You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Týden 1
Týden 2
Týden 3
Týden 4
Týden 5
Týden 6
Týden 7
Postmodernismus a postmoderní myšlení
Teze 1. Postmoderní situace
„Když věci v krajní míře zjednodušíme, je za ´postmoderní´ pokládána nedůvěřivost vůči meta-narativním příběhům.“
Lyotard, Jean Francois: O postmodernismu, 1993, s. 97.
Teze 2. Postmoderní myšlení/věda
„Pohyb směřuje od jedné jediné pravdy a od světa, který se chápe jako hotový a daný, k obnovení mnohosti různých správných a dokonce konfliktních verzí a světů.“
Nelson Goodman
Teze 3. Post-humanismus
Post-humanismus znamená uvažování skrze pojmy: emergence (místo teleologie), reflexivní epistemologie (místo objektivismu), distribuovaná kognice (místo autonomní vůle), ztělesnění (místo těla jako podpůrného systému mysli), partnerství mezi lidmi a inteligentními stroji (místo liberálního humanistického subjektu předurčeného vládnout a ovládat přírodu).
Katherine N. Haylesová: How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature and Informatics, 1999, závěrečná kapitola, od s. 283 dále.
Teze 4. Postmoderní umění a kultura
„Nejvíce současné (tj. postmoderní) je dvojité kódování, užívání ironie, nejasnosti a protikladu.“
Charles Jencks: The Language of Post-Modern Architecture. London : Academy Editions, 1984, s. 9.
Eklektický (brakový) postmodernismus
„Eklekticismus je nulový stupeň současné obecné kultury: lidé poslouchají reggae, dívají se na westerny, jedí v poledne u McDonalda a večer jídla krajové kuchyně, používají v Tokiu francouzských parfémů a v Hongkongu se oblékají podle módy retro, vědění je předmětem televizních soutěží."
Lyotard, Jean Francois: O postmodernismu. Praha 1993, s. 22.
Postmoderní umění jako analýza, ana-...
„Tak jako se pacient snaží zpracovat svoji současnou poruchu tím, že prvky zdánlivě nesouvisející volně asociuje s minulými situacemi, což mu umožní odhalit skryté významy svého života , svého chování, právě tak se lze na práci Cézannovu, Picassovu, Delaunayovu, Kandinského, Kleeovu, Mondrianovu, Malevičovu a posléze pak Duchampovu dívat jako na propracovávání (Durcharbeiting), kterému modernita podrobuje svůj vlastní smysl. (...)
Chápeš, že když je předpona ´post-´ ve slově ´postmoderní´pojímána v tomto smyslu, tak to naprosto neznamená nějaký návratný pohyb, come back, flash back, feed back, tedy pohyb opakování, nýbrž určitý proces, který lze označit slovy začínající na ´ana-´, proces analýzy, anamnézy, analogie, anamorfózy, který zpracovává počáteční zapomnění.“
Lyotard, Jean Francois: O postmodernismu. 1993, s. 72.
Prezentace
Co číst?
Lyotard, Jean-Francois. O postmodernismu: postmoderno vysvětlované dětem: postmoderní situace. Praha: Filosofia, 1993.
Heslo: Postmodernismus: http://plato.stanford.edu/entries/postmodernism/
Appignanesi, R. et al. Postmodernismus pro začátečníky. Brno: Adno Publishing, 1996.
Welsch,Wolfgang. Postmoderna: pluralita jako etická a politická hodnota. Praha: KLP, 1993.
Shrnutí: https://deniceksv.webgarden.cz/rubriky/moderna-postmoderna/wolfgang-welsch-nase-postmoderni
Landow, Georg P. Hypertext a kritická teorie. Z on-line knihy: Hypertext, 1992: http://proteus.fau.edu/practicum/texts/landow1.pdf
Týden 8
Zájem o paměť jako reakce na postmoderní krizi velkých vyprávění
Teze 1.
Čtyři důvody zájmu o paměť:
1) konec velkých vyprávění,
2) post-koloniální situace,
3) post-traumatická situace po Holocaustu a odchod generace svědků těchto traumat,
4) digitální revoluce a změna statusu informace.
Teze 2.
Není žádná kolektivní paměť. Paměť je vždy individuální (osobní, existenciální zkušenost). Kolektivní paměť není výsledkem vzpomínání, ale procesu vyjednávání o významu (reprezentace paměti: obrazy, texty, symboly). Pojem kolektivní paměť je třeba nahradit plurálem identit a paměťových systémů vtělených v jedné osobě.
