Reprezentace počítačového viru v populární kultuře Virus v literární fikci •70. Léta •povídka Gregory Benford – Scarred Man (1970) – první zmínka o programu jménem VIRUS •David Gerrold - When Harlie Was One (1972) – inteligentní počítačový virus •John Brunner - Shockwave Rider (1975) – termín počítačový červ - tapeworm • • • •literatura přidělila samoreprodukčním programům nové významy, už se nejednalo jen o vědecký nástroj •a) virus jako hrozba •b) virus jako forma inteligentního života •c) virus jako nástroj aktivismu •80. léta – Kyberpunk • •počítačový virus je v tomto literárním žánru nahlížen převážně v negativním světle • •virus se stal v kyberpunku mocnou zbraní pro špionáž a terorismus • William Gibson - Neuromancer (1984) •Hlavní hrdina hacker, který krade data od velkých korporací • •data v kyberprostoru chráněna imunitním systémem - ICE: intrusion countermeasures electronics • •využívá virus, který prolomí zabezpečení - Kuang Grade Mark Eleven Kuang Grade Mark Eleven • Pat Cadigan – Synners (1991) •autorka zkoumá splynutí biologického a digitálního skrze jednání viru • •Virus zde existuje v biologické i digitální podobě • •Hlavní hrdina Visual Mark se zbaví svého těla a spojí se s inteligentním virem – nová životní forma Sníh (1992) Neal Stephenson •Virus ve formě programovacího jazyka nebo drogy • •kód viru se spouští v našem mozku, zablokuje vyšší mozkové funkce, subjekt může být snadno programován • •Stephenson přirovnává mozek k počítači, na němž běží software v podobě jazyka •hlavní hrdinové obou románů jsou natolik spjati s technologií, že nelze oddělit technologické a lidské •Virus v obou románech funguje jako prostředník mezi biologickým a komputačním •Toto fikční pojetí viru úzce souvisí se ztotožněním biologického a počítačového viru prostřednictvím metafory nemoci •Autoři v kyberpunkovém žánru využívají virus jako vhodný prostředek pro uchopení současné kulturní situace •zpochybňování bariér mezi živým a neživým a mezi vlastním já a jiným •překračování hranic mezi fixovanými kulturními kategoriemi •Virus ve špionážním románu •knihy Toma Clancyho ze série Netforce • •Netforce – jednotka FBI, která bojuje proti zločinu v kyberprostoru • •Netforce - Válečný stav (2003) – jednotka využívá virtuální scénáře (VR), v nichž vizualizuje a identifikuje počítačové viry Virus ve filmech a seriálech •Weinstock, Jeffrey. Virus Culture. Studies in popular Culture, roč. 20, č. 1, 1997. •virus tvoří současné kulturní paradigma - žijeme v éře AIDS a počítačového viru •obavy z viru vkládáme do nejrůznějších filmů a seriálů •prominence biologického viru Reprezentace biologického viru ve filmech a seriálech – infekční paranoia •Filmy a seriály s upírskou tematikou - Interview s upírem, nová adaptace Stokerova románu Drákula, seriál Buffy přemožitelka upírů nebo filmová série Stmívání • •Projevuje se zde implicitní strach z nákazy virem HIV •Zombie filmy a seriály – 28 dní poté, Já legenda, The Walking Dead, Dead Set • •reflektují současnou kulturní situaci • •strach z celosvětové epidemie •Sci–fi žánr •Virus jako mimozemský vetřelec - Akta X (1993-2002) •obava z nákazy našeho fyzického těla •Virus v podobě mimozemského vetřelce z nás učiní lehce ovladatelné jedince •https://www.youtube.com/watch?v=4xVAvx5hTic • • •Filmy, které představují virus jako hrozbu ohrožující stát, národ, komunitu nebo tělo •Outbreak - Wolfgang Peterson (1995) • nákaza politického a státního těla •film kritizuje autoritářské řízení státu •Politické tělo by mělo být flexibilnější •https://www.youtube.com/watch?v=AgZ5goJibn0 • • • Steven Soderbergh – Contagion (2011) • •Film ukazuje, jak šíření viru aktivizuje síť institucí, odborníků, médií apod. •Hlavní postava internetový blogger rozšiřuje obrazy nákazy •Vyvolává paniku, která se lavinovitě šíří jako samotný virus •Originální reklamní kampaň vytvořená pro film •https://www.youtube.com/watch?v=LppK4ZtsDdM • Reprezentace počítačového viru ve filmech a seriálech •Realistická reprezentace počítačového viru • •Superman III •https://www.youtube.com/watch?v=iLw9OBV7HYA • •Office Space (1999) •https://www.youtube.com/watch?v=GyB6ffmXsZo •Virus jako nástroj k obohacení Imaginární počítačové viry •Tři nejčastější katastrofické scénáře spjaté s počítačovým virem: •a) budeme sloužit technologii, která bude po všech stránkách rozvinutější •příklady: •Westworld - Michael Crichton (1973) •Terminator 3: Rise of the Machines - Jonathan Mostow (2003) •https://www.youtube.com/watch?v=_Wlsd9mljiU • • •b) obavy z toho, že se staneme kyborgy a ztratíme své lidství •Superman III – Richard Lester (1983) •https://www.youtube.com/watch?v=fpTHrdemfQo •Virus – John Bruno (1999) •https://www.youtube.com/watch?v=OEFf78HegJg • • c) naše tělo bude nakaženo smrtelným počítačovým virem • •Puls – Jim Sonzero (2006) – •https://www.youtube.com/watch?v=u_IOBgP8gTM •Smrtící selhání – Armand Mastroianni (1999) •https://www.youtube.com/watch?v=T76cFIdwxog • •trilogie Matrix - Lilly Wachowski, Lana Wachowski (1999-2003) •zahrnuje v sobě všechny tři katastrofické scénáře •jedna z hlavních záporných postav filmu se stane virem – agent Smith •Hlavní postava Neo funguje jako antivirus •https://www.youtube.com/watch?v=9aFVSkncq00 •