Typ kurzu: povinný Rozsah kurzu: 26 h Forma kurzu: přednáška, konzultace Zakončení kurzu: zkouška Cíl a Anotace: Cílem kurzu je seznámit studující se základními pojmy a teoretickými východisky sociální práce. Kurz studenty uvede do soudobých teoretických modelů sociální intervence (sociální práce) a naznačí jim možnosti jejich praktické aplikace. Studující získají představu o sociální práci jako o multiparadigmatickém oboru, jehož podstatným rysem je integrující přístup k poznávání i k praktické činnosti. Autor kurzu vychází z teze, že sociální problémy člověka, skupin nebo společenství lze různými způsoby vysvětlovat (konceptualizovat a interpretovat), k praktické pomoci je však třeba použít takový postup, který situaci reálně pozitivně ovlivní (volba přístupu tedy není libovolná). V praxi je proto také často nutné uplatňovat několik postupů souběžně nebo následně. Organizace kurzu: Kurz sestává z 13ti dvouhodinových lekcí. Během první budou studující seznámeni s podrobnostmi organizace kurzu a s podmínkami pro jeho absolvování. Základním předpokladem zvládnutí kurzu je vysoká motivace. Celý kurz je doprovázen vlastní četbou. Na základě úspěšného absolvování kurzu bude studujícím udělena zkouška. Samozřejmostí je, že po celou dobu kurzu je studujícím k dispozici konzultant. Dále je organizace kurzu podrobně rozepsána: 1. lekce Organizace kurzu (Úvod do studia, plán a způsob výuky kurzu. Požadované studijní materiály. Výstupy a zpětné vazby.) 2. lekce Úvod do sociální práce 3. lekce Psychodynamický přístup 4. lekce Psychosociální přístup, Přístup orientovaný na úkoly 5. lekce Humanistické a existenciální teorie 6. lekce Humanistické a existenciální teorie – logoterapie a existenciální analýza, transakční analýza, přístup orientovaný na člověka 7. lekce Sociálně-psychologické a komunikační modely, 8. lekce Systemický a narativní přístup 9. lekce Krizová intervence 10. lekce Kognitivní a behaviorální teorie 11. lekce Antiopresívní přístupy Ekologická perspektiva 12. lekce Sociální práce se skupinami 13. lekce Komunitní sociální práce Termíny písemného výstupu: 30. dubna: projekt řešení případu, odevzdaný do odevzdávány v IS MU Kontaktní údaje na učitele: Stanislava Ševčíková, Ph.D. e-mail: stana.sevcikova@gmail.com Konzultace: dle předchozí domluvy Dotazy: pokud dotazy mají informační hodonotu pro ostatní, vkládejte je do diskusního fora, odpovídám minimálně 1x týdně, v ostatních případech na mail. Pokyny ke komunikaci elektronickou poštou Dotazy se zasílají v samostatných mailech. Jejich předmět se označí heslem Sociální práce FF_konzultace Použitá symbolika  četba Požadavky pro zakončení kurzu Průběžné povinnosti Literatura Předpokladem účasti na jednotlivých lekcích je zvládnutí příslušné povinné literatury. Seminární práce Součástí povinností studujících je vypracování seminární práce v rozsahu cca 5000 znaků textu bez úvodního listu a bez literatury. Zkouška V Brně 21.4. 2020 AKTUALIZACE INFORMACÍ O ZKOUŠCE VZHLEDEM K NOUZOVÉMU STAVU: Zkouška sestává z odevzdání seminární práce (forma: Přijata v poznámkovém bloku a ústního zkoušení v online platformě. Studující dostane 2 otázky, z jejichž odpovědí bude vyvozena známka. Je možné položit i třetí doplňující otázku). Starší infomace ohledně zkoušky uvedené v tomto syllabu nadále NEZŮSTÁVAJÍ V PLATNOSTI. Zkouška se uskuteční formou písemného testu. Test Test ověřuje základní znalosti, které měli studující získat v průběhu kurzu. Následující tabulka vyjadřuje základní strukturu povinností studujících a vymezuje množství bodů, které je možno (nutno) v průběhu studia získat. Zkouška Maximum Minimum SEMINÁRNÍ PRÁCE Odevzdána a přijata Odevzdána a přijata Písemný test 10 bodů 6 bodů Počet bodů celkem 10 bodů 6 bodů Celkové bodového ohodnocení Body Hodnocení 10 bodů A 9 – 9,5 bodů B 8 – 8,9 bodů C 7 – 7,9 bodů D 6 -6.9 bodů E - 6 bodů F SEMINÁRNÍ PRÁCE Podrobnosti ke zpracování analýzy teorie: Každý studující odevzdá jednu písemnou práci (projekt řešení případu). Tato bude mít rozsah cca 5000 znaků (včetně mezer). Všechny práce budou psány písmem Times New Roman CE vel. 12, řádkování 1,5. Titulní list práce bude v pravém horním rohu opatřen jménem a příjmením autora, jeho studijní kombinací, imatrikulačním ročníkem a počtem znaků. Na titulní straně bude dále uveden typ (analýza teorie) a vlastní název práce. Uveďte také skutečný termín odevzdání. Nezapomeňte stránky očíslovat. Každá práce bude obsahovat seznam použité literatury a měla by být psána jako střídmý odborný text s odkazy na použitou literaturu. ZADANÁ STRUKTURA PRÁCE JE POVINNÁ. A) analýza teorie Kroky: Volba teorie (dle osobního zájmu) Identifikace odpovídající literatury, volba jedné monografie a její studium Provedení analýzy podle kriterií dvojice autorů Meyer, Kettner (viz. Navrátil, 2001) Při hodnocení bude kladen důraz na následující aspekty: § dodržování struktury dle kritérií § obsahová správnost analýzy a porozumění teorii § formální správnost (citace, stylistika, rozsah, přehlednost, § práce s odbornými monografiemi (vedle dalšího studijního materiálu k dané problematice) !!!!!!! Monografie: pro napsání práce je nutné zvolit monografii. Za