Septakordy Připojením další tercie ke kvintakordu vzniká septakord, název i označení (7 ) vychází z faktu, že v základním tvaru svírají nejnižší a nejvyšší tón interval septimy. Septakordy dělíme na hlavní a vedlejší, hlavní jsou akordy tvořené kombinací tónů dominanty a subdominanty: 1. Dominantní septakord – g h d + f – značka D7 2. Septakord II stupně – d + f a(as) c – značka S+7 – rozvádíme jej do obratů tónické funkce, d f a + c – značka ID7 (septakord střídavé dominanty) – rozvádíme jej do obratů dominantní funkce 3. Septakord VII stupně – h d + f a(as) – značka DS7 Na ostatních stupních – I, III, IV a VI – tedy leží septakordy vedlejší (T7 , III7 , S7 a VI7 ). Septakordy jsou akordy disonantními, proto si žádají rozvedení disonantních tónů do konsonance (uvolnění napětí septakordu). Disonantnost je dána septimovým intervalem, který je sám o sobě disonancí a z funkčního hlediska v rámci tóniny cizorodým prvkem. Rozvod ovšem není jedinou variantou zacházení se septakordy, dalšími variantami, i když méně používanými, jsou částečný rozvod, převod a spoj akordu. Zacházení se septakordy: Rozvod akordu – disonantní tóny jsou vedeny do konsonancí. Tónům, které je třeba v akordu takto vést určitým směrem, říkáme tóny vázané (např. v D7 jsou vázanými tóny septima, která musí klesat, a tercie – citlivý tón, který musí stoupat). Dominantní rozvod nastává tehdy, pokud vrchní septima klesá (v rozvodu D7 - g h d + f – klesá f, v rozvodu ID7 - d f a + c – klesá c), subdominantní rozvod, pokud spodní septima stoupá (v rozvodu S+7 - d + f a(as) c – stoupá d) a kombinovaný rozvod, pokud jsou některé tóny vedeny nahoru a některé dolů (v rozvodu DS7 - h d + f a(as) – prima a tercie stoupají, kvinta a septima klesá). Částečný rozvod akordu – v akordu je rozveden pouze jeden z vázaných tónů (septima) a druhý je zadržen Převod akordu – akord není rozveden, ale pouze převeden do jiného obratu (např. D7 do D2 ) Spoj akordu – akord je spojen s jiným akordem tak, že ani jeden z vázaných tónů není rozveden kýženým směrem (některý zůstává zadržen, některý je veden na tón, který není tónem rozvodným) Obraty septakordu – princip tvoření obratů septakordů je shodné s tvořením obratů kvintakordů, záleží na tom, který tón je umístěn do basu. Obraty septakordu se jmenují: kvintsextakord (1. obrat septakordu), terckvartakord (2. obrat septakordu) a sekundakord (3. obrat septakordu) Příklad užití tónů v basu u dominantního septakordu v C dur tónině: Tón v basu g h d f Název obratu septakord kvintsextakord terckvartakord sekundakord Značka akordu 7 6/5 4/3 2 Zápis septakordů – také u septakordů platí, že lze tóny ve vrchních hlasech zapsat v několika různých polohách, tyto polohy se mění u jednotlivých obratů akordu Septakord – v basu má základní tón, lze zapsat v poloze terciové, kvintové a septimové (u akordu D7 se zdvojeným basovým tónem existuje také poloha oktávová) Kvintsextakord – v basu má terciový tón akordu, lze zapsat v poloze terciové, kvintové a sextové Terckvartakord – v basu má kvintový tón akordu, lze zapsat v poloze terciové, kvartové a sextové Sekundakord – v basu má septimový tón akordu, lze zapsat v poloze sekundové, kvartové a sextové Tvoření septakordů: Jmenujte tóny různých septakordů v různých tóninách (na příslušném stupni vyjmenujeme septakord a přidáváme tónům posuvky podle předznamenání zadané tóniny) Příklad: DS7 v E dur – dis