Kvartsextakordy Jedná se o druhý obrat kvintakordu, v číslovaném basu značený zlomkem 6/4, v basu má kvintový tón (u akordu c-e-g leží v basu g) a ve vrchních hlasech obsahuje všechny tóny kvintakordu, žádný se nevynechává. Akord lze zapsat v polohách oktávové, kvartové a sextové. Z hlediska harmonie jde o nejméně stabilní obrat kvintakordu, proto nemůže stát samostatně, ale používá se ve čtyřech ustálených podobách: 1. Kvartsextakord následný – většinou jde pouze o změnu basového tónu při zachování akordu ve vrchních hlasech, následuje po kvintakordu či sextakordu téže funkce. 2. Kvartsextakord střídavý – střídá akord, jehož funkční značku přebírá a s nímž sdílí společný bas, nemá tedy vlastní funkční značku, protože po něm následuje opět návrat na výchozí akord. Postup hlasů přesně odpovídá číselnému postupu, u 5/3 6/4 5/3 v melodii jednoho z hlasů terciový tón od basu stoupá na kvartu a vrací se opět do tercie, v jiném z hlasů kvintový tón od basu stoupá do sexty a vrací se do kvinty, třetí hlas (shodný s basem) zůstává ležet. Je důležité zachovat melodické postupy v rámci stejného hlasu, zvukově ideální jsou případy, kdy postup melodie probíhá v sopránu. 3. Kvartsextakord průtažný – sdílí funkční značku s akordem, do něhož je veden, oba akordy mají společný bas, v číslovaném basu jsou značeny 6/4 5/3. Znamená to, že nad basem zazní v rámci jednoho z hlasů průtah sexty ke kvintě, v jiném průtah kvarty k tercii. V posledním z hlasů je tón shodný s basem. Také zde nemá kvartsextakord vlastní funkční značku, společná značka je dána rozvodným akordem, nejčastěji bývá na dominantě. 4. Kvartsextakord průchodný – jediný z kvartsextakordů fungující samostatně, dostává funkční značku podle tónu základního, který leží o kvintu níže než tón basový (opět si jej můžeme označovat v osnově tečkou, abychom snáze odvodili, ze kterých tónů je složen). Nachází se mezi dvěma akordy stejné funkce, tedy mezi kvintakordem a sextakordem, basové tóny tvoří vzestupný či sestupný postup, který kontrastuje s přesně opačnou melodií jednoho z vrchních hlasů. Umístění kvartsextakordů – každý z kvartsextakordů je užíván typicky na určitých dobách v taktu. Kvartsextakord následný nejčastěji na době lehké, kvartsextakord průtažný tradičně na těžké době, kvartsextakord střídavý a průchodný tradičně na lehké době v taktu. Pokud se akordy objeví na opačné době, než je pravidlem, označujeme je jako nepravidelné kvartsextakordy. Tvoření kvartsextakordů: Izolovaně tvořené akordy – nejprve zkusme přípravné cvičení – zapíšeme kvartsextakordy od nejrůznějších stupňů ve stupnici a v nejrůznějších polohách. Příklady k procvičení: D dur III 6/4 poloha 8 B dur D 6/4 poloha 4 H dur T 6/4 poloha 6 d moll S 6/4 poloha 8 As dur II 6/4 poloha 4 G dur VI 6/4 poloha 8 E dur S 6/4 poloha 6 h moll VII 6/4 poloha 4 Tvoření kvartsextakordů – jednotlivé typy: - Kvartsextakord následný - procvičujeme postup akordů: Příklady: T 5 6/4 6 5 D dur z polohy 3, T 5 6 6/4 5 H dur z polohy 8 Zadání: T 5 6/4 6 5 – A dur z polohy 8, Es dur z polohy 3, T 5 6 6/4 5 – d moll z polohy 3, F dur z polohy 5 Poznámka – tradičně nevycházíme z kvintové polohy, protože v té nemohou u sextakordu zůstat vrchní hlasy ležet beze změny (tento tvar sextakordu jsme označili za neužívaný) - Kvartsextakord střídavý – procvičujeme postup 5/3 6/4 5/3 od různých zadaných stupňů v tónině Příklad: H dur - D 5/3 6/4 5/3 poloha 5 Zadání: G dur - D 5/3 6/4 5/3, výchozí poloha prvního akordu 5 E dur - T 5/3 6/4 5/3, poloha 8 B dur - T 5/3 6/4 5/3, poloha 3 A dur – D 5/3 6/4 5/3, poloha 5 - Kvartsextakord průtažný – procvičujeme postup 6/4 5/3 od různých zadaných stupňů v tónině Příklad: g moll – D 6/4 5/3#, poloha 6 Zadání: E dur - T 6/4 5/3, poloha 8 F dur - D 6/4 5/3, poloha 4 D dur - S 6/4 5/3, poloha 6 Ges dur - D 6/4 5/3, poloha 8 - Kvartsextakord průchodný – procvičujeme postup s kvartsextakordem jako středním akordem mezi dvěma akordy stejné funkce Příklad: B dur - T D6/4 T6 z výchozí polohy 3 Zadání: As dur – T6 D6/4 T z polohy 6 H dur - T D6/4 T6 z výchozí polohy 5 G dur – S6 T 6/4 S z polohy 6 Des dur – D6 II 6/4 D z polohy 3 Číslovaný bas – pro doplnění správných značek u kvartsextakordů v číslovaném basu je nutné správné rozlišení, o který kvartsextakord se jedná (u následného jde o basový tón shodné funkce jako akordu předchozí, u průtažného a střídavého tvoří nápovědu sledy čísel 6/4 5/3 a 5/3 6/4 5/3, u průchodného stupňovitě postupující bas tří not, vzestupný nebo sestupný), v rámci zápisu tónů vrchních hlasů postupujeme následovně: na základě doplněného základního tónu (tečka o kvintu pod notou v basu) si vyjmenujeme všechny tři tóny kvartsextakordu, za akord předcházející je doplňujeme pomocí obou nám již známých základních pravidel – máme-li společné tóny, zadržujeme je v daných hlasech (bez volných spojů!), nemáme-li je, postupujeme protipohybem k basu. Poznámka - pokud se budeme pohybovat v mollové tónině, také u kvartsextakordu se můžeme setkat s akordem, jehož tón bude chromaticky pozměněn (tóny patřící do harmonické či melodické moll). V takovém případě je posuvka značena v číslovaném basu (např. 6#) a musíme ji rovněž doplnit přímo k notě do konkrétního hlasu, připomínám, že všechna čísla pod osnovou se týkají intervalového vztahu k notě, která leží v basu. Protože víme, že tercie nemusí být označována číslicí, je nutné si uvědomit, že postup 6/4 5/3 může být v mollové tónině také zredukován na 6/4 5/#. Zadání číslovaného basu: Výchozí poloha 8 Výchozí poloha 3 Řešení: