Rozvoj gramotností pro 21. století v perspektivě specifik cílových skupin vzdělávání – části I. a II. Předmět Informační vzdělávání Semestr jaro 2021 Legislativa •Dle knihovního zákona 257/2001 Sb. (ZÁKON č. 257/2001 Sb. ze dne 29. června 2001 o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb) se knihovnou rozumí „zařízení, v němž jsou způsobem zaručujícím rovný přístup všem bez rozdílu poskytovány veřejné knihovnické a informační služby vymezené tímto zákonem“ •Uživatelé se specifickými potřebami •právo na přístup do veřejného prostoru knihovny (často nevědomky) mají odepřeno vlivem různých bariér, které běžný uživatel často ani nepociťuje Uživatelé se specifickými potřebami •Obecně uživatelé se zdravotním postižením, ačkoli škála znevýhodněných uživatelů může být mnohem širší •Uživatelé s mentálním postižením •Uživatelé s tělesným postižením •Uživatelé se smyslovým postižením •Uživatelé se zrakovým postižením •Uživatelé se sluchovým postižením •apod. •Do skupiny znevýhodněných uživatelů můžeme například zahrnout i lidi vázané na domácnost, seniory, dlouhodobě nemocné, vězně aj. • • (zdroj: Cerniňáková, Eva. Služby veřejných knihoven uživatelům se speciálními potřebami. Knihovna [online]. 2011, roč. 22, č. 1, s. 24-33 [cit. 2016-12-28]. Dostupný z WWW: . ISSN 1801-3252.) • Standard Handicap Friendly •metodická příručka pro práci knihoven s uživateli s postižením •poskytuje metodickou pomoc pro zajištění přístupnosti prostor a služeb knihovny „všem bez rozdílu“ •určuje podmínky získání certifikátu Handicap Friendly - ten je možné získat ve čtyřech oblastech •pro osoby se zrakovým znevýhodněním, •pro osoby se sluchovým znevýhodněním, •pro osoby s tělesným znevýhodněním •a pro osoby s mentálním znevýhodněním. • •zdroj: Handicap Friendly. In: SKIP Svaz knihovníků a informačních pracovníků [online]. ©2010-2016 [cit. 2016-12-29]. Dostupné z: http://www.skipcr.cz/aktuality/archiv-aktualit/handicap-friendly • Standard Handicap Friendly •Metodika stanovuje osm požadavků pro knihovny: 1)Obecné požadavky pro rovný přístup k informacím a službám knihovny mimo jiné stanovují zvýhodněnou cenu registrace uživatelům se ZTP/P a ZTP 2)Personál je proškolen v poskytování služeb a informací uživatelům se specifickými potřebami a je dále vzděláván. Větším knihovnám je určeno mít i specializovaného pracovníka pro práci s danou cílovou skupinou. 3)Speciální fond pro osoby se specifickými potřebami i fond, který se danou problematikou zabývá. Také vznáší požadavek na služby jako je donáška výpůjček domů a přístup k wifi. 4)Fyzické a technické podmínky pro orientaci a samostatný pohyb po knihovně. Hlavně je myšlen dobrý orientační systém pro osoby se specifickými potřebami, informační bod a klidné místo, které je dobře dostupné a vybavené pro potřeby těchto osob. 5)Webové stránky musí informovat o konkrétních opatřeních a službách pro osoby se specifickými potřebami, popis knihovny i okolí. Stránky samy musí splňovat pravidla přístupnosti pro osoby se specifickými potřebami. 6)Knihovna má spolupracovat s organizacemi věnujícími se osobám se specifickými potřebami a s jejich pomocí také vhodně propagovat své služby. 7)Uživatelé s specifickými potřebami mají mít zajištěn přístup na veškeré akce pořádané knihovnou, je-li to vhodné, tak má knihovna i pořádat akce zaměřené na konkrétní skupiny uživatelů. 8)Knihovna pomáhá zajistit integraci osob se specifickými potřebami do celkové společnosti • • •Zdroj: CERNIŇÁKOVÁ, Eva a Helena HUBATKOVÁ SELUCKÁ, ed. Rovný přístup - Standard Handicap Friendly: metodická příručka pro práci knihoven s uživateli s postižením. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2014. ISBN 978-80-7050-641-7. Projekty a služby pro uživatele se SP •Bezbariérová knihovna • • Knihovna a tiskárna pro nevidomé K. E. Macana Projekty a služby pro uživatele se SP •Projekt KMJ bez bariér •bezbariérový přístup a služby uživatelům s různými hadicapy, na jejich webových stránkách lze stáhnou i metodiku práce (besed) s těmito uživateli •je tvůrcem projektu Ruku v ruce, který měl za cíl integrovat osoby s postižením - tělesným, mentálním nebo sociálním • •Projekt Bezbariérová knihovna •Studentský projekt KISKu (2011-12), který položil základ Standardu Handicap Friendly •Cílem bylo vytvořit praktickou a reálnou oporu pro práci s uživateli s postižením • •Zdroj: KMJ bez bariér. In: Knihovna Jiřího Mahen v Brně [online]. 2017 [cit. 2017-01-14]. Dostupné z: http://www.kjm.cz/handicapovani • • •Interkulturní knihovnictví •Původně projekt Národní knihovny ČR (2017) • Průzkumy a kvalifikační VŠ práce •Houšková, Zlata; Pillerová, Vladana. Služby knihoven pro zdravotně znevýhodněné. Informace o průzkumu. Knihovna [online]. 2008, roč. 19, č. 2, s. 76-95 [cit. 2016-12-28]. Dostupný z WWW: . ISSN 1801-3252. • •Bakalářské a diplomové práce KISK, ÚISK (např. CISÁRIKOVÁ, Karolína. 2017. Práce s uživateli se specifickými poruchami učení v knihovně s důrazem na dyslexii: metodika práce v spolupráci s DYS- centrem Praha) • •Inspirace pro vaše bakalářské a diplomové práce? • Zdroje k tématu - výběr •Cerniňáková, Eva. Služby veřejných knihoven uživatelům se speciálními potřebami. Knihovna [online]. 2011, roč. 22, č. 1, s. 24-33 [cit. 2016-12-28]. Dostupný z WWW: . ISSN 1801-3252. •Handicap Friendly. In: SKIP Svaz knihovníků a informačních pracovníků [online]. ©2010-2016 [cit. 2016-12-29]. Dostupné z: http://www.skipcr.cz/aktuality/archiv-aktualit/handicap-friendly •CERNIŇÁKOVÁ, Eva a Helena HUBATKOVÁ SELUCKÁ, ed. Rovný přístup - Standard Handicap Friendly: metodická příručka pro práci knihoven s uživateli s postižením. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2014. ISBN 978-80-7050-641-7. • •Další zdroje viz Studijní materiály v ISu • •