10:00:01,000 - 10:00:02,080 . 10:00:07,440 - 10:00:10,440 Zapsání památky do seznamu světového, kulturního 10:00:10,440 - 10:00:14,400 a přírodního dědictví, čili mezi památky UNESCO, 10:00:14,400 - 10:00:18,240 je aktem, kterým celé světové společenství prohlašuje: 10:00:18,240 - 10:00:22,560 Toto je na celém světě výjimečné a jedinečné, 10:00:22,560 - 10:00:25,280 je to naším společným dědictvím 10:00:25,280 - 10:00:29,360 a my se to zavazujeme chránit v zájmu nás všech. 10:00:51,240 - 10:00:56,200 BRNO, město inspirující umělce po celá staletí. 10:00:56,200 - 10:01:00,400 Rodiště architekta Adolfa Loose, herce Hugo Haase, 10:01:00,400 - 10:01:03,920 spisovatelů Milana Kundery a Bohumila Hrabala 10:01:03,920 - 10:01:05,960 a mnoha dalších a dalších. 10:01:05,960 - 10:01:08,640 Město přející modernímu umění, 10:01:08,640 - 10:01:10,920 město, ve kterém byl vybroušen 10:01:10,920 - 10:01:14,120 i jeden drahokam světové architektury. 10:02:06,280 - 10:02:09,160 Psal se rok 1928. 10:02:09,160 - 10:02:13,120 V Hollywoodu kreslil Walt Disney první skicy Mickey Mouse, 10:02:13,120 - 10:02:15,920 Alexander Fleming objevil penicilin, 10:02:15,920 - 10:02:19,480 světlo světa spatřil poprvé například Andy Warhol. 10:02:19,480 - 10:02:22,280 A ve stejném roce se zde v Brně zrodila 10:02:22,280 - 10:02:26,320 i myšlenka postavit vilu rodiny Tugendhat. 10:02:26,320 - 10:02:31,160 Dílo, které předběhlo svou dobu a vlastně ji předbíhá stále. 10:02:34,400 - 10:02:37,320 Město pod Špilberkem bylo v té době jiné, 10:02:37,320 - 10:02:40,040 než jak ho známe dnes. 10:02:40,040 - 10:02:42,480 Po rozpadu monarchie a vyhlášení republiky 10:02:42,480 - 10:02:45,120 jakoby se začalo rychle probouzet. 10:02:45,120 - 10:02:48,440 Tomáš Garrigue Masaryk, první prezident Československa, 10:02:48,440 - 10:02:51,800 byl nadějí moderní budoucnosti. 10:02:51,800 - 10:02:54,880 Tehdy se z Brna stala doslova kulturní křižovatka, 10:02:54,880 - 10:02:57,280 na které se střetávaly a ovlivňovaly 10:02:57,280 - 10:03:01,160 domácí tvůrčí podněty s těmi zahraničními. 10:03:01,160 - 10:03:05,120 Brno přijímalo nové umělecké směry s otevřenou náručí. 10:03:05,120 - 10:03:08,920 A s nimi pak i průmyslový pokrok. 10:03:18,040 - 10:03:20,160 Bylo zde postaveno jedno z nejmodernějších 10:03:20,160 - 10:03:23,240 výstavišť v Evropě, kde byla pouhých deset let 10:03:23,240 - 10:03:26,320 po vzniku republiky uspořádána výstava 10:03:26,320 - 10:03:29,160 o soudobé československé kultuře. 10:03:29,160 - 10:03:32,600 To vystihuje atmosféru tehdejšího města dokonale. 10:03:32,600 - 10:03:34,920 Ve světě se prosazovaly či rozvíjely 10:03:34,920 - 10:03:36,960 nové směry architektury. 10:03:36,960 - 10:03:40,920 Imprese, exprese, kubismus, konstruktivismus, secese... 10:03:40,920 - 10:03:44,200 Každé evropské město mělo své umělecké období 10:03:44,200 - 10:03:47,080 a svůj osobitý styl. 10:03:47,080 - 10:03:49,600 V Brně se řada architektů, mezi nimiž vynikal 10:03:49,600 - 10:03:55,320 například Bohuslav Fuchs, zasadila o rozkvět funkcionalismu. 10:03:55,320 - 10:03:59,240 Po celém městě postupně vyrůstaly desítky funkcionalistických staveb. 