Poruchy chování u dětí a ústavní výchova Alexander Lazar alexan.lazar@gmail.com Literatura ČERVENKA, Karel. Zdroje a bariéry sociální inkluze dětí s poruchami chování z hlediska výchovných profesionálů. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ČERVENKA, Karel. Sud, který nemá dno? Potřeby dětí s poruchami emocí a chování očima výchovných profesionálů. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210- 8138-3. JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích : nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Vyd. 1. Praha : Themis, 2004. 478 s. ISBN 8073120380. FISCHER, Slavomil., ŠKODA, Jan. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. 218 s. ISBN 978-80-247-2781-3. PTÁČEK, Radek a kol. Vývoj dětí v náhradních formách péče. Praha: MPSV, 2011. 56 s. ISBN 978-80-7421-040-2. VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2008. VOJTOVÁ, Věra. Porucha chování jako potřeba podpory a intervence. In VOJTOVÁ, Věra (Ed.). Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování Brno: MU. 2012, Internetové zdroje www.msmt.cz www.ddubrno.cz www.dum-brno.cz www.ddu-liberec.cz Disociální Asociální Antisociální Němec Agresivní Neagresivní Vágnerová Dítě v riziku Dítě s problémy v chování Dítě s poruchou v chování Vágnerová 1. Dítě reaguje vcelku přiměřeně a očekávanými způsoby na problémy denního života. Problémy v chování odpovídají zvláštnostem daného věku a normám sociálního prostředí, v němž se dítě pohybuje. Dítě se umí dostatečně ovládat a korigovat své reakce. 2. Dítě změní své chování a reaguje odlišně než jindy v důsledku krizové životní situace jako je rozvod rodičů, narození sourozence, těžká nemoc blízké osoby. 3. Vymyká-li se dítě svým chováním obecnému očekávání je toto způsobené jeho nedostatečnou schopností přizpůsobovat se podmínkám. Ve škole je dítě schopné se ovládat, má problém vyrovnat se změnami v blízkém sociálním prostředí. 4. U dítěte se projevuje zafixované a opakované nevhodné chování. Svůj negativní sebeobraz vnímá jako nezměnitelnou věc. Chování lze ovlivňovat odbornými intervencemi v rámci jeho sociální sítě. 5. Jde o dítě, u něhož se projevuje zafixované a opakované nevhodné chování s výraznými symptomy, které neumožňují jeho další vzdělávání v běžném školním prostředí. Je nezbytné jej vyjmout z jeho aktuálního sociálního kontextu. Je zřejmé, že poruchám chování pak odpovídají zhruba poslední dva stupně této vývojové škály. Klasifikace chování dětí dle intenzity problému (Vojtová) Poruchy chování • Pojem od 70. let 20. stol. • Dříve: chápáno jako odchylka od normy • Dnes: bariéra v rozvoji • Jde o odchylku v oblasti socializace (neodpovídá věku a intelektu) • Nemusí mít dopad do dospělosti … odchylka v oblasti socializace, kdy jedinec není schopen nebo ochoten respektovat normy chování a práva druhých na úrovni odpovídající jeho věku, event. na úrovni jeho rozumových schopností (Vágnerová, 2005, s. 143) Poruchy chování Projevy problémového chování a/nebo poruch chování (Bower) • Neschopnost dítěte učit se (i dovednostem), přičemž tento stav není vysvětlitelný intelektuálními, smyslovými nebo zdravotními faktory. • Neschopnost budovat a udržovat uspokojivé interpersonální vztahy s vrstevníky, učiteli. • Nevhodné typy chování nebo pocitů za běžných okolností. • Celková nešťastná nebo depresivní nálada. • Tendence rozvíjet fyzické symptomy, bolest nebo strach, které jsou spojovány s osobními nebo školními problémy. Vliv vnímání a kultury • Co jeden vidí jako problém, pro druhého to problém být nemusí • Co jedna kultura (společnost, rodina, škola , etnikum….) vnímá jako problém, jiná kultura vnímat jako problém nemusí • Porucha chování jako „konstrukt“ – vytváří se v mysli člověka (vliv konstruktivismu) Vzdorovitost Lhaní a podvody Krádeže Záškoláctví Šikana/agresivita/ Vandalství Potulky a útěky Konkrétní projevy poruch chování Příčiny? • Multifaktoriální (není jen jedna příčina) • Působení rizikových a protektivních faktorů (Matějček) Žák s poruchou chování v běžné základní škole Inkluzivní vzdělávání (žák se SVP – podpůrná opatření) Problém s ADHD a s poruchami emocí Poruchy chování ve škole bezpečí dětí stížnosti rodičů Spolupráce škola a SVP • Někdy žák nezvladatelný v běžných podmínkách (PLPP ani IVP nepomáhají) • Spolupráce s PPP někdy problematická (čas, specialisté) • Spolupráce se SVP (podpora rodičů) • Krátkodobé pobyty (kontinuální péče) • Ústavní výchova Etopedie – specialisté etopedi speciálně pedagogická disciplína, která se zabývá rozvojem, výchovou a vzděláváním dětí, mládeže a dospělých, kteří mají poruchu emocí a chování Trendy v přístupech Normativní přístup: Restrikce (omezování), represe (odveta) a resocializace 3R intervence Perspektivní přístup: posilování, podpora a provázení 3P intervence (Červenka, 2016) Ústavní výchova Úmluva o právech dítěte Úmluvou o právech dítěte (Organizace spojených národů, New York, 1989, je Česká republika