NEW MEDIA ART II (aktualizovaný sylabus, jaro 2020) Vyučující: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. horakova@phil.muni.cz Anotace: Ve dvousemestrálním kurzu New Media Art budou studenti seznámeni s problematikou definice umění nových médií z hlediska synchronního, tedy z hlediska vymezení hranic mezi různými pojmy užívanými k označení umělecké tvorby využívající technické aparáty (umění nových médií, elektronické umění, umění a technika, interaktivní umění, digitální umění, softwarové umění, multimédia, internetové umění, umění videa, umění virtuální reality, atd.), a diachronního hlediska, se zaměřením na případy konvergence umělecké tvorby a technických přístrojů, především výpočetní techniky a technických obrazů od fotografie dále. V prvním semestru se seznámíme s místem umění nových médií na časové ose a v kontextu dalších druhů umění. Vyjasníme si vztahy mezi různými názvy tvorby v prostředí nových médií. Zaměříme se na genealogii konvergence umění a techniky a na předchůdce umění nových médií s důrazem na výboje historické avantgardy. Vztah mezi moderními médii a médii novými (či postmoderními) si budeme ilustrovat na případu technického obrazu a jeho vývoje od chemické fotografie k digitálnímu obrazu. Ve druhém semestru se přesuneme do druhé poloviny 20. století. Vývoj umění nových médií rozdělíme pracovně na čtyři období (50. léta: formování tří strategií mediálního umění; 60. – 70. léta: generované uměním; TV umění, umění videa; 80. léta: 3D imersivní prostředí, interaktivní umění; 90. léta – internetové umění, softwarové umění). Vedle uvedeného schematického rozdělení podle dominujícího média a estetického paradigmatu se budeme věnovat hlavním tematickým okruhům umění vznikajícího v průsečíku umění, techniky a vědy/kultury/společnosti. Osnova: - Úvod hodina: Seznámení s průběhem semestru, způsobem ukončení a povinnou literaturou. - Experimentální film 1. poloviny 20. století a umělecké manifesty avantgardy jako koncepty a programy umění nových médií. - Nový začátek mediálního umění: 1950. Formování tří strategií mediálního umění. - TV médium bez umění? - Umění videa. - Média, intermédia, multimédia: Realita/medialita. - Otevřené umělecké dílo: interaktivita: interaktivní umění. - Počítačové umění. - Internetové umění a softwarové umění. Výstupy z učení: Posluchači se budou orientovat v mediálním umění 2. poloviny 20. století, zejména v mediálním umění druhé poloviny 20. století. Požadavky na ukončení kurzu: ü 50 % docházka ü Znalostní test: (min. 50 bodů ze 100) ü Resumé: - Studenti, kteří mají předmět zapsaný pod kódem IM125 vkládají resumé do odevzdávárny předmětu IM125cv - Studenti, kteří mají předmět zapsaný pod kódem IMK% resumé nepíší. - Studenti, kteří mají předmět zapsaný pod kódem IM_B_% nebo IM_BK_% vkládají resumé do odevzdávárny příslušného předmětu. - Deadline pro odevzdání textů: 28. 05. 2021 Ad resumé: Vyberte si jeden ze tří tematických okruhů (viz níže Téma 1 až 3) a napište resumé všech textů vztahujících se k danému tématu. Na závěr doplňte stručnou komparaci a shrnutí. Celkový rozsah: min. 9 000 znaků, bez mezer. · Téma 01: Umělecké manifesty Brecht, Bertolt. Rádio jako komunikační aparát, 1930. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/8/ Marinetti, F. T.; Masnata, P. La Radia. 1933. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/18/ Marinetti, F. T. et al: Futuristický film. 1916. http://www.unknown.nu/futurism/cinema.html Ruttmann, Walter. Malba médiem času, 1919-1920. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/19/ Moholy-Nagy, László. Simultánní kino neboli polykino, 1925. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/24/ Fontana, Lucio. Televizní manifest. 