10:03:59,240 - 10:04:02,240 Od soukromých vil, přes hotely, úřední budovy 10:04:02,240 - 10:04:05,200 až třeba po kavárny. 10:04:12,240 - 10:04:15,520 "ORNAMENT JE ZLOČIN.“ 10:04:15,520 - 10:04:19,840 Zásadní věta architekta a brněnského rodáka Adolfa Loose 10:04:19,840 - 10:04:23,640 pronesená deset let před I. světovou válkou. 10:04:23,640 - 10:04:26,760 Velmi odvážná a provokativní věta, 10:04:26,760 - 10:04:29,920 uvážíme-li, v jaké době byla vyřčena. 10:04:29,920 - 10:04:33,480 Jen si to představte. Počátek 20. století. 10:04:33,480 - 10:04:36,680 Secese v rozkvětu, dekorativnost a ornament 10:04:36,680 - 10:04:40,320 doslova na každém kroku. Na předmětech denní potřeby. 10:04:40,320 - 10:04:43,400 Porcelán zdobený lístečky, krajkové textilie, 10:04:43,400 - 10:04:46,960 ozdobně vyřezávaný nábytek. A do toho najednou: 10:04:46,960 - 10:04:50,200 "ORNAMENT JE ZLOČIN." 10:04:50,200 - 10:04:55,600 Byl to zcela nový způsob přemýšlení o vztahu krásy a funkce. 10:05:11,360 - 10:05:13,760 Ve stejných letech, kdy Adolf Loos 10:05:13,760 - 10:05:18,000 odvážně prosazuje v Brně svou novou uměleckou filozofii, 10:05:18,000 - 10:05:23,320 zakládá v Berlíně svůj ateliér jistý nadějný mladý architekt. 10:05:23,320 - 10:05:26,360 Architekt, který se stane pro jedny polobohem, 10:05:26,360 - 10:05:29,120 pro druhé ničitelem krásy. 10:05:29,120 - 10:05:31,920 Psal se rok 1928, když za ním do Berlína 10:05:31,920 - 10:05:35,560 přijeli zákazníci odněkud z Moravy. 10:05:38,080 - 10:05:41,320 Manželé Greta a Fritz Tugendhatovi pocházeli 10:05:41,320 - 10:05:45,200 z bohaté průmyslnické rodiny žijící toho času v Brně. 10:05:45,200 - 10:05:48,760 Myšlenka funkcionalismu jim naprosto učarovala. 10:05:48,760 - 10:05:51,240 Osudovým se pak stalo jejich setkání 10:05:51,240 - 10:05:55,240 s německým architektem Ludwigem Miesem van der Rohe. 10:05:55,240 - 10:05:59,720 Jemu dali naprosto volnou ruku pro práci s jediným zadáním. 10:05:59,720 - 10:06:02,920 Aby jim vytvořil místo pro šťastný život. 10:06:02,920 - 10:06:06,520 Finanční omezení stavby? Žádné. 10:06:09,600 - 10:06:12,080 Takové nabídce zřejmě nešlo odolat 10:06:12,080 - 10:06:15,120 a Mies van der Rohe se vypravil do Brna. 10:06:15,120 - 10:06:17,880 Tehdy asi netušil, jak významné rozhodnutí 10:06:17,880 - 10:06:20,440 to pro jeho kariéru bude. 10:06:20,440 - 10:06:23,400 Navíc mu zřejmě velmi imponovala jakási místní 10:06:23,400 - 10:06:26,880 "funkcionalistická" atmosféra. 10:06:26,880 - 10:06:29,240 Již ve 30. letech bylo pro něj jedním 10:06:29,240 - 10:06:31,680 z hlavních úkolů architektury 10:06:31,680 - 10:06:35,280 nalezení rovnováhy mezi stavbou a krajinou. 10:06:40,920 - 10:06:44,720 Na parcele číslo 33-65 v Černopolní ulici 10:06:44,720 - 10:06:47,600 rostla tehdy velká vrba. 10:06:47,600 - 10:06:51,200 Ta inspirovala architekta k rozhodnutí vytvořit dílo, 10:06:51,200 - 10:06:54,480 které bude porušovat všechny architektonické 10:06:54,480 - 10:06:58,160 a vlastně i společenské konvence. 10:07:09,360 - 10:07:12,000 Mies se přizpůsobil svažitému pozemku 10:07:12,000 - 10:07:15,640 a nestavěl na něm klasickou vilu tyčící se k nebi. 10:07:15,640 - 10:07:19,280 Ale stavbu, která respektuje charakter a krásu okolí 10:07:19,280 - 10:07:22,760 a také přirozené panorama Brna. 10:07:22,760 - 10:07:26,240 Postavil tedy dům doslova vzhůru nohama. 