Islámská filosofie a rozvoj muslimské vzdělanosti Kurz: Islám (RLA08) Ústav religionistiky MUFF Brno Attila Kovács Povinné čtení  Judaismus, křesťanství, islám, H. Pavlincová & B. Horyna (eds.), Olomouc, Nakladatelství Olomouc, 2003, příslušná hesla z části islám Texty jsou k dispozici v IS ve studijních materiálech. K této přednášce můžete najít i audio a video přílohy ve učebních materiálech ISu. Prameny  IBN HAZM, Polemika islámu s judaismem a hebrejskou biblí ve středověku, Praha, Academia, 2013.  IBN CHALDÚN, Čas království a říší. Mukaddima, Praha, Odeon, 1972.  IBN RUŠD, Walíd, Rozhodné pojednání o vztahu náboženství a filosofie, Praha, Academia, 2012.  IBN SÍNÁ, Abú Alí, Kniha definic, Praha, SNPL, 1954.  IBN SÍNÁ, Abú Alí, Z díla, Praha, SNKLHU, 1957.  IBN SÍNÁ, Abú Alí, Láska jako cesta k Bohu:Výběr z díla: Živý, syn Bdícího;Pták;Salamán a Absál; Pojednání o lásce, Praha, Academia, 2016.  IBNTUFAJL, Abú Bakr, Živý, syn Dbícího, Praha, SNKLHU, 1957. (Academia, 2011)  FAKHRY, Majid, A History of Islamic Philosophy, NewYork, Columbia University Press, 32004.  AL-KHALILI, Jim, The House ofWisdom: How Arabic Science Saved Ancient Knowledge and Gave Us the Renaissance, New York,The Penguin Press, 2011.  LEAMAN, Oliver, An Introduction to Classical Islamic Philosophy, Cambridge – NewYork, Cambridge University Press, 2004.  NASR, Seyyed Hossein & LEAMAN, Oliver (eds.), History of Islamic Philosophy, London - NewYork, Routledge, 1996.  OTISK, Marek, Metafyzika jako věda. Ibn Síná a Ibn Rušd ve scholastické diskusi, Praha, Filosofia, 2006.  SALIBA, George, Islamic Science and the Making of the European Renaissance, Cambridge - London, MIT Press, 2007. Literatura Vztah islámu k poznání  V Koránu: „(...) Pane můj, rozmnož mi vědění (20: 114) „(…) Zeptej se: „Jsou si rovni ti, kdož vědí, s těmi, kdož nevědí?“Však připomenou si to jen ti, kdo rozmyslem jsou nadáni. “ (39: 9) „A dodají: „Kdybychom byli naslouchali či pochopili, nebyli bychom dnes věru plamene obyvateli! “ (67: 10)  V prorocké tradici: Zachoval Anas ibn Málik, jak prorok Muhammad řekl: „Hledání poznání je povinností každého muslima“ Sunna Ibn Mádža 1: 1: 224 Propojení hospodářského prostoru: muslimský svět a okolí Muslimové a antická vzdělanost  V 8.-12. stol. muslimové jsou ti, kteří se stali nositeli antické vzdělanosti a vědy.  Vnikají překlady textů Platóna (al-Flatún) a Aristotela (Aristú, známy jako „velký mistr“ nebo „Filozof“), a novoplatoniků i jiných (Galénos, Dicordios apod.).  Těžiště védy je na muslimském východě (al-Mašriq), mnozí vědci jsou Peršané, ale jazykem vědy je arabština (zavedené kalifem cAbd al-Malikom b. Marwán jako úřední jazyk).  Na muslimský západ (al-Maghrib) se dostává jenom zlomek vědomostí a z toho pak čerpá evropská vzdělanost (al-Andalus, Sicílie apod.). Sokrates a Platón Sýrie, 13. stol. Překladatelské hnutí Abdulláh Ibn al-Muqaffa’ (z. 759) perský muslim, literát a překladatel ze středění perštiny a hindštiny. Hunajn ibn Isháq (z. 873) arabský nestoriánský křesťan, lékař (odborník na oči), překladatel z řečtiny a syrštiny. Aristoteles učí Alexandra velikého, Irák 13. stol. Thábit ibn Qurra (z. 901) arabský sabejský (mandejský) matematik, astronom a překladatel z řečtiny. Papír a rozvoj vzdělanosti Po dobytí Samarkandu (v r. 675) muslimové zajali čínských výrobců papíru, který byli přesídlení do Damašku a pak používání papíru se rychle rozšířilo po celém islámském území: Výrobců papíru najdeme na začátku 8. stol. již v Káhiře a na konci již i ve zválené Córdobě. Zrod vědecké metody Džábir ibn Hajjám (z. 815) perský polyhistor, zejména chemik a alchymista, používal empirický přístup a experiment jako vědeckou metodu, vynalezl