Sound art, electronic music Kánon umění nových médií. The best of new media art II Zdroje literatúry: Cascone, Kim. THE AESTHETICS OF FAILURE: 'Post-Digital' Tendencies in Contemporary Computer Music. Computer Music Journal 24:4, Winter 2000, MIT Press. Dostupné z: . Flašar, Martin. Elektroakustická hudba: Multimediální elektronický výukový materiál. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7944-1. Dostupné z: . Flašar, Martin, Daniel MATEJ a Michal RATAJ. Electronic music today: Where are we going and what are we doing? 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2014. 126 s. ISBN 978-80-7460-071-5 Forró, Daniel. Počítače a hudba. Praha: Grada, 1994 Holmes, Thom. Electronic and Experimental music. New York: Routledge, 2008. ISBN-13: 978-0415896368 Nyman, Michael. Experimental music. Cambridge University Press, 2001 Sonicity. Zvuky Prahy / Sounds of Prague: terénní nahrávky, zvukové umění, rádio, zvukové procházky. [online] Dostupné z: . Weibel, Peter (ed.). Sound Art: Sound as a Medium of Art. MIT PRESS, 2019, 744 s. ISBN-13: 978-0262029667 Sound Art • sound art - sonické intervencie - umelecké zasahovanie do verejného priestoru • predchodcovia: ambient Briana Ena, skladby Erika Satieho • talianski futuristi - záujem skladateľov o presun od tónov k práci s efemérnym zvukom, hlukom a šumom (Luigi Russolo, The Art of Noise (Umění hluku), Futurist Manifesto, 1913) • „I BELIEVE THAT THE USE OF NOISE […] TO MAKE MUSIC [If this word “music” is sacred and reserved for eighteenthand nineteenth-century instruments, we can substitute a more meaningful term: organization of sound.] WILL CONTINUE AND INCREASE UNTIL WE REACH A MUSIC PRODUCED THROUGH THE USE OF ELECTRICAL INSTRUMENTS [...] WHICH WILL MAKE AVAILABLE FOR MUSICAL PURPOSES ANY AND ALL SOUNDS THAT CAN BE HEARD. PHOTOELECTRIC, FILM, AND MECHANICAL MEDIUMS FOR THE SYNTHETIC PRODUCTION OF MUSIC [...] WILL BE EXPLORED. WHEREAS IN THE PAST, THE POINT OF DISAGREEMENT HAS BEEN BETWEEN DISSONANCE AND CONSONANCE, IT WILL BE, IN THE IMMEDIATE FUTURE, BETWEEN NOISE AND SO-CALLED MUSICAL SOUNDS.“ John Cage, Úvod ku knihe Silence (1961) Luigi Russolo, The Art of Noise (Umění hluku), Futurist Manifesto, 1913 http://www.artype.de/Sammlung/pdf/russolo_noise.pdfZdroje: Luigi Russolo Risveglio Di Una Città 1913 http://www.ubu.com/sound/russolo_l.html https://www.youtube.com/watch?v=IC3KMbSkYNI Zdroje: Luigi Russolo Intonarumori 1914 http://www.mediaartnet.org/works/intonarumori/images/2/ http://ubusound.memoryoftheworld.org/intonarumori/intonarumori-orchestra_02_intonarumori_sachiko-m.mp3 Zdroje: Edgard Varèse Ionisation 1929 - 1931 https://www.youtube.com/watch?v=1lpAXz79oAIZdroje: Edgard Varèse Déserts 1950 - 1954 https://www.youtube.com/watch?v=Q__g0tgC2wEZdroje: Edgard Varèse - Le Corbusier - Iannis Xenakis Poème électronique Expo Brusel, 1958 https://rhizome.org/editorial/2009/apr/16/poeme-electronique-1958-edgard-varese-iannis-xenak/ https://discorgy.wordpress.com/2008/08/04/varese-xenakis-le-corbusier-poeme-electronique-1958/ Zdroje: Iannis Xenakis Xenakis: La Légende d‘Eer 