Islámská eschatologie a kosmologie Kurz: Islám (RLA08) Ústav religionistiky MUFF Brno Attila Kovács Povinné čtení  KROPÁČEK, Luboš, Duchovní cesty islámu, Praha, Vyšehrad, 1993, 76-90.  Judaismus, křesťanství, islám, H. Pavlincová & B. Horyna (eds.), Olomouc, Nakladatelství Olomouc, 2003, příslušná hesla z části islám Texty jsou k dispozici v IS ve studijních materiálech. K této přednášce můžete najít i audio a video přílohy ve učebních materiálech ISu. Primární zdroje  AL-ASHQAR, Dr. Umar Sulaiman, TheWord of the Jinn and Devils, Boulder, Al-Basheer Co., 1998.  AL-ISFAHÁNÍ, cAbd al-Hasan, Kitáb al-bulhán (Kniha zázraků), 14. stol.; ital. překl.: Il kitab al-Bulhan di Oxford,Torino, Tirrenia-Stampatori, 1989.  AL-KISÁ´Í, Abú ´l-Hasan, Kniha o počiatku a konci. Islamské mýty a legendy, Bratislava,Tatran, 1980.  AL-QAZWÍNÍ, Zakaríja ibn Muhammad ibn Mahmúd Abú Jahjá , cAdžá'ib al-machlúqát wa ghará'ib al-mawdžúdát (Divy stvoření a podivné věci jestvující) 13. stol.; něm. překl.: DieWunder des Himmels und der Erde, Stuttgart –Wien, Erdmann, 1988.  ASH-SHAHAWI, Majdi, Muhammad ExpellingJinn fromYour Home, London,Al-Firdous, 2009. Sekundární zdroje  AMANAT, Abbas, Apocalyptic Islam and IranianShi'ism, London – NewYork, I.B.Tauris, 2009.  BĚLKA, Luboš (ed.), Konec světa, Brno, Masarykova univerzita, 2014.  BERLEKAMP, Persis, Wonder, Image, andCosmos in Medieval Islam, New Haven – London,Yale University Press, 2011.  COOK, David, Studies in Muslim Apocalyptic, Princeton – New Jersey, Darwin Press, 2002.  COOK, David, Contemporary Muslim Apocalyptic Literature, Syracuse - NewYork, Syracuse University Press, 2008.  FILIU, Jean-Pierre, Apokalypsa v islámu, Praha,Volvox Globator, 2011.  GÜNTHER, Sebastian, Roads to Paradise: Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam, Leiden – Boston, Brill, 2016.  HENTSCHEL, Kornelius, Geister, Magier und Muslime: Dämonwelt und Geisterausstreidung im Islam, München, Eugen DiederichsVerlag, 1997.  LANGE, Christian, Paradise and Hell in IslamicTraditions, Cambridge, Cambridge University Press, 2015.  NASR, Seyyed Hossein, An Introduction to Islamic Cosmological Doctrines, Albany, SUNY Press, 1993.  RUSTOMJI, Nerina, The Garden and the Fire: Heaven and Hell in Islamic Culture, NewYork, Columbia University Press, 2009.  VOJTÍŠEK, Zdeněk (ed.), Apokalypsa nebo transformace? Mileniální koncepce v minulosti i současnosti, Praha, Dingir, 2014.  VOJTÍŠEK, Zdeněk & OSTŘANSKÝ, Bronislav, BIERNOT, David, Konec tohoto světa: milenialismus a jeho místo v judaismu, křesťanství a islámu, Praha, Dingir, 2012.  