„Scientia potentia est“ Trendy, výhledy, předpovídání budoucnosti & Učící se společnost Učící se společnost I. přednáška Michal Černý Jak vidět do budoucnosti? –Moorův zákon: růst je exponenciální –Předpovědi jsou složité –Futurologie – metodologie? Sci-fi? Šarlatánství? –Co a proč má vlastně smysl predikovat? –Jak to dělat? –Proč je to těžké? –1668 Leviathan (Thomas Hobbes): „Scientia potentia est“ Nepovedené předpovědi… –1876 „Američané telefon potřebují, ale my ne. My máme spoustu poslíčků.“ (William Preece, Britský poštovní úřad) –1943 „Myslím, že na světě je trh možná tak pro pět počítačů.“ (šéf IBM Thomas Watson) –1946 „Televize se neudrží na žádném trhu déle než šest měsíců. Lidi se brzy nabaží toho, koukat se večer co večer na dřevěnou bedýnku.“ (vysoký představitel studia 20th Century Fox Darryl Zanuck) –1966 „Nakupování na dálku je sice proveditelné, ale neuchytí se.“ (časopis Time) –1981 „Mobilní telefony v žádném případě nenahradí místní systém telefonu po drátě.“ (vynálezce Marty Cooper) –1997 „Apple už je mrtvý.“ (bývalý šéf Microsoftu Nathan Myhrvold) –2002 „Během pěti let bude tablet nejpopulárnější formou osobních počítačů prodávaných v Americe.“ (spoluzakladatel Microsoftu Bill Gates v projevu na Comdexu, kde představoval tablet Windows) –2004 „Od nynějška za dva roky bude vyřešen problém spamů.“ (Bill Gates na Světovém ekonomickém fóru) – – – – V čem se dělají chyby… –Jednoduché analogie – antický Řím a dnešní svět…. –Špatný odhad časového rámce inovací… –Nabízená řešení mají efektivnější alternativu –Zveličování (větší, výkonnější, rychlejší…. než jak je to teď nefunguje) –Zapomínáme na sociální rámec –Technologické změny často usnadňují nějakou činnost, ale málo kdy ji dělají složitější –Máme to na dosah… –Nerozumíme technice… („Vysavače na jaderný pohon budou realitou do deseti let.“ Alex Lewyt, prezident společnosti Lewyt vyrábějící vysavače (1955)) – Výsledek obrázku Sci-fi –Star trek –Star wars –Já robot –Black mirror –… – – –Fyzika nemožného (Michio Kaku) – Metodologie – Základní vymezení – Různé možné přístupy –Kvalitativní x kvantitativní metody –Normativní přístup x průzkumný přístup – –Zdroj: https://www.slideshare.net/shamekhi-vahid/introduction-to-futures-studies Roadmapping –Často používaná metoda pro plánování či predikce vývoje –Soustředí se na jeden problém –Může být strukturovaný (technologická rovina, manažerská, sociální, vzdělávací,…) –Je vhodný pro strategické řízení a plánování –Je citlivý na expertní znalosti Roadmapping –Identifikujte „produkt“ nebo oblast, které se chcete věnovat –Identifikujte kritické systémové požadavky a cíle –Určete hlavní technologické oblasti, které jsou třeba k dosažení cílů –Určete technologie, které jsou pro rozvoj těchto oblastí zásadní –Identifikovat technologické alternativy a časové osy –Sledujte také alternativní možnosti vývoje, jiné technologie a směry –Vytvořte časový plán vývoje Delfská metoda –Delfská metoda je expertní technika pro předpovídání budoucích jevů. Je založená na anonymním dotazování expertů z daného oboru a hledání konsensu v názoru na budoucí vývoj dané problematiky. –Prognostika není snadná disciplína - ve snaze o co nejvyšší objektivitu se delfská metoda vyvinula ve vysoce standardizovanou techniku, která slibuje racionálně prozkoumat zvolenou problematiku. Díky anonymitě expertů