MOTIVACE A UČENÍ Přístupy vycházející z asocianismu PODMIŇOVÁNÍ – UŽITEČNÁ VĚDA CO VŠECHNO „UMÍ“ KLASICKÉ PODMIŇOVÁNÍ? JAK VELKÝ DOPAD MÁ NA NAŠE FUNGOVÁNÍ? KLASICKÉ PODMIŇOVÁNÍ – ZJIŠTĚNÍ Generalizace, diskriminace a „experimentální neuróza“ ?! KLASICKÉ PODMIŇOVÁNÍ STRACHU  Watson & Raynor – malý Albert KLASICKÉ PODMIŇOVÁNÍ STRACHU  „senzbilizace“ (senzitizace) stresového systému v dětství KLASICKÉ PODMIŇOVÁNÍ – APLIKACE  Vyhasínání – když nenásleduje očekávaný stav  Protipodmiňování – spojení naučeného chování s nepodminěným podnětem opačné valence – základ techniky systematické desenzibilizace (Wolpe) ZDRAVOTNÍ DOPADY KLASICKÉ PODMIŇOVÁNÍ – PRINCIPY  Interoceptivní podmiňování JSOU MOŽNÁ JAKÁKOLI SPOJENÍ? JAKÉ JSOU LIMITUJÍCÍ FAKTORY? KLASICKÉ PODMIŇOVÁNÍ – PRINCIPY  Připravené a „protipřipavené“ asociace a učení s dlouhým odstupem (učení chuťové averze) INSTRUMENTÁLNÍ/OPERANTNÍ PODMIŇOVÁNÍ VYHASÍNÁNÍOPERANTNÍ PODMIŇOVÁNÍ POSÍLENÍ TREST POZITIVNÍ POSÍLENÍ NEGATIVNÍ POSÍLENÍ POZITIVNÍ TREST NEGATIVNÍ TREST VYHÝBÁNÍ ÚNIK reinforcement punishment avoidance escape INSTRUMENTÁLNÍ/OPERANTNÍ PODMIŇOVÁNÍ  Sekundární posílení a „kuponová ekonomika“ JSOU ÚSKALÍ VNĚJŠÍCH ODMĚN A TRESTŮ? Vyšší intenzita, ne však trvání (obzvlášť u velkých odměn). MOTIVAČNÍ TEORIE ZALOŽENÉ NA ASOCIANISTICKÝCH PRINCIPECH ZVYK JAKO JEDNOTKA CHOVÁNÍ CO MÁ THORNDIKE SPOLEČNÉHO S DARWINEM? POJEM PUD/PUZENÍ (DRIVE) Robert S. Woodworth S – O – R EDWARDE, TO ZVÍŘE MUSÍ MÍT NEJDŘÍV HLAD! MECHANISMY Směr PUZENÍ „Energizace“ (1918) TEORIE REDUKCE PUDU – PŮVODNÍ Clark L. Hull B = D × H CHOVÁNÍ PUD Pouze energie ZVYK Pouze směr SOUHLASÍM S ROBERTEM, BEZ HLADU TO NEPŮJDE! TEORIE REDUKCE PUDU – PŮVODNÍ Clark L. Hull B = D × H CHOVÁNÍ Např. rychlost PUD Deprivace ZVYK Počet opakování VĚŘÍM V MATEMATIKU A NESNÁŠÍM MENTALISTICKÉ BLÁBOLY. VŠE JE NUTNO OPERACIONALIZOVAT!!! PUDOVÁ TEORIE – ZÁKLAD  Vztah deprivace a intenzity reakce ( puzení) Columbijské obstrukční zařízení Elektrická mřížka PUDOVÁ TEORIE – POSTULÁTY A DŮKAZY  Pud vzníká z určitých popsatelných stavů organizmu.  Tendence k chování je závislá na pudových podnětech (drive stimuli).  Pud aktivizuje/energizuje chování.  Chování je násobkem intenzity pudu a zvyku, které jsou vzájemně nezávislé.  Redukce pudu má posilňující efekt (posílení spojení S–R je závislé na redukci pudu).  Pud je jednotný pro všechny typy chování. PUDOVÁ TEORIE – POSTULÁTY A DŮKAZY  Hypotéza důležitosti pudových podnětů (= vnitřního prožitku specifické potřeby) Naučí se rozlišovat podle vnitřního stavu? JAK SE ŘETĚZÍ MOTIVOVANÉ CHOVÁNÍ – RYZE MECHANISTICKÁ KONCEPCE rg – sg „částečná anticipační (předbíhající) cílová reakce“ (fractional anticipatory goal response) Konzumační reakce „Pudový podnět“ PUDOVÁ TEORIE – POSTULÁTY A DŮKAZY  Pud vzníká z určitých popsatelných stavů organizmu.  Tendence k chování je závislá na pudových podnětech (drive stimuli).  Pud aktivizuje/energizuje chování. Vždy?  Chování je násobkem intenzity pudu a zvyku, které jsou vzájemně nezávislé.  Redukce pudu má posilňující efekt (posílení spojení S–R je závislé na redukci pudu).  