Český jazz 1955 – 1970 (a dál) 20200412 Studio 5 Premiérově vystoupilo 2. 6. 1958 v Redutě jako první soubor, který se u nás programově přihlásil k modernímu jazzu jako svébytnému uměleckému projevu, a přes krátkou dobu své existence znamenala rozhodující krok v prosazení jazzu. Program skupiny byl vyjádřen již v programovém prohlášení, v němž Luděk Hulan napsal: „Chtěli jsme především studovat soudobou hodnotnou jazzovou tvorbu a také ji sami tvořit, kdežto běžnou taneční hudbu hrát zcela výjimečně. Tím jsme však nechtěli vypovědět boj taneční hudbě; rozhodli jsme se jen cílevědomě poukazovat na rozdílnost těchto zdánlivě příbuzných hudebních odvětví." Skupina začínala v obsazení Karel Velebný (tenorsaxofon, vibrafon), Jan Konopásek (barytonsaxofon, flétna), Vladimír Tomek (kytara), Luděk Hulan (kontrabas), Ivan Dominák (bicí), počátkem roku 1959 přistoupil Artur Hollitzer (pístový trombón). Působištěm byla zejména kavárna Zimního stadiónu, soubor však konal i zájezdy (mimo jiné s Karlem Krautgartnerem a Ivanem Preisem do SSSR), pořídil několik nahrávek pro Československý rozhlas a nahrál deset skladeb na SP a EP; nesetkal se však s větším zájmem širšího publika a tak jeho členové využili Krautgartnerovy nabídky (v jeho dřívějším orchestru, působícím v kavárně Vltava, většinou spolupracovali již před zrodem Studia 5) a vstoupili do nově zřizovaného Jazzového (Tanečního) orchestru Československého rozhlasu (1960); v něm skupina ještě vyvíjela relativně samostatnou činnost. Po odchodu Velebného a Konopáska z JOČR na jaře 1961 pak ve směru komorního jazzu pokračovaly v tradicích Studia 5 dva nástupnické soubory: Jazzové studio (v čele s Hulanem, působilo po jistou dobu nadále v rámci JOČR; stylová orientace na soul jazz) a S+H kvartet (v čele s Velebným; orientace na postbopový mainstream). Rozpad Studia 5 tak byl nejenom důsledkem ještě neustálené ekonomické a organizační situace českého jazzu, ale i divergujících stylových směřování. Diskografie: Československý jazz 1960 (Supraphon 10096) - Tichý pozdrav Československý jazz 1961 (Supraphon 10106) - Pán s cylindrem(+Janci Körössy) Český jazz 1920--1960 (Supraphon 1964) - Two Brothers Supraphon 10107 - Milá společnost, Moucha, Pohyblivé schodiště, Rokoková panenka, Strýček, Svátek a narozeniny, Swing House, Time Supraphon 0206 -- Souvenir (+Janci Körössy) https://www.youtube.com/watch?v=txulHYotmqs Milá společnost (Luděk Hulan) 2:22 Studio 5 (Karel Velebný ts, vibr. Jan Konopásek fl, bs, Artur Hollitzer vtbn, VladimírTomek g, Luděk Hulan cb, Ivan Dominák ds) Supraphon DM 10107, rec. Praha 15.4.1959 https://www.youtube.com/watch?v=I68CnGSuX58 Tichý pozdrav (Fantazie) (Vítězslav Voborník) 4:13 Studio 5 Supraphon DM 10107, rec. Praha 15.4.1959 https://www.youtube.com/watch?v=ynpfFUPLPrw Strýček (Karel Velebný) 3:38 Studio 5 Supraphon DM 10107, rec. Praha 4.1.1961 