destilaci mnohé jiné laboratorní postupy a pomůcky. Ibn al-Hajthám (965-1040) arabský vědec, optik, matematik a astronom, zdokonalil empirickou vědeckou metodu i experiment, rozpracoval teorii viděni a šíření světla, zpochybnil i geocentrický model světa. „Dom moudrosti“ (Dár al-hikma) zal. v Bagdádu v r. 762 Vzdělanci ve knihovni, Irák, 13. stol. Vědecká diskuse, Sýrie, 13. stol. Studenti prezentují své práce mistrovi, Sýrie, 12. stol. Muslimská klasifikací věd  I. „arabské“ (koránské, tradované) védy: tafsír, cilm al-hadíth, jazykověda (především arabčiny včetně recitace nebo kaligrafie), kalám, islámská právní věda apod.  II. „cizí“ (řecké) védy: filozofie (logika, etika a pod.), společenské védy, přírodní védy (matematika, astronomie, fyzika, chemie a alchymie apod.), lékařské védy a pod. Kalám a falsafa  kalám („hovor“, „diskuse“; kalám Alláh) je islámsky typ scholastické teologie; mutakallim („ten který diskutuje).  filozofie (falsafa) muslimský filozofové (falásifa) jsou podobně jako jejich antičtí předchůdcové polyhistoři. Současné dogmatické zásady islámu se vytvořili během debat v rámci kalámu a ze „střetu“ filozofie a a ranní „ortodoxie“ a jsou syntézou těchto názorů. Základní směry falsafy na východě  Muctazila („kteří se oddělili“) 8.-9. stol., jih Iráku zejména Basra, filoz. škola, první hnutí kalámu.Vychází ze směru qadaríje (qadar = osud), která je v opozici k absolutnímu předurčení džabríje a hlásí svobodnou vůli člověka. Muctazila používá racionální argumentaci jako svou základní metodu. Za kalifa al-Ma’múna je oficiální státní doktrínou, uplatňována pomocí minha („inkvizice“). kalif al-Ma’mún (z. 833) byzantinská miniatura Hlavní zásady učeni muctazily:  Bůh je nezávislý na času a prostoru a nemá žádné antropomorfní atributy, z čeho vyplývá aj to, že:  Korán je stvořený  Bůh je spravedlivý (cadl) proto člověk má absolutní svobodnou vůli, a  eschatologickou dimenzí toho je, že dobro bude obměněné a zlo potrestané na konci světa  viníci se nachází v „stavu mezi dvěma stanicemi“ mezi vírou (ímán) a nevírou (kufr)  člověk by měl ve své komunitě aktivně „konat dobro a vyhýbat se zlu“ Hlavní představitelé: Amr b. cUbajd (z. 762), Wásil b. cAtá´ (z. 748), Ibráhím an-Nazzám (z. 850)  al-Kindí, Abú Júsuf Jackúb b. Isháq (z. 873) prvý významný filozof. „filozof Arabů“, astrolog, matematik, hudebník, lékař, chemik, překladatel. Autor komentářů k Aristotelovým spisům a děl z oblasti optiky, medicíny, psychologie, meteorologie a politiky. Napsal více než 250 děl, ze kterých se větší část nezachovala. Kladl zvláštní důraz na metodologickou stránku filozofie a na roli rozumu (caql) v lidském poznání. Obohatil arabské myšleni především o encyklopedické vědomosti z aristotelovské filozofie. Vycházel z idey všeobecné příčinné svislosti. Každá věc, když ho dokonale pochopíme, nám umožní poznat v něm jako v zrcadlu celý vesmír. Zdůrazňoval smyslovou a rozumovou stránku v lidském poznaní.Tvrdil, že filozofie je matka věd. Člověk se podle jeho názoru stane dokonalejším, pokud pozná pravdu (původně Sokratova myšlenka).  al-Fárábí, Abú Nasr Muhammad (z. 950) persko-turecký filozof, představitel islámského aristotelizmu a zakladatel novoplatónské islámské filozofie. Napsal mnohé komentáře k dílům Aristotela i Platóna. Chtěl vybudovat filozofický systém vycházejíc z „filozofie emanace“ v duchu novoplatonizmu. Ve svém díle Ideální město (al-Madína al-fádila) vytvořil utopistickou představu islámského státu na čele s kalifem-filozofem.  Bratři čistoty (Ichwán as-safá’ wa chullán al-wafá’; Bratři čistoty a věrní přátelé) 9.