10:00:00,880 - 10:00:01,960 . 10:00:03,960 - 10:00:06,800 V létě 1928 se manželé Tugendhatovi 10:00:06,800 - 10:00:10,960 poprvé setkali s architektem Ludwigem Miesem van der Rohe. 10:00:12,560 - 10:00:16,960 Mohla to být obyčejná schůzka investora stavby s architektem. 10:00:16,960 - 10:00:21,640 Nikdo z nich tehdy nemohl tušit, že na konci příběhu jednoho domu 10:00:21,640 - 10:00:25,240 budeme hovořit o architektuře světového významu. 10:02:08,080 - 10:02:12,440 Ludwig Mies van der Rohe se setkává s manželi Tugendhatovými 10:02:12,440 - 10:02:15,640 v červenci 1928, v září je navštěvuje v Brně 10:02:15,640 - 10:02:19,880 a na konci prosince téhož roku již předává návrhy vily 10:02:19,880 - 10:02:23,880 - tedy 3 měsíce na vypracování tak originálního návrhu. 10:02:32,280 - 10:02:36,960 Od prvního okamžiku naší rozmluvy bylo jasné, že dům postaví on. 10:02:36,960 - 10:02:41,400 Měl klidnou sebevědomou jistotu, která okamžitě přesvědčovala. 10:02:41,400 - 10:02:44,600 Ze způsobu, jak mluvil o svém stavění, 10:02:44,600 - 10:02:48,600 jsme cítili, že máme před sebou skutečného umělce. 10:02:53,320 - 10:02:56,360 Účel stavby jí dává vlastní smysl... 10:02:56,640 - 10:02:59,520 Obytný dům má sloužit pouze bydlení. 10:02:59,840 - 10:03:03,600 Místo stavby, poloha ke slunci, prostorové rozvržení 10:03:03,600 - 10:03:05,480 a stavební materiály 10:03:05,480 - 10:03:09,080 jsou podstatné faktory pro tvorbu rodinného domu. 10:03:09,480 - 10:03:12,000 Z těchto podmínek je třeba skloubit 10:03:12,000 - 10:03:13,760 stavební organismus. 10:03:15,080 - 10:03:17,400 V té době Mies van der Rohe 10:03:17,400 - 10:03:20,960 vede v Berlíně 13 let vlastní projekční kancelář. 10:03:20,960 - 10:03:24,800 Navrhuje projekty mrakodrapů, ideálního obytného domu, 10:03:24,800 - 10:03:27,600 realizuje svůj projekt vily na svahu. 10:03:31,680 - 10:03:36,160 Na konci roku 1928 pak vznikal projekt německého pavilonu 10:03:36,160 - 10:03:41,560 v Barceloně, kde Mies mohl koncepci prolínajících se prostorů 10:03:41,560 - 10:03:44,800 dělených pouze paravány dále vyvíjet. 10:03:46,800 - 10:03:52,240 A zajímavé je také, že použil v atriu tohoto pavilonu 10:03:52,240 - 10:03:56,280 vynikající sochu německého sochaře Georga Kolbeho. 10:04:00,640 - 10:04:05,080 O několik měsíců později potom Mies navrhoval vilu Tugendhat 10:04:05,080 - 10:04:08,680 a zase sáhl po díle vynikajícího německého sochaře, 10:04:08,680 - 10:04:13,720 tentokráte Wilhelma Lehmbrucka, kterou umístil před onyxovou stěnu. 10:04:20,440 - 10:04:24,480 Silně na mě zapůsobilo Miesovo sídliště ve Weissenhofu. 10:04:24,480 - 10:04:27,880 Vždycky jsem si přála mít prostorný moderní dům 10:04:27,880 - 10:04:30,120 jasných a jednoduchých tvarů. 10:04:40,040 - 10:04:44,160 Ideální rozměry místnosti nelze nikdy vypočítat, 10:04:44,160 - 10:04:46,040 prostor je nutno cítit, 10:04:46,040 - 10:04:48,800 když se v něm pohybujeme nebo stojíme. 10:04:49,360 - 10:04:52,360 Dům by se neměl nikdy navrhovat od fasády, 10:04:52,360 - 10:04:53,560 ale od vnitřku. 10:04:53,880 - 10:04:57,440 Okna v moderní stavbě by neměla být otvorem ve zdi, 10:04:57,440 - 10:05:00,800 ale jako napjatá plocha mezi stropem a podlahou 10:05:00,800 - 10:05:03,720 by měla vytvářet s nimi stavební jednotu 10:05:03,720 - 10:05:06,400 a jako taková být stavebním prvkem. 10:05:11,440 - 10:05:15,280 Mies nám vysvětlil, jak je důležité v moderní budově, 10:05:15,280 - 10:05:18,000 která je takřka bez ozdob a ornamentů, 10:05:18,000 - 10:05:20,440 používat ušlechtilých materiálů, 10:05:20,440 - 10:05:23,520 což bylo dosud opomíjeno i Le Corbusierem. 