https://www.youtube.com/watch?v=9nd6M-8i7-I Svátek a narozeniny (Karel Velebný) 3:28 Studio 5 Supraphon DM 10107, rec. Praha 4.1.1961 https://www.youtube.com/watch?v=JDDdcIiCWRM Swing House (Gerry Mulligan) 3:47 Studio 5 Supraphon DM 10107, rec. Praha 4.1.1961 https://www.youtube.com/watch?v=KzBduT0DGX4 Time (Richie Powell) 4:40 Studio 5 Supraphon DM 10107, rec. Praha 4.1.1961 Gustav Brom se svým orchestrem V roce 1954 se z brněnského orchestru Gustava Broma odštěpila skupina hudebníků, kteří chtěli hrát především jazz. Byl to však paradoxně právě Brom, který udal nový tón v našem jazzu tím, že svůj nový orchestr přeskupil podle vzoru orchestru Shorty Rogerese a dal mu i jeho west coastovou orientaci. Ukázalo se, že to v dané době byl čin neobyčejně šťastný a plodný -- west coast pro svou relativní blízkost k evropskému hudebnímu cítění i relativní jednoduchost byl znamenitým mostem k jazzu pro mnohé evropské a samozřejmě i naše hudebníky zejména mladší generace. Rogersova skladba Indiana Club patřila k prvým, jež se objevily v Bromově repertoáru, nahrána byla ovšem až o něco později. https://www.youtube.com/watch?v=BY29iQ8q0L0 Indiana Club (Shorty Rogers/arr. Jan Kulíšek) 2:39 Orchestr Gustava Broma (G.Brom dirigent, F.Navrátil altsax, I.Inochovský tenorsax, J.Hnilička, M.Janoš tp, S.Veselý trombón, J.Kulíšek lesní roh, E.Janeček tuba, F.Malát pn, M.Pilar cb, L.Hudeček drums) Supraphon 039, rec. 11.4.1957 https://www.youtube.com/watch?v=3WcoPuVeUhc 5° pod nulou (Miroslav Heřmanský) 3:00 Orchestr Gustava Broma, conductor G. Brom, trombone -- Stanislav Veselý, alto sax -- František Navrátil, arr. -- M. Heřmanský, tenor sax -- Zdeněk Novák, pn -- Lubomír Novosad, tp -- Alfa Šmíd, Jaromír Hnilička, Lubomír Řezanina, drums -- Václav Skála, bass -- Milan Pilar, tuba -- Štefan Šimo, gt -- Antonín Julina, french horn -- Jan Kulíšek, baritone sax -- Josef Hruška Supraphon DV 10096, rec. Praha 19. března 1959 https://www.youtube.com/watch?v=uGbD0tj0PrM Laura (David Raksin) 3:25 Orchestr Gustava Broma - Karel Krautgartner as, F.Navrátil cl, J.Hnilička tp, S.Veselý tbn, L.Novosad p, J.Kulíšek bjo, M.Pilar cb, L.Hudeček ds (obsazení velmi nepřesné) Supraphon 0101, rec. Praha 29.6.1959 https://www.youtube.com/watch?v=4CPzpoqT_8s Gustav Brom orchestr, M Ferguson tp, Praha palác Lucerna – 1968 51:27 Video z Mezinárodního jazzového festivalu Praha Sóla: Josef Blaha-piano, Zdeněk Novák-tenorsax, Josef Audes-barytonsax, Jaromír Hnilička-trubka, Mojmír Bártek-trombon, Bill Moody-bicí, Maynard Ferguson-trubka, Milan Černohouz-zpěv… https://www.youtube.com/watch?v=EWVdO2JnYX4 Českoslovenští džezoví sólisté (1963) - vinyl, celé album 43:44 Další dávka českého džezu, tentokrát na monofonní desce z roku 1963. Tento kousek byl vyřazen z hudebního oddělení Knihovny Václava Kopeckého (dnešní Krajské vědecké knihovny) v Liberci, já jej takto zakoupil v antikvariátu. Není jasné, kdy