C3-HD-TOP.png C3-HD-BTM.png PORUCHY INTELIGENCE C3-HD-TOP.png INTELEKT X INTELIGENCE •inteligence •všeobecná schopnost orientovat se správně v nové situaci a najít originální způsob řešení úkolů a problémů, které život nebo modelové požadavky kladou •intelekt •schopnost operovat správně s obecnými a abstraktními pojmy podle logických zákonů, tvořit pravdivé soudy a usuzováním dojít k novým poznatkům, popřípadě korigovat staré C3-HD-TOP.png INTELEKT – OBECNÉ POZNÁMKY •intelekt odráží rozumové schopnosti •usuzování, správné užívání naučeného, pochopení situace a správné reagování, schopnost řešit úkoly •struktura intelektu •intelekt je souborná složka psychiky, podmíněná několika funkcemi – ty tvoří jeho strukturu • •abstraktní myšlení •slovní pohotovost (fluence...) •paměť a zásoba vědomostí, zkušeností •struktura osobnosti, volní složky a motivace • C3-HD-TOP.png INTELIGENCE •vrozená schopnost rozpoznat situaci, porozumět ji a nejvhodněji ji řešit v co nejkratším čase •vrozený základ •inteligence •abstraktní •verbální a symbolické operace •mechanická •schopnost operování s předměty •sociální •schopnost komunikovat s lidmi C3-HD-TOP.png PORUCHY INTELEKTU •mentální retardace •nedostatečný rozvoj intelektu •vrozená nebo získaná v raném věku •příčiny hereditární, metabolické, prenatální vývojové faktory, perinatální nebo postnatální poškození v prvních 2 létech života • •demence •rozvoj poté, co již byl intelekt vyvinut, tj. sekundární pokles intelektu •vznik po 2. roce života C3-HD-TOP.png MENTÁLNÍ RETARDACE •inteligenční kvocient: • IQ = (mentální věk : kalendářní věk) x 100 • •lehká MR (69-50) – dříve debilita •vychovatelnost a vzdělavatelnost ve speciálních školách •v normálních školách s obtížemi •mohou vykonávat méně kvalifikovanou či nekvalifikovanou práci, vesměs manuálního charakteru •potřebují sociální i emoční podporu •schopni samostatného života, vhodnější ve skupinách nebo pod dohledem C3-HD-TOP.png •středně těžká MR (49-35) – dříve imbecilita •vychovatelnost, ale nevzdělavatelnost •nebývají schopni samostatného života (rodina, ústav) •za vnější pomoci se dokážou o sebe částečně postarat, někteří jsou zaměstnatelní v chráněných dílnách při velmi jednoduchých činnostech •řeč bývá primitivní s agramatismy, artikulace méně zřetelná •eretická forma •dráždivost, neklid s prvky agresivity •torpidní forma •nezájem, netečnost, pasivita • • • C3-HD-TOP.png •těžká (34-20) – dříve idiocie •k poruchám intelektu se přidávají poruchy motoriky •stereotypní kývavé pohyby •řeč extrémně chudá •chybí samostatnost – při jídle, oblékání, hygieně •potřeba stálého dohledu - nejčastěji pobyt v ústavu •eretická a torpidní forma •hluboká MR (IQ pod 20) – dříve vegetativní idiotie •většinou spojena s imobilitou a inkontinencí •musí být krmeni •komunikace na nejnižší úrovni •častá komorbidita poruch hybnosti, smyslová poškození C3-HD-TOP.png •slaboduchost – mírná duševní zaostalost •přechodné pásmo mezi normou, resp. jejím podprůměrem a MR (IQ 80-70) •jsou vzdělavatelní v normálních školách – slabé výsledky •intelektuálně nenáročná povolání nevyžadující změny a samostatné rozhodování •současná klasifikace tento pojem nepoužívá •etiologicky – výrazně podprůměrný intelekt nepodmíněný chorobně nebo vliv chorobného mechanismu v menší intenzitě C3-HD-TOP.png •nerovnoměrné snížení mentálních schopností – tzv. syndrom idiot savant •některé mentální schopnosti enormně rozvinuté (MR autističtí jedinci) •termín pitoreskní blb •mírně slabomyslný, čte noviny sleduje TV,…papouškuje ve společnosti, co slyší a budí tak dojem vzdělaného, inteligentního a orientovaného člověka •spíš porucha osobnosti než inteligence C3-HD-TOP.png LÉČBA MENTÁLNÍ RETARDACE •léčba příčiny - metabolické •symptomatická terapie •poruchy chování, eretické formy... •ošetřovatelská a sociální péče C3-HD-TOP.png DEMENCE •etiologie •degenerativní poruchy, vaskulární příčiny, metabolické, toxické, infekční vlivy •reverzibilita X ireverzibilita •kortikální X subkortikální •snížení dříve vyšší úrovně inteligence •po druhém roce věku C3-HD-TOP.png LÉČBA DEMENCÍ •terapie vyvolávajících příčin •farmakoterapie •kognitivního deficitu •nootropika, vazodilatancia, …… •behaviorální a psychologické příznaky •antidepresiva, antipsychotika •režimová, ošetřovatelská a sociální péče • C3-HD-TOP.png PSEUDODEMENCE •příčina není organického původu, důvodem je psychogenní nebo jiná duševní porucha •v náročných životních situacích, u histriónských osobností •může jít i o účelovou reaktivitu •projevuje se inadekvátním chováním imitujícím snížený intelekt •ovlivnitelná psychoterapeuticky nebo farmakoterapií C3-HD-TOP.png SOCIÁLNÍ ZANEDBANOST •nejde o porušení CNS •důsledek nedostatku výchovných a výukových podnětů – rozumové opoždění •může při intenzivním působení dojít ke kompenzaci opoždění, většinou ne do normálu •vlčí děti •psychická deprivace – nedostatek psychických podnětů v dětském věku C3-HD-TOP.png VYŠETŘENÍ INTELEKTU •klinicky – orientačně •školní vědomosti, početní úlohy, zobecňování (podobnosti), logické myšlení (přísloví) •psychologické testy •globální zkoušky •intelekt jako celek – Wechslerův test WAIS III •analytické zkoušky •složky intelektu •performační, neverbální zkoušky •Ravenovy matrice