1977-78 http://www.ubu.com/sound/xenakis.html http://ubusound.memoryoftheworld.org/electronic/23-03_Iannis-Xenakis_La-Legende-dEer-1977-78.mp3 Zdroje: John Cage Imaginary Landscape No. 4 1951 https://johncage.org/pp/John-Cage-Work-Detail.cfm?work_ID=104 http://www.medienkunstnetz.de/works/imaginary-landscape-4/ Zdroje: Producer: Brian Eno, Written-By: Gavin Bryars The Sinking Of The Titanic 1975 https://www.youtube.com/watch?v=2oVMRADOq5s https://www.advojka.cz/archiv/2016/11/zvuk-nema-nohy Zdroje: „Bryarsova kompozice je imaginativní zvukovou krajinou, vykreslující obraz hmoty obrovského trupu lodi, jež klesá za doprovodu táhlých ozvěn salonního smyčcového orchestru a úryvků hlasů do hlubin oceánu.“ Vojtěchovský, Miloš. Zvuk nemá nohy. Sonické intervence mezi ambientem a subverzí. A2, 11/2016. Tomáš Vaněk Participy 2012 https://soundcloud.com/participZdroje: Elektronická hudba • Počítač ILLIAC 1 (Illinois Automatic Computer), 1952: programovanie za pomoci diernych pások; počítačom realizované pravdepodobnostné výpočty, generujúce hudobné dáta, ktoré boli ručne prepisované do hudobných partitúr • Illiac Suite for String Quartet (1957) – prvá počítačom podporovaná kompozícia • Electronic Music Center (1958) – založená na Columbia University, New York • Institut de Recherche et de Coordination Acoustique / Musique (IRCAM) – založený v roku 1976, Paríž (Pierre Boulez a Jean-Claude Risset) • Musical Instrument Digital Interface standard (MIDI) – elektronický komunikačný protokol; vytvorený v roku 1983 • MOD – 1987; formát počítačového súboru, ktorý slúži primárne k reprezentácii hudby • Pure Data (PD) – grafické programovacie prostredie pre spracovanie zvuku, videa a grafiky v reálnom čase; vývoj od roku 1990 Newman Guttman The Silver Scale 1957 http://sfsound.org/tape/Guttman.html https://www.youtube.com/watch?v=lrRCMvokec8 Zdroje: V roku 1957 požiadal Max Mathews, inžinier z Bellových laboratórií, lingvistu a akustika Newmana Guttmana o zostavenie melódie, ktorú by bolo možné zahrať na počítači. Tak bola skomponovaná The Silver Scale, prvá počítačová hudba, realizovaná v Bellových laboratóriách. Max Matthews Numerology 1960 https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=hVmbthBYFaw&feature=emb_logo https://5mag.net/features/max-mathews-inventor-digital-music/ Zdroje: OVAL Wohnton 1993 https://www.discogs.com/Oval-Wohnton/release/48295 https://www.youtube.com/watch?v=In8Kj6aOVY4&feature=emb_logo Zdroje: Pan Sonic (Mika Vainio, Ilpo Väisänen) Vakio 1995 https://boomkat.com/products/vakio https://www.residentadvisor.net/dj/pansonic/biography Zdroje: Carsten Nicolai (Alva Noto) Spray 2006 https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=JfhG_tYGhpg&feature=emb_logo https://www.youtube.com/watch?v=zCBIKXFrfNA http://www.carstennicolai.de/?c=works Zdroje: Michal Rataj Temporis for cymbalom solo and large orchestra 2014 Basso Spatio 2017 http://michalrataj.com/?page_id=43&lang=en https://soundcloud.com/mrataj/temporis-for-cymbalom-solo-and-large-orchestra https://michalrataj.bandcamp.com/track/basso-spatio-2017 Zdroje: