154 Časové a prostorové souvislosti tradiční lidové kultury na Moravě 155 Magie využívající křesťanských symbolů sloužila k prevenci chorob i jejich léčbě v mnoha polohách. Léčebná účinnost tohoto tisku Sedm swatých nebe= zámkůw je explicitně řečena: „Ten kdo tuto modlitbu při sobě nosí […] otráven býti nemůže […] obhájen bude od nemoce padoucí“, „spatří-li kdo, že by nemocí svatého Jana neb sv. Kornelia, nějaký člověk na cestě upadl, tehdy položíce tuto modlitbu takovému na stranu pravou a on v okamžení povstane a ze svého předešlého zdraví se zaraduje“ a „když žena, která k porodu se chystá, tuto modlitbu se modlí, neb se ji modliti slyší, v té době šťastně porodí“. S rozmanitými svátostkami nesoucími iniciály (a někdy i kříže) tzv. žehnání sv. Benedikta a sv. Zachariáše se setkáváme napříč Moravou. Vedle své ochrany před různě chápanými zlými silami sloužily také jako prostředek proti chorobám – např. moru. Léčebné zaříkávání Teritoriálníjednota Teritoriálníjednota 156 Časové a prostorové souvislosti tradiční lidové kultury na Moravě 157 [ka - la - - Pravěké sekeromlaty coby tzv. hromové kameny byly oblíbenými prostředky nejen při léčbě lidských a zvířecích chorob. Také chránily před požárem a bleskem, jako v případě tohoto kamenného sekeromlatu z pozdní doby kamenné (?). Jeho nález v krovech kovárny č. p. 106 ve Fryšavě pod Žákovou horou (okr. Žďár nad Sázavou) odhaluje jeho význam pro majitele domu v 19. století. Vzhledem k absenci osídlení z pozdní doby kamenné v okolí se bezesporu jednalo o import. Interpretaci tohoto pravěkého sekeromlatu jako hromového kamene z Třebíčska dokládá rytý motiv znázorňující jeho původ – pád z nebe. Široké spektrum ochrany měla přinést také tato délka Ježíše Krista, stavějící na křesťanské symbolice. Vedle domu chránila i toho, kdo ji u sebe nosil. Kromě mnohých jiných funkcí sloužila i preventivně proti moru. Teritoriálníjednota Teritoriálníjednota 158 Časové a prostorové souvislosti tradiční lidové kultury na Moravě 159 „Zvoni hrana, nevim komu, bradavice, lezte „Hrana „Zvonijó hrane, nevim komo, „Hrana Zaříkání jako technika magie využívající slovo nenalezla uplatnění pouze v léčení ale také v ochranné magii (zaříkání povětří) či magii prosperitní, jak dokládá boskovický rukopis Modlitby nádenické z roku 1783 přivolávající zaříkáním ducha, který měl svého vyvolávače obdařit penězi. Obdobné psané záznamy byly nezbytné zejména v případě složitějších magických postupů a zaříkání. Podomní profese Das Hausierwesen in Oesterreich. Die deutsche Sprachinsel Gottschee in Slowenien. Ein Beitrag zur Deutschtumskunde des europäischen Südostens. Der Hausier-Handel in Oesterreich Die deutsche Sprachinsel Gottschee in Slowenien. Ein Beitrag zur Deutschtumskunde des europäischen Südostens Vysoká četnost výskytu podomních obchodníků (především židovských) ve vesnickém i městském prostředí se již v 18. a 19. století stávala zdrojem k formování stereotypů. Střelecký terč ze Znojma datovaný rokem 1794 znázorňuje kontrakt mezi židovským obchodníkem a ženou ve svátečním oděvu. Zobrazení hausírníka je zde pojato již jako karikatura specifické profese. Teritoriálníjednota Teritoriálníjednota