1 Základy online komunikace brandu na sociálních sítích - 4. hodina 17. března Bára Kheler Bc. David Humpolík 2 Píšeme texty pro sítě - osnova ●úvod - jak a proč píšeme ●typy textů na sociální sítě a další typy marketingových textů ●základní pravidla psaní ●inspirace a zkušenosti ●TOP content aneb “co bude fungovat vždy” ●obsahový plán ●výzva do budoucna ●úkol 3 Úvod - jak a proč píšeme ●text je nosičem informace ●informaci chceme předat cílové skupině ●cílová skupina pak (ideálně) udělá to co chceme ●máme opravdu krátkou chvíli pozornosti - 3 sekundy (i méně) ●proto musí být náš text fakt TOP ●musíme zaujmout, vzbudit zájem, předat informaci a vyzvat k akci 4 Typy textů Facebook -text příspěvku -popisky videa, fotek v albu -eventy -informace o stránce -komentáře -hodnocení stránky -zprávy Instagram -text příspěvku -hashtagy -bio účtu -komentáře -zprávy Další marketingové texty -analýza a strategie -blogy -mailing -letáky -webovky -produktové popisky -newsletter -PR články -“potřebovali bychom napsat X a Y” 5 Základní pravidla psaní textů ●Napřed mysli, pak piš - nebo naopak ●Půjčuj si, ale nekopíruj ●Piš stručně a jasně - pokud to není dobrá story 6 Základní pravidla psaní textů ●Piš pro lidi, co nečtou ●Piš o tom, co lidi opravdu řeší ●Mluv o výhodách, ne o vlastnostech 7 Základní pravidla psaní textů ●Řekni to přímo a na rovinu ●Vím málo, píšu málo ●Buď konkrétní - chcete psát o tom, že máte něco dobrýho? Napište že máte něco dobrýho! 8 Základní pravidla psaní textů ●Piš tak, aby ti lidi věřili ●Nemachruj, starej se o čtenáře - lidi řeší v prvé řadě sebe ●Nezametej věci pod koberec 9 Základní pravidla psaní textů ●Neutluč čtenáře terminologií ●Bacha na termíny, piš lidsky ●Neutíkej k marketingovým žvástům 10 Základní pravidla psaní textů ●Nepřibarvuj si reakce zákazníků ●Superlativy si schov do komiksů ●Šetři přídavnými jmény a slovesy 11 Základní pravidla psaní textů ●Zkratky nech vědcům a puberťákům ●Zkontrolujte si to po sobě, přečtěte si to po sobě nahlas ●A hlavně se za chvíli vrať a seškrtej to ●A pak si to zkontroluj ještě jednou 12 Inspirace a zkušenosti ●najděte si lidi a stránky, které podle vás píšou dobře i špatně ●inspirujte se, půjčujte si, nechte se okouzlit ●škrtejte, pište, plánujte ●zapojte další členy týmu i své okolí ●zapojte klienta! ●přečtěte si to po sobě 3x 13 TOP obsah ●chcete emoce - ty prodávají ●chcete vyprávět příběhy - ty lidi zajímají ●chcete nabídnout něco extra - lidi se rádi cítí výjimeční ●chcete se starat - lidi se rádi nechají opečovávat ●chcete být struční - lidi nemají čas ●chcete aby vás to bavilo - pište o tom, co milujete - lidi to poznají 14 Obsahový plán - nejlepší přítel agentury ●pořádek dělá přátelé, spokojenou agenturu i klienta ●mít připravený příspěvky dopředu je základ ●aktuality taky mají místo, schválení ad hoc s klientem ●týden, 2 týdny, max měsíc dopředu (větší kampaně) ●můžete mít svůj, nebo použít náš draft 15 Výzva do budoucna ●pište do šuplíku ●čtěte knihy i články ●pro inspiraci zabruste občas do bulváru (nej titulky) ●udělejte si kurz kreativního psaní (jsou teď i online zdarma) ●pokud vám nejde psaní teď, dělejte chvíli něco jiného ●nenechávejte to na poslední chvíli 16 Úkol ●připravte si obsahový plán, ●naplňte ho do pondělí 4 příspěvky pro IG a a 4 příspěvky pro FB klienta, ●text musí být ready, ale klidně jen ilustrační fotky, ●termín a proces hlídá projekťák, ●Témata “Humans of váš klient”, “ze zákulisí”, “něco extra” a “novinka”. ●Pokud bude stejný post na FB a IG (např. Stejný člověk jako Humans of váš klient), musí se lišit vizuálem i textem. 17 Děkujeme za pozornost. Kdo má otázku, sem s ní! Použité obrázky: https://pixabay.com/cs/