Pud je jednotný pro všechny typy chování. PUDOVÁ TEORIE – POSTULÁTY A DŮKAZY  Chování je násobkem intenzity pudu a zvyku Deprivace Intenzita reakce / Odolnost vůči vyhasínání Silný zvyk (dlouhodobé podmiňování) Slabý zvyk (krátkodobé podmiňování) PUDOVÁ TEORIE – POSTULÁTY A DŮKAZY  Pud vzníká z určitých popsatelných stavů organizmu.  Tendence k chování je závislá na pudových podnětech (drive stimuli).  Pud aktivizuje/energizuje chování.  Chování je násobkem intenzity pudu a zvyku, které jsou vzájemně nezávislé.  Redukce pudu má posilňující efekt (posílení spojení S–R je závislé na redukci pudu). Vždy?  Pud je jednotný pro všechny typy chování. PUDOVÁ TEORIE – POSTULÁTY A DŮKAZY  Hypotéza obecné povahy pudu – dispoziční úzkost jako „obecný pud“ (Taylorové Škála manifestní úzkosti, MAS) B1 = D × H1 Bn = D × Hn B2 = D × H2 Snadný úkol Náročný úkolNesprávná reakce H1 > Hn > H2 Alternativní vysvětlení...? PROBLÉMY S PUDEM Revize teorie redukce pudu MODIFIKACE PUDOVÉ TEORIE: „SEKUNDÁRNÍ“ (NAUČENÉ) PUDY NAUČENÝ (SEKUNDÁRNÍ) PUD Miller, Mowrer – sekundární pud strachu / úzkosti Učení vyhýbavé reakci* *Nepotvrdilo se u pozitivního posílení, pouze u negativního. Je to skutečně strachem...? CO KDYŽ JE SIGNALIZOVANÝ AVERZIVNÍ I PŘITAŽLIVÝ PODNĚT NAJEDNOU? CO S AMBIVALENCÍ...? Neal E. Miller – model konfliktu VYHNUTÍ / ODKLON PŘIBLÍŽENÍ / PŘÍKLON KONFLIKT FYZICKÁ VZDÁLENOST PROČ MÁ VYHÝBÁNÍ STRMĚJŠÍ GRADIENT? CO S AMBIVALENCÍ...? Neal E. Miller – model konfliktu VYHNUTÍ PŘIBLÍŽENÍ KONFLIKT NEJENOM FYZICKÁ VZDÁLENOST PŘESUNUTÍ (displacement) závisí na síle averzivního podnětu NAUČENÝ (SEKUNDÁRNÍ) PUD Brown & Farber – frustrace jako „pudový“ stav vznikající v důsledku vyrušení na cestě k cíli – je funkcí vzdálenosti od cíle a intenzity potřeby NAUČENÝ (SEKUNDÁRNÍ) PUD Brown & Farber – frustrace jako „pudový“ stav vznikající v důsledku vyrušení na cestě k cíli – je funkcí vzdálenosti od cíle a intenzity potřeby Miller, Dollard et al. – sekundární pud frustrace – dostatečná a nevyhnutná podmínka agrese Alternativní vysvětlení...? JAK FUNGUJE FRUSTRACE Amsel – frustrační efekt a anticipační frustrace – vytrvalost Vysvětluje efekt nepravidelného posílení. MODIFIKACE PUDOVÉ TEORIE: INCENTIVA VS. PUD DŮLEŽITOST HISTORIE POSÍLENÍ Crespi, 1942 – negativní a pozitivní kontrast DŮLEŽITOST HISTORIE POSÍLENÍ Bez potravy Potrava pokaždé Potrava až od 10. pokusu Edward C. Tolman – latentní učení JAK TYTO VÝZKUMY ZPOCHYBŇUJÍ MODEL H × D ? CO VYSVĚTLUJE NÁHLÉ ZMĚNY V CHOVÁNÍ? • incentiva = hodnota objektu v prostředí, který je schopen vyvolat motivační reakci; „očekávaná emoční reakce“ (Schmalt) CO NA TO HULL? Clark L. Hull DOBRÁ, VYHRÁLI JSTE... TEORIE REDUKCE PUDU – UPRAVENÁ Clark L. Hull SER = SHR × D × K „REAKČNÍ POTENCIÁL“ ZVYK PUD Pohnoutka INCENTIVA Pobídka AKTIVIZACESMĚR H × D × K JAKÝ JE ROZDÍL MEZI PUDEM A INCENTIVOU? CO MAJÍ SPOLEČNÉHO? JAKÝ JE ROZDÍL MEZI ZVYKEM A INCENTIVOU? CO MAJÍ SPOLEČNÉHO? INCENTIVNÍ UČENÍ – RYZE MECHANISTICKÁ KONCEPCE rg – sg „částečná anticipační (předbíhající) cílová reakce“ (fractional anticipatory goal response) Konzumační reakce „Pudový podnět“ TEORIE REDUKCE PUDU – UPRAVENÁ Kenneth W. Spence SER = SHR × (D + K) „REAKČNÍ POTENCIÁL“ ZVYK PUD Pohnoutka INCENTIVA Pobídka AKTIVIZACESMĚR INCENTIVA A PUD – NÁSOBEK NEBO SOUČET? SER = SHR × D × K SER = SHR × (D + K)  Jak přitažlivý