-11. stol., představitelé islámského novoplatonizmu v rámci arabské filozofie, pravděpodobně ismá’ílité, kteří působili v Basře jako tajný spolek. Rozvíjeli přírodní filozofii v novoplatónském duchu. Dílo Rasá’il al-ichwán as-safá’ - 51 filozofických traktátů.  Ibn Síná, Abú cAlí al-Husajn b. cAbdalláh (z. 1037) perský filozof, lékař, přírodovědec, politik a básník. Uskutečnil úplnou recepci aristotelizmu v islámské filozofii.Vycházeje z aristotelovské a platónské tradice rozvinul tzv. iluminační teorii ve kterém spojuje představu o Bohu jako Bytí s nutnou existencí (wádžib al-wudžúd). Pro Ibn Sínu hmota (hmotný svět) je věčná a je příčinou rozmanitosti jednotlivých věcí (je principem individuace), nicméně svět a jeho věčné trvání v času je podmíněný věčností Boha, který jestvuje mimo čas. Základní božskou činností je přemýšlení Boha o sebe samém: toto sebeuvědomováni Boha je počátkem veškerého bytí. Ibn Síná chápe lidskou duši jako substanciální formu těla, která je nehmotné a nesmrtelné. Ibn Síná uznává posmrtný život výhradně v ryzím duchovní a ne fyzické podobě a odmítá vzkříšeni těla. Základní směry falsafy na západě  Ibn Hazm, Abú Muhammad cAlí b. Ahmad b. Sacíd (z. 1064) Působil a žil v al-Andalus.Věnoval se především formální logice a filozofii jazyku.  Ibn Bádždža, Abú Bakr Muhammad b. as-Sájigh (z. 1138) Působil a žil v al-Andalus. Filozof, lékař, astronom, autor četných logických a psychologických traktátů a komentářů k Aristotelovým přírodovědným spisům. Hlavní roli filozofie viděl v tom, že by měla sloužit jako individuální nástroj vnitřního osvícení člověka.  IbnTufajl, Abú Bakr b. Muhammad (z. 1105) Působil a žil v al-Andalus a v Maroku. Lékař, matematik, filozof a básník. Napsal filozofický román Živý, syn Bdícího (Hajj ibn Jaqzán) o muži, který vyrůstá a žije na pustém ostrově a racionálním uvažováním a experimentální zkušeností se mu podaří dostát se k monoteizmu, ale posléze je konfrontovaný s realitou lidské společnosti a výrazně rozčarovaný se vrací na svůj ostrov. Dle IbnTufajla osamělost filozofa je základním předpokladem dosáhnuti skutečného poznaní.  Ibn Rušd, Abú al-Walíd Muhammad b. Ahmad b. Muhammad (z. 1198) Působil a žil v al-Andalus a v Maroku. Filozof, lékař, matematik, fyzik. Známy jako „Komentátor“, teda nejvýznamnější muslimský vykladač Aristotela. Rozdělil poznaní na víru, teologii a filozofii, přičemž ale jenom filozofií může člověk dospět k čisté pravdě. Jak ale dodává poznání není dostupné každému a proto lidé se musí uspokojit „zjevenou pravdou“ náboženství i když tuto podobu poznání považuje Ibn Rušd za nižší stupeň a pasívní podobu poznání. Hmotu a pohyb považoval – v duchu Aristotela – za věčný a nestvořený podobně jako Boha, teda pro Ibn Rušda hmota a Bůh jsou na sebe nezávislé a věčné. Dušu člověka spájel s tělem, přičemž popíral její nesmrtelnost.Tvrdil, že individuální duše je smrtelná a posmrtný život neexistuje. Hledajíc kompromis rozumu a víry, filozofie a teologie, našel řešeni ve dvou odlišných a na sebe nezávislých cestách k pravdě. Významné díla: krátké, střední a dlouhé komentáře k Aristotelovi (téměř všem jeho spisům). Napsal taky dílo názvem Vyvrácení vyvrtěni (Taháfut at-taháfut) reakce na al-Ghazálího (z. 1111), který ve svém dílu Vyvrácení filozofů (Taháfut al-falásifa) reaguje na učení Ibn Sínu. Jedná se o nejvýznamnější filozofickou debatu islámské filozofie. Ibn Rušd na Rafaelové malbě Scuola di Atene, Vatikán, 1509-1511 Kalám a „ortodoxie“  al-Ašcarí, Abú 'l-Hasan cAlí b. Ismácíl (z. 936) Žil a působil v Iráku zejméha v Bagdádu, vystupoval proti muctazile, zasloužil se pokud jde o vytvoření hlavních dogmatických zásad pozdější ortodoxie.Tento proces poznáme aj jako „ašcaríovskou reformu“.  