kognitivní naratologie NARX01 [USEMAP] klasická a postklasická naratologie Êrozdělení je důležité pro potřeby synchronního i diachronního uchopení naratologických konceptů Êpojem zavedl David Herman v Scripts, Sequences, and Stories: Elements of a Postclassical Narratology (1997), aby poukázal na zásadní paradigmatické změny v narativní teorii v 80. letech 20. století Ê hlavním rozdílem mezi KN a PKN je, že PKN je otevřenější vůči vnějším vlivům, které ji modelují ÊJean-Maria Scheffer říká, že PKN má tři hlavní větve: kontextuální naratologie, transgenerický přístup a kognitivní naratologie Ê [USEMAP] kognitivní naratologie ÊKN: studium aspektů týkající se mysli při vypravování a konceptualizaci příběhů, a to v různých médiích Ê ÊKN zahrnuje různé metody analýzy narativu v rámci narativního korpusu, které si půjčuje z lingvistiky, kybernetiky, filosofie, psychologie, aj. Ê Ê Ê [USEMAP] kognitivní naratologie: otázky Ê(1) Jak příběhy napříč médii souvisejí s mentálními stavy interpretů jakožto narativní zkušenost? – příběhy jsou nahlíženy jako cíl interpretace , jako produkt specifické konceptualizace konkrétních narativních informací Ê(2) Jak (a do jaké míry a jakými speciálními způsoby) se narativy podílejí na osmyslování naší zkušenosti? – způsoby, jak poskytují narativy zdroj interpretace tím, že vytvářejí bázi pro porozumění intencím, cílům, emocím, atd. Ê(3) Jak “komunikujeme” s fikčními postavami? – způsoby, jakými přiřazumeme literárním postavám strukturně podobné mysli [USEMAP] kognitivní naratologie – oblasti výzkumu Ê(1) procesy a strategie konceptualizace narativu Ê(2) narativní perspektiva a fokalizace Ê(3) kognitivistická recepční teorie Ê(4) transmediální studia Ê(5) fikční postavy Ê(6) identifikace “self” v narativu Ê(7) emoční studia Ê(8) evoluční psychologie Ê(9) autobiografická a paměťová studia Ê(10) studium humánních a nehumánních zvířat Ê [USEMAP] reprezentace mysli ÊDorrit Cohn: Transparent Minds: Narrative Modes for Presenting Consciousness in Fiction (1978) Ê- citovaný monolog, psycho-narace, vyprávěný monolog Ê- přímé myšlení, nepřímé myšlení, polopřímé myšlení ÊAllan Palmer Ênarativní porozumění je výsledkem porozumění složitým stavům, procesům a dispozicím fikčních myslí [USEMAP] subjekty Êsubjekt je jednou z esenciálních kategorií pro kognitivně orientované teoretické pozice Ê Ê subjekt je kategorie, která propojuje obecný kognitivní výzkum se subjekty (literárně) estetické komunikace (fikční komunikace) a se subjekty reprezentovaných realit Ê [USEMAP] subjekty Ê‘vnější’ subjekty – účastníci estetické komunikace: “Autorova kognitivní činnost spočívá primárně ve zpracování informací různé povahy, faktických i fikčních, specifických i obecných, textových i smyslově vjemových, a v konečném důsledku ve vytvoření slovesného textu spolu s patřičným světem příběhu či textu.” (Margolin) Ê‘vnitřní’ subjekty: kognitivní mentální fungování (KMF): “Jakmile jsme ochotni aplikovat koncepty z akčí teorie na obyvatele světů příběhu, měli bychom být ochotni na ně aplikovat i modely založené na KMF. Podobně, jakmile jsme ochotni těmto obyvatelům připsat akce, měli bychom být ochotni jim připsat mysli a zvláště kognitivní aktivity.” (Palmer) Êkoncept ANALOGIE Ê Ê Ê [USEMAP] literární postavy - polemika Êčtenáři konceptualizují mysli literárních postav, modelují a predikují jejich mentální stavy a jejich možný vývoj Êliterární postavy nejsou často pouze subjekty nějaké mentální aktivity, ale I objekty sociálních (ideologických, politických) pohybů: LP není tedy pouze persona psychologica ale též persona socialis Êsociální rozměr LP však leží mimo dosah klasické kognitivní teorie [USEMAP] Social Minds ÊAlan Palmer ÊFictional Minds (2004), Social Minds in the Novel (2010) Êintermentalita Êintersubjektivita Êsociální mysli Ê [USEMAP]