bude cílový objekt závisí od velikosti potřeby (deprivace)  D i K musí být alespoň na minimální úrovni  Přitažlivost cíle a velikost deprivace nejsou vzájemně závislé  Vysoké K kompenzuje nedostatek D a naopak INCENTIVA A PUD – NÁSOBEK NEBO SOUČET? JSOU DLOUHODOBÉ ZVYKY POŘÁD ZÁVISLÉ NA POSÍLENÍ? SER = SHR + D + K ??? Neal, D. T., Wood, W., Wu, M., & Kurlander, D. (2011). The pull of the past: When do habits persist despite conflict with motives? Personality and Social Psychology Bulletin, 37(11), 1428-1437. Avni‐Babad, D. (2011). Routine and feelings of safety, confidence, and well‐being. British Journal of Psychology, 102(2), 223-244. JE PUD TO SAMÉ CO AKTIVACE (AROUSAL)? UMÍ VYSVĚTLIT VŠECHNO CHOVÁNÍ? AKTIVACE VS. PUD  Nelineární vs. lineární vztah k výkonu  Závislost na vnějších podnětech – experimenty se senzorickou deprivací (Bexton et al. a další) – optimální jsou mírné výkyvy od „adaptační úrovně“  Explorační chování – závislé na pobídce nebo pohnoutce? Adaptace Míra diskrepance Příjemný Nepříjemný SMĚREM K „INTERVENUJÍCÍM“ PROMENNÝM Vynoření kognitivních konstruktů z asocianistického výzkumu ZA JAKÝCH OKOLNOSTÍ SE NEUTVOŘÍ S–R...? NAUČENÁ BEZMOCNOST M. Seligman – „triadický“ design CO SE „NAUČIL“ ORGANISMUS VE STAVU NAUČENÉ BEZMOCNOSTI? NAUČENÁ BEZMOCNOST = naučené očekávání, že nebudu schopen kontrolovat, co se stane NAUČENÁ BEZMOCNOST – DŮSLEDKY  Motivační – pasivita  Kognitivní – „asociační retardace“, neschopnost učit se  Somatické – snížená koordinace, pomalé reagování, submisivita... Funguje takto deprese...? NAUČENÁ BEZMOCNOST – DŮSLEDKY  Motivační – pasivita  Kognitivní – „asociační retardace“, neschopnost učit se  Somatické – snížená koordinace, pomalé reagování, submisivita... CO S TÍM...?  POMÁHÁ: nasilu přinutit k akci  POMÁHÁ: předchozí podmiňování – pamatujte na Amsela a vytrvalost!!! NAUČENÁ BEZMOCNOST – DŮSLEDKY  Motivační – pasivita  Kognitivní – „asociační retardace“, neschopnost učit se  Somatické – snížená koordinace, pomalé reagování, submisivita... CO S TÍM...?  POMÁHÁ: nasilu přinutit k akci  POMÁHÁ: předchozí podmiňování  POMÁHÁ: čekat, až odezní  NEPOMÁHÁ: odměňovat žádoucí chování / trestat projevy bezmocnosti ZPÁTKY K EDWARDOVI... Bez potravy Potrava pokaždé Potrava až od 10. pokusu Edward C. Tolman – latentní učení „INTERVENUJÍCÍ PROMĚNNÉ“ • kognitivní mapa = znalosti o vztazích mezi prvky prostředí (stimuly, vodítka) • expektance (expectancy) = očekávání, že určité chování povede k pozitivnímu výsledku • incentiva = hodnota objektu v prostředí, který je schopen vyvolat motivační reakci; „očekávaná emoční reakce“ (Schmalt) KONTINGENCE (NÁVAZNOSTI) Robert C. Bolles  S – S* situace – následek  R – S* chování (reakce) – následek VÍCE NEŽ MECHANISTICKÉ SPOJENÍ Orval H. Mowrer – „expektanční emoce“: ?! CO JSOU TO ZA EMOCE? VÍCE NEŽ MECHANISTICKÉ SPOJENÍ ?! O. H. Mowrer – „expektanční emoce“: • Naděje vs. sklamání • Strach vs. úleva LITERATURA: PŘÍSTUPY NAVAZUJÍCÍ NA KĽASICKÉ A INSTRUMENTÁLNÍ PODMIŇOVÁNÍ, TEORII REDUKCE PUDU A INCENTIVNÍ UČENÍ: Heckhausen & Heckhausen: Kap. 2, 4 Weiner: Kap. 3 Petri & Govern: Kap. 5, 6 Pár českých pojmů – Madsen: Teorie motivace, Hullova teorie, Youngova teorie, Tolmanova teorie DĚKUJI ZA POZORNOST!