NEW MEDIA ART II ABSTRACTION AND DEHUMANIZATION OF WORK OF ART Abstraction and Dehumanization of Work of Art •José Ortega y Gasett: Dehumanizace umění (1925) •Peter Weibel: Svět strojů jako svět sám o sobě (1992) • Dehumanizace (moderního) umění •José Ortega y Gasett: Dehumanizace umění (1925) •Charakteristické rysy moderního umění – ne-populárního/nelidského umění/umění pro umění •Dehumanizace umění •Zobrazování/zaznamenávání reality bez citového zainteresování. Např. popisování filmu jako sledu záběrů vs. jeho popis skrze obsah, příběh. •Vyhýbání se živým tvarům •Od zobrazování věcí k zobrazování idejí •Umělecké dílo není ničím jiným než uměleckým dílem •Chápání umění jako hry (a nic víc) – hry o sobě •Ironie jako podstata moderního umění •Odmítání jakékoli falše či zmírňování •Umění bez transcendence (konkrétní hudba/umění) • • • Dehumanizace umění • • • • • Mondrian, Malevich, Tatlin Umění směřující k abstrakci/autonomii •Modern Art: https://www.moma.org/learn/moma_learning/themes/what-is-modern-art/ • •What is abstraction (9,17 minut): •https://www.youtube.com/watch?v=96hl5J47c3k • •Abstract Art (8,25 minut): •https://www.youtube.com/watch?v=shV-S5lgiTc • • Umění směřující k abstrakci/autonomii •Vývoj moderního umění je neoddělitelný od myšlenky AUTONOMIE (hodnoty autonomie). Autonomní hodnota v kontextu moderního umění se projevuje ve snaze o AUTONOMII UMĚLECKÉHO MÉDIA. Uměleckou tvorbu jako romantickou improvizaci nahrazuje umělecká tvorba jako VĚDECKÁ METODA. • • • • Umění směřující k abstrakci/autonomii •Zkoumání autonomní hodnoty médií výtvarného umění (konce 19. stol.) má analogii ve vývoji fotografické techniky. (Peter Weibel) • • • • • Umění směřující k abstrakci/autonomii •Směřování od reprezentace vnějšího světa ke zkoumání subjektivních obrazů… • • • • • Nicéphore Niépce: Pohled z okna v Le Gras, 1826 Vincent van Gogh: The Starry Night. Saint Rémy, June 1889 Umění směřující k abstrakci/autonomii •Směřování od romantické subjektivní tvorby k aplikaci objektivní metody inspirované vědeckými a technickými vynálezy. • • • • James Clerk Maxwell: Barevná stužka, první barevná fotografie, 1861 Carlo Carrá: Rytmy objektů (Rhythms of Objects), 1911 Umění směřující k abstrakci/autonomii •Směřování od romantické subjektivní tvorby k aplikaci objektivní metody inspirované vědeckými a technickými vynálezy. • • • • Étienne-Jules Marey, Man Running, 1880 Giacomo Balla: Dívka běžící po balkoně, 1912 Umění směřující k abstrakci/autonomii •Autonomní hodnota světla • • • • Zdeněk Pešánek: Světelně-kinetická plastika pro Edisonovu transformační stanici v Praze, 1929-1930. / Rekonstrukce: Federico Díaz, 1996. Umění směřující k abstrakci/autonomii •Autonomní hodnota materiálu • • • • Vladimir Tatlin: Corner Counter Relief, 1914 Joseph Beuys: Auto, 1968 Umění směřující k abstrakci/autonomii •1. fáze: Externí reference byly nahrazeny interními referencemi (Malevič, suprematismus) • •2. fáze: Umělecké dílo začalo odkazovat jen samo k sobě (Tatlin, konstruktivismus) • •3. fáze: Strojové umění jako logický důsledek tohoto trendu. • • • • George Grosz & John Heartfield holding placard 'Art is Dead – Long Live Tatlin's Machine Art‘, Ars ex Machina •Fotoaparát je automatickým (autonomním) zařízením, které je schopné vytvářet obrazy. Stroj se stal konkurentem člověka v tvorbě. Fotoaparát (stroj) jako autonomní producent se stal prvním a základním modelem (vzorem) pro moderní umělecká hnutí usilující o autonomii díla. • • • • • Louis Daguerre, fotoaparát Ars ex Machina •Peter Weibel: Svět strojů jako svět sám o sobě (1992) •1. fáze: strojem vytvořený obraz (fotografie) •2. fáze: strojem přenášený obraz (telegraf) •3. fáze: strojem rozpohybovaný obraz (film) •4. fáze: strojem vytvořený a vysílaný obraz (televize, video) •5. fáze: strojem generovaný obraz (počítač) • • • • • Ars ex Machina •„Skandál umění tvořeného s pomocí strojů.“ (Peter Weibel) •Fotoaparáty jsou první stroje tvořící obrazy autonomně, s minimálním vstupem člověka. Právě fotografie se staly předobrazem směřování moderního umění k osvobození prvků výtvarného díla. •Můžeme tedy říci, že obraz vytvořený strojem stál na začátku tohoto vývoje a je také na jeho konci. •Svět strojů nejen navazuje na vývoj moderního umění, ale on je dokonce jeho předpokladem a kontextem. • • • • •