byla deska vyřazena, podle posledního záznamu na výpůjčním lístku to mohlo být už někdy v 60. letech. Chybí původní obal, deska je ve skladovací obálce knihovny. Na výpůjčním lístku vidíte, kolik lidí si desku půjčilo. Deska je prohnutá vlivem nevhodného skladování. Soupis skladeb a původců: (Převzato z discogs.com) 00:29 A1 S+H Q -- Dva svišti Double Bass -- Jan Arnet Drums -- Pavel Staněk Flute -- Jan Konopásek Guitar, Soloist, Written-By -- Antonín Julina Vibraphone -- Karel Velebný 03:27 A2 Džezový orchestr Čs. rozhlasu -- Lento pro klapkový trombón Conductor -- Karel Krautgartner Trombone [Valve], Soloist -- Artur Hollitzer Written-By -- Alfons Jindra 08:31 A3 S+H Q -- Jedno okno Baritone Saxophone, Soloist -- Jan Konopásek Double Bass -- Jan Arnet Drums -- Pavel Staněk Guitar -- Antonín Julina Vibraphone, Written-By -- Karel Velebný 11:40 A4 Metronom -- Vesmírné zvuky (Stratusphunk) Alto Saxophone -- Miroslav Krýsl Double Bass -- Vladimír Hora Drums -- Karel Turnovský Guitar -- Rudolf Dašek Piano -- Vítězslav Voborník Trombone -- Zdeněk Pulec Trumpet -- Ivo Preis Written-By -- George Russell 18:31 A5 Karel Vlach se svým orchestrem -- Bít či nebít Conductor -- Karel Vlach Drums, Soloist -- Vladimír Žižka Written-By -- Vlastimil Hála 22:27 B1 Taneční orchestr Čs. rozhlasu -- Dnes není všední den Conductor -- Karel Krautgartner Tenor Saxophone, Soloist -- Milan Ulrich Written-By -- Alfons Jindra 25:59 B2 Gustav Brom se svým orchestrem -- Suita pro trubku (1. Mláďata — 2. Cesty — 3. Nekrolog) Conductor -- Gustav Brom Trumpet, Soloist, Written-By -- Jaromír Hnilička 30:54 B3 S+H Q -- Dobří lidé nevymřeli Double Bass -- Jan Arnet Drums -- Pavel Staněk Flute -- Jan Konopásek Guitar -- Antonín Julina Vibraphone, Bass Clarinet, Soloist, Written-By -- Karel Velebný 34:45 B4 Gustav Brom se svým orchestrem -- Na lišeňském trhu Alto Saxophone, Soloist -- František Navrátil Conductor -- Gustav Brom Written-By -- Josef Blaha 38:45 B5 Džezový orchestr Čs. rozhlasu -- Ty Alto Saxophone, Soloist, Conductor -- Karel Krautgartner Written-By -- Kamil Hála Vydal Supraphon roku 1963 v Gramofonovém klubu jako neprodejnou členskou prémii. Zvuk: monofonní Nahráno ve studiu Strahov (květen–prosinec 1962). Další informace: https://www.discogs.com/Various-%C4%8Ceskosloven%C5%A1t%C3%AD-D%C5%BEezov%C3%AD-S%C3%B3list%C3%A9/r elease/1793640 https://www.youtube.com/watch?v=kMy_fEv0SBI Jazz kolem Karla Krautgartnera (FULL ALBUM, 1965) 40:54 Label: Supraphon ‎– SV 9012, Gramofonový klub ‎– SV 9012 A1. 