Ke zkoušce z Mozarta: Don Giovanni, Figarova svatba – poslech, postavy, historické okolnosti vzniku/premiéry. Ke zkoušce z Beethovena: poslech symfonií č. 3, 5, 9. Joseph Haydn Schöpfung (Stvoření) K vrcholům H. tvorby patří jeho oratoria, která psal až po svém návratu z obou anglických cest: Die Schöpfung (1798) Die Jahreszeiten (1801) Jsou psána v duchu osvícenských idejí v národním jazyce, tj. v němčině. Jedná se o nový typ měšťanského oratoria. Haydn byl inspirován velikým ohlasem oratorií Händelových, které byly v Haydnově době stále na repertoáru. Během svého prvního pobytu v Anglii (1791-92) navštívil festival Händelových oratorií konaný ve westminsterském opatství, který na něj učinil velký dojem. Stvoření (Schöpfung) * H. obdržel v Anglii text Johna Miltona o stvoření světa, který Händel nezhudebnil. Nepřijal ho ihned, dal si čas na rozmyšlenou. Rozhodl se teprve po druhém anglickém pobytu v r. 1795. * Baron Gottfried van Swieten pořídil německý překlad a provedl drobné úpravy textu. Na díle Haydn pracoval v l. 1797 a 1798. Napsal velké množství skic, prováděl četné změny v partituře, a to i na poslední chvíli. * Vzniklo třídílné oratorium pro sóla, sbor a orchestr. V sólech vystupují archandělé Uriel (S), Gabriel (T) a Rafael (B) * Premiéra se konala 17. 4. 1798 ve schwarzenberském paláci ve Vídni. Baron van Swieten přitom pomáhal oganizačně a finančně. Dirigoval P. Vranický, který pak intervenoval za Haydnovo přijetí mezi zednáře. Ještě v témže roce se uvedení oratoria opakovalo. * 19. 3. 1799 se uskutečnilo jeho uvedení v Dvorní opeře. Dirigoval sám Haydn, Salieri byl u cembala. * Uvedení vyvolalo senzaci. Partitura byla vydána pro subskribenty. Od r. 1800 se dílo uvádělo každoročně pro dobročinné účely. Haydn sám dirigoval, pokud mohl. * Významné bylo uvedení v r. 1808, dirigoval Salieri. Kromě Haydna byl přítomen Beethoven, Jírovec a další. Haydn byl tak sláb, že musel být po 1. části v křesle odnesen. * O provedení Stvoření nadšeně referoval časopis Allgemeine Musikalische Zeitung. Na dílo vytvořil oslavné verše slavný německý básník Wieland. * V srpnu 1801 bylo Stvoření provedeno s neobyčejným úspěchem v Paříži. * Záhy bylo uvedeno i na Moravě. * Introdukce: Die Vorstellung des Chaos * Recitativ Im Anfange schuf Gott Himmel (Raphael-Chorus-Uriel) * Rollend in schaumenden Wellen (Raphael) - Valíce se v pěnivých vlnách (1. díl oratoria) * https://www.youtube.com/watch?v=RJ7WUORnKXY&list=PLEGKOC7mvop9m1MQ6QAOu4v5BW5gUapiK Antonín Rejcha: Fugy Někdy fuga končí v jiné tónině, než začíná. Enharmonické záměny, chromatika, často dvojkřížky, jednou trojkřížek. Časté užívání složených taktů: např. 3/8+2/8, C+3/4, 3/8+3/8+2/8 apod. Forma: volná fantasie, toccata, rondo apod. Témata: na téma Josefa Haydna je vypracována Fuga č. 3, na Mozartovo téma Fuga č. 7, na téma takzvané „kočičí fugy“ D. Scarlattiho Fuga č.9, Fuga č. 5 je komponována na téma Fugy G dur ze 2. dílu Temperovaného klavíru. J. S. Bacha Ukázka: fuga č. 9, Allegro moderato g-moll. Ještě ad ženy - skladatelky: recenze na koncertní projekt Jany Janků: http://www.mestohudby.cz/publicistika/kritika/barokni-zeny-na-scene Její diplomová práce: Fenomén žen - skladatelek v baroku se zvláštním zřetelem k Francesce Caccini je na ISu (https://is.muni.cz/th/asfby/Bakalarska_diplomova_prace.pdf?zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3DJana% 20Jank%C5%AF%20skladatelka%26start%3D1) Ve Francii komponovala Elisabeth Jacquet de la Guerre, od které jsme něco poslouchali a jejích skladeb je docela dost na youtube, ale také např. Antonia Bembo (relativně nová monografie, která je ale v ČR jen v Národní knihovně – Claire Anne Fontijn: Desperate measures. The life and music of Antonia Padoani Bembo. Oxford University Press, 2006). Mimochodem jednu z těch dvou monografií o M. Martines, o nichž jsem mluvila, máme teď nově v katederní knihovně, je vystavená u paní knihovnice, tak si ji alespoň vezměte do ruky. Pak existuje také kniha Reginy Nopp – Frau und Musik: Komponistinnen zur Zeit der Wiener Klassik z r. 1996. Zajímavá kniha, kterou jsem ovšem ještě sama nečetla (jen části), je New Historical Anthology of Music by Women, která vyšla 2004 (najdete ji na google books, link: https://books.google.cz/books?id=8vJu8gykYUEC&pg=PA113&dq=Giuseppe+Bonno&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwixqo a1iIvbAhULElAKHVMkCec4FBDoAQhkMAg#v=onepage&q=Giuseppe%20Bonno&f=false).