monografii nepokládám jakékoli učebnice (učebnicí rozumím studijní text určený k nastudování určité problematiky). Monografií pro případ vypracování tohoto kurzu mám na mysli knihu, která se zabývá probíraným přístupem (např. krizová intervence, transakční analýza, existenciální analýza, systemický přístup, rogeriánský přístup a další. Poznáte ji podle toho, že ji napsal jeden z autorů, který je probírán (Frankl, Berne, Ludewig,Rogers, kastová, Vodáčková (učebnice Krizové intervence se uznává jako monografie, protože se zabývá pouze jedním přístupem)) nebo je přístup zmíněn přímo v názvu. NEUZNÁVÁ SE: Text, který je sice monografií (není učebnicí), ale zabývá se specifickou cílovou skupinou: Např. Sociální práce ve vězení nebo Práce s klientem v drogových službách nebo Týrané dítě V případě nejasností vložte dotaz do Diskusního fora, kde potvrdím, zda knihu uznám. I. Literatura k písemnému testu V ISu jako scan: Navrátil, P. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman, 2001. Alternativně: Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. str. 183-265. Matoušek, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003, str. 119-134, 153-168, 253-270. II. Doporučená literatura Matoušek, O. Koláčková, J., Kodymová, P. (eds.) Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005. Matoušek, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003. Úvod do sociální práce A) Kniha: Základy sociální práce Autor: Oldřich Matoušek a kol. Kapitola: IV. Domácí tradice sociální práce (str. 111-154) B) Kniha: An Introduction to Social Work Theory Autor: David Howe Kapitoly: I. The Consumer Reports (str. 3-7) XVI. Theories for Social Work and Theories of Social Work (str. 164-169) ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava a Pavel NAVRÁTIL. Sociální práce jako institucionalizace rizika v pozdně moderní době. Sociální studia, Brno: Fakulta sociálních studií MU, 2010, roč. 7, č. 2, s. 115-133. ISSN 1214-813X. ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava. Mezinárodní a český kontext Globálních kvalifikačních standardů vzdělávání v sociální práci vydaných IFSW a IASSW. Sociální práce/Sociálna práca, Brno: ASVSP, 2007, roč. 6, č. 4, s. 49-54. ISSN 1213-6204. Psychosociální přístup A) Kniha: Freud Autor: Anthony Storr Kapitola: X. Freud jako terapeut (str. 108-121) B) Kniha: Casework a psychosocial therapy Autor: Mary E. Woods and Florence Hollis Kapitola: XII. Assessment and Diagnostic Understanding (str. 246-270) Přístup orientovaný na úkoly Kniha: Social Work Processes Autor: Compton B. R. and Galaway B. Kapitola: III. Problem Solving: A Process for Social Work Practice (str. 83-99) Sociálně-psychologické a komunikační modely A) Kniha: Constructive Social Work Autor: Nigel Parton and Patrick O´Byrne Kapitola: VIII. Constructive Assessment (str. 134-151) B) Kniha: Pragmatika lidské komunikace Autor: P. Watzlawick, J. B. Bavelasová, D. D. Jakckson Kapitola: VII. Paradoxy psychoterapie (str. 199-220) ŠEVČÍKOVÁ, Stanislava. Pomoc a kontrola v terapeuticky pojaté sociální práci. In SMUTEK, Martin. Sociální práce mezi pomocí a kontrolou. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. s. 30. ISBN 978-80-7041-705-8. Kognitivně-behaviorální teorie Kniha: Kognitivně-behaviorální terapie Autor: Petr Možný, Ján Praško Kapitoly: IV. Struktura kognitivně-behaviorální terapie (str.54-83) V. Struktura terapeutického sezení (str. 84-89) Humanistické a existenciální teorie A) Kniha: Rogersovský přístup k dospělým a dětem Autor: Jan Vymětal a Vlasta Rezková Kapitola: VI. Psychoterapeutický proces a cíle léčby (str. 121-130) VII. Indikace a účinnost rogersovské psychoterapie (str. 131-139) B) Kniha: Co řeknete až pozdravíte. Transakční analýza životních scénářů Autor: Eric Berne Kapitoly: XVIII. Scénář při terapii (str. 326-340) C) Kniha: Understanding Social Work Autor: Neil Thompson Kapitola: I. Making sense of social work – The existential basis of social work (str. 20-25) V. The value base (str. 104-127) D) Kniha:I tvoje utrpení má smysl Autor: Elizabeth Lukasová Kapitola: Nejlepší možná rada (str. 28-62) Krizová intervence Kniha: Crisis Intervention in Social Services Autor: Kieran O´Hagan Kapitola: VIII. Ethical Considerations for Crisis Intervention (str. 105-120) Sociální práce se skupinami Kniha: Using Groups to Help People Autor: Dorothy Stock Whitaker Kapitoly: I. A therapist´s purposes in conducting a group (str. 3-13) II. Who are groups for? (str. 14-22) Komunitní sociální práce Kniha: Analysing Community Work Autor: Keith Popple Kapitola: V. Models of community work (str. 54-73) Antiopresivní přístup Kniha: Anti-discriminatory practice Autor: Neil Thompson Kapitola: II. The Theory Base (str. 15-37) Ekologická perspektiva Kniha: Social Work Practice: People and Environments Autor: Carel B. Germain Kapitola: I. The Hospitalized Terminally Ill Patient: An Ecological Perspective (str. 25-49 Podvodné plnění studijních povinností: Výuka na MU předpokládá, že studující znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FF MU tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to až nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.