Příloha č. 7.1 7.1.1 Základní inovace předfrankonské notace 1) Grafické rozlišení longy a brevis – metrická hodnota noty je dána jejím tvarem. (> Příloha 7.2) 2) Zavedení znaku pro semibrevis – rozšíření arsenálu notačních znaků. (> Příloha 7.2) 3) Zavedení ligatur „sine proprietate“, „sine perfectione“ a „cum opposita proprietate“. (> Příloha 7.3.1) 4) Brevis se stává jednotkou měření času v hudbě a její trvání se označuje termínem „tempus“. 5) Prostřednictvím grafického odlišení získávají pomlky přesnou délku a nahrazují tak „divisio modi“, jehož délka je proměnlivá v závislosti na použitém modu (> Příloha 7.2) 6) Nový způsob rozdělení zápisu jednotlivých hlasů v motetu (> Příloha 7.4): 6.1 na jedné stránce ( > Příloha 7.4 varianta I + Příloha 7.4.1) 6.2 na dvou protilehlých stranách (> Příloha 7.4: varianta II – jedno moteto + varianta III – více motet + Příloha 7.4.2 – dvě moteta) 7.1.2 Pravidla pro stanovení metrických hodnot longy a brevis a) Longa před longou je perfektní – pravidlo: simile ante similem perfecta b) Longa je imperfektní, jestliže jí předchází, nebo za ní následuje brevis - pravidlo o imperfekci. c) Jestliže se nacházejí 2 breves mezi 2 longami, potom druhá brevis zdvojuje svoji metrickou hodnotu - pravidlo o alteraci. d) Pravidla pro 3, 4, a 5 breves mezi dvěma longami > viz následující tabulku Model Přepis LBBBL LBBBBL LBBBBBL Magister Lambertus (viz Couss I, 270-271) shrnuje tato pravidla do následujícího rýmovaného hexametru: Ante vero longam, tria tempora longa fatetur Si brevis addatur, duo tempora longa meretur; Inter perfectas, si bis brevis una locentur, temporis unius fit prima, secunda dupletur. 7.1.3 Convenientia modorum Convenientia modorum je pravidlo, které (podobně jako u modální notace) vymezuje slučitelnost, nebo neslučitelnost kombinaci rytmických modů. Slučitelné jsou kombinace 1. a 5. modu, 1. a 3. modu, 3. a 5. modu. Neslučitelné jsou kombinace 1. a 2. modu. Jestliže je tedy jeden z vrchních hlasů zapsán ve 2. nebo 3. modu, potom nemůže být tenor v 1. modu.