al-Máturídí, Abú Mansúr (z. 944) Žil a působil v Samarkandu, jeden z představitelů ranní „ortodoxie“ a jej reformy. al-Ašcarí a al-Máturídí i když působili nezávisle na sebe výrazně přispěli k systematickému zpracování hlavních dogmatických zásad islámu.  al-Ghazálí, Abú Hámid Muhammad (z. 1111) perský náboženský znalec a mystik. Nejvyšší představitel „ortodoxie“. Působil na bagdádské univerzitě an-Nizámíja, ale v r. 1095 se dostal do „duševní krize“ (nebo byl vyděšen sérií politických vražd nizáritů) a zanechal svou profesorskou kariéru a po dobu deseti let žil životem putovního mystika (Damašek, Jeruzalém, Hebron, Mekka, Medina, Hamadán,Tús), na sklonku svého života vydal i své autobiografické dílo. Oživeni náboženských věd (Ihjá' ulúm ad-dín) Vyvráceni filozofů (Taháfut al-falásifa) Rovnováha ve víře (Iktisád fí 'l-i'tikád) Výklenek světel (Mišqál al-anwár)  Ibn Chaldún, Abú Zajd cAbd ar-Rahmán b. Muḥammad (z. 1406) arabský politik, historik a sociolog, pocházel z Tuniska. Jeho úvod k světovým dějinám Kniha poučných příkladů (Kitáb al-ibar) pod názvem al-Muqaddima, je věnován dějinám a sociologii dějin a úvahám o lidské civilizaci. Společenské vědy Geografie a kartografie Muslimský cestovatelé procestovali celý svět (včetně našeho území) a svoje znalosti v oblasti geografie, etnografie a kartografie zpracovali knižně i v podobě map. Muhammad Ibn Battúta (1304–1369) a jeho cesty Abú ’l-Hasan al-Mas’údí (z. 956) schematický obraz světa Ibráhím al-Istachrí (z. 957) a jeho mapa světa Muhammad al-Idrísí (z. 1165) arabský geograf působící na dvoře Rogera II na Sicílii. Abú Rajhán al-Bírúní (z. 1048) perzský geograf schematický obraz světa a jeho astronomické dílo Určeni směru qibly z muslimských měst ku Kacbě Horoskop, Irán, 14. stol. Astronomie a astrologie Používaní astrolábu, Sýrie, 13. stol. Nasír ad-Dín at-Túsí (z. 1274) perský astronom, založený na analýze pohybu nebeských těles dokázal heliocentrickou podobu kosmu (před Koperníkem). Osmanský astronomové vykonávající svou práci, 16. stol. Matematika Muhammad ibn Músá al-Chwárizmí (z. 850) perský matematik, sehrával klíčovou roli v zavedení indo-araských čísel, reformoval algebru a trigonometrii, vynašel algoritmus jako taký. Zavedení arabských číslic v Evropě v 10. stol se váže ke jménem papeže Silvestra II., který sám studoval ve Fezu. Pythagoras, Sýrie nebo Irák, 13.-14. stol. Chemie a alchymie Příprava léku, Sýrie, 13. stol. Příprava tinktury, Sýrie, 13. stol. Lékařské védy Lékařská věda se rozvíjela s velkým tempem působili mnozí arabský a perský muslimský křesťanský a židovský lékaři fungovali nemocnice Veřejné lékařské vyšetření, Irák, 13. stol. Lékařské zákroky, Sýrie, 15. stol. Syntézu islámské medicíny (vycházející z řecké – zejména Galénos – a indické lékařské vědy) shrnul Ibn Síná (z. 1037) Kniha uzdravováni (Kitáb aš-šifá) Kánon medicíny (al-Qánún fí ’t-tibb) Bimáristán (nemocnice) an-Núrí, Damašek, 1154 Po rozkvětu vzdělanosti v 8.-12. stol. mongolská invaze na východe a nájezdy Banú Hilál v sev. Africa jako i reconquista znamenali konec „zlaté éry“ Ibn an-Nadim: Kitáb al-fihrist katalog rukopisů z 10. stol. Bagdádu, dnes z tam uvedených titulů máme k dispozici jen malou část. dobytí Bagdádu mongolským vojskem v r. 1258 znamenalo všeobecné pustošeni města. Knižnice a univerzity byli zničeni, knihy (stovky tisíc) byli zaházené doTigridu „že jezdec na koni mohl přejít na knihách přes řeku“ a „vodaTigridu byla rudá od krvi lidí a černá od inkoustu knih“. Dobyvatelé (Mongolové,Turci a pod.) se však v průběhu jedné generace stali muslimy a mecenáši islámské vzdělanosti. Objeveni Nového světa a přesun ekonomického těžiska světa na Západ jakož to i nerozšířeni knihtisku v muslimském světě mněli pro islámskou vzdělanost výrazný negativní eferkt.