10:05:24,600 - 10:05:27,160 Dominantou otevřeného prostoru je onyxová stěna 10:05:27,160 - 10:05:29,920 z marockého pohoří Atlas 10:05:29,920 - 10:05:32,720 a půlkruhová jídelní stěna z dřeva makasarského ebenu 10:05:32,720 - 10:05:34,360 z ostrova Celebes. 10:05:34,680 - 10:05:38,840 V soukromých pokojích vyniká africké zebrano z Indonésie, 10:05:38,840 - 10:05:42,560 podlahy a obklady pokrývá moderní linoleum z Německa 10:05:42,560 - 10:05:44,120 a travertin z Itálie. 10:05:48,000 - 10:05:52,240 Ani ušlechtilé materiály ale neodolaly postupné devastaci. 10:05:55,480 - 10:06:00,080 Zub času a bouřlivá historie se podepsaly na celém domě, 10:06:00,080 - 10:06:03,840 a proto je na jaře 2010 zahájena unikátní památková obnova 10:06:03,840 - 10:06:08,160 celého domu a všech prvků, která má navrátit vilu 10:06:08,160 - 10:06:10,680 do stavu po kolaudaci v roce 1930. 10:06:19,560 - 10:06:22,640 To, co vidíme tady, je s naprostou jistotou 10:06:22,640 - 10:06:25,280 původní ještě Miesova konstrukce. 10:06:25,280 - 10:06:28,400 Je to obklad soklu z velkoformátových desek 10:06:28,400 - 10:06:30,160 z římského travertinu. 10:06:30,880 - 10:06:33,920 Krásně tady vidíme to vrstevnaté naléhání, 10:06:33,920 - 10:06:35,800 ty struktury, barevnost. 10:06:36,160 - 10:06:37,200 Otázka je, 10:06:37,200 - 10:06:40,720 jestli bude stát za to ten kámen zrestaurovat, 10:06:40,720 - 10:06:43,920 to znamená slepit, opravit a vrátit ho zpět, 10:06:43,920 - 10:06:47,320 anebo ho nahradit kopií a tento materiál uložit, 10:06:47,320 - 10:06:49,640 deponovat někde jako archiválii. 10:06:59,280 - 10:07:01,960 Nepřehlédnutelným výtvarným prvkem, 10:07:01,960 - 10:07:05,480 který najdete všude v interiéru i exteriéru vily, 10:07:05,480 - 10:07:06,560 je travertin. 10:07:06,560 - 10:07:09,160 Mies van der Rohe jej nechal přivézt 10:07:09,160 - 10:07:12,200 z těchto povrchových dolů v Tivoli u Říma. 10:07:38,920 - 10:07:43,320 Na obranu římského travertinu a konkrétně tohoto výběru 10:07:43,320 - 10:07:45,800 musím říct, že je velmi kvalitní. 10:07:46,520 - 10:07:50,920 Opravdu je to mimořádná surovina, takže to původní schodiště, 10:07:50,920 - 10:07:53,960 kdyby nebylo zničené tím statickým posunem, 10:07:53,960 - 10:07:56,560 totiž že bylo rozlámané, tak v materiálové podstatě 10:07:56,560 - 10:07:59,240 je pořád ještě ve velmi dobré kondici. 10:09:14,200 - 10:09:17,360 Tady vlastně příběh vily Tugendhat začíná. 10:09:17,360 - 10:09:21,360 Bydlela zde rodina bohatých průmyslníků Löw-Beerových, 10:09:21,360 - 10:09:24,840 kteří koupili v roce 1913 tento dům i s pozemkem 10:09:24,840 - 10:09:26,880 vedoucím směrem do stráně. 10:09:26,880 - 10:09:31,520 V těsném sousedství centra města, ale současně uprostřed zeleně. 10:09:31,520 - 10:09:34,320 V březnu 1929 věnují rodiče dceři Gretě 10:09:34,320 - 10:09:36,640 parcelu v horní části pozemku 10:09:36,640 - 10:09:39,360 a stavbu nového domu rovněž financují. 10:09:40,680 - 10:09:43,760 Velká zahrada spojuje obě rodiny, oba domy. 10:09:51,480 - 10:09:54,440 Tato poloha nabízela ideální příležitost 10:09:54,440 - 10:09:58,000 uskutečnit koncepci otevření prostoru do přírody. 10:09:58,000 - 10:09:59,880 Spojení vnitřku a vnějšku, 10:09:59,880 - 10:10:02,960 dialog mezi architekturou a přírodou, 10:10:02,960 - 10:10:05,280 určily podstatně strukturu domu. 10:10:07,280 - 10:10:10,560 Zahrada, do značné části ponechaná jako louka, 10:10:10,560 - 10:10:13,240 nabízela malý ráj na hraní pro děti. 10:10:13,240 - 10:10:16,560 Mohla tu být , pro tuto malou zámožnou rodinu, 10:10:16,560 - 10:10:21,440 uskutečněna představa o svobodě, která byla pro Miese tak důležitá. 