Možnosti aplikace poznatků v praxi – čeština jako druhý/cizí jazyk pro dospělé Kateřina Frecerová, Soňa Hartmannová, Kateřina Hlubková, Kateřina Jindřichová - Otevřenost a respekt vůči jiným kulturám, náboženství - Přizpůsobit úkoly dané mentalitě o Přizpůsobení testů - Tolerance k odlišnému chování danému kulturou (domluvené sňatky) o Odlišný hodnotový systém - Konzultace s někým, kdo danou kulturu zná (když nevím, poradím se s odborníkem) - Zjistit si předem základní údaje o daném národu – předcházení konfliktů (eliminace kontroverznách témat) - Pomoc s úvodní adaptací na české prostředí – přiblížit českou kulturu, prostředí o Rozdíly v neverbální komunikaci (říhnutí, smrkání, gesta) o Obvyklé chování na pracovišti o Tělesné projevy na veřejnosti o Placení o Stolování - Zajistit pocit bezpečí - Projevit zájem o kulturu a prostředí studenta, naslouchat, empatie - Snažit se pochopit způsob, jakým student přemýšlí - Přizpůsobit vyučovací strategii, tempo studentovi, trpělivost o Inteligence, vzdělání o Sociální status o Postavení učitele ve třídě (autoritativní postavení vs „kamarád“) - Nepřistupovat ke studentovi jinak (hůř) jenom na základě přízvuku, který se mi nelíbí - Intonace ve vyjadřování emocí (co se nám zdá jako hádka může být vyznání lásky) - Nastavit hranice (nebudu zvedat telefony o půlnoci); vyžadovat oboustranný respekt - Podpora samostatnosti (hledání informací) - Být si vědom odlišnosti jazyků („frustrace“ v řečtině neexistuje)