Práce s klientem - Obsah •Profesionální způsoby práce (pomoc, kontrola) • •Základní druhy odborné pomoci • •Pracovník a jeho příprava • •Profesionální postupy v poradenství, psychologické směry a školy • •Vztah s klientem, otázka direktivity • •Objednávky a kontrakt • •Některé techniky dotazování • •Nácvik (kontakt, objednávky, dotazování...) • • Metody a literatura •Přednášky •Diskuse •Nácvik •------------------------------------------------------------------------------------------- •Drapela, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997, 2003. •Drapela, J., Hrabal, V.: Vybrané poradenské směry. Praha: Karolinum, 1995. •Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997 •Kratochvíl, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002/2006 •Prochaska, J., Norcross, J. Psychoterapeutické systémy. Průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999. •Úlehla, I. Umění pomáhat. Praha/Písek: Renesance/Sociologické nakladatelství, 1996 – 2005. •Vodáčková, D. a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2007. Profesionální způsoby práce (pomoc, kontrola) Pomoc Klient spolurozhoduje Sociální kontrola Pracovník rozhoduje terapie poradenství vzdělávání doprovázení PRACOVNÍKOVA VOLBA vyjasňování přesvědčování dozor opatrování Profesionální způsoby práce (pomoc, kontrola, opora) •Pomoc i kontrola jsou profesionální způsoby práce!!! • •Kontrola je pracovníkův počin, který vykonává, aniž by si předem ověřil, zda o to klient stojí. Výsledkem je expertní řešení, přebírání klientova problému na sebe. • •Pomoc je taková spolupráce klienta s pracovníkem, která je výsledkem dojednávání o objednávkách, nabídkách a cílech. Výsledkem je klientovo řešení, klient je plnomocný a zodpovědný spolupracovník. • • Sociální opora (nereflektuje rozdělení pomoci a kontroly – anticipovaná potřeba) •Opatření nebo intervence v zátěžové situaci (Křivohlavý, Mareš) •Předpokládá se potřeba pomoci •Otázka vyhledávání – nevyhledávání pomoci •Druhy SO: emocionální, kognitivní, materiální... •Laik, zaškolení - komunikační schopnosti, základy práce s klientem (pro učitele, sociální pracovníky...) Druhy odborné pomoci • sbíhání rozdíly zúžení Poskytování pomoci rozšíření poradenství terapie doprovázení vzdělávání Pracovník a jeho příprava •Jde-li o psychologické poradenství/terapii – opírá se o teorie osobnosti. • •Sebereflexe pracovníka: • •Mám schopnosti a pravomoci pomoci klientovi v jeho problému? • •Mohu (a chci) věnovat požadovaný čas, schopnosti a úsilí vyjádřenému cíli? • •Odpovídají mé pracovní podmínky takové práci? • •Jednám v souladu s posláním instituce, které jsem smluvně zavázán? • Profesionální postupy v poradenství, psychologické směry a školy •Prolínání psychologických směrů • •Psychodynamické směry (psychoanalýza, •adleráni, jungiáni, transakční analýza...) • •Behaviorální přístupy – nácviky • •Humanistické přístupy (rogeriáni) • •Kognitivisté (gestalt, konstruktivisté, systemici...) Profesionální postupy v poradenství, psychologické směry a školy vědomí nevědomí uvnitř vně Humanistická ψ Kognitivní ψ Psychodynamická ψ Behaviorální ψ SEBEUVĚDOMĚNÍ POZNÁVÁNÍ MOTIVACE UČENÍ Profesionální postupy v poradenství, psychologické směry a školy •Humanistická psychologie • -Člověk je aktivní • -Má potenciál růstu, využití zdrojů klienta • -Podporuje se schopnost klienta uvědomit si své možnosti (ne příčiny problémů), není důležité PROČ, ale JAK • -Práce se sebepojetím, s emocemi • -Symetrie vztahu pracovník – klient • -Základ léčení je ve vztahu (empatie, kongruence, akceptace) • -Bezvýhradné přijetí klienta - Profesionální postupy v poradenství, psychologické směry a školy •Kognitivní směry – konstruktivisté a systemici •Východiska: -Nemožnost poznání objektivní reality (konstruktivismus) -Důraz na práci s jazykem. Problém je „klubko řečí“, příběhem klienta – kontrast s realitou -Dekonstrukce samozřejmých předpokladů -Zaměření na vnímání změny -Nepracuje se s diagnózou -Nabízejí se alternativy pohledů (reflektující tým, ko-terapeut, rodina...) •Zásady: -Pracuje se systémem (odmítání kauzality) -Klient je schopen posoudit, co je pro něj dobré, K určuje cíle i konec terapie, K je schopen řešit své problémy. „Klientovo téma“. -Klient pracuje nejvíce, nese odpovědnost za změny -Klient hledá v terapii to, co nenašel jinde Poradenský proces - Postupy •Lékařství: 1.vyšetření 2.dg 3.zákrok 4.kontrola • •Psychologie: •1.seznámení+vztah •2.dg •3.cíle+alternativy řešení •4.klientovo rozhodnutí+zhodnocení výsledku • •Psychologie – systemický přístup: •1.příprava pracovníka 2.otevření 3.dojednávání 4.průběh •5.ukončení Příprava pracovníka Otevření •Příprava pracovníka •Kdo jsem? (Co umím a chci) •Kde pracuji? (K čemu jsem oprávněn) •Příprava podmínek (Čas, prostor...), bezpečí pro všechny, zásada 3 E • •Otevření •Kontakt a motivace (úvodní slova, cesta k nám ...) •Neverbální doprovod •Čas (dohoda) • • Objednávky klienta •Techniky dotazování: •Jak vás napadlo přijít zrovna ke mně? •Co pro vás mohu udělat? •V čem vám mohu být užitečný? •Jak by měla vypadat naše spolupráce? •Co byste si chtěl dnes odnést? •Co takového by se tu mělo (dnes) dít, abyste odešel spokojený? •S čím byste chtěl odejít, abyste si řekl, že byla návštěva úspěšná? •Jak dlouhá by naše spolupráce měla být? •Jakou máte představu o celkové délce naší spolupráce? •Čím dnes začneme? •Řekl jste mi spoustu trápení, co je pro vás nejdůležitější? •.......... •+ ujišťování se, že dobře rozumím a parafrázování • Objednávky klienta •Pozor na skryté objednávky •Problémem není dítě, ale vztah s manželem.... potřeba sebepotrzení (pochvalte mě... ) • •Objednávky determinované odpovědí •(řekněte mě, že ho mám pustit k vodě...) • •Potřeba vyjasňování (čím déle vyjednávám, tím snižuji riziko omylu, neužitečné práce na něčem jiném) • •Téma není cílem!!!! •Mám problém s nadváhou = téma. •Jaké mohou být objednávky? •Mám zlobivé dítě a škola si stěžuje = téma. •Jaké mohou být objednávky?