Historiografie dějin umění Závěrečný test, 2021 Zdravím a na začátek přidávám malý návod k napsání textu zkoušky. • Zkouška bude mít podobu krátkých odpovědí, které budou odpovídat na otázky v prezentaci. • Aby zkouška měla určitou další „přidanou“ hodnotu, vybral jsem k otázkám některé z obrázků, které jsou pro Vás připraveny jako součást závěrečné bakalářské zkoušky z dějin umění. Při zkoušce byste měli poznat umělecké dílo a stručně je charakterizovat. Tak si na několika příkladech zkuste to, co později skutečně při zkoušce zažijete. Vybral jsem obrázky, u nichž bývá často chybováno (z obrázků jedině pohled do muzea není součástí závěrečné zkoušky). • Při psaní odpovědí tedy uvedete autora, název a dataci díla na obrázku (k obrázkům připojuji vždy nějaké indicie nebo další doprovodný text, který Vám s identifikací pomůže. • Odpověď napíšete textem, v němž zohledníte dílčí body, které Vám v otázce nabízím. Součástí tohoto textu by měla být vždy i identifikace obrázku (s jedinou výjimkou u obrázku tří pozic historiků umění, kde se ptám pouze na místo). • Odpovědi by měly být paralelou možné slovní odpovědi. Takže nemusí být nějak přehnaně rozepsané – stačí odpovědět v bodech. 1. Co je to paradigma ve vědě (teorie Thomase Kuhna)? 2. Podívejte se na definici disciplinární vědecké matrice podle Rüsena/Blanka a zkuste ke každému jejímu dílku připojit to, co je charakteristické pro období kolem poloviny 19. století, tj. dobu, v níž dominovala Berlínská škola dějin umění: 3. Kde byste našli anekdoty o starověkých malířích, které se objevují jako častá témata v raně novověkých obrazech? 4. Jaké jsou základní přístupy v sochařské práci podle Leona Albertiho? Jsou tři. Najděte ke každému příklad z Albertiho doby, tj. z první poloviny 15. století. 5. Co je to „istoria“ (např. v pojetí Albertiho) – uveďte příklad, který Alberti uvádí a najděte v dějinách renesance nebo baroku ještě jeden další: 6. Giorgio Vasari je pokládán za praotce dějin umění. Napište proč, a poté vysvětlete jeho základní motivaci a přístup: • Co Vasari napsal? • Jak svou látku rozdělil a podle jakých kritérií? • Co je to disegno a invenzione v jeho pojetí? • Jaké bylo jeho dědictví v pozdějších dobách? • Dále si přečtěte pdf-text o malíři Masacciovi a rozeberte jeho strukturu (ta struktura je u všech Vasariho životopisů v podstatě obdobná): • Čím začíná životopis v prvních odstavcích? • Co uvádí Vasari ze životopisných dat? • Jakou formou podává Vasari obraz uměleckých děl (analyzuje je, popisuje je, nebo jak jinak)? • Vyhledejte v textu odkaz na obraz, který Vám předkládám a uveďte to, co Vasariho na obraze nejvíce zaujalo. • V čem vidíte rozdíl mezi obrázkem vlevo a vpravo na následující tabuli – jeden z těchto obrázků máte ve Vasarim určený, druhý je od Masacciova učitele a spolupracovníka (od kterého?). 7. K následujícímu obrazu, který je součástí také vizuální části státní zkoušky, zodpovězte dílčí otázky: • Nejprve: autor obrazu je jeden z nejvlivnějších akademických a dvorských umělců (napište jeho jméno a prostředí, v němž působil) – v prvním kroku stručně charakterizujte samotný obraz stylově a všimněte si dění v obličejích (připomeňte si Leonarda, k němuž se zřejmě malíř na rozdíl od svých kolegů při práci pro významného objednavatele vztahoval) • Obraz byl prvním dílem tohoto autora pro krále, tehdy třiadvacetiletého; tomuto králi zemřel těsně předtím jeho slavný první ministr a mladý král se rozhodl, že od tohoto okamžiku bude již