EL-ZEIN, Amira, Islam, Arabs, and the IntelligentWorld of the Jinn, Syracuse - NewYork, Syracuse University Press, 2009. Stvoření světa  Svět začíná stvořením Bohem (Alláh) ex nihilo slovem  Prví lidé: Ádam (Adam) Hawwá (Eva)  Ještě před nimi byli stvořeni: andělé (ze světla) ďáblové a džinnové (z ohně) Islámské / islamizované dějiny Ádam – hurúf (písmena) dějiny islámu Ibráhím – suhuf („spisy“) jsou dějinami Músá – tawrát (Tóra) Bůh (Alláh) proroků a Dáwúd – zabbúr (Žalmy) proroctví cÍsá – indžíl (Evangelia) Muhammad – Korán stvoření konec světa Adam (... proroci ...) Muhammad Mahdí „pečeť proroků“ Prorocká tradice islámu koresponduje se židovskokřesťanskou tradicí (6: 84-86): Ádam (Adam), Habíl (Ábel), Núh (Noe), Idrís (Enoch), Ibráhím (Abrahám), Isháq (Izák), Ismácíl (Ismael), Jacqúb (Jakub), Júnus (Jonáš), Iljás (Eliáš), Ajjúb (Job), Šucajb (Jethro), Júsuf (Jozef Egyptský), Hárún (Aron), Imrán (Amran), Músá (Mojžíš), Júšac (Jozue),Tálút (Saul), Dáwúd (David), Sulajmán (Šalamoun), al-Jasac (Elita), cUzajr (Ezra), Dániál (Daniel), Zakaríja’ (Zachariáš), Jahjá (Ján Křtitel), cÍsá (Ježíš) a jiní. Jsou mezi nimi i prorokové „arabské tradice“ vystupujících v Koránu, ale bez jednoznačných biblických odkazů, jako např. Luqmán, Húd a Sálih. Mezi proroky má spornou pozici Alexandr veliký makedonský (al-Iskandar Dhu ’l-Qarján) (8: 83-101). Adam (Ádam) a Eva (Hawwá) v ráji Abrahám (Ibráhím) ajeho nábožen- ství(millat Ibráhím) Abrahámova mešita / synagoga a hrobka v Hebronu (al-Chalíl) Noe(Núh)apotopa Mojžíš(Músá) Nabí Músá – hrobka Mojžíše poblíž Jericha (al-Arícha) Šalamoun(Sulejmán)aBilqís(královnazeSáby) Mária(Marjam) aJežíš(cÍsá)  Muhammad je dle islámské tradice posledním z proroků.  Po jeho smrti začíná mezidobí, které trvá do konce světa.  Korán je slovo Boži a platí až do konce světa.V Koránu je častou trémou konec světa a osudy lidí poté. Muhammad „pečeťproroků“ adobaponěm Konec světa „Konec je blízko“, žijeme na „konci časů“. Konec světa budou předcházet znamení: 1.) Morální krize: sexuální nevázanost, bezpráví a nespravedlivost, prohřešky vůči ženám. 2.) Krize společnosti: zanikne, nebo se zdeformuje společenský řád, ženské a mužské role se vymění, vojny, chudoba, chaos, hladomor, epidemie 3.) Přírodní katastrofy a nadpřirozené události: slunce vystoupí na západě, zemětřesení, povodně, a pod., objeví se obludní zvířata a „falešní“ vůdcové lidí, především Dadždžál, poté znovu vzestoupí na zem cÍsá (Ježíš) přijedu národy Góg a Magóg (Jádžúdž a Mádžúdž) a pak i Mahdí. Ježíš (cÍsá) jako prorok islámu a jeho role na konci světa Hlavní postavy I.: pozitivní Muhammad (na velbloudu) a Ježíš (cÍsá) (na oslu) spolu v Izajášové (Ašácjá) vizi Ježíš (cÍsá) vzestoupí v Jeruzalémě na stejném místě odkud vystoupil do nebes (stejné místo na Olivové hoře kterou uctívá i křesťané („Dóm vzestoupení“). Mahdí a Ježíš (cÍsá) vedou muslimy na konci světa iránský plakát (Teherán 2015) celým titulem al-Mahdí al-masíh (pomazaný mahdí) „Bohem správně vedený“ al-Mahdí Muslimská tradice ukazuje mahdího jako obnovovatele (mudžaddid) a pravého vůdce muslimů, který vystoupí na konci věků, když nastolí na zemi pořádek a spravedlivost. Mahdí zvede hlavní bitku s nevěřícími. Mahdí má v šícitském a sunnitském islámu rozdílné podoby. Podle šícitů mahdí je již ve světě, ale různé šícitské směry považují za svého mahdího rozdílné imámy. Mahdí u šícitů šícité 