10:07:26,240 - 10:07:29,440 Do vily Tugendhat se totiž nevchází jako obvykle 10:07:29,440 - 10:07:32,880 z přízemí, ale rovnou z nejvyššího patra. 10:07:32,880 - 10:07:37,080 A pak pěkně hezky dolů, do hlubin skleněného paláce. 10:07:37,080 - 10:07:40,200 Vila není z ulice prakticky vidět a přestože je opravdu 10:07:40,200 - 10:07:45,480 hodně prosklená, poskytovala Tugendhatovým velké soukromí. 10:07:48,280 - 10:07:51,920 Pozdější kritici dali prostoru vily přezdívku "sklepení" 10:07:51,920 - 10:07:55,480 a nazvali celý koncept "neslušným". 10:07:55,480 - 10:07:58,120 Levicová inteligence navíc považovala stavbu 10:07:58,120 - 10:08:00,640 spíš za projev snobismu. 10:08:00,640 - 10:08:03,280 Narážela na fakt, že za drahé materiály 10:08:03,280 - 10:08:06,320 by se dalo postavit několik desítek rodinných domů 10:08:06,320 - 10:08:09,320 pro chudší obyvatelstvo. 10:08:09,320 - 10:08:12,000 To svědčí o obrovské pozornosti, 10:08:12,000 - 10:08:15,760 jakou stavba na sebe od počátku poutala. 10:08:23,200 - 10:08:28,640 Mies nebyl, stejně jako Adolf Loos, zaujatý ornamentem, ale plochou. 10:08:28,640 - 10:08:33,120 Čistota a kvalita materiálu pro něj byla vrcholem krásy. 10:08:33,120 - 10:08:35,640 Nešlo o módní styl, 10:08:35,640 - 10:08:40,320 ale o vyjádření vztahu člověka a moderního světa. 10:08:42,200 - 10:08:44,600 Tím jak tvořil, měl Mies velmi blízko 10:08:44,600 - 10:08:47,920 k holandské výtvarné skupině De Stijl. 10:08:47,920 - 10:08:51,000 Ta tvrdila, že základem modernosti v architektuře 10:08:51,000 - 10:08:55,800 je soustava rovných ploch k sobě navzájem kolmých a rovnoběžných. 10:08:55,800 - 10:09:00,680 Takový prostor je pak velmi dynamický a přizpůsobivý. 10:09:23,280 - 10:09:26,800 Dnes, kdy ve vile nikdo nežije a není zabydlená, 10:09:26,800 - 10:09:30,120 může působit chladně a odosobněně. 10:09:30,120 - 10:09:35,000 Tugendhatovi si ji ale velmi rychle přizpůsobili svému životnímu stylu. 10:09:35,000 - 10:09:38,160 Dětské pokojíčky byly zaplněny hračkami, 10:09:38,160 - 10:09:41,280 vedle postelí ležely rozečtené knihy, 10:09:41,280 - 10:09:45,720 v koupelnách se povalovaly předměty denní potřeby. 10:09:49,800 - 10:09:52,720 Manželé Tugendhatovi byli se svým novým bydlením 10:09:52,720 - 10:09:56,120 absolutně spokojení a nepochybovali o tom, 10:09:56,120 - 10:10:00,800 že zadání "místa pro štastný život" bylo splněno. 10:10:06,040 - 10:10:08,440 Pokud to počasí jen trochu dovolilo, 10:10:08,440 - 10:10:11,600 trávili s dětmi většinu času na obytné terase 10:10:11,600 - 10:10:15,120 s úchvatným výhledem na Špilberk. 10:10:32,000 - 10:10:34,960 Jako svého druhu terasa pro chladnější dny, 10:10:34,960 - 10:10:39,400 mohl být ale vnímán i obývák ve druhém podlaží. 10:10:39,400 - 10:10:43,760 Hlavní obytná místnost o rozmětrech 15x25 metrů 10:10:43,760 - 10:10:47,120 působí dojmem absolutní svobody. 10:10:47,120 - 10:10:50,960 Mies toužil po přirozeném propojení přírody s domem. 10:10:50,960 - 10:10:56,880 Rozhodl se tedy zbavit zeď její tradiční úlohy - nosné funkce. 