Supervize Supervize • Supervize - dohled, dozor, kontrola (Slovník cizích slov, 1996) – poněkud negativní/kontrolní konotace • Supervize v pomáhajících profesích je převážně!!! chápána jako „pomoc, podpora“, ne kontrola. • Supervize - použití v různých oborech (sociální práce, psychologie, management…), stále častěji i v pedagogické oblasti (práce s učiteli, vychovateli apod.) Vymezení a účel supervize • ... interakce mezi dvěma (více) jedinci za účelem sdílení určitých poznatků • ... oceňování profesionálních kompetencí • ... poskytovaní zpětné vazby s cílem rozvoje nových kompetencí (McIntosh, Phelps, 2000) • ... konzultace, pomocí které jedinci, týmy a organizace reflektují své chování a vykonávání práce (European Association for Supervision – www.supervision-eas.org) • ... vytváření bezpečného prostoru pro získání nadhledu • ... podpora při objevování variantních možností (Havrdová, Kalina, 2003) • ... zhodnocení dovedností, zkušeností a osobního nadání pro výkon (Carroll, Tholstrupová, 2004) Proč je dobré učit se poskytovat kolegiální podporu - supervizi? Strukturované formy kolegiální podpory: – poskytují bezpečí, sebevědomí – pomáhají zvládat pochybnosti a nejistoty – poskytují techniky a strategie – odvrací nebezpečí náhodného eklekticismu Hlavní efekt věci: – podpořit profesní růst a postup v kariéře – neztratit zájem o práci, rozvíjet ji…. (proti vyhoření) – psychohygiena Formy supervize • Supervize individuální (může být přímá – supervizor přímo sleduje práci pracovníka s klientem a poskytuje zpětnou vazbu, nebo nepřímá - supervizor hovoří s pracovníkem o případu) • Týmová supervize (supervize vybraného případu v týmu) – může jít např. i formu Bálintovské skupiny (KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006) nebo Wikipedie. Hodnotící a nehodnotící podpora? Stejný „systemický“ model jako v práci s klientem Pomoc Klient spolurozhoduje Sociální kontrola Pracovník rozhoduje terapie poradenství vzdělávání doprovázení PRACOVNÍKOVA VOLBA vyjasňování přesvědčování dozor opatrování První kroky supervize 1. Krok – kontakt , bezpečí 2. Krok – objednávka Objednávka – Nabídka = Zakázka. Objednávka a vztah (Rogers) jsou nejdůležitější, pak techniky Využívání různých technik (podobně v práci s klienty) – aktivní naslouchání, otevřené otázky, metafory… OBLASTI zaměření supervizora Na co se zaměřit v supervizi (případová supervize) • O co jde? Jak téma, situaci prezentuje klient. Jde o více témat? (Vazba k objednávce) • Jaké pracovník volil strategie a intervence (Jak postupoval v práci s klientem?) • Teorie a výuka – nabídneme, co chybělo. Můžeme sledovat Paralelní procesy (jak se do postupů a vztahů promítá minulá zkušenost, vlastní problém... smíchává se pracovní a osobní... může vést k reformulaci objednávky) Etika a profesionalita (zda je vše profesionální a v souladu s etikou) Role supervizora • Poskytuje podporu • Učitel – pomáhá pracovníkovi v rozvoji, je alespoň rámcově odborníkem na téma (profesi), je schopen poskytnout zpětnou vazbu • Manažer – odpovídá za proces, zodpovídá se organizaci, pro kterou pracuje • Supervizor má odpovědnost k supervidovanému, organizaci a nepřímo ke klientovi, o kterém se hovoří. Vztah • partnerství • učící se vztah • pracovní spojenectví • pozice nad…..? Vztah v supervizi (podle pojetí supervize) • Hierarchický vztah může být problémový expert nadřízený přítel Vztah Rogers – definice vztahu: akceptace, kongruence, empatie Rizika vztahu: • výhradně terapeutický vztah, spojenectví • spirituální spojení • přenosy a protipřenosy • hodnocení (pokud není součástí), kritika člověka • poučování Profesionalita a etika  Užitečnost  Neškodit (nekompetentnost)  Věrnost (držet se smlouvy, pozor na sliby)  Samostatnost (právo klienta i supervizora volit)  Péče o sebe (duševní zdraví)  Neutralita (zůstat neutrální, i když jsme vtaženi…)  Rovnoprávnost - neobětovat se pro „klienty“ (drama v trojúhelníku)  Zásada 3 E Etické principy • Stejné jako u práce s klientem (vzdělání supervizora, mlčenlivost, respekt k cílům… akceptace apod.) • Pozor na přebírání odpovědnosti • https://www.supervize.eu/wp- content/uploads/eticke_zasady_eas.pdf Drama v trojúhelníku Stephen Karpman (ne-přebírání odpovědnosti) pronásledovatel oběť zachránce Lidé spontánně přebírají všechny role. Někdy může být vztah patologický. • ZACHRÁNCE - pomáhá na svůj úkor, dělá víc, než je požadováno, dělá, co dělat nechce, podceňuje • OBĚŤ – odmítá ego stav dospělého, bezmocný, vzdává se odpovědnosti, obviňuje,… • PRONÁSLEDOVATEL – jedná na úkor druhého, jedná ve svůj prospěch, ve svém zájmu, může ublížit i nevědomě…. Pronásledovatel je asertivní, záchrance je pečující a oběť je zranitelná. Drama: i z oběti i ze zachránce se snadno může stát pronásledovatel, ze zachránce oběť. Je třeba trojúhelník – všechny role udržet ve zdravé rovině. (Dospělý vztah) Drama v trojúhelníku Problémový supervidovaný - Neví, co od supervizora očekávat, nechápe jeho roli, neumí vyjádřit objednávku - Málo kvalifikovaný pracovník, nedělá pokroky - Nedobrovolný - neochotný, resistentní - Osobnostně hraniční - Škodící (problematické je porušení důvěry) Problémové situace a problémové typy Práce s problémovými typy  Je třeba očekávat hloupé otázky a být na ně připraven  Je třeba očekávat odpor typu ANO, ALE…  Je třeba dobře poslouchat a mluvit, až supervidiovaný vše dopoví  Je třeba přijmout, že nedokážeme odpovědět na vše  Nepracujeme a neřešíme problémy za klienta, vedeme jej k aktivitě  Je třeba si určit limity, za které nejdeme (např. když klient chodí pozdě…nedodržuje dohodnuté… apod.). Stojí nám to za to? Jak vybrat supervizora atd. • Co považuji za chyby supervizora • Jak supervizora vybrat • Jak se supervizorem vyjednat „zakázku“ • Jak vytvořit podmínky pro supervizi Vzdělávání supervizorů • Nahlédněte do katalogu profesí… je vzdělání jasně „předepsané?“ • Výcvik se zkouškou – řada poskytovatelů • U nás mj. ČIS, ASUPP https://www.supervize.eu /https://asupp.cz/ • Seznamy supervizorů • Supervizor se učí z reflektované zkušenosti (má svého supervizora) Literatura: Hawkins, P., & Shohet, R. (2004). Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. Carroll, M., & Tholstrup, M. (Eds.).(2004). Integrativní přístupy k supervizi. Praha: Triton. Asociace supervizovů v pomáhajících profesích https://asupp.cz/