISSN 2191-0901. Dostupné on-line: http://www.perfomap.de/map4/aufzeichnen%20und%20aufheben/jh-on-media-of-memory-and-remembering

Deleuze, Gilles: Foucault. Praha: Herrmann & Synové, 1996. Kapitola: Nový archivář, s. 11–38. 

Auslander_Performativity_of_Document.pdf
PDF to download
Huhtamo_Archeology_of_the_Media.pdf
PDF to download
Weibel_Synthetic_Times.pdf
PDF to download

Týden 11

REMAKE A REMIX JAKO POSTMODERNÍ KULTURNÍ A UMĚLECKÁ PRAXE

Osnova

1. Nová digitální média v kontextu vizuálních studií
2. Nová digitální média a postmodernismus
3. Remake – kulturní forma mezi modernismem a postmodernismem
4. Obrázky – postmoderní interpretace uměleckého díla jako palimpsestu
5. Musée imaginaire / Muzeum beze zdí (A. Malraux)


Prezentace

OBSESSIONS_II_REMAKE_A_REMIX.pdf
PDF to download

Literatura

Heslo: Remake: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/tim/article/view/266/pdf

Cartwright, Lisa – Sturken, Marita: Studia vizuální kultury. Praha: Portál 2009.

Kapitola 5: Vizuální technologie, reprodukce obrazů a kopie, s. 191–226. 

Eco, Umberto: Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.

Kapitola V: Jak interpretovat seriály, s. 93–111.

(https://books.google.cz/books?id=H4q8ZosSvB8C&printsec=frontcover&dq=umberto+eco+beyond+interpretation&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwiR6on45YPpAhVQyaQKHU3sBU4Q6AEIKDAA#v=onepage&q=umberto%20eco%20beyond%20interpretation&f=false )

 

 

Týden 12

REMAKE A REMIX JAKO POSTMODERNÍ KULTURNÍ A UMĚLECKÁ PRAXE (pokračování)


6. Postprodukce: čtení knihy N.Bourriauda jako digitální teorie
7. Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E. Navas)
8. Remixability (L. Manovich)
9. Produsage (A. Bruns)

Prezentace

Obsessions_II_REMIX_A_POSTPRODUKCE.pdf
PDF to download

Literatura

BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Praha: Tranzit, 2004. 

NAVAS, Eduardo: Remix Theory: The Aesthetics of Sampling. 2012. https://remixtheory.net/

BRUNS, Axel: Produsage. 2008. http://produsage.org/

MANOVICH, Lev: Remixing and Modularity. 2005:   http://manovich.net/content/04-projects/044-remixability-and-modularity/43_article_2005.pdf 

MANOVICH, Lev. Post-media Aesthetics. 2001. on-line: http://www.alice.id.tue.nl/references/manovich-2005.pdf


Týden 13

READING & WRITING WEEK

EVERYTHING IS A REMIX


Pište resumé z předepsané literatury: Deadline pro vložení do odevzdávárny: 20. 5. 2020


Připravte se na písemné testy: Budou se konat distančně. Termíny testů a organizační informace dostanete e-mailem.


Koukněte se na videa:

FERGUSON, Kirby: Everything is a Remix. 2015.

https://www.youtube.com/watch?v=nJPERZDfyWc 

FERGUSON, Kirby: Creativity is a Remix. 2012.

https://www.youtube.com/watch?v=zd-dqUuvLk4 



Týden 14