vládnout sám (kdo to byl?) • Druhý krok - ikonografie: poznáte téma obrazu ? (název se objevuje v literatuře i v místě svého výskytu ve dvou variantách). • Směrem k objasnění ikonologie: všimněte si námětového detailu – dívky a další postavy se dívají na muže ve zlatém brnění, zatímco ústřední postava ženy se koří před postavou v červeném plášti: • Třetí krok: obraz se stal začátkem větší série, která měla odkazovat na hodnoty, s nimiž se mladý král chtěl identifikovat (zkuste se zamyslet nad osobou, která je na plátně zpodobena, a nad hodnotou, která je v tomto momentě představena). 8. Kdy a kde vznikly první umělecké akademie v Evropě? • Kdo byl prvním ředitelem akademie v Praze ? Je to autor tohoto obrazu: 9. Na následujícím obrázku vidíme pohled do dobového muzea umění se třemi postavami, které se věnují uměleckým dílům: • Jaké je to muzeum umění, v němž byl vystavován proslulý Laokoon a kdy vzniklo? • Jaké typy předchůdců dnešních historiků umění zde najdeme – co je to za období, v němž dějiny umění v našem slova smyslu vznikly? • Uveďte dva historiky umění, kteří mohou být pokládáni za první historiky umění v moderním slova smyslu (jeden propojuje dějiny umění s klasickou archeologií – druhý dějiny umění obohatil o historickou kritiku): 10. Carl Friedrich von Rumohr • Stručně napište, proč je významný pro dějiny umění? • Co znamená jeho funkční pojetí stylu? 11. Kdo to byl Jean Bapt. Louis Séroux d´Agincourt ? A jeho dílo? 12. Jacob Burckhardt • Jeho uměleckohistorické práce • Jakým svým uměleckohistorickým konceptem se stal známým? 13. Co je to Morelliho metoda v dějepisu umění? • Jmenujte jeho obdivovatele v rámci určité „školy dějin umění“ • Jmenujte jeho nejznámějšího následovníka ve znalecké práci 14. Heinrich Wölfflin • Jaký metodický přístup je s tímto historikem umění spjatý? • Jeho důležitým cílem bylo nalézt „základní uměleckohistorické pojmy“ pro analýzu uměleckých děl raného novověku, vyjmenujte je: • Na připojeném obrázku jsou dvě malby. Vlevo je to jedna z významných maleb předchůdce barokního stylu z doby kolem 1600, z určité italské oblasti (v severní Itálii) , kde po něm vznikla významná „škola“ barokního malířství (obraz je dnes v Louvru). Vpravo je obraz jednoho z nejvýznamnějších barokních malířů 18. století v Čechách (obraz je v zámecké kapli severovýchodně od Hradce Králové). Napište nejprve jména autorů a ikonografické pojmenování obrazů (oba obrazy budete mít rovněž u státní zkoušky): • A potom zkuste použít všechny Wölfflinovy základní pojmy k jejich charakteristice – udělejte si škálu od 1 do 4 (tj. od jednoho pólu ke druhému) a zařaďte do ní oba obrazy – vždy stručně zdůvodněte svůj výběr. 15. Vídeňská škola dějin umění • Kdo z historiků umění mezi tuto školu patřil ? (stačí vyjmenovat) • Co bylo základním cílem příslušníků této školy? • Alois Riegl: a) Jak se jmenuje slavná Rieglova práce, podávající přehled vývoje forem ve starověku až po pozdně antické umění? b) Ve své práci Riegl používá k osvětlení své interpretace termín „Kunstwollen“, co si pod tím představujete svými slovy? • Obrázek interiéru na obrázku ukazuje jednu významnou chrámovou stavbu z období, k němuž se vztahuje Rieglova ona nejslavnější práce. Jak se jmenuje onen objekt, co je to za dispoziční typ a z jaké doby pochází především jeho interiér + mozaiky pod okny ? • Označte Rieglovým termínem „Kunstwollen“ tohoto objektu – a jaký termín bychom měli použít pro vedlejší objekt z období císařského Říma?