II. Co víme? A je to pravda? (Problematika poznávání a poznání) A. Vymezení problematiky a epistemologie/gnoseologie/noetiky jako disciplíny B. Co je vědění? C. Co je pravda? D. Jak získat vědění a mít pravdu? E. Jak (argumentačně) nefaulovat! II. A. Vymezení problematiky a disciplíny 1. Proč si klademe otázky „Co víme?“ a „Co je pravda?“ – přirozená lidská zvídavost • → touha po poznání: Aristotelés, Einstein – praktické užití • → technologie, zlepšení životních podmínek – společenský význam – uspořádání společnosti, mezilidské vztahy Odpovědi (hledá a kriticky posuzuje) → epistemologie (gnoseologie, noetika) II. A. Vymezení problematiky a disciplíny 2. Definice a vymezení epistemologie/gnoseologie – Blecha 2002, s. 85: • Gnoseologie (též noetika) je filosofická disciplína, zabývající se podstatou, zdroji a výsledky poznání a podmínkami jeho uchování a přenášení. – SEP, Epistemology (Matthias Steup) • Epistemologie (úzká definice) je zkoumání vědění a odůvodněného mínění. – zkoumání vědění » Jaké jsou nutné a dostatečné podmínky vědění? » Jaké jsou jeho zdroje? » Jaká je jeho struktura a jeho hranice? – zkoumání odůvodněného mínění » jak rozumět pojmu „odůvodnění“? » Co činí nějaké mínění odůvodněným míněním? • Epistemologie (široká definice) se zabývá problémy, týkajícími se vytváření a šíření vědění v dílčích oblastech výzkumu. II. B. Co je vědění? • vědění a mínění – vztah a charakteristiky – tradiční vymezení: „vědění je pravdivé odůvodněné mínění“ – 20. st. – E. Gettier tradiční vymezení zpochybnil → problém obecné definice vědění – vědění → v ideálním případě objektivní: nezávislé na zájmech subjektu/pozorovatele, na hodnotových soudech, partikulárních perspektivách, naopak odpovídající věci samotné – mínění → většinou subjektivní: ovlivněné zájmy/hodnotami/perspektivami subjektu/pozorovatele – ve skutečnosti je i vědění (vědecké poznání) často relativní: „vztažné“, závislé na konkrétních podmínkách či okolnostech („intersubjektivní“), např. na rozvoji přístrojů a pomůcek k pozorování II. C. Co je pravda? • Vědění má být pravdivé – co je pravda? → Různé koncepce pravdy – korespondenční • „Propozice p je pravdivá tehdy a jen tehdy, když odpovídá faktu.“ „Pravda je shoda rozumu a věci.“ • problémy – V čem spočívá shoda mezi naším poznatkem (výrokem) a faktickou skutečností? – Co je vůbec „fakt“? » „Na tabuli není modrý slon.“ X „Na tabuli není černý slon.“ – koherenční • propozice p je pravdivá tehdy a jen tehdy, pokud je v souladu (= je koherentní, tj. beze sporu) s jinými propozicemi • problémy – Totéž tvrzení může být vzhledem k jednomu souboru propozic pravdivé, vzhledem k jinému nepravdivé – jaká je tedy jeho pravdivostní hodnota? – Tato teorie vlastně neříká, co je pravda. II. C. Co je pravda? • koncepce pravdy – konsenzuální • pravdou je to, na čem se shodne komunita • problémy – Podobné jako u koherenční teorie. – pragmatická • propozice je pravdivá tehdy a jen tehdy, pokud je užitečné v ni věřit (pokud se víra v ni „vyplatí“) • problémy – Podobné jako u koherenční teorie. – „Užitečné“ je subjektivní → pak je subjektivní i „pravdivé“. – Užitečné může být i to, co je zjevně nepravdivé. II. D. Jak získat vědění a mít pravdu? • jak směřovat k vědění či pravdě (metodologie, argumentace) – zdroje poznání • svědectví • paměť • introspekce • vnímání • rozum – logické vyvozování – argumentace II. D. Jak získat vědění a mít pravdu? • jak směřovat k vědění či pravdě (metodologie, argumentace) – zdroje poznání • rozum – logické vyvozování Jestliže A, pak B. A platí. ______________________________ Tedy, platí B. Jestliže je den, pak je světlo. Je den. _________________________________________ Je světlo. modus ponens Jestliže A, pak B. Není pravda, že B. ______________________________ Není pravda, že A. Jestliže je den, pak je světlo. Je tma (tj. není světlo). _________________________________________ Není den. modus tollens II. D. Jak získat vědění a mít pravdu? • jak směřovat k vědění či pravdě (metodologie, argumentace) – zdroje poznání • rozum – argumentace – argumentační vstřícnost X argumentační fauly • argumentační vstřícnost – snaha brát oponentovy argumenty v jejich zamýšlené podobě a v nejsilnější verzi • argumentační fauly – viz http://www.obcanskevzdelavani.cz/argumentacni-fauly II. E. Jak (argumentačně) nefaulovat! • vybrané argumentační fauly (nefaulovat!) • argument neurčitou autoritou • argument nekompetentní autoritou • argument tradicí • vyvolání soucitu • zesměšňování • toužebné přání • argument jedinečnou příhodou • popření příčiny • potvrzení účinku • logický kruh • potvrzující slepota (konfirmační zkreslení) • chybné dilema • kluzký svah • zamlčení • nevyvratitelnost • útok na osobu (ad hominem) • přesunutí důkazního břemen • figurína (slaměný strašák) • útok na původ tvrzení • nelichotivé zařazení