je metoda imunní vůči vlivu dominantních osobností oboru - důležitější je hledání shody. –Nejzranitelnější momenty delfské metody jsou struktura dotazování a zejména výběr expertů. Ty totiž mohou zpochybnit objektivitu celého Delfská metoda je také více kolová a celý proces je poměrně časově náročný. – Delfská metoda –Vyberte experty na danou problematiku (může jich být 10 až 100 - záleží především na vašich výzkumných záměrech) a zašlete jim pozvánku do výzkumu. –Sestavte výzkumné otázky a zašlete je expertům, kteří souhlasili s účastí ve výzkumu. Můžete je vyzvat k doplnění dalších otázek. –Vyhodnoťte odpovědi z prvního kola a analýzu pošlete k vyjádření zpět expertům. Můžete upozornit na zajímavé či sporné problémy, ke kterým chcete vyjádření. Požádejte experty o vyjádření, zda problémy hodnotí jako naléhavé, umožněte jim znovu se podívat a případně revidovat své odpovědi. –Opět analyzujte - hledejte statistické průměry a představte opět výsledky expertům. Požádejte ty, kteří měli extrémní odpovědi, o dovysvětlení. Future wheel –Slouží pro mapování terénu či hledání nových trhů a oblastí –Umožňuje strukturovaně ve skupině hovořit o možných změnách –Vede k diverzitě myšlení –Soustředí se na následky změn a možnosti, jak na ně reagovat Future wheel –Doprostřed papíru napište událost, téma, problém,… –Identifikujte jeho přímé dopady, snažte se být komplexní –Nyní se podívejte na jednotlivé dopady a snažte se na ně opět dívat izolovaně, jako na téma a hledejte jejich vlastní následky –Takto postupně vytvořte mapu s důsledky tří až čtyř řádů –Tím získáte komplexní mapu dopadů a můžete začít s jejich postupnou analýzou a zpracováním. Typicky pro vás bude zajímavých pár bodů v dopadu třetího nebo čtvrtého řádu, které se můžete snažit vyřešit nebo využít. – – File:Misto multiagenti socialni simulace.jpg Multiagentní sociální simulace –Východiska: –Autonomní interagující prvky –Důraz na emergenci, tedy jevy, které souvisí s chováním celého systému –Oblasti využití: modelování chování trhů, toky informací, etnocentrismus, pohyb lidí, šíření jazyka či náboženství, simulace rizik ve firmě. –Možnosti vědeckého využití: porozumění, predikce, zkoumání –Vyzkoušejte si: https://ccl.northwestern.edu/netlogo/ Netlogo – Klíčové predikce – Gartner –Hype cykle model –Dlouhá tradice, snadné porovnávání –Dělají jak globální, tak vybrané zajímavé oblasti podrobněji –Identifikace klíčových trendů: –Transparently immersive experiences –The perceptual smart machine age –The platform revolution Gartner Identifies Five Emerging Trends That Will Drive Technology Innovation for the Next Decade 2019 eLearning Predictions Hype Curve Deloitte –Výborné, podrobné, upovídané, obsáhlé zprávy. –Dobrý odrazový můstek pro vlastní přemýšlení –https://dupress.deloitte.com/content/dam/dup-us-en/articles/3468_TechTrends2017/DUP_TechTrends2017 .pdf – Google trends –Jednoduché předpovídání popularity na základě výsledků vyhledávání –Zajišťuje základní přehled, porovnává trendy či dotazy –Jde o věštění budoucnosti z trendů z minulosti –https://trends.google.com/ – – – 2020 EDUCAUSE Horizon Report™ | Teaching and Learning Edition | EDUCAUSE Učící se společnost – Dva pohledy na učící se společnost –Buď v kontextu sociologickém, kdy označuje stav společnosti (té aktuální) nebo pedagogickém, ve kterém je spojen spíše s konečným stavem, ke kterému směřuje. – –Zounek: „Celé tři čtvrtiny nezdatných (v práci s ICT)“ (75,6 %) nepociťuje žádnou potřebu vzdělávat se v následujícím roce a dalších 13 % respondentů se chce zúčastnit jednoho kurzu.