Kritický přístup k edtechu Učící se společnost Michal Černý Tradiční témata v novém čtení š„Unesco uvádí, že od 16. března bylo na školách po celém světě zasaženo 776,7 milionů školních dětí. Před uzavřením škol v Evropě a USA bylo do 5. března zasaženo 300 milionů studentů - především v Číně.“ (Financial times) š šJsou technologie řešením? š„Společnost Byju - indický start-up v hodnotě 8 miliard dolarů - zažil 60% nárůst studentů využívajících jejich produkty, protože dětem na začátku března nabídl bezplatný přístup k její aplikaci, aby pomohl vyrovnat dopad uzavření škol, uvedla společnost. Na konci loňského roku měli Bjyuovi ve své platformě 40m studenty.“ (Financial times) Ale… šTechnologie jako nástroj sociální exklusivity šTechnologie jako nástroj segregace šTechnologie jako nástroj homogenizace společnosti (nový kolonialismus) š šObecně – přístup k technologiím a možnost platit za premiové služby je důležitější než kdykoliv předtím! š šMusíme rozlišovat kontext Evropy a třeba Jihovýchodní Asie. Bezplatný přístup v době krize šNyní na Coursera mají studenti FF možnost studovat zdarma šCreative Suite od Adobe je zdarma šUčebnice Fraus jsou zdarma šMicrosoft Teams jsou zdarma š šJaké jsou ale náklady tohoto zdarma? Náklady šKorporativismus a univerzity – komu patří data, nástroje, ale i myšlenkové postupy? šZdarma vydělává peníze: „Akcie v GSX, čínském poskytovateli online vzdělávání na seznamu v New Yorku, od začátku roku vyskočily o 92 procent. Minulý měsíc společnost oznámila 15m zvýšení počtu studentů pro bezplatné online kurzy. Ve srovnání s 2,7 miliony celkových zápisů na konci roku 2019.“ (Financial times) š šChybí jakýkoli filtr toho, jak korporativismus vstupuje do vzdělávání a učení. Preferujeme rychlost a bezplatnost (což je pochopitelné), ale nevidíme do budoucnosti. Nakládání s daty šVolba ad hoc nepromyšlených řešení šAle i promyšlená řešení mají problémy šPlatíme daty šJaká je role Learning analytics? Dokážeme odlišit data pro studenta a data o studentovi? š šChytrá karanténa, data retention, … bezpečí x soukromí š šChybí často nějaká systematická práce s daty a datovou politikou. Ještě jednou k bezplatnému šSchopnost studovat doma záleží na rodinném prostředí, ekonomickém a sociálním profilu participantů vzdělávání. šParadoxně i zcela bezplatné kurzy rozdílnost mezi skupinami zvětšují. šŠkoly (a knihovny) byl jednou z mála nízkoprahových institucí, které se sociální inklusí reálně pracovaly. Dokážeme je teď něčím nahradit? Viz zprávy a hroutících se rodičích… Psychologické aspekty šExtrémní nároky na seberegulaci (opět lze čekat, že ji lepší mají ti „úspěšní“) šPsychohygienické aspekty šMultitasking jako problém šProblémy se soustředěním (srov. notifikace) šJak zajistit digital wellbeing? šDávají v současné společnosti smysl projekty jako je papírový telefon? šJaké je to učit se v době krize? Co když mám jiné starosti – ekonomické, sociální, zdravotní,…? Dlouhodobé dopady šCo technologie dělají se společností jako celkem? šJaký vliv budou mít turbulentní změny na fungování vzdělávacího systému a společnosti jako celku? šHumanita x nevidění následků -> zažíváme druhou sametovou revoluci? S jakými náklady? šNesporným pozitivem je rozvoj digitálních kompetencí učitelů, žáků i rodičů. O škole se u nás začalo více přemýšlet, dokážeme otevřít diskusi o potřebě maturity i přetíženém kurikulu.