1952. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/70/ · Téma 02: TV / umění Schum, G. TV galerie. 1969. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/89/ TV as a Creative Medium, katalog výstavy: 1969. (studijní materiály předmětu) Adorno, Theodor W. Prolog k televizi, 1953 (studijní materiály předmětu v IS). Adorno, Theodor W. Televize jako ideologie, 1953 (studijní materiály předmětu v IS). · Téma 03: Strategie interaktivity v mediálním umění Daniels, Dieter: Strategie intreraktivity. 2008. http://www.hgb-leipzig.de/daniels/vom-readymade-zum-cyberspace/strategies_of_interactivity.html Eco, Umberto. Otevřené umělecké dílo, 1962 (studijní materiály předmětu). Manovich, Lev. ON TOTALITARIAN INTERACTIVITY (notes from the enemy of the people, 1996. Dostupné z: http://manovich.net/index.php/projects/on-totalitarian-interactivity Manovich, Lev: Information as an Aesthetic Event. 2007. Dostupné z: http://manovich.net/content/04- projects/056-information-as-an-aesthetic-event/53_article_2007.pdf Seznam literatury: Adorno, Theodor W.: Prolog k televizi, 1953 (studijní materiály předmětu v IS). Adorno, Theodor W.: Televize jako ideologie, 1953 (studijní materiály předmětu v IS). Brecht, Bertolt. Rádio jako komunikační aparát, 1930. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/8/ Daniels, Dieter: Media – Art/Art – Media. Forerunners of media art in the first half of the twentieth century. (od podkapitoly: A fresh start from 1950 onwards). < http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/forerunners/ > Daniels, Dieter: Television – Art or anti-art?. Conflict and cooperation between the avant-garde and the mass media in the 1960s and 1970s. < http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/massmedia/ > Daniels, Dieter: Strategie intreraktivity. 2008. http://www.hgb-leipzig.de/daniels/vom-readymade-zum-cyberspace/strategies_of_interactivity.html Daniles, Dieter – Frieling, Rudolf: Milestones of media art. < http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/milestone/scroll/ > Debord, Guy: Společnost spektáklu. Praha: Intu 2007. < http://aleph.muni.cz/F?func=find-b&find_code=SYS&local_base=MUB01&request=000688217&format=999 > Eco, Umberto. Otevřené umělecké dílo. 1962 (studijní materiály předmětu) Fontana, Lucio. Televizní manifest. 1952. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/70/ Frieling, Rudolf: VT ≠ TV – The Beginnings of Video Art. < http://www.mediaartnet.org/source-text/63/ > Frieling, Rudolf: Reality/Mediality: Hybrid processes between art and life. < http://www.mediaartnet.org/themes/overview_of_media_art/performance/ > Higgins, Dick: Intermedia. 1965. < http://www.ubu.com/papers/higgins_intermedia.html > Lieser, Wolf: Digital Art. Verlag 2009. Marinetti, F. T.; Masnata, P. La Radia. 1933. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/18/ Marientti, F. T. et al: Futuristický film. 1916. http://www.unknown.nu/futurism/cinema.html Moholy-Nagy, László. Simultánní kino neboli polykino, 1925. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/24/ Ruttmann, Walter. Malba médiem času, 1919-1920. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/19/ kol.: Manifesty pohyblivého obrazu: Barevná hudba, Olomouc: PAF, 2010. Schum, G. TV galerie. 1969. http://www.medienkunstnetz.de/source-text/89/ TV as a Creative Medium, katalog výstavy: 1969. (studijní materiály předmětu) Weibel, P. Videology, 1974-75. http://www.vasulka.org/archive/Artists9/Weibel,Peter/weibel.pdf Youngblodd, G. Expanded Cinema, 1971. http://www.vasulka.org/Kitchen/PDF_ExpandedCinema/book.pdf + Literatura uložená ve studijních materiálech předmětu.