Aleida Assmann
Prezentace
Co číst?
Assmann, Aleida. Memory, Individual and Collective. Robert E. Goodin and Charles Tilly (eds.). The Oxford handbook of contextual political analysis. 2006, chapter 11.
Na co se koukat?
Aleida Assmann: Theories of Cultural Memory and the Concept of "Afterlife", 2013.
Týden 9
Týden 10
Krize dokumentu a fenomén reenactments
Koncept paměti jako produktivní činnosti (vs. koncept paměti jako stabilního archivu/databáze) otevřel nové pole uměleckého zkoumání vztahu k minulosti. Jedním z nich je znovu-provedení (reenactment), v rámci kterého je performance využíváno jako médium vzpomínání nebo zpřítomňování minulých událostí.
Prezentace
Literatura
Heslo: Michel Foucault: http://plato.stanford.edu/entries/foucault/
Heslo: Performativní obrat: http://en.wikipedia.org/wiki/Performative_turn
Heslo: Řečové akty: Speech acts: http://plato.stanford.edu/entries/speech-acts/
Auslander, Philip. Performativity of Performance Documentation. 2006. (viz níže) http://lmc.gatech.edu/~auslander/publications/28.3auslander.pdf
Huhtamo, Erkki: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes toward an Archaeology of the Media. Leonardo, Vol. 30, No. 3 (1997), pp. 221-224, The MIT Press. (viz níže)
Weibel, Peter: Synthetic Times. Fan Di'an - Zhang Ga (eds.). Synthetic Times. 2008.
Horáková, Jana: On Media of Memory and Remembering. MAP-Media | Archive | Performance, Leipzig - Berlin: Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy“, Leipzig, 2013, roč. 4, 1 (2013), s. 1 - 9. ISSN 2191-0901. Dostupné on-line: http://www.perfomap.de/map4/aufzeichnen%20und%20aufheben/jh-on-media-of-memory-and-remembering
Deleuze, Gilles: Foucault. Praha: Herrmann & Synové, 1996. Kapitola: Nový archivář, s. 11–38.
Týden 11
REMAKE A REMIX JAKO POSTMODERNÍ KULTURNÍ A UMĚLECKÁ PRAXE
Osnova
1. Nová digitální média v kontextu vizuálních studií
2. Nová digitální média a postmodernismus
3. Remake – kulturní forma mezi modernismem a postmodernismem
4. Obrázky – postmoderní interpretace uměleckého díla jako palimpsestu
5. Musée imaginaire / Muzeum beze zdí (A. Malraux)
Prezentace
Literatura
Heslo: Remake: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/tim/article/view/266/pdf
Cartwright, Lisa – Sturken, Marita: Studia vizuální kultury. Praha: Portál 2009.
Kapitola 5: Vizuální technologie, reprodukce obrazů a kopie, s. 191–226.
Eco, Umberto: Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.
Kapitola V: Jak interpretovat seriály, s. 93–111.
Týden 12
REMAKE A REMIX JAKO POSTMODERNÍ KULTURNÍ A UMĚLECKÁ PRAXE (pokračování)
…
6. Postprodukce: čtení knihy N.Bourriauda jako digitální teorie
7. Remix – od regresivního remixu k regenerativnímu remixu (E. Navas)
8. Remixability (L. Manovich)
9. Produsage (A. Bruns)
Prezentace
Literatura
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Praha: Tranzit, 2004.
NAVAS, Eduardo: Remix Theory: The Aesthetics of Sampling. 2012. https://remixtheory.net/
BRUNS, Axel: Produsage. 2008. http://produsage.org/
MANOVICH, Lev: Remixing and Modularity. 2005: http://manovich.net/content/04-projects/044-remixability-and-modularity/43_article_2005.pdf
MANOVICH, Lev. Post-media Aesthetics. 2001. on-line: http://www.alice.id.tue.nl/references/manovich-2005.pdf
Týden 13
READING & WRITING WEEK
EVERYTHING IS A REMIX
Pište resumé z předepsané literatury: Deadline pro vložení do odevzdávárny: 20. 5. 2020
Připravte se na písemné testy: Budou se konat distančně. Termíny testů a organizační informace dostanete e-mailem.
Koukněte se na videa:
FERGUSON, Kirby: Everything is a Remix. 2015.
https://www.youtube.com/watch?v=nJPERZDfyWc
FERGUSON, Kirby: Creativity is a Remix. 2012.
https://www.youtube.com/watch?v=zd-dqUuvLk4