Celkové hodnocení + Design:​ Velmi se vám povedlo soubor aktivit zpracovat vizuálně. Myslím, že to zaujme i z tohoto hlediska. Rozmanitost:​ Aktivity jsou různorodé. Lektoři mají opravdu široký výběr aktivit. Vtip: ​Vtipně zvolené názvy aktivit působí dobře. Kreativita: ​Líbí se mi vaše doplňující tipy na aktivity. Zdroje:​ Určitě je potřeba uvést zdroj (plánek, použité obrázky, legendy, odkud máte výrazy pro hantec...). Pokud jste zdroje nějakým způsobem obměnili, i to je potřeba uvést. Například Adaptováno podle….. Formulace: ​Dejte si pozor na některé formulace. Například v úvodu: ​aktivity, které lze provádět = aktivity, kterými lze obohatit výuku. Zadání: ​Podívejte se ještě jednou na zadání. Dávájí vám smysl? Já si například nejsem jistá, jestli jsem pochopila zadání u aktivity č. 1 (Křížem krážem po Brně). Hráči si vylosují kartičku s bodem A a bodem B. To znamená, že každý plánuje svoji trasu? Nebo jeden hráč vybere kartičky pro všechny ostatní hráče? Ten, který vylosoval karty, se kola také zúčastní? Nebojte se jít víc do detailu. Některá zadání jsou přílíš vágní. Nápady Počet kapitol: bylo by dobré, aby soubor obsahoval 10 kapitol. To bude i dobré pro celkový popis souboru: V publikaci najdete 10 různých kapitol/tematických bloků… ​Mně by se líbila kapitola Brno a já (nebo Brno a my), kde by měli studenti prostor mluvit o sobě a svých zkušenostech. Například v návaznosti na MHD by kapitola mohla obsahovat aktivitu typu chodička (popis aktivity viz předchozí dokumenty v Odevzdávárně) a následující otázky: Ujel ti někdy noční rozjezd? Chytil tě někdy revizor bez jízdenky? Zapomněl jsi někdy šalinkartu doma? Nastoupil jsi někdy do špatné šaliny? Zkusil sis někdy půjčit kolo v Brně? Další hezkou aktivitou by byla varianta na hru Time´s up (​https://www.svet-deskovych-her.cz/produkty/750/times-up​) studenti by měli 3 kartičky, na které by napsali například svoje oblíbené místo ve městě, oblíbený podnik, oblíbenou aktivitu (např. vánoční trhy), poté by se s kartičkami hrálo podle klasických pravidel této hry. Zajímavou kapitolou by byly také slavné osobnosti Brna. Reálie: nebojte se využít víc reálií, například v kapitole ​Pane starosto takhle ne můžete popsat reálné problémy Brna (zácpy ve městě, špatný vzduch, hluk, špatná znalost angličtiny u úředníků aj.) V kapitole ​Bašta v Brně​, můžete využít originální jídelní lístky, studenti mohou hádat, z jaké restaurace to může být. Fotografie podniků můžete rozdělit na malé kousky (puzzle) a studenti je skládají dohromady, následně o nich diskutují. Studenti mají 5 minut, aby napsali podniky, které ve městě znají, poté společně kontrolují, jestli mají stejné nebo jiné názvy. Studenti využívají internet a plánují stravování pro vegetariána, pro někoho, kdo je v centru a za 10 minut mu jede vlak, kdo chce zkusit autentickou českou kuchyni, chce během dne navštívit 10 kaváren, ale nechce jezdit tramvají... Téma jídlo a pití patří mezi nejoblíbenější a nejčastější v konverzaci na lekcích. Je tedy škoda zobecnit to jen na diskuzi o oblíbených podnicích, protože o tom studenti mluví velmi často i dobrovolně. Didaktické hodnocení Aktivity na mluvení (Zpátky domů; Pane starosto, takhle ne, Oblíbené podniky) Jestliže chcete, aby studenti mluvili, musíte jim nabídnout nějaký vzor/osnovu, které se mohou držet. Jinak se stane, že dostane jen kusé odpovědi a konverzace končí velice rychle. I když by student mohl na téma mluvit déle, necítí se jistě, protože například nezná klíčovou slovní zásobu. Pro aktivitu Zpáky domů by byla například vhodná kartička s osnovou, kde budou návodné otázky nebo přímo věty, do kterých bude student doplňovat. Takto získá potřebnou slovní zásobu. (Například Jezdím do práce ….. minut …. Přestupuju na ….. Jezdím raději …… než ….. Z okna tramvaje/vlaku/auta vidím …. ). Tím pádem by studenti měli stejné prezentace a ostatní studenti by věděli, co bude prezentující přibližně říkat a jaké informace budou porovnávat. Pro inspiraci příkládám cvičení č. 6 z publikace Čeština expres 4: Před a po aktivity Každé aktivitě by měla předcházet nějaká přípravná činnost a nějaká retrospektivní činnost. Představte si situaci, kdy lektor přijde do třídy, zadá téma hantec. Studenti složí kartičky za několik minut. A co dál? Jak to studenty obohatilo? Během skládání nemají prostor si nová slova zapamatovat. Aktivita se například může stupňovat. V prvním kole studenti přiřazují jenom výraz ve spisovné češtině a obrázek (i to bude pro ně složité, například výraz bochník, ukrást, sledovat nepatří mezi typickou učebnicovou slovní zásobu), poté zkouší přidat výraz v hantecu, v posledním kole přiřazují jenom obrázek a výraz v hantecu. Navázat můžete další aktivitou, kdy studenti musí ve větách nahrazovat výrazy hantecem, nebo naopak. Například: přišel domů a všude byl hrozný ​nepořádek​. = všude byl hrozný brajgl. všude byl hrozný ​brajgl​ = všude byl hrozný nepořádek. Důležité je myslet také na přípravné aktivity. Například v kontextu aktivity Nejrychlejší cesta předpokládáte, že studenti plánek už znají a není problém pro ně zastávky vyhledat. V reálu to může být ale naopak a studentům většinu času zabere nejprve vyhledávání daných zastávek. Terpve potom budou plánovat trasu, což pro některé může být demotivující. Vyhnout se tomuto problému můžete nějakou před-aktivitou. Například studenti ve dvojicích vyhledávají zastávky v mapě, vzájemně se testují (​A: Kde je Klusáčkova? B: Tady vlevo nahoře.​). Pro inspiraci téma MHD je moc dobře zpracováno v učebnici Český den od strany 71. https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/cesky_den_ucebnice.pdf