Houslový virtuos H.I.F. Biber H.I.F. Biber (1644–1704) Sonata a6 (A-872) „Die pauern kirchfarrt genandt“ Adagio - Presto Die Pauern Kirchfarrt Adagio Aria I Aria II Balletti lamentabili a4 (A- 766) Sonata Allamanda Sarabanda Gavotte Gigue Lamento Sonata Violino Solo Rappresentativa (A-609a) Sonata III a6 (A-539) Sonata a3 (A-467) Trombet-und musicalischer Taffeldienst a4 (A-879) Intrada Sonata Allamanda Courante Gavotte Sonata a3 (A-636) Letošní dvojnásobný jubilant Heinrich Ignaz Franz Biber byl bezesporu jedním z nejvýznamnějších hudebníků, které české země v období baroka daly světu. Současná literatura o něm nehovoří jako o „českém skladateli“, přestože se narodil ve Stráži pod Ralskem. Ta se ovšem v době jeho narození jmenovala Wartenberg a o ryzosti Biberova „češství“ nelze než pochybovat. Vystudoval u jezuitů, mimo jiné v Opavě, kde se seznámil s Pavlem Josefem Vejvanovským a Philippem Jacobem Rittlerem – hudebníky a skladateli, s nimiž Bibera spojovalo jak kroměřížské působení, tak i celoživotní přátelství. Možná také studoval ve Vídni u nejvyhlášenějšího houslisty té doby, Heinricha Schmelzera, kterého později v mnohých virtuózních dovednostech předčil. Někdy po roce 1666 Biber vstoupil do služeb hudbymilovného olomouckého biskupa Karla Lichtenstein-Castelcorno. V jeho kroměřížském sídle vznikla významná a kvalitní kapela, jejímž byl Biber koncertním mistrem. V létě 1670 však z Kroměříže utekl, aniž by udal důvod nebo podal výpověď. Jeho cílem byl Salcburk a perspektivnější kapela arcibiskupa Maximiliana Gandolpha von Kuenburg. Zde začal na pozici komorníka, později se však vypracoval na vicekapelníka (1680) a kapelníka (1684). V roce 1690 mu jeho výrazné kompoziční, ale především houslové umění dopomohlo k povýšení do šlechtického stavu. Sám instrumentalista Biber skládal především instrumentální hudbu s exponovanými houslovými party. V jeho sonátách se charakteristicky střídaly rychlé pasáže a akordy. Sólové houslové party Biberových skladeb patří mezi technicky nejnáročnější, jaké kdy byly pro tento nástroj napsány. Vzhledem k potřebám svého působiště psal často Biber sonáty hodící se zároveň pro chrámové i světské účely. Vyplývá to i z názvu sbírky Sonatae tam aris quam aulis servientes , vydané v Salcburku v roce 1676. V programu koncertu poznáme vedle již zmíněné virtuózní stránky Biberovy tvorby i tu humornou. Ta se projevuje již v úvodní sonátě Die pauern Battalia (A-840) Sonata Allegro-die liederliche Gsellschaft von allerley Humor Mars, Presto Aria Die Schlacht Lamento der Verwundten Musquetir(er) kirchfarrt (Selské procesí), kde Biber prostřednictvím nápěvu oblíbené mariánské písně O Mutter Gottes Ausserwählt napodobuje střídání předzpěváka a odpovědí procesí. Baletti lamentabili zase údajně vznikly jako reakce na císařovninu návštěvu v biskupově vyškovské rezidenci, kvůli níž nemohly vypuknout oblíbené masopustní radovánky. Dalšími dvěma doklady Biberova smyslu pro humor i dobové obliby veselých a zvukomalebných instrumentálních kusů jsou Sonata rappresentativa, v jejímž průběhu sólové housle napodobí řadu zvířat, a suita Battalia (Bitva). Zde samotné smyčce vykreslí zvuky vojenského pochodu včetně píšťaly, bubnu a zpěvu přiopilých mušketýrů, bitvy včetně střelby z kanónů a trubačských signálů i závěrečného nářku mušketýrů. Přestože je Biber dnes uváděn jako rakouský skladatel, jeho vazby k českým zemím jsou zřejmé. Vedle již zmíněných musíme dále uvést jeho písemné styky s Vejvanovským i Rittlerem, kteří byli v 70. letech 17. století zaměstnáni v Kroměříži a pro zdejší hudební sbírku obstarali mnohé Biberovy skladby dochované dodnes. V neposlední řadě máme hmatatelné doklady i z jiných českých archivů, že zejména v poslední třetině 17. století se Biberovy sonáty a taneční suity u nás těšily velké oblibě, v níž předčily skladby mnohých jiných autorů. Lucie Maňourová