IT strategie pro Váš byznys Introduction to Enterprise Strategy Dobrý den • Jan Matula, PhD. • konzultant, analytik a lektor AUTOCONT a.s. • Microsoft Certified Professional, Certified IT Quality Professional • Trainer: IT Strategy for Business, IT Assessment, Business Analysis, Microsoft Project, Enterprise Architecture, IT Service Management. • Auditing and Consultancy Services: EA, ITSM, BA, QI and PM Frameworks V krátkosti o Vás • Společnost (oblast působnosti, vyspělost procesů) • Pracovní pozice (CIO, IT manager,…) • Implementované standardy a frameworky v IT • Zkušenosti (významné projekty) a certifikace • Očekávání Studijní materiál ke kurzu • Publikace IM: Normy, frameworky a nejlepší praxe v řízení služeb IT (ITSM) • Reflektuje hlavní témata kurzu IT strategie pro Váš byznys: • ES – Enterprise Strategy • EA – Enterprise Architecture • ITSM – IT Service Management • BA – Business Analysis • PM – Project Management Frameworky a normy • ISO 9000 • PCF • ITIL • COBIT • FitSM • ISO 20000 • ISO 27000 • ISO 42010 • CMMI • TOGAF • ArchiMate • BABOK • BSC Business Analysis • PRINCE2 • IPMA • PMBOK • e-CF • IMBOK • IT QI • DCMM • SFIA Výchozí publikace Techniky Acceptance and Evaluation Criteria Backlog Management Balanced Scorecard Benchmarking and Market Analysis Brainstorming Business Capability Analysis Business Cases Business Model Canvas Business Rules Analysis Collaborative Games Concept Modelling Data Dictionary Data Flow Diagrams Data Mining Data Modelling Decision Analysis Decision Modelling Document Analysis Estimation Financial Analysis Focus Groups Functional Decomposition Glossary Interface Analysis Interviews Techniky Item Tracking Lessons Learned Metrics and Key Performance Indicators (KPIs) Mind Mapping Non-Functional Requirements Analysis Observation Organizational Modelling Prioritization Process Analysis Process Modelling Prototyping Reviews Risk Analysis and Management Roles and Permissions Matrix Root Cause Analysis Scope Modelling Sequence Diagrams Stakeholder List, Map, or Personas State Modelling Survey or Questionnaire SWOT Analysis Use Cases and Scenarios User Stories Vendor Assessment Workshops Konceptuální model Enterprise Strategy (ES) Podniková strategie a její význam pro organizaci Podnikové procesy a zdroje Organizační struktura Měření výkonosti a zralosti procesu Kvalita procesu, kontinuální zlepšování – vývojový cyklus procesně řízené organizace Modelování a popis procesu Enterprise Architecture (EA) Podniková architektura praktiky pro popis architektury Cíle podnikové architektury, řízení architektury, vývoj konceptu TOGAF - seznámení s klíčovými pojmy z oblasti podnikové architektury Metoda provádění architektonických změn ADM Dokumentace a strategie rozvoje podnikové architektury dokumentace, šablony a vzory modelů SOA – servisně orientovaná architektura Využití modelovacího jazyka ArchiMate – elementy, vrstvy, modely, podpora metodiky dle TOGAF. IT Service Management (ITSM) Řízení služeb IT: koncept ITSM, nejlepší praxe a referenční modely procesů řízení služeb IT organizace Klíčové pojmy: kvalita, dobrá praxe, služba, dohoda o úrovni služeb IT Governance, funkce a procesy řešené v ITSM Významné frameworky a normy v ITSM: ITIL, COBIT, ISO 20000, FitSM Porovnání přístupů a jejich popis, možnosti implementace do organizace. Business Analysis (BA) Byznys analýza jako prostředek pro změnu strategie Identifikace podnikových potřeb, potřeb IT a určení vhodného řešení byznys problému. Význam a role byznys analytiků v organizaci. Techniky byznys analýzy, klíčové koncepty byznys analýzy: změna, potřeba, řešení, zúčastněné strany, hodnota a kontext Byznys analýza dle BABOK, Business Analysis dle BSC Ukázky a praktické příklady technik BA Project Management (PM) Projekty v IT: specifika řízení projektů v IT Základní koncepty projektového řízení: role a odpovědnosti na projektu, cíle projektu, Business Case a charta projektu Techniky a nástroje pro řízení projektů Životní cyklus projektu - vodopád, iterativní a agilní přístup, srovnání přístupů. Řízení projektů dle PRINCE2, PRINCE2 Agile, PMBOK, IPMA. Základní koncepty Základní koncepty Základní koncepty Základní koncepty Základní koncepty Základní koncepty Základní koncepty Základní koncepty Základní koncepty Základní koncepty Základní koncepty Základní koncepty Základní koncepty Základní koncepty Základní koncepty Základní koncepty Manage services Management responsibility PLAN Plan service management DO Implement service management Business requirements Customer requirements Request for new/ changed services Other processes e.g. Business, supplier, customer Service Desk Other teams, e.g. Security, IT operations Business results Customer satisfaction New / changed services Team and people satisfaction Other processes, e.g. Business, supplier, customer CHECK Monitor, measure and review ACT