10:11:05,040 - 10:11:08,560 Vytvořil na svou dobu zcela revoluční ocelový skelet, 10:11:08,560 - 10:11:12,040 který mu poskytl nejen pevnější konstrukci domu, 10:11:12,040 - 10:11:15,360 ale hlavně možnost zkomponovat otevřený prostor, 10:11:15,360 - 10:11:19,040 do kterého se dostalo více denního světla. 10:11:19,040 - 10:11:22,120 Lidé zvyklí do té doby žít mezi čtyřmi stěnami 10:11:22,120 - 10:11:27,840 byli náhle zaskočeni vizí života v tzv. plynoucím prostoru. 10:11:27,840 - 10:11:30,520 Vila byla po obvodu otevřená 10:11:30,520 - 10:11:33,680 a nabízela vyhlídku do okolní zahrady. 10:11:33,680 - 10:11:37,680 A současně na panorama města Brna. 10:11:44,680 - 10:11:50,360 Vila budila fascinaci a nadšení, ale skeptiků také nebylo málo. 10:11:50,360 - 10:11:53,200 Řada z nich tvrdila, že zateplení prostoru 10:11:53,200 - 10:11:56,520 bude vzhledem k oknům nemožné a v létě bude uvnitř 10:11:56,520 - 10:12:01,360 díky pražícímu slunci naopak nesnesitelné horko. 10:12:01,360 - 10:12:06,480 Ale Miesův výrazný technický talent zvládl i to. 10:12:06,480 - 10:12:09,160 Jižní orientace spolu s prosklením domu 10:12:09,160 - 10:12:12,680 v zimně způsobovala, že se často nemuselo ani topit. 10:12:12,680 - 10:12:16,360 Z dnešního pohledu nic zvláštního, ale musíme si uvědomit, 10:12:16,360 - 10:12:21,360 že mluvíme o 30. letech minulého století! 10:12:24,400 - 10:12:27,080 Pro parné letní dny byl dům navíc vybaven 10:12:27,080 - 10:12:31,000 vzduchotechnikou zajišťující cirkulaci vzduchu. 10:12:31,000 - 10:12:34,520 Vlhkost byla regulována přes zvláštní komoru. 10:12:34,520 - 10:12:39,240 Tam vzduch skrápěla voda dopadající na valouny z mořského břehu. 10:12:39,240 - 10:12:42,760 Inu, taková klimatizace. 10:12:44,960 - 10:12:47,920 A to nebylo vše. 10:13:20,840 - 10:13:25,800 Říká se tomu plynoucí prostor. Stačilo jedno zmáčknutí tlačítka 10:13:25,800 - 10:13:30,960 a mezi obyvateli vily a přírodou nebyla žádná překážka. 10:13:30,960 - 10:13:35,560 Vila s dokonalou strukturou, ve které má každý své soukromí 10:13:35,560 - 10:13:40,960 a zároveň žije jaksi v jednom společném vzdušném prostoru. 10:13:40,960 - 10:13:46,000 Kritikům došel dech i slova a Miese 10:13:46,000 - 10:13:49,480 začal být považován za architektonickou ikonou. 10:14:00,760 - 10:14:05,080 Společný prostor pro žití byl pro veřejnost novinkou. 10:14:05,080 - 10:14:07,640 Pracovna spojená s jídelním koutem, 10:14:07,640 - 10:14:10,240 obývací pokoj pro posezení s hosty 10:14:10,240 - 10:14:15,520 a zimní zahrada. Vše v jednom rozlehlém prostoru. 10:14:15,520 - 10:14:18,240 A podobně jako v mnoha jiných oblastech, 10:14:18,240 - 10:14:22,080 kde si originalita musí počkat na docenění dlouhá léta, 10:14:22,080 - 10:14:25,360 i Vila Tugendhat byla českou odbornou veřejností 10:14:25,360 - 10:14:27,760 nepochopena a výjimečnost 10:14:27,760 - 10:14:32,560 jejího architektonického řešení zpochybňována. 10:14:32,560 - 10:14:35,640 Zato zahraniční odborníci chválou nešetřili. 10:14:35,640 - 10:14:38,320 Německý architekt Ludwig Hilberseimer 10:14:38,320 - 10:14:41,440 přispěl do diskuze touto větou: 10:14:41,440 - 10:14:46,440 "Žádná fotografie tohoto domu nesprostředkuje ten správný dojem. 