12 imámů považují za mahdího svého posledního „skrytého“ imáma Muhammada al-Mahdího, který zmizel v Samarrá v r. 872, mněl odjet do ústraní (ghajba), „skryl se“ a vrátí se na konce věků jako „očekávaný mahdí“ (al-mahdí al-muntazar) u dalších šícitských směrů jsou různí mahdíové Mahdí u sunnitů Podle sunnitů mahdí by se len mněl narodit a mněl by se jmenovat Muhammad b. cAbdalláh (jako se jmenoval i Prorok) a mněl by pocházet z qurajšovského rodu. Mněl by mít nejlepší lidské a morální vlastnosti. Mahdíové moderní doby V dějinách islámu se objevilo několik „neúspěšných“ mahdíů  Usaman dan Fodio (1754–1817 ) kalifát Sokoto.  Princ Diponegoro (1785-1855) z Jávy.  Muhammad Ahmad al-Mahdí (1881-1885) ze Súdánu.  Ahmad Šukrí Mustafá (1942-1978) vůdce hnutí Obviněni z nevíry a odchod (at-Takfír wa ’l-hidžra) v Egyptě.  Muhammad b. cAbd Alláh al-Qahtání (1935-1980) vůdce-mahdí radikální skupiny v Saudské Arábii. Mu’ammar al-Qaddháfí (1941-2011) „bratrský vůdce“ Libyjské arabské džamáhiríje. Politik, revolucionář a excentrický „myslitel“. Autor tzv. třetí světové teorie a mimo jiné i samozvaný Mahdí. Músá as-Sadr (1928-1978) vůdce a zakladatel šícitskeho hnutí Amal v Libanonu, „zmizel“ (byl zavražděn) během svého pobytu v Libyi. Někteří jeho zastáncové ho považovali za mahdího (a za dočasné zjevení skrytého imáma). Día’ cAbd az-Zahrá Kádim (1970-2007) imám-mahdí iráckého šícitskeho hnutí Vojsko nebes (Džund as-samá’), byl zabit v Nadžafu. Mahdíové současnosti Riáz Ahmed Gohár Šáhí (1941- ) pakistánský súfijský kazatel, později mahdí, v r. 1980 založil hnuti Mahdáwíja a Mezinárodní nadaci Mesiáše. HarunYahya (Adnan Oktar) (1956- ), kreacionista a excentrický turecký náboženský představitel, autor početných knih a samozvaný mahdí. Národy Góg a Magóg (Jádžúdž wa Mádžúdž) Hlavní postavy II.: negatívni ad-Dadždžál - celým titulem ad-Dadždžál al-masíh („falešný pomazaný“) je hlavní záporná eschatologická postava, islámská obdoba Antikrista, přijde z Iráku, bude jezdit na osli a mít jenom jedno oko a na čele napásané káfir (nevěřící). Nejdříve se bude jevit jako správný vůdce lidí, no pak se ukáže být tyranem a bezbožníkem. Dadždžál byl identifikovaný s některými historickými postavami, nebo i fiktivními postavami, resp. představy o jeho podobě. Za Dadždžála byli považováni např. Saddám Husajn, Mu’ammar al-Qaddháfí, Bašar al-Asad, panovníci Qataru a Saudské Arábie, irácký duchovní Muqtada asSadr, vůdce libanonského hnuti Hizballáh, Hasan an-Nasralláh, izraelští politikové Ariel Šaron a Benjamín Netanjahu, američtí prezidenti George Bush a Barak Obama DonaldTrump a jiní. Dadždžál je někdy identifikován ne s osobami ale ideologiemi nebo ideami (materializmus, kapitalizmus, imperializmus, média, svobodné zednářství, sionizmus, Bermudský trojúhelník a UFO). Ježíš zabije Dadždžála v „bráně Lyddy“ (báb al-Ludd) (pravděpodobně v bráně kostela sv. Jiří – v islámské tradici al-Chidr). Mahdí zvede hlavní bitvu na čele věřících s nevěřícími mezi nimi s