3. TÉMA: STAVBA LEKCE DRAMATICKÉ VÝCHOVY 1) STAVBA LEKCE Z HLEDISKA DIVADLA 1. Expozice 2. (Vznik akce – moment prvního napětí, hranice expozice a kolize) 3. Nárůst napětí – kolize 4. Vyvrcholení napětí – krize 5. Peripetie – vrchol krize 6. Rozuzlení 2) STAVBA LEKCE Z HLEDISKA POSTUPU 1. úvod – představení lektora, vyjasnění cíle setkání, času trvání a přestávek, místa dění + domluva pravidel (cíl: budování bezpečí skupiny) 2. rozehřívačky (cíl: uvolnění a naladění skupiny) 3. vstup do tématu lekce 4. práce s tématem 5. doznění a zobecnění práce 6. reflexe – já a téma, my a téma, já a proces, my a proces, já a skupina, my a skupina 3) STAVBA PŘÍBĚHOVÉHO DRAMATU 1. startovací bod 2. budování víry + sběr informací 3. nastolení problémové situace 4. zkoumání problémové situace 5. řešení problémové situace 6. důsledky - možný vznik nové problémové situace 7. závěrečná reflexe 4) Proces 4 E – Eva Russel: 1. Explorace – prozkoumávání tématu, zjišťování informací, ujasnění vztahu k tématu 2. Experiment – hledání variant, zkoušení prověřování, změna podmínek, varianty postupů 3. Exprese – vyjádření, projevení navenek, zveřejnění, akce, jednání 4. Evaluace – hodnocení, zvažování, vyvozování dalších možností 5) PRÁCE S LITERATUROU DLE R. MARUŠÁKA 1. Volba textu – výběr textu s ohledem na skupinu a způsob práce 2. Hledání v textu a za textem – hledání témat, situací, postav, dějů, obsahů… 3. Tvorba příběhu pro lekci – vznik příběhu na základě pedagogických, didaktických aspektů 4. Komponování lekce, tvorba scénáře lekce – hledání metod a prostředků prezentace příběhu v procesu s konkrétními hráči, v konkrétním čase, na konkrétním místě. Pedagog vidí celek lekce a je připraven i na jeho proměnu. 5. Proces lekce – realizace lekce s hráči, která není ukončením procesu tvorby, ale směřuje k reflexi a sebereflexi. Stavba dramatu dle Iriny Ulrychové: POSTUP: 1. Základ - téma - problém nebo problémová situace - příběh 2. Segmentování tématu - brainstorming - tematická síť – mentální mapy - otázky KDO-KDY-KDE-PROČ (motivace) – CO – JAK (se to projevuje) - formulace otázek - postavy 3. potencionální problémové situace - kdo, kdy a proč může stát před nějakým problémem - je to problém jedince nebo jedince a druhých nebo druhých? 4. učební a výchovné cíle 5. volba konkrétní problémové situace - problém, okolnosti, postavy - dramatické techniky, které mohu použít 6. sběr informací a budování víry - z jakého úhlu pohledu chci, aby se hráči do příběhu dostali? 7. rámcový příběh: - informace pro hráče – co jim musím dát a co vytvoří oni - čas pro drama - učební cíl - učitelova jistota a schopnost reagovat na změny 8. startovací bod 9. stavba dramatu