10:11:36,320 - 10:11:40,200 Porovnáme-li domov rodiny Löw-Beerových, 10:11:40,200 - 10:11:44,440 který stojí na dolním konci této obrovské parcely, 10:11:44,440 - 10:11:48,440 s vilou Tugendhat, tak si teprve uvědomíme, 10:11:48,440 - 10:11:53,080 k jak obrovskému posunu došlo v kultuře bydlení 10:11:53,080 - 10:11:55,600 během krátké doby čtvrt století. 10:11:59,360 - 10:12:02,680 Na přelomu 19. a 20. století ještě dominoval 10:12:02,680 - 10:12:07,880 ornamentální dekorativní styl přeplněných interiérů 10:12:07,880 - 10:12:10,040 historizujícím nábytkem. 10:12:12,280 - 10:12:16,320 A to byl moment, ve kterém se situace začala měnit, 10:12:16,320 - 10:12:18,160 když ve střední Evropě 10:12:18,160 - 10:12:23,320 začal ovlivňovat situaci anglický styl bydlení, 10:12:23,320 - 10:12:27,480 a potom, když do celé debaty vstoupil 10:12:27,480 - 10:12:31,960 Adolf Loos se svou americkou zkušeností, 10:12:31,960 - 10:12:35,840 který tvrdil, že architektura nemá být uměním, 10:12:35,840 - 10:12:37,720 ale krásným řemeslem. 10:12:48,480 - 10:12:51,560 Začátky této proměny dnes působí nenápadně. 10:12:51,880 - 10:12:56,080 V roce 1902 je dokončena na ulici Hlinky Reissigova vila 10:12:56,080 - 10:13:00,320 od architekta Leopolda Bauera a odbornou veřejností té doby 10:13:00,320 - 10:13:04,880 je označována za první moderní dům v rakousko-uherské monarchii. 10:13:28,120 - 10:13:32,560 V roce 1925, 3 roky před návštěvou Miese van der Rohe, 10:13:32,560 - 10:13:35,240 byla dokončena tato Zemanova kavárna 10:13:35,240 - 10:13:38,000 od architekta Bohuslava Fuchse. 10:13:39,760 - 10:13:42,880 První funkcionalistická stavba nejen v Brně, 10:13:42,880 - 10:13:45,200 ale v celém Československu. 10:14:56,360 - 10:15:01,120 Mies van der Rohe si musel při své první návštěvě Brna uvědomit, 10:15:01,120 - 10:15:04,520 že město připomínající svou architekturou Vídeň 10:15:04,520 - 10:15:07,480 se stává na konci 20. let moderní metropolí 10:15:07,480 - 10:15:11,080 s výrazným podílem funkcionalistické architektury. 10:15:20,680 - 10:15:24,120 V pestré paletě typologických druhů staveb, 10:15:24,120 - 10:15:26,240 které se realizovaly v Brně 10:15:26,240 - 10:15:31,480 v době hospodářského rozmachu v 2. polovině 20. let, 10:15:31,480 - 10:15:33,560 hraje svou roli i kavárna. 10:15:37,680 - 10:15:41,920 Tu první moderní kavárnu postavil bezesporu Bohuslav Fuchs, 10:15:41,920 - 10:15:43,400 Zemanovu kavárnu. 10:15:45,880 - 10:15:49,160 A prakticky ve stejné době Jindřich Kumpošt 10:15:49,160 - 10:15:50,680 postavil 2 kavárny, 10:15:50,680 - 10:15:54,800 kavárnu Savoy a kavárnu Opera, která už dnes neexistuje. 10:15:55,680 - 10:16:00,880 Arnošt Wiesner zařídil kavárnu Esplanade naproti divadla 10:16:00,880 - 10:16:05,360 a konečně touto kavárnou, kavárnou Era, 10:16:05,360 - 10:16:09,560 vstoupila do hry nejmladší generace architektů, 10:16:09,560 - 10:16:14,160 která už absolvovala novou českou školu architektury 10:16:14,160 - 10:16:17,720 na brněnské technice, v osobě Josefa Kranze. 10:16:20,080 - 10:16:22,720 Josef Kranz touto stavbou debutoval, 10:16:22,720 - 10:16:27,120 postavil tuto kavárnu v letech 1928 až 1929, 10:16:27,120 - 10:16:32,520 tedy o něco dříve než se o kousek dál v Černých Polích 10:16:32,520 - 10:16:34,760 začala stavět vila Tugendhat. 10:16:37,360 - 10:16:41,960 A tak se můžeme domnívat, že možná Ludwig Mies van der Rohe 10:16:41,960 - 10:16:47,160 během svých návštěv na staveništi tuto kavárnu, která potom prošla 10:16:47,160 - 10:16:51,120 i světovým architektonickým tiskem, zahlédl. 