10:14:46,440 - 10:14:52,320 Člověk se v něm musí pohybovat. Jeho rytmus je jako hudba." 10:14:57,680 - 10:14:59,800 Funkcionalistické vily rostly v Brně 10:14:59,800 - 10:15:02,520 doslova jako houby po dešti a jejich majitelé 10:15:02,520 - 10:15:05,600 se předháněli v prestiži a popularitě. 10:15:05,600 - 10:15:09,800 Šlo vlastně o jakýsi roztomilý závod majetných rodin 10:15:09,800 - 10:15:14,200 a Tugendhatovi ostatním silně konkurovali. 10:15:14,200 - 10:15:19,280 Dražší materiály v takové soutěži znamenaly vyšší prestiž. 10:15:19,280 - 10:15:22,840 A čím větší byla vzdálenost ze které byly dovezeny, tím lépe. 10:15:22,840 - 10:15:25,520 Ovšem materiál, který ve vile použil Mies, 10:15:25,520 - 10:15:29,120 vyrazil dech doslova všem. 10:15:35,760 - 10:15:38,880 Byl to onyx. 10:15:38,880 - 10:15:41,120 Hodně lidí na světě se pyšní 10:15:41,120 - 10:15:44,520 třeba i jen malým popelníkem vyrobeným z onyxu. 10:15:44,520 - 10:15:48,320 Tugendhatovi měli celou stěnu. A pěkně velikou. 10:15:48,320 - 10:15:52,360 Materiál byl dovezený z pohoří Atlas v Maroku. 10:15:52,360 - 10:15:57,800 Za jednu takovou stěnu by se tehdy dalo postavit i několik domů. 10:15:57,800 - 10:16:01,440 Ale zajímavější je to, že v sobě skrývala 10:16:01,440 - 10:16:07,560 nečekanou vlastnost, jejíž krásou byl zaskočen i sám Mies. 10:16:09,920 - 10:16:15,440 Nepočítal totiž s prosvítáním světla skrze onyxovou stěnu. 10:16:15,440 - 10:16:19,520 Ze vzpomínek Grety Tugendhatové se dozvídáme toto: 10:16:19,520 - 10:16:22,800 "Když se dodatečně ukázalo, že kámen je průsvitný 10:16:22,800 - 10:16:26,760 a že určitá místa kresby na zadní straně rudě září, 10:16:26,760 - 10:16:30,240 jsou-li zepředu osvětlena zapadajícím sluncem, 10:16:30,240 - 10:16:34,160 bylo to i pro něho radostným překvapením." 10:16:35,680 - 10:16:38,520 Srdce z onyxu dalo a stále dává najevo, 10:16:38,520 - 10:16:41,400 že dům žije vlastním životem. 10:16:41,400 - 10:16:44,240 Nehledě na majitele či historické období. 10:16:44,240 - 10:16:47,280 Souznění krajiny a architektury 10:16:47,280 - 10:16:50,920 dochází s onyxovou stěnou k dokonalosti. 10:17:10,600 - 10:17:13,360 Mies však nehodlal být pouze tvůrcem vily, 10:17:13,360 - 10:17:17,000 ale i architektem života, který se v ní odehrává. 10:17:17,000 - 10:17:23,360 Díky znalosti budovy mohl rozehrát kouzelnou hru tvarů a linií. 10:17:33,200 - 10:17:36,600 "Méně je více" a "Bůh je v detailech" 10:17:36,600 - 10:17:41,320 to byla Miesova kréda, která protkávají vilu na každém kroku. 10:17:41,320 - 10:17:44,360 Byl tvůrcem specifického designu nábytku, 10:17:44,360 - 10:17:48,120 kliček na oknech i dveřích, kohoutků v koupelnách, 10:17:48,120 - 10:17:52,640 kolejnic závěsů nebo osvětlení. 10:17:56,600 - 10:18:00,760 Jediný prvek, který nebyl navržen originálně do prostoru vily, 10:18:00,760 - 10:18:04,200 a kolem nějž Mies komponoval interiér, 10:18:04,200 - 10:18:09,280 bylo torzo ženského aktu od jeho vrstevníka Wilhelma Lehmbrucka. 10:18:09,280 - 10:18:15,960 Torzo bylo ale prodáno v roce 2006 v aukci za celý jeden milion liber. 10:18:15,960 - 10:18:19,560 Dnes tedy nezdobí vilu Tugendhat, 10:18:19,560 - 10:18:23,600 ale soukromou New Yorskou galerii rodiny Lauder. 10:18:39,640 - 10:18:42,760 Některé kusy nábytku Mies dokonce i pojmenoval. 10:18:42,760 - 10:18:45,680 Navrhl pro vilu židli zvanou Brno 10:18:45,680 - 10:18:48,440 nebo křesla v hlavní odpočinkové části, 10:18:48,440 - 10:18:52,680 zvaná po majitelích jednoduše - Tugendhat. 10:19:00,200 - 10:19:03,400 Plánovaného šťastného života si tu ale rodina Tugendhatových 10:19:03,400 - 10:19:05,880 příliš neužila. 10:19:05,880 - 10:19:09,680 Nastěhovali se sice do vily už dva roky 10:19:09,680 - 10:19:12,960 od prvního setkání s architektem Miesem v Berlíně, 10:19:12,960 - 10:19:17,480 ale prožili tu pouze necelých osm let. 10:19:20,160 - 10:19:25,320 Cestu jim jako mnoha jiným zkřížila II. světová válka 10:19:25,320 - 10:19:29,120 a Tugendhatovi byli donuceni pro svůj židovský původ 10:19:29,120 - 10:19:35,240 prchnout do exilu. Brno opustili v květnu 1938. 10:19:35,240 - 10:19:39,080 Původ, ale i jejich aktivity v Lize za lidská práva 10:19:39,080 - 10:19:42,360 zajišťující pomoc německým odpůrcům fašismu, 10:19:42,360 - 10:19:44,880 by při jejich setrvání v republice znamenaly 10:19:44,880 - 10:19:48,480 jistý rozsudek smrti pro celou rodinu. 10:19:48,480 - 10:19:52,240 Dům byl konfiskován a stal se majetkem Německé říše. 10:19:52,240 - 10:19:54,840 Po osvobození Brna sovětskou armádou 10:19:54,840 - 10:19:58,800 se na devastaci domu podepsal jezdecký oddíl sovětské armády. 10:19:58,800 - 10:20:03,880 Okna byla vymlácena během náletu, nábytek spálen vojáky. 10:20:03,880 - 10:20:07,120 Rodina se z exilu po válce nevrátila. 10:20:07,120 - 10:20:10,760 Dům pak posloužil alespoň umění a medicíně. 10:20:10,760 - 10:20:13,280 Během dalších desítek let se tu vystřídala 10:20:13,280 - 10:20:15,520 soukromá taneční škola 10:20:15,520 - 10:20:19,000 s rehabilitačním střediskem pro děti s vadami páteře. 10:20:19,000 - 10:20:21,920 Nakonec se z ní stala "vládní" vila. 10:20:21,920 - 10:20:28,320 V roce 1992 zde byla podepsána smlouva o rozdělení Československa. 10:20:28,320 - 10:20:31,920 Poněkud šťastnější část příběhu vily Tugendhat 10:20:31,920 - 10:20:35,280 se týká tohoto jídelního koutu. 10:20:35,280 - 10:20:38,400 Makasarové dřevo, použité na vymezení jídelny 10:20:38,400 - 10:20:42,360 v prostoru, patřilo k oněm luxusním materiálům, 10:20:42,360 - 10:20:47,400 které dodávaly vile na hodnotě. Jako třeba již zmíněný onyx. 10:20:47,400 - 10:20:52,400 Jenomže tato makasarová stěna tvarovaná do půlkruhu, 10:20:52,400 - 10:20:57,800 zmizela v době II. světové války neznámo kam. 10:21:01,520 - 10:21:05,040 Nikdo nemohl tušit, že nejen přežila do dnešních dnů, 10:21:05,040 - 10:21:09,040 ale dokonce zůstala na území města Brna. 10:21:09,040 - 10:21:11,280 Obložení totiž získalo 10:21:11,280 - 10:21:14,840 od někdejšího řidiče Tugendhatových gestapo. 10:21:14,840 - 10:21:17,760 S cílem vyzdobit jím svůj důstojnický klub, 10:21:17,760 - 10:21:21,360 nechalo za II. světové války jídelní kout rozřezat 10:21:21,360 - 10:21:25,880 a dřeva pracně ohýbaná do půlkruhu narovnat. 10:21:47,440 - 10:21:51,320 Dlouhých 70 let nepřišlo nikomu podezřelé, 10:21:51,320 - 10:21:57,240 že dřevěné obložení tohoto salonku menzy brněnské právnické fakulty 10:21:57,240 - 10:22:02,120 je podivně odlišné od ostatního vybavení. 10:22:02,120 - 10:22:05,680 Zřejmě nikdo z těch, kdo znali vilu Tugendhat 10:22:05,680 - 10:22:08,360 nestudoval v Brně práva. 10:22:08,360 - 10:22:12,400 Až roku 2011 brněnský historik Miroslav Ambroz 10:22:12,400 - 10:22:18,440 dřevěné obložení nafotogroval a porovnal s historickými snímky. 10:22:18,440 - 10:22:23,480 Makasarová stěna byla nalezena a mohla se vrátit na původní místo. 10:22:27,480 - 10:22:30,840 Vila Tugendhat - to je něco jako velmi nákladný experiment, 10:22:30,840 - 10:22:34,880 který ale ověřil nové možnosti architektury. 10:22:34,880 - 10:22:37,880 Velmi nákladná byla i rekonstrukce, 10:22:37,880 - 10:22:41,960 po níž se v roce 2012 znovuotevřela pro veřejnost. 10:22:41,960 - 10:22:44,760 Po rozsáhlém restaurování špičkovými odborníky, 10:22:44,760 - 10:22:47,840 kteří ji opět přivedli k původnímu lesku 10:22:47,840 - 10:22:51,200 se však při procházce jakoby vkrádá myšlenka, 10:22:51,200 - 10:22:55,560 zda je vila bez jejích obyvatel úplná. 10:22:55,560 - 10:22:58,480 Vždyť i Mies Van der Rohe jednou prohlásil: 10:22:58,480 - 10:23:02,320 "Účel stavby jí dává vlastní smysl. 10:23:02,320 - 10:23:06,120 Obytný dům má sloužit pouze bydlení." 10:23:06,120 - 10:23:09,560 Smysl Miesovy práce je právě v tom - 10:23:09,560 - 10:23:14,440 obnovit právo primárního duchovního smyslu života. 10:23:14,440 - 10:23:17,720 "Velké prostory osvobozují. 10:23:17,720 - 10:23:21,360 Prostor má ve svém rytmu zcela zvláštní klid, 10:23:21,360 - 10:23:24,760 který nemůže mít uzavřená místnost. 10:23:24,760 - 10:23:27,680 Cítíte se osvobozeni, když se vracíte 10:23:27,680 - 10:23:32,160 do tohoto uklidňujícího prostoru." 10:23:35,640 - 10:23:41,720 To jsou slova Grety Tugendhat v dopise určeném odpůrcům vily. 10:23:41,720 - 10:23:45,520 Působivá slova ženy, která, možná i nevědomky, 10:23:45,520 - 10:23:49,960 umožnila vznik výjimečného uměleckého díla. 10:23:49,960 - 10:23:54,080 Díla, ve kterém byla naplněna její představa o svobodě, 10:23:54,080 - 10:23:59,000 díla, s nímž se dokonale ztotožnila. 10:24:00,720 - 10:24:04,840 Jak těžko se rodině domov snů opouštěl - 10:24:04,840 - 10:24:07,560 si asi neumíme představit. 10:24:08,680 - 10:24:10,760 A Mies van der Rohe? 10:24:10,760 - 10:24:14,040 Z dnešního pohledu je to, co dělal a jak to dělal, 10:24:14,040 - 10:24:17,160 docela pochopitelné a srozumitelné. Ale tenkrát? 10:24:17,160 - 10:24:20,520 Tenkrát to byla veliká odvaha. 10:24:20,520 - 10:24:22,640 Odvaha vzepřít se zaběhaným postupům, 10:24:22,640 - 10:24:27,880 riskovat a udělat tak ve vývoji architektury pořádný krok kupředu. 10:24:27,880 - 10:24:31,080 A to z něj udělalo nejen výjimečného architekta, 10:24:31,080 - 10:24:33,560 ale taky skvělého člověka. 10:24:33,560 - 10:24:37,680 Člověka, jemuž vzdalo světové společenství hold tím, 10:24:37,680 - 10:24:41,360 že v roce 2001 zapsalo vilu Tugendhat 10:24:41,360 - 10:24:46,240 na seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. 10:25:55,960 - 10:25:57,800 Skryté titulky: Alena Fenclová Česká televize 2012