Continual improvement Základní koncepty IT Strategy Cycle AS IS • Default state TO BE • Target GAP • What needs to be done ROAD MAPS • Schedule ITSM & Security management standard Compliance levels Vývojový cyklus procesně řízené organizace The ITIL Service Lifecycle Interfaces Service Lifecycle How does a strategy differ from a plan? A strategy is used to provide direction, action and focus to move the organization forward towards your business goals whereas a plan is used to render structure to the ideas that define your business. A strategy is futuristic in nature and basically focuses on building a sustainable competitive advantage for your business while a plan is tactical in nature and is used to assess how viable is a business opportunity. How does a strategy differ from a plan? • Also, the timeframe is a critical differentiator – strategy usually covers a period of 3 to 5+ years whereas the life-span of a plan is not more than a year. What does a great IT strategy look like? • Having an IT strategy is about how technology would enable your business to win it its target markets. • IT strategy needs to play two key roles: • To guide the business strategy • To make IT deliver on the business strategy. IT Strategy Template by Garter Demand Business context: It covers your business models, strategy, the services or products you provide, customer segments you cater to and the technology trends that are relevant to your business. Business success: It elucidates the strategic ambitions of your business, that is “How we will win” and creating a roadmap to achieve your strategic goals. Demand Business capabilities: What business capabilities do you need? It is used to make a meaningful connection between your outward-facing business strategy and inwardfacing organizational plans and activities. IT contribution: Finally, how will IT contribute to the bigger picture? It will describe the value proposition of IT to your business and it should become the core of your IT strategy. Control IT Principles: A set of very high-level principles that can be used to drive behaviours in the organization and guide the IT leadership team and their strategic decisions. IT Governance: It defines the decisionmaking rights and the accountability framework to inspire desirable behaviour in the utilization of IT and also how the IT decisions are being made strategically. Control IT Financial Management: It describes how IT will be funded, the flow of finances in and out of the IT function guided by planning, cost control and allocation processes. Metrics: What metrics will be used to measure the success of IT contribution? How do they map to your business success metrics? It is used to measure success of your IT organization which has a clear connection with your business success metrics. Supply IT Services: What is your IT service catalogue and what does it need to be? It covers the scope of the services and processes provided by your IT team along with their depth and breadth. Enterprise Architecture: How is your IT infrastructure for applications, business processes, and information services? What it need to be? This is used to describe the relationship among the technology, business, applications and information services of your organization. Supply People: This includes assessment of capabilities of your people or skill inventory and current as well as future training needs along with critical HR processes. Sourcing: It covers your company’s approach to IT sourcing across various IT services. Whether you want to have longterm partnerships or short term transactions? The Value Discipline model Generic competitive strategies or value disciplines Operational Excellence: This strategy aims to accomplish cost leadership through automating manufacturing processes in order to streamline operations and reduce cost. Product Leadership: This strategy aims to build a company culture that strives to bring superior product to the market continuously and thus achieve premium market prices for creating great customer experience. Generic competitive strategies or value disciplines • Customer Intimacy: This strategy focuses on providing a unique range of customer services in order to personalize services and customize products to meet different needs of target audience. How to create an IT strategy? Build a team Align with the business’ objectives Draw up a proper plan Align the architecture roadmap with the strategy Make strategic choices Realise the „business of IT“ Sign off How to develop an IT strategy 1) OUTLINE BUSINESS GOALS • Sales targets and pipeline • Growth plans • Plans for upcoming mergers, partnerships or acquisitions • Any other action plans other teams may be working toward How to develop an IT strategy 2) SPEAK WITH EXECUTIVE AND OPERATIONS TEAM • Individual interviews • Surveys and