fis a cis, III7 v B dur – d f a c Zadání: VI7 v A dur - D7 v Des dur - III7 v gis moll - S+7 v G dur - DS7 v Es dur - S7 v d moll - ID7 v h moll - T7 v es moll Poznámka – pozor, abychom si nepletli akord S+7 (septakord na druhém stupni) a S7 (septakord na čtvrtém stupni), první patří mezi akordy hlavní a rozvádí se do akordů tónické funkce, druhý je septakordem vedlejším a stejně jako ostatní vedlejší septakordy se bude rozvádět pěti směry (viz dále). Zápis septakordů a jejich obratů v různých polohách: Zapisujeme akord tak, aby vzdálenost mezi basovým a sopránovým tónem odpovídala intervalu určenému číslem polohy Zadání: D7 v F dur v poloze 5 ID7 v D dur v poloze 3 DS7 v d moll harmonické v poloze 7 D4/3 v Es dur v poloze 4 S+2 v A dur v poloze 2 S4/3 v H dur v poloze 6 D6/5 v E dur v poloze 3 DS2 v c moll v poloze 6 1. Dominantní septakord Septakord ležící na pátém stupni v tónině. V dur jde o akord tvrdě malý, v mollové aiolské je doškálný na tomto stupni sice akord měkce malý, ale téměř vždy bývá měněn také na akord tvrdě malý, a to pomocí zvýšení terciového tónu, který „je převzat“ z moll harmonické. Poněvadž přísným vedením vázaných tónů septakordu (tj. tón citlivý stoupající a tón septimový klesající) vzniká v rozvodném akordu pouhý dvojzvuk (dochází ke ztrojení základního tónu) a úplný rozvodný akord lze užít jen v případě zastoupení jiným z hlasů (nabízí se buď volné vedení citlivého tónu – citlivý tón nestoupá, ale postupuje dolů, nebo septimy – septima neklesá, ale postupuje nahoru), pomáháme si při tvoření D7 specifickým postupem – vynecháváme kvintový tón akordu a místo něj užíváme ve vrchních hlasech znovu tón základní (v basu je tedy v C dur tón g a ve vrchních hlasech tóny g-h-f). Zadání: Tvořte akordy D7 s vynechanou kvintou a rozveďte je do T D dur v poloze 3 E dur v poloze 7 As dur v poloze 8 fis moll v poloze 7 g moll v poloze 8 F dur v poloze 3 e moll v poloze 8 B dur v poloze 7 Úprava a rozvádění obratů D7 : U obratů D7 žádnou úpravu dělat nemusíme (nic nevynecháváme, nic nezdvojujeme), tedy po doplnění správného tónu do basu užíváme ve vrchních hlasech všechny tři zbývající tóny akordu. Také tady při rozvádění dbáme na vedení citlivého tónu nahoru a septimu necháváme klesnout. Pokud by nás na správné obraty akordů nepřivedla tato pravidla sama, přidávám pro jistotu Tabulku rozvodu D7 a jeho obratů. (Dominantní kvintsextakord má v basu citlivý tón, ten je nutné vést stupňovitě vzhůru, proto je jediným rozvodným akordem T. Dominantní terckvartakord má v basu původní kvintu, kterou lze vést volně, tedy máme na výběr jak T, tak T6 . Dominantní sekundakord má v basu septimu, která musí v dominantním rozvodu klesat, tedy rozvodným akordem nemůže být jiný než T6 .) Tabulka rozvodů D7 : D7 – T, (T6 ,) VI D6/5 – T D4/3 – T, T6 D2 – T6 Zadání: Tvořte obraty D7 a rozveďte je do zadaných akordů Poznámky – rozvádění D7 do T6 bývá užito jen zřídka, v akordu je v takovém případě nutné vést septimu volně, tedy nahoru, a navíc se musí nacházet pod citlivým tónem. Rozvod do šestého stupně kopíruje postup klamného spoje (citlivý tón stoupá, ostatní klesají), dominantní septakord se zde používá bez vynechání kvinty, tedy obsahuje všechny čtyři tóny akordu. (Pokud bychom chtěli tvořit rozvod do šestého stupně z akordu s vynechanou kvintou, zdvojenou dominantní primu bychom museli vést buď kvartovým skokem vzhůru nebo kvintovým