10:16:55,800 - 10:17:00,160 Čisté linie a otevřený prostor najdete v dalších projektech 10:17:00,160 - 10:17:04,480 architektů Fuchse, Wiesnera, Poláška, Eislera, Valenty, 10:17:04,480 - 10:17:06,960 Víška, Králíka a dalších. 10:17:08,000 - 10:17:11,200 To byl dynamický nástup generace architektů, 10:17:11,200 - 10:17:13,880 z nichž někteří se tvůrčím způsobem 10:17:13,880 - 10:17:18,360 zúčastnili velkorysého projektu stavby brněnského Výstaviště. 10:17:19,920 - 10:17:24,280 V květnu 1928 se jeho brány otevírají slavnostním zahájením 10:17:24,280 - 10:17:26,200 výstavy soudobé kultury, 10:17:26,200 - 10:17:29,280 kterou navštíví na dva a půl milionu lidí. 10:17:30,160 - 10:17:34,200 V září 1928 přijíždí do Brna i Ludwig Mies van der Rohe. 10:17:35,080 - 10:17:36,800 Seznamuje se s městem 10:17:36,800 - 10:17:40,400 i detailními představami manželů Tugendhatových. 10:17:44,640 - 10:17:48,520 Chtěli jsme 5 ložnic, jídelnu a jednu obývací místnost 10:17:48,520 - 10:17:52,600 a představovali jsme si samozřejmě mnohem menší 10:17:52,600 - 10:17:55,960 a skromnější dům, než pak Mies navrhl. 10:17:55,960 - 10:17:58,800 Měli jsme přitom také svá zvláštní přání 10:17:58,800 - 10:18:01,360 a Mies je všechny bral v úvahu. 10:18:01,360 - 10:18:05,000 Přála jsem si například přímý vstup ze svého pokoje 10:18:05,000 - 10:18:09,400 do dětských pokojů, a tak vznikla ona malá průchodná místnost 10:18:09,400 - 10:18:12,320 mezi vstupní halou a terasou. 10:18:16,880 - 10:18:20,400 Když se ale můj manžel při jedné pozdější rozmluvě 10:18:20,400 - 10:18:22,680 postavil proti tomu, aby všechny dveře sahaly 10:18:22,680 - 10:18:26,640 od podlahy až ke stropu, neboť mu takzvaní odborníci namluvili, 10:18:26,640 - 10:18:31,160 že takové dveře se musí zbortit, odvětil Mies: "Pak nestavím.“ 10:18:31,440 - 10:18:34,040 Zde byl dotčen hlavní princip stavby 10:18:34,040 - 10:18:36,320 a o tom se s ním nedalo mluvit. 10:19:04,520 - 10:19:07,800 Po návštěvě Brna se Mies van der Rohe rozhodl, 10:19:07,800 - 10:19:12,280 že jeho projekt bude realizovat známá brněnská stavební firma 10:19:12,280 - 10:19:16,760 bratří Eislerů, která se podílela na mnoha úspěšných projektech 10:19:16,760 - 10:19:19,240 rodinných domů i veřejných budov. 10:21:38,640 - 10:21:42,560 V roce 1928 už v Brně bylo možno vidět řadu příkladů 10:21:42,560 - 10:21:45,000 moderního konceptu architektury. 10:21:48,200 - 10:21:51,400 Zejména i v pracech hlavního architekta města 10:21:51,400 - 10:21:52,960 Jindřicha Kumpošta. 10:21:54,360 - 10:21:58,440 Zde v kavárně Savoy vidíme jeho velkorysost, 10:21:58,440 - 10:22:03,520 schopnost přehledně zorganizovat dispozici a vnitřní prostor. 10:22:05,240 - 10:22:09,160 V tom si byli s Miesem van der Rohe podobní. 10:22:12,040 - 10:22:14,720 Dále jeho úsilí o kontinuální prostor, 10:22:14,720 - 10:22:16,520 schopnost nalézt řešení, 10:22:16,520 - 10:22:19,440 kdy jednotlivé úrovně na sebe navazují 10:22:19,440 - 10:22:21,640 a komunikují mezi sebou, 10:22:21,640 - 10:22:24,920 aniž by byly tyto prostory rozděleny stěnami. 10:22:25,960 - 10:22:30,120 A konečně péče o logickou a jasnou konstrukci 10:22:30,120 - 10:22:33,480 i její vyjádření prostoru, 10:22:33,480 - 10:22:36,840 jak vidíme například na tom nýtovaném pilíři, 10:22:36,840 - 10:22:40,360 který de facto nese celý parter této budovy, 10:22:40,360 - 10:22:43,360 která nebyla novostavbou, nýbrž přestavbou 10:22:43,360 - 10:22:45,960 pro ten velkorysý prostor kavárny. 10:22:47,960 - 10:22:50,640 Jindřich Kumpošt vystudoval ve Vídni, 10:22:50,640 - 10:22:52,760 a to je čitelné i na péči, 10:22:52,760 - 10:22:56,040 kterou věnoval zpracování materiálů. 10:22:56,920 - 10:23:00,240 Podobně jako Adolf Loos nebo Mies van der Rohe 10:23:00,240 - 10:23:03,440 rád používal kámen a dokázal z něho vytvářet 10:23:03,440 - 10:23:06,720 krásné kompozice, které neobyčejně obohacují 10:23:06,720 - 10:23:11,040 atmosféru jeho interiérů, a to vidíme i zde v této kavárně. 10:23:12,440 - 10:23:15,280 Z tohoto prostoru cítíme tzv. Zeitgeist, 10:23:15,280 - 10:23:18,120 duch té doby, která spěla k moderně, 10:23:18,120 - 10:23:23,840 zejména v tehdejším Československu a byla to snaha opustit 10:23:23,840 - 10:23:27,320 ty císařské koncepce před první světovou válkou 10:23:27,320 - 10:23:31,200 a dívat se dopředu a s použítím 10:23:31,200 - 10:23:35,240 všech technologických i duchovních vymožeností 10:23:35,240 - 10:23:39,120 vytvářet nový prostor, nový svět architektury. 10:23:42,280 - 10:23:45,800 Spatřili jsme nejprve půdorys obrovské místnosti 10:23:45,800 - 10:23:49,360 s jednou okrouhlou a s jednou volně stojící stěnou 10:23:49,360 - 10:23:51,320 v pravoúhlém uspořádání. 10:23:53,120 - 10:23:57,640 Pak jsme si všimli malých křížků v asi pětimetrových odstupech. 10:23:57,640 - 10:23:58,560 Zeptali jsme se, co to je, 10:23:58,560 - 10:24:00,760 načež Mies zcela samozřejmě odpověděl: 10:24:00,760 - 10:24:05,000 " To jsou železné podpěry, které ponesou celou stavbu.“ 10:24:05,000 - 10:24:08,320 Tenkrát nebyl ještě postaven žádný soukromý dům 10:24:08,320 - 10:24:10,240 se železnou konstrukcí. 10:24:10,240 - 10:24:13,120 Není tedy divu, že jsme byli překvapeni. 10:24:20,200 - 10:24:24,720 V privátním obytném domě byla poprvé v dějinách architektury 10:24:24,720 - 10:24:27,400 užita ocelová nosná konstrukce 10:24:27,400 - 10:24:30,320 s využitím subtilních ocelových pilířů 10:24:30,320 - 10:24:33,320 ve tvaru kříže - umístěných a viditelných 10:24:33,320 - 10:24:35,600 v hlavním obytném prostoru. 10:24:46,480 - 10:24:49,360 Pro konstrukci železné části skeletu 10:24:49,360 - 10:24:51,720 včetně 29 pilířů požadoval Mies 10:24:51,720 - 10:24:55,080 výhradně velmi kvalitní berlínskou ocel. 10:24:55,080 - 10:24:59,360 Nýtováním spojené profily pilířů byly v obytné části domu 10:24:59,360 - 10:25:01,960 důmyslně zakryty chromovaným plechem. 10:25:18,000 - 10:25:22,520 Aby velký prostor nebyl zohaven topnými tělesy, byl dům vybaven 10:25:22,520 - 10:25:25,320 klimatickým zařízením, které bylo možno v létě použít 10:25:25,320 - 10:25:28,080 pro vzdušné chlazení. 10:25:28,080 - 10:25:31,600 Ačkoliv v té době nebylo ještě žádných zkušeností 10:25:31,600 - 10:25:34,480 s takovým zařízením v soukromých domech, 10:25:34,480 - 10:25:37,440 fungovalo toto topení vzduchem výtečně: 10:25:37,440 - 10:25:41,040 půl hodiny po otevření bylo v celém prostoru teplo. 10:26:03,040 - 10:26:04,720 Původní tabule skla, 10:26:04,720 - 10:26:08,520 které byly v roce 1930 realizovány ve vile Tugendhat, 10:26:08,520 - 10:26:11,920 byly vyrobeny ve famózní severočeské sklárně 10:26:11,920 - 10:26:16,120 v Chudeřicích u Teplic, která už bohužel dnes neexistuje. 10:26:16,120 - 10:26:18,920 Byly samozřejmě vyrobeny v jednom kusu, 10:26:18,920 - 10:26:21,960 čili neměly ten druhotně realizovaný stav, 10:26:21,960 - 10:26:25,000 který je tady ze dvou půlí z roku 1985. 10:26:28,240 - 10:26:32,840 Byly vyrobeny unikátním způsobem, protože ty velké okenní tabule 10:26:32,840 - 10:26:35,960 vyjížděly z pece ještě v tom žhavém stavu, 10:26:35,960 - 10:26:39,000 pozvolna chladly v horizontálním rozložení 10:26:39,000 - 10:26:42,120 a následně byly diamantovými kotouči 10:26:42,120 - 10:26:45,240 oboustranně broušeny do vysokého lesku. 10:26:46,360 - 10:26:50,120 Je obecnou známostí, že technická a vizuální kvalita 10:26:50,120 - 10:26:52,920 jednotlivých kusů skla byla tak vysoká, 10:26:52,920 - 10:26:56,320 že i tady tato zábrana se objevila až později, 10:26:56,320 - 10:27:01,360 v době, kdy už Tugendhatovi ve vile žili, protože prý bylo 10:27:01,360 - 10:27:05,400 i nerozeznatelné, kdy ta tabule je otevřena či zavřena. 10:27:10,400 - 10:27:15,880 V letech 1944 v listopadu a potom 1945 většina zasklení 10:27:15,880 - 10:27:19,680 vzala za své díky spojeneckému bombardování. 10:27:21,960 - 10:27:25,400 Přežilo pouze jedno jediné okno, a to bylo okno, 10:27:25,400 - 10:27:29,760 které je naproti onyxové stěně, a to díky šťastné náhodě, 10:27:29,760 - 10:27:32,600 protože bylo v ten inkriminovaný okamžik 10:27:32,600 - 10:27:35,640 zasunuto do podlahy a bylo zvenčí chráněno 10:27:35,640 - 10:27:37,680 obvodovým pláštěm strojovny. 10:27:37,680 - 10:27:41,160 Díky posledním aktivitám v tomto měsíci, 10:27:41,160 - 10:27:46,520 které se zabývaly zejména výkopem a opravou kanalizačního vedení, 10:27:46,520 - 10:27:49,720 se našel v jámě těsně pod velkoplošnými okny 10:27:49,720 - 10:27:53,640 konvolut jednotlivých nálezových střepů a prvků. 10:27:55,080 - 10:27:56,880 Toto je evidentně kus, 10:27:56,880 - 10:28:00,560 který je právě tady z těchto velkoplošných oken. 10:28:02,440 - 10:28:05,120 Přestože již byl stářím opotřebován, 10:28:05,120 - 10:28:08,040 tak má dodnes vysokou technickou kvalitu 10:28:08,040 - 10:28:09,680 a zejména lom světla. 10:28:47,240 - 10:28:50,760 Celé Brno nás ostatně během stavby přesvědčovalo, 10:28:50,760 - 10:28:53,480 že zmrzneme v domě s tak velkými okny. 10:28:53,480 - 10:28:56,280 Ve skutečnosti však sluneční oteplování 10:28:56,280 - 10:29:00,760 pronikající desetimilimetrovým zrcadlovým sklem bylo tak silné 10:29:00,760 - 10:29:05,120 a vyhřálo místnosti natolik, že jsme o slunných zimních dnech 10:29:05,120 - 10:29:09,720 i za velmi nízkých teplot nikdy nevytápěli dolní obytný prostor. 10:29:09,720 - 10:29:12,800 Dokonce jsme mohli 2 velké okenní tabule elektricky spustit 10:29:12,800 - 10:29:16,600 a zasunout a seděli jsme pak jako ve volné přírodě. 10:29:31,880 - 10:29:34,800 V srpnu roku 1930 je dům dokončen 10:29:34,800 - 10:29:37,760 a výsledkem je unikátní architektura, 10:29:37,760 - 10:29:40,440 uvnitř dokonale fungující jako stroj 10:29:40,440 - 10:29:43,760 - od složité klimatizace a topení v suterénu, 10:29:43,760 - 10:29:45,760 přes ovládání velkých oken 10:29:45,760 - 10:29:48,920 v hlavním obytném prostoru až po horní patro 10:29:48,920 - 10:29:51,880 poskytující majitelům příjemné soukromí. 10:30:11,360 - 10:30:14,480 Když jsme byli sami, seděli jsme v knihovně, 10:30:14,480 - 10:30:17,200 ale s přáteli jsme rádi trávili večery 10:30:17,200 - 10:30:19,840 před skleněnou zdí osvětlenou zezadu, 10:30:19,840 - 10:30:23,440 která navazovala na okrouhlou stěnu a vrhala příjemné, jemné světlo. 10:30:23,440 - 10:30:26,720 Ještě víc jsme užívali domu na jaře a v létě. 10:32:29,600 - 10:32:33,040 Od prvního okamžiku jsme si dům velice oblíbili. 10:32:33,040 - 10:32:36,600 Můj muž si v zimní zahradě zařídil skutečný skleník 10:32:36,600 - 10:32:38,480 s kvetoucími rostlinami. 10:32:38,480 - 10:32:42,400 Pohled přes zeleň skleníku na sníh venku byl nádherný. 10:33:42,040 - 10:33:45,960 Na počátku roku 1931, kdy začíná několik šťastných let 10:33:45,960 - 10:33:49,840 života rodiny, navštěvuje vilu i Mies van der Rohe. 10:34:29,560 - 10:34:32,720 K pokrytí podlahy bylo zvoleno bílé linoleum. 10:34:32,720 - 10:34:35,480 Mies chtěl totiž, aby podlaha působila 10:34:35,480 - 10:34:38,440 jako jednolitá plocha, což u parket není. 10:34:38,440 - 10:34:41,200 Bílá barva je ze všech nejvíc neutrální 10:34:41,200 - 10:34:43,760 a bílé linoleum pravděpodobně není 10:34:43,760 - 10:34:47,040 o nic méně praktické než jiné hladké linoleum. 10:34:47,040 - 10:34:50,680 Musím však přiznat, že bylo přece velmi choulostivé 10:34:50,680 - 10:34:53,000 a vyžadovalo velkou péči. 10:34:53,480 - 10:34:58,000 V jídelně jsme měli 24 židlí, kterým se teď říká "židle Brno". 10:34:58,000 - 10:35:00,280 Byly potaženy bílým pergamenem. 10:35:00,280 - 10:35:04,720 Před onyxovou stěnou stála 2 křesla "Tugendhat", 10:35:04,720 - 10:35:07,600 potažená stříbrošedou rodionovou látkou, 10:35:07,600 - 10:35:12,040 a 2 tzv. "křesla Barcelona", potažená smaragdově zelenou kůží. 10:35:13,160 - 10:35:16,000 Před velkou skleněnou zdí stálo lehátko, 10:35:16,000 - 10:35:19,480 jehož polštáře byly z rubínově červeného sametu. 10:35:19,480 - 10:35:22,920 Dům jako architektura jistě přitahuje pozornost, 10:35:22,920 - 10:35:26,080 ale je to hlavně sídlo rodiny, a tomu se všechno podřizuje. 10:35:26,080 - 10:35:29,880 Žádný společenský život, večírky nebo časté návštěvy. 10:35:29,880 - 10:35:32,600 Fritz Tugendhat dává přednost soukromí 10:35:32,600 - 10:35:35,600 a rozhodně nemá zájem na sebe upozorňovat. 10:37:02,280 - 10:37:06,720 Politická situace se začíná měnit v roce 1933, kdy z Německa 10:37:06,720 - 10:37:10,440 po nástupu Hitlera přijíždí do Brna hodně uprchlíků, 10:37:10,440 - 10:37:12,240 kteří potřebují pomoc. 10:37:31,360 - 10:37:35,200 Paní Greta se rozhodla pomáhat Lize pro lidská práva. 10:37:35,200 - 10:37:37,840 Tugendhatovi organizovali každoročně 10:37:37,840 - 10:37:39,480 doma bridžové turnaje 10:37:39,480 - 10:37:43,840 za účasti až jedné stovky lidí a finanční výtěžek posílali 10:37:43,840 - 10:37:46,560 této organizaci pomáhající uprchlíkům. 10:38:34,840 - 10:38:38,160 Poslední podpůrná akce se koná v roce 1937. 10:38:39,560 - 10:38:42,360 Díky pravidelným kontaktům s cizinou 10:38:42,360 - 10:38:45,040 mají Tugendhatovi přesné informace 10:38:45,040 - 10:38:49,120 o politické situaci, a tak jediným řešením je emigrace. 10:39:00,240 - 10:39:04,120 V květnu 1938 odjíždí paní Greta s dětmi do Švýcarska, 10:39:04,120 - 10:39:07,040 v létě za nimi přijíždí Fritz Tugendhat. 10:39:07,560 - 10:39:12,240 Po necelých 8 letech končí společný osud rodiny a tohoto domu. 10:40:35,360 - 10:40:40,520 15. března 1939 vstupují hitlerovská vojska do Brna. 10:40:41,080 - 10:40:45,120 Ve vile zůstává jako správce bývalý šofér Tugendhatových 10:40:45,120 - 10:40:46,200 Gustav Lössl. 10:41:02,120 - 10:41:05,720 4. října 1939 zabírá vilu gestapo. 10:41:06,920 - 10:41:11,720 12. ledna 1942 je vila Tugendhat prohlášena za majetek Německé říše 10:41:11,720 - 10:41:17,160 a v červnu 1943 je pronajata Walteru Messerschmidtovi, 10:41:17,160 - 10:41:19,800 řediteli Flugmotorenwerke v Brně. 10:41:21,000 - 10:41:24,720 Během války je odstraněna stěna z makasarského ebenu 10:41:24,720 - 10:41:27,480 a jsou provedeny různé stavební úpravy. 10:41:28,600 - 10:41:31,800 Mezitím se v lednu 1941 Tugendhatovi 10:41:31,800 - 10:41:34,480 stěhují ze Švýcarska do Venezuely, 10:41:34,480 - 10:41:38,320 kde se narodí dcera Ruth, a později nejmladší Daniela. 10:41:39,560 - 10:41:42,240 O tom, co se v té době děje ve vile, 10:41:42,240 - 10:41:43,880 nemají ani potuchy. 10:41:53,720 - 10:41:57,400 Stojíme u jednoho z fenoménů vily Tugendhat, 10:41:57,400 - 10:42:00,640 což je makasarová stěna z jídelního koutu. 