Didaktická dílna (jaro 2020) Koncepce: Kurz má dvě formy střídající se vždy po týdnu: 1) studentské mikrovyučování neboli simulace výuky studenty, kteří si vybírají z různých metod a zdrojů, od výuky s učebnicí či písemným pramenem až po výuku s digitální aplikací nebo v terénu; 2) vyučující kurzu povede simulované vyučování na základě konceptu historické gramotnosti Petera Seixase (Big Six Historical Thinking Concepts, https://historicalthinking.ca/historical-thinking-concepts) Podmínky zápočtu: 80% docházka a splněné studentské mikrovyučování První kurz (19. února): úvod; rozdělení mikrovyučování; podmínky zápočtu četba: Promýšlet dějepis v 21. století, kap. 1.1 Proměna cílů historického vzdělávání v čase nových médií (1. část) Druhý kurz (26. února): historická gramotnost 1 – historický význam (téma: osobní milníky, svátky a výročí) četba: Promýšlet dějepis v 21. století, kap. 1.1 Proměna cílů historického vzdělávání v čase nových médií (2. část) Třetí kurz (4. března): mikrovyučování: a) výuka s učebnicí/pracovním sešitem 1 b) výuka s učebnicí/pracovním sešitem 2 Čtvrtý kurz (11. března): historická gramotnost 2 – výpověď pramenů (téma: Rvačka v jídelně) četba: Promýšlet dějepis v 21. století, kap. 1.1 Proměna cílů historického vzdělávání v čase nových médií (3. část) Pátý kurz (18. března): mikrovyučování: a) výuka se zdrojem (písemný pramen) b) výuka se zdrojem (mapa, tabulky, grafy) Šestý kurz (25. března): historická gramotnost 3 – příčiny a důsledky (téma: Proč po roce 1945 vítězili komunisté?) četba: Promýšlet dějepis v 21. století, kap. 1.2 Význam vizuální komunikace v učebnicích dějepisu Sedmý kurz (1. dubna): mikrovyučování: a) výuka se zdrojem (video, audio) b) výuka se zdrojem (artefakt) c) výuka se zdrojem (krásná literatura včetně komiksů) Osmý kurz (8. dubna): historická gramotnost 4 – dobové perspektivy (téma: listopad 1989) Online prostředí (digitální vzdělávací aplikace) Devátý kurz (15. dubna): mikrovyučování: a) výuka s hraným filmem/dokumentem b) výuka s digitální aplikací (HistoryLab, D-21, Socialism Realised, Historiana) Desátý kurz (22. dubna): historická gramotnost 5 – Trvání a změna (téma: Pád Konstantinopole 1453) Nová konstruktivisticky pojatá učebnice dějepisu (Oddělení vzdělávání ÚSTR) Jedenáctý kurz (29. dubna): mikrovyučování: a) badatelsky orientovaná výuka v terénu 1 b) badatelsky orientovaná výuka v terénu 2 Dvanáctý kurz (6. května): historická gramotnost 6 – etická dimenze historického poznání (téma: četníci v Terezíně) četba: Promýšlet dějepis v 21. století, kap. 1.3 Proměna učebnic k rozvoji historického myšlení na příkladu holocaustu Třináctý kurz (13. května): a) výuka s pamětníkem 1 b) výuka s pamětníkem 2