Metody a techniky pedagogického výzkumu Zkouškový úkol – Jaro 2020 Zkouškový úkol vypracujte do tohoto dokumentu a vložte jej do odevzdávárny v IS do 12 hodin v den zkouškového termínu, k němuž jste se oficálně přihlásil/a. Příjmení a jméno: UČO: 1) a) Navrhněte jednu základní a minimálně čtyři specifické výzkumné otázky (které budou rozvíjet základní výzkumnou otázku) k výzkumnému tématu (10 bodů): - UČO končící na 0: „Rozhodování absolventů pedagogických oborů o profesní dráze.“ - UČO končící na 1: „Vliv osobnosti učitele na vzdělávání žáků.“ - UČO končící na 2: „Postoje studentů středních škol ke vzdělávání.“ - UČO končící na 3: „Hodnotový systém studentů středních škol.“ - UČO končící na 4: „Výchova dětí v náhradní rodinné péči.“ - UČO končící na 5: „Učení se cizím jazykům.“ - UČO končící na 6: „Volnočasové aktivity žáků prvního stupně ZŠ.“ - UČO končící na 7: „Problémové chování žáků ve škole.“ - UČO končící na 8: „Příprava na maturitní zkoušku z českého jazyka.“ - UČO končící na 9: „Závislostní chování adolescentů na internetu.“ b) Uveďte a zdůvodněte, zdali (a které) navržené výzkumné otázky směřují ke kvantitativnímu, nebo kvalitativnímu výzkumu (5 bodů). 2) K navrženým výzkumným otázkám navrhněte nejvhodnější metodu/metody sběru dat a svůj návrh pečlivě zdůvodněte (5 bodů). 3) K navrženým výzkumným otázkám specifikujte respondenty (kdo by měl být respondentem, jakým způsobem by mohli být respondenti pro výzkum získáni, jak velký počet respondentů by bylo třeba pro výzkum získat). Své odpovědi pečlivě argumentujte. (5 bodů) 4) K jedné z navržených specifických výzkumných otázek (uveďte, kterou jste pro tento bod úkolu vybral/a): a) Navrhněte 6 položek dotazníku, které budou zahrnovat následující typy: 1x otevřená položka, 1x uzavřená položka, 1x polo-uzavřená položka, 3x škálová položka (v podobě tzv. baterie). (18 bodů) b) U každé navržené položky dotazníku uveďte, o jakou úroveň měření (typ proměnné) jde a které popisné statistiky by bylo možné u dané položky vypočítat. (6 bodů) c) Navrhněte 8 tazatelských otázek do rozhovoru. (8 bodů) 5) Respondenti v dotazníku měli na stupnici od 1 do 100 ohodnotit svoji životní spokojenost (čím vyšší hodnota, tím vyšší spokojenost respondenta se životem). Výzkumník z 26 dotazníků přepsal následující odpovědi: 69, 85, 96, 24, 96, 74, 85, poslední dvojčíslí vašeho UČO, 96, 100, 85, 85, 24, 100, 98, poslední dvojčíslí vašeho UČO, 85, 100, 69, 96, 85, 100, 98, poslední dvojčíslí vašeho UČO, 77, 98 a) Sestrojte tabulku s absolutními a relativními četnostmi (hodnoty zaokrouhlete na 1 desetinné místo). (6 bodů) b) Vypočítejte: aritmetický průměr, modus, medián, rozptyl, směrodatnou odchylku a variační koeficient (ke všem výpočtům uveďte postup a všechny hodnoty zaokrouhlujte na 2 desetinná místa) (18 bodů) c) Základní výsledky statistik prezentujte v podobě textového komentáře. (5 bodů) Pozn.: Pro statistické výpočty můžete použít i program SPSS (výstupem by měl být export výsledků ve formátu Word). 6) Proveďte analýzu následujícího rozhovoru s využitím otevřeného kódování. Šlo o rozhovor, jehož cílem bylo zodpovědět základní výzkumnou otázku: „Jak probíhá rozhodování žáků 9. ročníků základních škol o další vzdělávací a profesní dráze a jakou roli v něm mají rodiče?“ a) Text zakódujte pomocí otevřeného kódování. Pozn.: Pro kódování ve Wordu je nejvhodnější použít funkci Revize – Nový komentář. (10 bodů) b) Z otevřených kódů navrhněte možnou kategorizaci. (4 body) Tazatel: Už jste s dcerou řešili, co by chtěla dělat po základní škole? Matka: Spíš přemýšlí dcera. My ji vždycky tak jenom navedeme na správnou cestu, aby bylo její rozhodnutí dobrý. Hodně se nás ptá. Třeba, které povolání by pro ni bylo podle našeho názoru nejlepší, jakou školu k němu potřebuje, jestli si myslíme, že je schopna ji zvládnout. Tazatel: Takže ona spíš chodí za vámi s otázkami? Matka: Ano, ona chodí a ptá se nás. Ale spíš má obavy z přijímacích zkoušek. Teď už má vybrané dokonce i zaměstnání, které by chtěla jednou dělat. Chtěla by být zdravotní sestrou. Ale váhá kvůli tomu, aby se na obor dostala a aby jej zvládla vystudovat. Přemýšlí, jestli teď raději nezvolit něco snazšího s tím, že to udělá. A pak by se mohla zdravotní sestru udělat na vysoké. Takže si teď po základní škole zvolit něco, co by ji k tomu jako navedlo, ale zase aby byla šance přijímačky udělat a zvládnout to. Tazatel: A jak se na to jako rodiče díváte vy? Matka: No tak ona nám říkala, že by si chtěla udělat něco jednoduchého, aby se na těch školách netrápila. Manžel jí říká, ať se toho nebojí, ať zkusí i něco náročnějšího, že vždycky existuje řešení, pokud by to nešlo. Já si ale myslím, že je lepší postupovat krok po kroku. Třeba začít i jednodušší školou, udělat si maturitu, a pak pokračovat něčím náročnějším. Ale mít jistotu, než volit nejistotu. Tazatel: Takže přijímací zkoušky jsou to, z čeho má dcera největší strach? Matka: Každou chvíli o tom mluví, furt jenom ta starost z těch zkoušek. Tak jsem říkala, ať se na ně připravuje. Už jsme našli paní na doučování češtiny a matematiky, ze které má největší strach. Zaplatili jsme to, aby byla připravená.