skokem dolů.) Akord D7 je zástupným akordem dominantního kvintakordu, užívá se tedy jako součást harmonické kadence, může být i součástí sledu 6/4 5/3 v podobě 6/4 7 nebo dokonce 8/6/4 7/5/3. Na tyto verze upozorňuji proto, že jde stále o kvartsextakord průtažný, tedy budou oba akordy označeny společnou funkční značkou dominanty. Pokud se v číslovaném basu objeví postup 8 7, půjde o stupňovitý nástup septimy z původní oktávy dominanty (ve vztahu k basu), je nutné je udržet ve stejném hlase, a i v takovémto případě se po nástupu septimy jedná o dominantní septakord a je nutné ho rozvádět podle výše zmíněných pravidel (citlivý tón stoupá a dominantní septima klesá). Další zacházení s obraty D7 : Částečný rozvod – je rozvedena pouze septima, citlivý tón zůstává ležet, lze takto provést částečný dominantní rozvod do sextakordu III stupně (D7 - III6 ), zvukově však není příliš uspokojivý. Převod – obraty D7 jsou střídány mezi sebou, nedochází tedy k rozvedení vázaných tónů. Nedoporučuje se převod D2 do D7 (není důvod, aby septimový tón v basu stoupal), lze však provést převod do zástupného akordu dominanty, tedy do obratu trojzvuku VII stupně. Spoj – není rozveden ani jeden z vázaných tónů, příkladem je spoj D7 - II, v němž je zadržen tón septimový a rozvodný tón citlivého tónu akord druhého stupně neobsahuje, tudíž tón h klesá. Nástup septimy v septakordu – při nástupu septakordu v hudebním proudu je nutné vždy dbát na přípravu septimy (podobný postup jako při přípravě citlivého tónu, na který přicházíme shora). Podle způsobu přípravy se rozeznává septima: 1. zadržená – septimový tón je součástí předchozího akordu, septima se zadržuje v daném hlase 2. následná – septimový tón následuje po jiném akordickém tónu 3. průchodně vedená – nastupuje stupňovitě (= sekundovým postupem) a týmž směrem stupňovitě pokračuje Nemůže-li nastoupit septima žádným z těchto způsobů, zmírňujeme její nástup alespoň tím, že jí umožňujeme nastoupit v protipohybu s basem. Užití D7 a jeho obratů v číslovaném basu – při vypracování číslovaného basu s užitím dominantního septakordu a jeho obratů postupujeme při doplňování značek číslovaného basu shodně jako při harmonizaci s obraty kvintakordů. Základní tón vždy hledáme o daný interval níž, při označení pomocnou tečkou lze poté snáze vyjmenovat tóny akordu. Platí, že: - v případě septakordu odpovídá basový tón základnímu tónu akordu (jmenujeme septakord od něj), - v případě kvintsextakordu leží základní tón o tercii níž než tón basový, - v případě terckvartakordu leží základní tón o kvintu níž než tón basový, - v případě sekundakordu o septimu níž (nebo o sekundu výš) než tón basový. V případě příkladu v mollové tónině se můžeme setkat i s komplikovanějším zápisem akordu, a to tehdy, pokud akord obsahuje ještě některé chromaticky pozměněné tóny (zvýšené nebo snížené). Obecně platí, že obrat rozeznáme podle spodních číslic. Jsou-li pod sebou shora číslice 6, 4 a 3, jedná se o terckvartakord s chromaticky pozměněnou sextou (u 6 bude vypsána posuvka, kterou připisujeme příslušné notě ve vrchních hlasech), objeví-li se pod sebou 4 a 2, jedná se o sekundakord s chromaticky pozměněnou kvartou (posuvka pro doplnění do vrchních hlasů bude u 4). Zadání číslovaného basu: Výchozí poloha 8 Výchozí poloha 8 Řešení zadání: fis a cis e – as c es ges – h dis fis ais – a c e g – d f as c – g b d f – cis e g h – es ges b des