10:42:00,640 - 10:42:04,000 Tato stěna ve své podstatě tvoří jeden z motivů 10:42:04,000 - 10:42:06,200 jako je třeba onyxová stěna 10:42:06,200 - 10:42:08,880 nebo křížové sloupy nebo posuvná okna. 10:42:10,360 - 10:42:14,400 Tato stěna, kterou vidíte, je část původní stěny, 10:42:14,400 - 10:42:16,840 která ve vile byla v roce 1930. 10:42:19,360 - 10:42:22,120 Je zde takový zajímavý příběh 10:42:22,120 - 10:42:27,000 - v roce 1940 gestapo odvezlo tuto stěnu do svého objektu 10:42:27,000 - 10:42:30,160 a oni to tam použili na obložení stěny 10:42:30,160 - 10:42:32,000 do barových prostorů. 10:42:35,240 - 10:42:38,960 Nepoužili to ale vertikálně, navíc ty desky ořezali, 10:42:38,960 - 10:42:43,880 takže nikdo nepochopil, že se jedná o tento obklad z vily Tugendhat. 10:42:43,880 - 10:42:48,240 Srovnali to, protože ten obklad byl původně na kruhové stěně, 10:42:48,240 - 10:42:52,640 a potom na zdi byl rovný, byl to okolo země obložený sokl. 10:42:52,640 - 10:42:58,880 Za tu dobu, než se na to přišlo, musely to vidět desítky tisíc lidí 10:42:58,880 - 10:43:02,880 a nikdy nikoho nenapadlo, že to je z vily Tugendhat. 10:43:04,400 - 10:43:07,080 Mému bratru, který je kunsthistorik, 10:43:07,080 - 10:43:09,760 se podařilo zjistit tuto skutečnost. 10:43:09,760 - 10:43:13,720 Ty panely byly uřezané, tak se to nadstavuje 10:43:13,720 - 10:43:18,480 a následně se to doplňuje o dalších 12 panelů úplně nových. 10:43:22,080 - 10:43:25,280 Takže tyto panely plus nově vyrobené panely, 10:43:25,280 - 10:43:27,520 dohromady se jedná o 22 kusů, 10:43:27,520 - 10:43:32,080 bude umístěno na konstrukci, která je postavena v tom prostoru. 10:43:50,240 - 10:43:53,760 V historii vily se mezitím radikálně mění situace 10:43:53,760 - 10:43:56,240 a vila potřetí změní uživatele. 10:43:57,560 - 10:44:01,760 Blíží se konec války a sovětská vojska maršála Malinovského 10:44:01,760 - 10:44:05,320 za pomoci jednotek Rumunské královské armády 10:44:05,320 - 10:44:07,720 vstupují 26. dubna 1945 do Brna. 10:44:31,200 - 10:44:34,240 I když dům není postižen přímým zásahem, 10:44:34,240 - 10:44:36,240 tak úpravy během války, 10:44:36,240 - 10:44:38,840 důsledky bombardování blízkého okolí, 10:44:38,840 - 10:44:42,600 přechod fronty, následné rabování a hlavně fakt, 10:44:42,600 - 10:44:47,280 že ve vile je ubytován jízdní oddíl Rudé armády, 10:44:47,280 - 10:44:50,320 to vše mění noblesní interiér k nepoznání. 10:44:52,240 - 10:44:55,840 Onyxová stěna zůstává jako zázrakem nepoškozena. 10:45:53,800 - 10:45:58,760 Tento projekt je výjimečný také tím, že tady je "původní“ i to, 10:45:58,760 - 10:46:00,560 co není vidět. 10:46:01,960 - 10:46:06,640 To znamená veškeré skladby, dřevo, různé dřevěné konstrukce, 10:46:06,640 - 10:46:07,640 laky apod. 10:46:09,440 - 10:46:14,040 Všechno jsme se snažili vrátit do té původní podoby z roku 1930. 10:46:15,480 - 10:46:21,160 Pro návštěvníka je určitě zajímavé, že ten kovový sedací nábytek, 10:46:21,160 - 10:46:25,160 který tady je, je přesně takový, jaký byl v roce 1930. 10:46:27,040 - 10:46:30,360 To znamená, že má trochu jiné modifikace tvaru 10:46:30,360 - 10:46:33,680 a konstrukce materiálu, než se dneska vyrábí. 10:46:34,480 - 10:46:39,480 Každá věc se pochopitelně vyvíjí, lidi rostou, chtějí více pohodlí 10:46:39,480 - 10:46:41,160 a věci se zdokonalují. 10:46:42,520 - 10:46:45,560 Všechno se mění, ale tady jsme se vrátili 10:46:45,560 - 10:46:48,200 do toho původního stavu a musím říct 10:46:48,200 - 10:46:51,120 i s těmi chybami, které tam původně byly, 10:46:51,120 - 10:46:54,680 protože to jsou věci, které vznikly jako prototypy. 10:50:54,640 - 10:50:57,600 Skryté titulky: Hana Svanovská, ČT Brno 10:51:39,000 - 10:51:40,360 .