Vypravěčská perspektiva Gérard Genette (Figures, Nouveau dicours du récit) kategorie „hlasu“ (voix) a „osoby“ (personne) – „kdo mluví“ ROVINA VZTAH extradiegetická intradiegetická heterodiegetický Homér Šeherezáda homodiegetický Gil Blas; Proust (Marcel) Odysseus kategorie osoby (mode) – „kdo vidí“ FOKALIZACE VYPRÁVĚNÍ nulová fokalizace interní fokalizace externí fokalizace heterodiegetické Balzac: Otec Goriot Woolf: K majáku Robbe-Grillet: Gumy Hemingway: Zabijáci homodiegetické Melville: Bílá velryba Proust Chandler: Phil Marlow Camus: Cizinec Lubomír Doležel (Narativní způsoby v české literatuře) - v textu lze identifikovat dva druhy promluvy: pásmo vypravěče a pásmo postav Funkce Vypravěčský způsob konstrukční kontrolní interpretační akční objektivní + + - - rétorický + + + - subjektivní + + + + Typologie vyprávění rétorická er-forma subjektivní er-forma objektivní er-forma objektivní ich-forma rétorická ich-forma osobní ich-forma Způsoby vyprávění se mohou kombinovat, prolínat.