Habešanem, který zničí Kacbu a s tým zanikne i islám jako náboženství. Průbeh konce světa ad-Dawla al-islámíja fí ‘l-cIráq wa ‘š-Šám (Dáciš) Islámský stát v Iráku a Levantě a apokalyptická bitva Šícitskí imámové, velký ájatulláh sajjid Muhammad Muhammad Sádiq as-Sadr, hudždžat al-islám Muqtadá as-Sadr vůdce Mahdího vojska (Džajš al-mahdí) od r. 2008 Brigády slibného dne (Liwá’ al-jawm al-mawcúd) a „apokalyptická bitva“ Pak nastane skutečný konec světa, zaznějí tři zatroubení: po prvém každý zemře (včetně džinnů a ďáblů) po druhém nastane vzkříšeni (macád) a po třetím všichni budou souzeni. Lidé se shromáždí pravděpodobně v Jeruzalémě, kde se bude konat poslední soud. Haram aš-šaríf v Jeruzalémě – místo posledního soudu dle muslimské tradice s mešitou al-Aqsá a se Skalním dómem. Představy o posledním soude se různí: budou se spravedlivě vážit dobré a zlé skutky na „váhách spravedlivosti“ a základě toho se dostanou lidé do ráje nebo pekla, nebo bude stát most nad peklem a lidé ním musí projít a pod. Poslední soud (Jawm ad-dín / Jawm al-qijáma) Kosmologické představy Geocent- rický ptole- maiovský model kosmu v islámské interpre- taci Pásmo stálic (Zodiaků) , zosobnění astrologických objektů Věcnost světa zpochybnil již Abú Hámid al-Ghazálí (1058 -1111) a odvoláním se na verš: „Chvála Bohu, Pánovi svetů“ (Korán 1: 2) Fachr ad-Dín ar-Rází (1149-1209) zpochybnil důkazy filozofů a teologů (Aristoteles, Ibn Síná a jiní ) pro univerzum a tvrdil, že existuje multiverzum. Struktura světa Zemi drží anděl, obrovitých rozměrů, který stojí na safírové skále, ve které se nachází 100 000 jezer, skálu drží býk, který má 70 000 hlav, býk stojí na rybě, která plave ve vodě, voda stojí na vzduchu a to všechno obklopuje tma Nad Zemí se nachází sedm nebeských sfér. Mezi světem lidí na Zemi a Nebesy (kde žijí andělé a prorokové) se nachází bariéra. V sedmé nebi by se mněl nachádzet „boží trůn“ a mnohé fantastické krajiny, které navštívil M. během své zázrační cesty.  „Viditelný svět“ (álam aš-šahúd) ten, kde žijí lidé a jiné bytosti, a který je ohraničený nebeskou klenbou.  „Skrytý svět“ (álam al-ghraíb) ten je pro obyčejní lidi neviditelní, patří sem pilíře světa, boží trón, peklo a ráj, sedm nebes. Svět je obklopen pohořím Qáf, který je bariérou pro lidi a za kterým se nachází 7 dalších zemí a moří. Muhammad al-Idrísí (1100-1165) mapa světa je 8 rajských zahrad: 1. příbytek vznešenosti 2. místo pokoje 3. zahrada útočiště 4. zahrada věcnosti 5. zahrada rozkoší 6. Firdaus (perská představa v biblickém kontextu Pardes) 7. zahrada trvání 8. zahrada cAdn (v biblickém kontextu Eden) Ráj (džanna) Brány ráje Rajské zahrady jsou od sebe rozděleni sedmými zdi ze vzácných surovin a přepojené podobnými branami, ti jsou od sebe vzdálené na 500 let cesty . Zásadní roli v ráji sehrává voda, v podstatě je to vlhké místo s bujnou vegetaci. Na základě různých podání je 4 nebo 6 rajských řek: 1. řeka milosti 2. řeka Kausar 3. kafrová řeka 4. řeka rajského nápoje (víno, ze kterého se člověk neopije) 5. řeka rajského pramene 6. řeka vzácného nektaru obyvatelé ráje hurisky (húrí / húríja „krásné tmavé oči“) – rajské děvy, každý muslim v ráji bude mít k dispozici 72 hurisek andělé – „provoz ráje“ „mladíci“ – nalívají „víno“ Mughalský panovník Bábúr ve své rajské zahradě známy taky jako „oheň (an-nár) je horké a suché místo, jakoby absolutizovaná poušť tři základní představy o peklu:  diferencovaný prostor speciálními oblastmi na základě trestů  ohnivá propast  peklo jako netvor vždy tam ale hraje centrální roli oheň. Pekelný oheň (samúm) je jakoby absolutní substancí ohně a jak píše al-Kisá’í „potravou nebeského ohně je železo a hnis“. Peklo (džahanna)  I. diferencovaný prostor speciálními oblastmi na základě trestů Je 7 pekelných sfér – o jeden méně jako rajských zahrad, co svědčí o určitém optimizmu – ti jsou od sebe odděleni zdi a branami, vzdálené od sebe na 500 let cesty. Sféry jsou následovné: 1. Džahanna 2. Lazá (modloslužebníci) 3. al-Hutamá (Gog a Magog a pod.) 4. as-Saír (satani) 5. Sakkar (ti kteří se nemodlí a pomlouvači) 6. al-Džahím (židé, křesťané, zoroasteriánci) 7. al-Hawaníja (pokrytci) Brány pekla  II. ohnivá propast nad propastí je most, kterým musí projét smrtelníci na konci světa.  III. peklo jako netvor-antropofág Čtvernohý netvor, každá noha široká a dlouhá 1000 let cesty, bude mít 30 000 hlav ve kterých bude stejný počet úst se stejným počtem zubů. Pysky jeho úst budou každý veliký jako celý svět.V každém zubu bude mít 2000 železných řetězů, které budou držet zástupy andělů.V soudný den ho vyvlečou a on padne před Bohem na kolena a rozpláče se a pak ho začne velebit. Na základě této představy peklo je chtonickým světovým netvorem v roli antropofága.  obyvatelé pekla satani a ďáblové – mučí hříšníky a udržují pekelný oheň Iblís – „pán pekla“ az-zabádíja – pekelní andělé, „provoz pekla“  pekelní fauna a flóra Vedle pekelných andělů a satanů najdeme v peklu i zástupy pekelných hadů – se zuby velkými jako palma – a škorpiónů I když peklo je pusté místo, ale roste tam např. strom Zakkúm s plody palčivými a kyselými ve tvaru hlavy ďáblů, které musí konzumovat hříšnici. strom Zakkúm Hadi a škorpióni, trýznící v peklu provinilce Svět a jeho obyvatelé  Na základě islámských představ ve světě žijí spolu tři druhy inteligentních bytostí: lidé andělé džinové Byli stvoření z hlíny, Adam (Ádam), první muž a Eva (Hawwá), prvá žena. Lidé jsou „synové Adama a dcery Evy“. Lidé (insán) Byli stvoření ze světla (núr). Můžou mít antropomorfní podobu s křídly, ale taky zoomorfní podobu (kůň, lev apod.) Jsou bezpohlavní. Jejich hlavou úlohou je velebit a chválit Boha a vykonávat jeho vůli. Andělé (malá’ika)  al-Buráq bájné pojezdné zvíře proroka Muhammada je taky druhem anděla. Džinové a ďáblové  Džinní / džinna (plur. džinn) duchové nebo démoni stvoření z nedýmícího ohně (samúm). Mají subtilní tělo a jsou schopni různých proměn. Často disponují s nadlidskou fyzickou silou, umí létat, čarovat apod. Mají pohlaví a někdy uzavírají sexuální nebo i manželské vztahy i s lidi. Jedná se o předislámské představy integrované do islámské tradice (v Koránu slovo džinn najdeme 22 krát).  