31° Ve stínu 5:15 A2. Kult jazzu 5:15 A3. Modely pro Karla Krautgartnera 6:45 A4. Zčista jasna 3:45 B1. Ex 2:25 B2. Ty jsi můj svět 5:15 B3. Opojení 6:05 B4. Ruch na refýži 6:05 Recorded March 16, 1964 (A3), SHV (Supraphon) studio Strahov, and February 25 – March 26, 1965, studio Kobylisy, Prague. Další informace: https://www.discogs.com/Karel-Krautgartner-Jazzov%C3%BD-Orchestr-%C4%8Cs-Rozhlasu-Jazz-Kolem-Karla- Krautgartnera/release/2075642 https://www.youtube.com/watch?v=FbBUhPQ7Ck4 Junior Trio – Balada 5:13 Junior Trio on the 1964 album Československý jazz 64. Jan Hammer - Piano Miroslav Vitouš - Bass Alan Vitouš – Drums Nahráno v roce 1964 v nahrávacích studiích SHV v Praze. https://www.youtube.com/watch?v=yUr7JKpXeKc Junior Trio - Ej, vyletěl fták 4:20 Junior on the Czech jazz compilation LP Československý jazz 65. Nahráno v druhé polovině roku 1965 ve studiích SHV a Čs. rozhlasu https://www.youtube.com/watch?v=5g3aIz167lI Jan Hammer Jr. Trio – Zodpovědnost (Jan Hammer) 3:41 https://www.youtube.com/watch?v=UoAcrJq8ue8 Jan Hammer Jr. Trio - Autumn Leaves (Joseph Kosma) 5:17 Jan Hammer Jr. Trio: Jan Hammer - Piano Luboš Nývlt - Double Bass Michal Vrbovec - Drums Czech jazz compilation LP Jazzové Piano Nahráno v pražském studiu Supraphonu v Dejvicích (9.-20. listopadu 1967). Další informace: https://www.discogs.com/Various-Jazzov%C3%A9-Piano/release/1793431 https://www.youtube.com/watch?v=BrMB25-Gcqc Karel Velebny and his SHQ ‎- Motus 42:54 A1 Motus 4:40 A2 Vzpomínka 4:00 A3 Nová kůže 4:50 A4 Sem tam 4:20 A5 Valčík pro Jaruš 4:15 B1 Svatební pochod Josefa Kanára 3:10 B2 Sice pomalu, ale zato rubato 6:45 B3 Vzal jsem křídlo za křídlo 2:00 B4 Osamění 4:15 B5 Nový muž 5:13 B6 Znělka 0:15 Tenor Saxophone – Rudolf Ticháček Vibraphone – Karel Velebný Contrabass – Karel Vejvoda (2, 4 to 7, 9), Petr Kořínek (1, 3, 8, 10, 11) Drums [Bicí] – Josef Vejvoda Nahráno 9. února – 17. března 1971 v pražském studiu Mozarteum Další informace: https://www.discogs.com/SHQ-Motus/release/10195283 https://www.youtube.com/watch?v=kAwoEDY7Bak SHQ - Jazzové nebajky 43:42 A1 Rosnička – Petr Kořínek 4:57 A2 Kočičí sen – Josef Vejvoda 4:48 A3 Z Říše sasanek a krabů – Rudolf Ticháček 4:30 A4 Směšné pštrosí počínání – Karel Růžička 3:32 A5 Kajman – Karel Velebný 3:27 B1 V oboře – Josef Vejvoda 4:01 B2 Modrooký jaguár – Rudolf Ticháček 6:05 B3 Dva supi – Petr Kořínek 3:52 B4 Lori – Karel Velebný 4:28 B5 O ztracené ovci – Karel Růžička 3:44 Vibraphone, Tenor Saxophone, Vocals, Bells, Cowbell, Bongos, Noises [Decoy, Newspaper] – Karel Velebný Soprano and Tenor Saxophone, Vocals, Tambourine, Noises [Decoy, Water-pipe] – Rudolf Ticháček Piano, Electric Piano, Organ, Vocals, Claves, Noises [Decoy, Bowl Of Water] – Karel Růžička Bass, Bass Guitar [Fender], Vocals, Guiro, Noises [Decoy, Cheeks] – Petr Kořínek Drums, Percussion, Vocals, Noises [Decoy, Stauffer's Lubricator] – Josef Vejvoda Nahráno ve studiu A Československého rozhlasu Praha, červen 1972 Další informace: https://www.discogs.com/SHQ-Jazzov%C3%A9-Nebajky-The-Jazz-Nebyeki-Jazz-Non-fables/release/4785101 https://www.youtube.com/watch?v=KGyS3jMk49Y Karel Velebný alias Dr. Evžen Hedvábný • dokument 46:58 Vzpomínají: J. Stivín, E. Viklický, R. Dašek, J. Šebánek, P. Brukner, J. Vejvoda, K. Vejvoda, P. Vondruška, L. Tropp, K. Růžička, Z. Pulec, F. Uhlíř, členové divadla Spejbla a Hurvínka a další. Vzpomínkový dokument o českém jazzmanovi, herci, hudebním teoretikovi, humoristovi a pedagogovi. Karel Velebný hrál především na vibrafon (vibrafon patří pod bicí a perkusní nástroje, které Velebný studoval na konzervatoři), saxofon, piano, basklarinet, a řadu dalších nástrojů. Byl výborným hudebním skladatelem, ale k pár jeho skladbám vytvořil i texty. Patří neodmyslitelně k rozhlasové „Nealkoholické vinárně u pavouka“, a později i k divadlu Járy Cimrmana. Často vystupoval (nejen v rozhlase, divadle či televizi) pod svým uměleckým alteregem Dr. Evžen Hedvábný. Doporučeno shlédnout plejádu českých jazzmanů od 60. let 20. století Laco Deczi & The Cellula Quintet – Pietoso 41:32 A1 Pietoso – Laco Deczi, Petr Král 7:10 A2 These Foolish Things – Link, Marwell, Strachey 5:15 A3 Yesterdays – Jerome Kern 6:35 A4 Za živa popraveni – Laco Deczi 2:25 B1 Embraceable You – George Gershwin 5:10 B2 Ticho – Petr Král 6:25 B3 Jay Hawk Talk – Carmell Jones 5:30 B4 Tento tejden se roztrh pytel se zkouškama a kšeft žádnej – Evžen Jegorov, Laco Deczi 3:35 Trumpet – Laco Deczi Tenor Saxophone – Petr Král Piano – Karel Růžička Bass – Pavel Greifoner Drums, Featuring – Laco Tropp Nahráno 7.–13. listopadu 1968, Československý rozhlas, studio A, Praha-Karlín Další informace: https://www.discogs.com/Laco-Deczi-The-Cellula-Quintet-Pietoso/release/2553230 https://www.discogs.com/Laco-Deczi-The-Cellula-Quintet-Featuring-Laco-Tropp-Pietoso/release/2674646 Jazz Celula na Mezinárodním jazzovém festivalu Praha 1974 – video zde 30:24 https://www.youtube.com/watch?v=-PPHIfYnYno https://www.youtube.com/watch?v=2IoLQUTCrMQ Laco Deczi, Jazz Cellula ‎– Jazz Cellula (1978) 40:43 Sneh = Snow 7:56 Klavír v pivnici = A Piano In A Cellar 4:22 Preteky na kolonáde = Races Along The Colonnade 4:30 Betón = Concrete 4:36 Pulmo = Pulmo 6:16 Kukučkové hodiny = Cockoo Clock 6:34 Niť života = Thread Of Life 6:14 Trumpet, Leader – Laco Deczi Trombone – Svatopluk Košvanec Tenor Saxophone – Petr Král Piano – Karel Růžička Guitar – Zdeněk Dvořák Bass – Petr Kořínek Drums – Josef Vejvoda Percussion – Jiří Tomek Recorded in the Opus studio in Pezinok, June 1977. Další informace: https://www.discogs.com/Laco-Deczi-Jazz-Cellula-Jazz-Cellula/release/5198202 https://www.youtube.com/watch?v=ak2t7hJnw1U Cellula International ‎– Jazzissimo 44:20 1 Jazzová Kotelna – Zdeněk Dvořák 9:28 2 Judy – Laco Deczi 12:55 3 Blue Bossa – Kenny Dorham 8:12 4 Starý Sam – Laco Deczi 7:01 5 Cherokee – Ray Noble 6:37 Trumpet [Trubka] – Laco Deczi Trombone – Sonny Costanzo Guitar – Zdeněk Dvořák Contrabass – František Uhlíř Drums [Bicí] – Dave Weckl Nahráno 10. března 1981 na koncertu v Jazz klubu Parnas, Praha Další podrobnosti: https://www.discogs.com/Cellula-International-Jazzissimo/release/1940489 