“ – –Proč se lidé vzdělávají? – –Nejde o (úplně) nový fenomén Druhy vzdělávání –Formální: vše co končí diplomem s kulatým razítkem –Neformální: vše co je organisované a nekončí diplomem s kulatým razítkem –Šedá zóna mezi tím –Informální vzdělávání – –Kurikulum x ad hoc přístup –Zdarma x za peníze –Autorita x autonomie –Formalizace neformálního vzdělávání – je to dobře nebo špatně? –Univerzitní přístup a C kredity Andragogický kontext –Smyslem vzdělávání dospělých je v integrální andragogice: –Enkulturace –Socializace –Personalisace –Mělké a široké kurikulum x hluboké a úzce profilované vzdělání –Skeptické x optimistické pojetí –Každý jedinec disponuje: –Kulturním kapitálem –Sociální kapitálem –Oba dva jsou přitom navázány na výkon povolání (do značné míry dominantě) – – Jiné směry andragogiky Kontext –Rychlé změny – Moorův zákon –Nová povolání –Stará povolání se zcela novou náplní –Globalizace –Škola nemůže připravit na výkon konkrétního povolání: neví, jaké bude –Celoživotní x postgraduální vzdělávání – certifikace, unifikace, svoboda –Kvalifikace x vzdělání –Adaptabilita, flexibilita, … ale co to je? – – Cena vzdělávacího obsahu Cena vzdělávacího obsahu –Cení jsou lidé a osobní kontakt, nikoli informace samotné –Encyklopedické informace jsou důležité, ale nic nestojí (Wikipedie) –K čemu jsou učebnice? Jak nová by v nich měla být data? A jaká? – Co je vzdělání? –Suma vědomostí, znalostí a dovedností? –Schopnost řešit problémové úlohy? –Veřejný nebo soukromí statek? –Schopnost uplatnit se na trhu práce? –??? – –Co je učení? Výchova, péče, vzdělávání –Péče: zajištění podmínek pro osobní rozvoj, vnější motivace atp. –Vzdělávání: vnitřní proces, do značné míry psychologický (personalizace) –Výchova: vnější proces systematického působení - enkulturace – –Lze to od sebe ale takto oddělit? Reálně zřejmě ne. –Ale: Jak vychovávat dospělé? –Lze je vzdělávat bez výchovy? Motivace pro vzdělávání se –Udržení kvalifikace (a místa) –Zlepšení kvalifikace (kariérní posun) –Potřeba zaměstnavatele –Osobní rozvoj –Digitální propast –Antropologická potřeba –… ??? Míra autonomie –Z vnějšku řízené vzdělávání –Sebeřízené vzdělávání –Sebeurčené vzdělávání – –Kdo by měl stanovovat plán vzdělávání? A podle čí potřeb (zaměstnanec x zaměstnavatel)? –Ví člověk, co by se měl naučit? A může se učit sám? (paradox Tomáš Akvinského: Pokud by se člověk mohl učit sám, učí se to co již ví, takže se neučí.) –Role učitele x mentora x supervizora –Vnitřní x vnější motivace Vzdělávací obsahy –Co se člověk může učit: –Konkrétní instrumentální znalosti –Klíčové kompetence –Osobnostní vzdělávání –Osvojování si nových profesí (rekvalifikace) –Rozvoj expertnosti –Sociální dovednosti – –A jak? Je velký rozdíl mezi vzděláváním dospělých a dětí? Sociální rozměr –Kritická teorie x kredencionalismus x humanistický pohled –Vzdělání jako možnost sociální intervence: –Vzdělání jako cesta ze sociálně či ekonomicky problematického prostředí –Sociální poradenství –Péče o tzv. třetí svět –Změna rozměru vzdělávacího prostředí –Integrace: –Do společenského života –Do online komunity – Dotazy, připomínky, komentáře… –