Ďáblové (šajtán, plur. šajátin) nějčastěji jsou považovaní taky za druh džinů (v Koránu celkem 88 krát). Různé druhy džinů:  džinn – nejnižší skupina  márid (význam: být zpupný) nejmocnější druh džinů  ifrít (význam: být bez naděje)  ghúl – démoni pouště  al-ummár – duchové kamenů, stromů apod.  hátif – hlasy bez těla  al-bulúh – démoni nešťastné lásky  tawáqif – démoni zlých snů Džinové preferují odlehlá místa, ruiny, poušť apod. Často škodí lidem a snaží se je uvést do pokušení, ale je možné je oklamat. jsou doma jak ve světě lidí tak i za pohořím Qáf, kde mají své vlastní království. Kábús (inkubus) působící noční můry  Král Šalamoun pomocí své pečeti vládl i džínům a někteří z nich konvertovali k islámu.  Knížata džinů mají své atributy, poddaných a říše, např.: jméno: Šamhúriš písmeno: ‫ظ‬ boží jméno: az-Záhir (všeobecně známy) den: čtvrtek planeta: Jupiter atribut: had Hrobka sídí Šamhúriš na hořeTúbkál, Maroko Malik madhab (zlatý král) Malik al-abjad (bílý král ) pán neděle, Slunce pán pondělka, Měšic Malik al-ahmar (červený Malik zawba’a (cyklón) král), pán úterka, Mars pán pátku,Venuše Malik al-aswad (černý král) nebo Barkan, středa, Merkur Malik as-sahábí Majmún, pán soboty, Saturn Humá, džinní horečky Tábia, džinna porodu  Iblís, nebo Šajtán „vůdce ďáblů“ „kamenovaný“ (aš-šajtán ar-radžím), jeho hlavní úloha je „našeptávat“ lidem. Jeho podstatu je sporná: padlý anděl nebo satan? Iblís v ráji Iblís na svém trónu Soudobé lidové zobrazení Iblíse Iblís v iránském náboženském filmu  Ďáblové (šajátin) Současné představy o džinech  Víra v džinnech je současnou základní náboženské doktríny islámu.  Džinn jako zlý démon a důvod chorob, posedlosti a pod.  Filmy o džinnech Údajná fotografie džinna z novin Jedna z moderních interpretací tvrdí, že džinnové jsou vlastně virusy  Semum Hasan Karacadağ 2007 116 min. Turecký „islámsky horor“ o posednutí džinem a exorcizmu Posednutá žena exorcista Proces exorce, turecké titulky jsou nutné neboť to probíhá arabsky džinn Korán jako exorcistův nástroj Exorcista vrs. džinn Ochrana vůči džinům Talismany a amulety Magická ochrana je obecně používána muslimy.  Podivní lidé a pololidské bytosti z dalekých krajin (al-Chidr, mořský stařec atd.)  Draky  Rúch / Simurgh  Grify, sfingy a jiné fantastické tvory a bytosti Fantastické tvory a bytosti  al-Chidr „zelený muž“ Nesmrtelný světec, zapomínaný i v Koránu (18: 60-82) identifikovaný v IndiiVišnuem, Iránu so Sorúšem, v Levantě a Malé Asii se sv. Jiřím nebo sv. Sarkisem a v Arménii s Jánem Křtitelem. Hrobka al-Chidr, al-Karak, Jordánsko Hrobka al-Chidr, Bhakkar, India místo al-Chidr, Jeruzalém „Mořský stařec“ „Lidé“ z dalekých zemí strom Waqwaq Mořské panny a příšery Tannín Drak mýtický hadi Rúch / Simurgh Fénix / al-Anqá grify, sfingy, chiméry, harpie Sannádža