vázána od l. ledna 1993 k jejímu naplňování, je uveřejněna ve Sbírce zákonů pod č. 104/1991 Sb.), Práva dětí dle Úmluvy • Dítě má právo žít s oběma rodiči a udržovat s nimi styk, není-li to v rozporu s jeho zájmy. • Oddělení dítěte od rodičů proti jejich vůli je možné jen v případě, že je to v zájmu dítěte, a může se uskutečnit jen soudním rozhodnutím. • Dítě, které je dočasně nebo trvale zbaveno svého rodinného prostředí, nebo dítě, které ve vlastním zájmu nemůže být ponecháno v rodinném prostředí, má právo na pomoc a ochranu poskytovanou státem. Takovému dítěti se v souladu s vnitrostátním zákonodárstvím zabezpečí náhradní péče, přičemž je třeba brát zřetel na jeho etnický, náboženský, kulturní a jazykový původ. Zákony Hlavními zákony provádějícími ochranu práv dětí jsou zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o SPO) – 1.1. 2018, a zákon č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o rodině“) 315/2004 Práva dětí v zařízeních jsou chráněna také zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. Ústavní výchova - Dítě je svěřeno rodičem (rodiči) do péče zařízení - nebo je dítěti nařízena ústavní výchova - zvláštním druhem zařízení je zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (Klokánky..). Ústavní výchova je výchovné opatření, které soud nařídí, jestliže je výchova dítěte vážně ohrožena nebo vážně narušena a jiná výchovná opatření nevedla k nápravě, nebo jestliže z jiných závažných důvodů nemohou rodiče výchovu dítěte zabezpečit. Před nařízením ústavní výchovy je soud povinen zkoumat, zda výchovu dítěte nelze zajistit náhradní rodinnou péčí nebo rodinnou péčí v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, které mají přednost před výchovou ústavní. Ústavní zařízeníKojenecký ústav a dětský domov pro děti do tří let věku – zdravotnická zařízení léčebně preventivní péče v rezortu MZ (do 3 let) Diagnostický ústav – školské zařízení – rezort MŠMT – zákon o výkonu ústavní výchovy, zákon o školských zařízeních (3 – 18 , příp. 21). Dětský domov – školské zařízení – rezort MŠMT – zákon o výkonu ústavní výchovy, zákon o školských zařízeních (3-18) bez závažných poruch chování Dětský domov se školou – školské zařízení – rezort MŠMT – zákon o výkonu ústavní výchovy, zákon o školských zařízeních (od 6 let - 15) se závažnými poruchami chování, nebo trvalou duševní poruchu Výchovný ústav – školské zařízení – rezort MŠMT – zákon o výkonu ústavní výchovy, zákon o školských zařízeních (od 15 let) se závažnými poruchami chování (i dítě starší 12 let, má-li uloženu ochrannou výchovu ) Domov pro osoby se zdravotním postižením – zařízení sociálních služeb – rezort MPSV – právní úprava – zákon o sociálních službách Děti, jejichž zdravotní handicap vyžaduje zvláštní odbornou péči. Umístění do ústavní péče Na žádost rodiče na doporučení OSPOD Předběžné opatření soudní rozhodnutí Rozhodnutí o ústavní výchově Rozhodnutí o ochranné výchově Diagnostický ústav diagnostické zařízení tzv. prvního kontaktu pro děti, které mají být umístěny v zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy Dětský diagnostický ústav • 6 – 16 let • povinná školní docházka • koedukované skupiny Diagnostický ústav pro mládež • 15 – 18 (19) let • po ukončení povinné školní docházky Středisko výchovné péče • dobrovolnost • práce s rodiči • kontakt se školou • odpolední zájmové programy • terapie Kde je problém? škola rodina vrstevníci ?????? Výchovný ústav -Děti a mládež (12/15 – 18/19) se závažnými poruchami chování a emocí. - Účelem je předcházet vzniku a rozvoji negativních projevů v chování dítěte a zmírňovat příčiny a důsledky již vzniklých poruch chování. -Cílem výchovné práce je vytvoření bezpečného prostředí, které by dítěti umožnilo uspokojováních základních materiálních, citových i speciálních potřeb, a které by zajišťovalo vhodné rozvíjení vědomostí, dovedností a návyků s přihlédnutím k zájmům a zvláštnostem každého dítěte. - Důležitá je podpora školy, ale i uspokojování potřeb v oblasti rekreace a zábavy. - Součástí výchovné práce je vedení dětí k sebeobsluze, pracovním a sociálním návykům tak, aby se po ukončení ústavní nebo ochranné výchovy mohly úspěšně zapojit do společnosti. Priority ve směřování dětí Rodina Dětský domov Výchovný ústav Psychiatrie Boletice Etoped Psycholog Sociální pracovník Učitel Vychovatel Asistent pedagoga Personální obsazení diagnostického ústavu Dětský diagnostický ústav středisko výchovné péče, základní škola a školní jídelna Brno, Hlinky 140 DDÚ Brno Záchytné pracoviště Filozofie DDÚ Brno otevřené dveře důvěra pozitivní motivace navazování pozitivních vztahů genderová vyváženost věková vyváženost psychoterapie komunitní systém Škola DDÚ Brno I. 1. – 5. třída II. 6. a 7. třída III. 7. a 8. třída • budovat pozitivní vztah ke škole, ke vzdělání a k povinnostem • nastolení správného denního rytmu (vstávání atd.) • škola formou zážitků: sport, kulturní akce, výuka v přírodě Hlavní úkol