questionnaires • Interviews with resident groups and the board of directors • Departmental interviews How to develop an IT strategy 3) DEFINE SCHEDULE AND SCOPE 4) REVIEW EXISTING INFRASTRUCTURE • How do your departments and teams use technology? • What software, tools, and systems do they use? • What technology is working and what isn’t? How to develop an IT strategy 5) CREATE ROAD MAP FOR ARCHITECTURE AND RESOURCE ALLOCATION 6) DEFINE METRICS 7) KEEP IT STRATEGY UP TO DATE Architektura Formální popis systému nebo jeho detailní plán na úrovni komponent vedoucí k jeho implementaci. Struktura komponent a jejich vazeb včetně principů a návodů, které řídí návrh a rozvoj v čase. Definice podnikové architektury (Enterprise Architecture) vychází z normy ISO 42010, která uvádí, že architekturou se myslí: „základní organizace systému ztělesněná jeho složkami, jejich vzájemnými vztahy a vztahy k prostředí a principy, kterými se řídí její návrh a vývoj. 6 praktik pro popis architektury vztahovat dokumentaci k informaci o verzi, identifikovat osoby zainteresované na systému, vybrat správné architektonické pohledy, spojit je s relevantními úhly pohledu, dodržovat konzistenci mezi pohledy architektury, rozumně a promyšleně vybírat aktuální architekturu z daných alternativ. Typical problems in Enterprise Architecture 68 Multiple sources for the same data Undocumented interfaces Multiple technologies Limited reuse Problematic changes Big TCO Vývoj konceptu podnikové architektury • Kořeny podnikové architektury vychází z teorie IT sladění (IT alignment). Tento přístup reprezentuje neustálou cestu transformace podniku za dosažením strategických byznys cílů, které jsou prostřednictvím informačních technologií umožňovány, podporovány anebo dokonce stimulovány. Evoluční stupně EA 1/3 • Podniková architektura navrhuje organizaci IT Podniková architektura se v tomto evolučním stupni orientuje na návrh organizace informačního systému (IS). Předmětem zájmu architektonického návrhu jsou zdroje a schopnosti podnikové informatiky, tj. data, nástroje (hardware), metody a lidé (IT personál). Evoluční stupně EA 1/3 • Podniková architektura navrhuje organizaci IT Podniková architektura se v tomto evolučním stupni orientuje na návrh organizace informačního systému (IS). Předmětem zájmu architektonického návrhu jsou zdroje a schopnosti podnikové informatiky, tj. data, nástroje (hardware), metody a lidé (IT personál). Evoluční stupně EA 2/3 • Podniková architektura navrhuje organizaci podniku - Podniková architektura v tomto evolučním stupni vystupuje z IT domény a orientuje se zároveň i na návrh organizace, tj. organizační infrastrukturu a procesy. • Předmětem zájmu architektonického návrhu, vedle již zmíněných zdrojů a schopností podnikové informatiky, které byly architektonicky navrhovány v předchozím evolučním stupni a nyní by již v podniku měly být tyto činnosti dobře zvládnuty, jsou následující objekty: aktér; byznys pravidlo; byznys schopnost; čas; hybná síla; lokalita; majetek; metrika; organizační jednotka; politika a regulace; procesy; produkt; projekt; role řízení kvality, shody a udržitelnosti; taktika, úkol, znalost a informace. Evoluční stupně EA 3/3 • Podniková architektura podporuje návrh strategie podniku - Podniková architektura se v tomto evolučním stupni podílí na formování strategie podniku a stává se prostředkem organizačních inovací a zajištění udržitelného rozvoje podniku. Předmětem jejího zájmu je návrh souladu strategie s charakteristikami okolí podniku, ať je již vnímáno jako množina prvků (zákazníci, dodavatelé, konkurence) nebo jako klíčové politické, legislativní, ekonomické, sociokulturní, technologické a environmentální faktory. • Přitom se snaží architektonicky formovat nejen strategii samotnou, ale prostřednictvím inovací navrhovat změny právě i prvků a faktorů, které utvářejí okolí podniku. Ke klíčovým objektům, které jsou architektonicky navrhovány, patří vize a cíle podniku, strategie dosažení těchto cílů, ale také tzv. motivátory (externí omezení a podmínky, které motivují organizaci k formulaci cílů) a v neposlední řadě externí zainteresované strany (Stakeholders). Architecture domains 74 • Defines the business strategy, governance, organization, and key business processes Business Architecture • Describes the structure of an organization’s logical and physical data assets and data management resources Data Architecture • A blueprint for the individual applications to be deployed, their interactions, and their relationships to the core business processes of the organization Application Architecture • Describes the logical software and hardware capabilities that are required to support the deployment of business, data, and application services • Includes IT infrastructure, middleware, networks, communications, processing, standards, etc. Technology Architecture