https://www.discogs.com/Cellula-International-Jazzissimo/release/8874711 Jedinečný pozoruhodný meziměstský projekt českého jazzu na poli folklóru https://www.youtube.com/watch?v=_xJs_Tt8a7Y Pásol Jano tri voly 4:43 https://www.youtube.com/watch?v=L-sQQILYa88 Zaleť sokol, biely vták 2:46 https://www.youtube.com/watch?v=M1c9E0SKRos Týnom, tánom 4:32 https://www.youtube.com/watch?v=-er8kw5-G1M Jak jsi krásné, neviňátko 3:31 https://www.youtube.com/watch?v=1U6J2tN1Ykk Co to znamená medle aj nového? 5:07 https://www.youtube.com/watch?v=pj_J9LLQSnc Bejvávalo 3:52 https://www.youtube.com/watch?v=LAGRBvdOo5M Co to máš, má milá, za oči 5:48 https://www.youtube.com/watch?v=P8yAAqMdUzE Holoubci vrkají, bude den 7:33 Brno: Josef Audes-barytonsax, Zdeněk Novák-tenorsax a flétna, Luděk Švábenský-klavír, Jaromír Hnilička-trubka a aranžmá (6 – 8) Praha: Rudolf Dašek-kytara, Emanuel Hrdina-lesní roh, Josef „Bažík“ Pavelka-trombon, Karel Vejvoda-kontrabas, Josef Vejvoda-bicí nástroje, Karel Velebný-vibrafon, basklarinet a aranžmá (1-5) Nahráno 14. a 15. května 1970 v pražském studiu v Dejvicích. Český a československý jazz po roce 1948 měl smůlu. Jako ostatně všechno, co bylo západního a zejména amerického původu. Četli a slýchali jsme o prohnilé „zápaďácké“ kultuře kapitalistů a imperialistů, usilujících o rozklad v zemích východní Evropy, které byly zcela pod vlivem Sovětského svazu. Poslední kontakt s jazzovou hudbou, byť „jen“ tradiční, jsme měli od září do listopadu 1947, kdy v Československu hostoval australský dixieland Graemma Bella, včetně nahrávání v našich gramofonových studiích. Takzvaný „Vítězný únor 1948“ přinesl převzetím moci Komunistickou stranou totální změnu politické orientace a mírná obleva poměrů nastala až po 10 letech tuhého režimu, procesů s desítkami poprav a občanské nesvobody. První vlaštovkou něčeho nového byla první antologie v podobě velké vinylové desky, obsahující vybrané nahrávky toho nejlepšího z produkce nahrávacích studií roku 1959 a nazvaná výstižně Československý jazz 1960. Podrobnosti zde: https://www.discogs.com/Various-%C4%8Ceskoslovensk%C3%BD-Jazz-1960/release/2235761 Tyto výběry typu „best of“ pokračovaly až do roku 1966, něco jsem z nich čerpal výše. Dále vyšly tituly jako Jazz kolem Karla Krautgartnera, Jazz na koncertním pódiu, Tak hrál S+HQ a pár dalších. Všechna tato alba vycházela v subskripci Gramofonového klubu a nebyla volně k dostání. Kdo nebyl členem a řádně včas neobjednal, prostě neměl. Podobný princip umělého nedostatku byl praktikován i na knižním trhu. První samostatná alba jednotlivých hudebníků či kapel začala vycházet až ve druhé polovině 60. let. Co nejzajímavějšího se událo v českém a československém jazzu: Neochvějným centrem zůstávala (a dodnes zůstává) Praha. Kdyby nebyl Gustav Brom patriot, bylo by Brno, podobně jako ostatní krajská a větší města, zcela mimo hru. Gustav Brom jako první a jediný rychle reagoval na světový vývoj, konkrétně na bělošské novinky, cool jazz a zejména west coast jazz. Neváhal doplnit svůj orchestr hráči na lesní roh a tubu a část jeho repertoáru představovala českou podobu shortyrogersovského a mulliganovského jazzu. Pravidelná činnost malé improvizující skupiny plnila každý týden prostory brněnského jazzklubu, existujícího od roku 1957. Proaranžovaný velkokapelový zvuk měl tedy protiváhu v hardbopovém projevu Bromovců Jaromíra Hniličky (trubka), Josefa Audese (barytonsax) a rytmiky, v níž často usedali hudebníci odjinud – Leon Slezák (klavír) a Václav Dadák (bicí). Basistou byl zpravidla Milan Řežábek. Studio 5 pracovalo od roku 1958 sice jen asi tři roky, ale položilo pevný základ něčeho zcela nového, neepigonského. Je popsáno dostatečně na začátku tohoto textu. Po jeho rozpadu vznikly dvě neméně znamenité skupiny – kolem Karla Velebného a Jana Konopáska S+HQ (díky angažmá v Divadle Spejbla a Hurvínka rychle budující originální repertoár – viz televizní pořad o K. Velebném, na který upozorňuji výše v rámečku) jako jeden z nejtrvanlivějších malých souborů, v pochopitelných proměnách existující v letech 1962-1989, až do Velebného smrti; Luděk Hulan zase vedl své Jazzové studio a podobně jako Velebný, i on uplatňoval značný kompoziční talent a osobitý projev. Krátké trvání mělo a jen několik nahrávek po sobě zanechalo Junior trio největších mladých talentů poloviny 60. let – klavírista Jan Hammer ml., basista Miroslav Vitouš a bubeník Alan Vitouš, ovlivněni triem Billa Evanse, avšak pokoušející se o vlastní přístup. První dva (spolu s dalším velmi nadaným basistou Jiřím Mrázem, v té době členem S+HQ) uspěli v mezinárodní soutěži mladých evropských jazzmanů ve Vídni (1966), uspořádané obojživelným klavíristou Friedrichem Guldou, v jejíž komisi byli slavní američtí hudebníci, Jay Jay Johnson, Sahib Shihab, Ron Carter ad. Odměnou bylo stipendium v bostonské Berklee School of Music (College se stala až později), kam odjeli roku 1968 a už zůstali ve Státech. Do Prahy v polovině 60. let naopak přibyli slovenští jazzmani a zapojili se do první linie českého moderního jazzu: Laco Deczi (trubka), Laco Tropp (bicí), Pavol Polanský (bicí), později navázali spolupráci s českými hudebníky například Laco Gerhardt nebo Gabriel Jonáš (klavír). Zajímavým společným projektem pražských a brněnských hudebníků byly moderní adaptace lidových melodií na albu Týnom tánom, kde si aranžérský úkol rozdělili Jaromír Hnilička a Karel Velebný. Doporučuji tedy seznámení s touto důležitou kapitolou vývoje osobitého českého jazzu v nahrávkách, uvedených výše, s možností rozbalení dalších detailů včetně prohlížení obalů a etiket gramodesek. Znalost historie se vyplácí a v našem případě bude mimo jiné odměněna i chystaným zápočtem. Zdar a sílu vám všem přeje Jan Dalecký, neděle velikonoční MMXX.