„Non scholae, sed vitae discimus“ Univerzity v historické perspektivě a budoucnosti, École 42, P2PU, OpenUniversity, učící se komunity, učící se společnosti, P2P learning, vzájemné učení Učící se společnost 2021 Michal Černý Univerzity šVznikají ve vrcholném středověku jako odpověď na nutnost hlubšího studia a znalostí kněží, lékařů, právníků, astronomů,… šStředověké univerzity mají velkou míru prostupnosti a migrace studentů a řídí se specifickým právem (dnes částečně zachováno u TF) šDůraz je kladený na svobodné bádání, studium a diskusi šS rozvojem průmyslové revoluce vznikají techniky a polytechniky, praktičtější a s pevným kurikulem šŘádní a mimořádní přednášející šVždy byl důležitý přednášející před kurikulem Současnost šUniverzity tvoří páteř výzkumu šJe třeba vzdělávat velké množství lidí (srov. informační společnost) šJsou zpátečnické a neflexibilní (to ale byly vždy), což souvisí s kulturou i akreditačním procesem šV ČR se připravuje velká transformace od oborů k programům, nová akreditační pravidla atp. šRůzná legislativní pravidla mohou umožňovat vznik různých univerzit a měnit jejich fungování Kredencionalismus šLidé mají rádi tituly (prof. a doc. nejsou funkční pozice, ale titulované pozice) šKredencionalismus – touha disponovat titulem šV českém prostředí jsou populární a legální neakademické tituly LLM, MBA, DBA, MPA, dr. h. c. šOnline prostředí podporuje vznik Degree mills či Mickey Mouse degrees: šZaplatíte peníze a získáte titul šČasto spojené s tím, že se praxe uznává za kredity šČasto je možné poslat „diplomku“ šČasto jsou spojené s „církví“ ve spojených státech šOd maturity po PhD. šhttp://www.sheffieldstateuniversity.com/accreditation/ a https://www.buydegreeonline.com/course/education/ K čemu se univerzity hodí? šVýzkumná a publikační činnost šAkademická svoboda šSociální kapitál šPřístup k EIZ šPodpora inovací šRůst HDP šRůst společenské vzdělanosti a rozvoje jednotlivých studujících šKodifikace kurikula + vstup do regulovaných profesí šJe to pořád relativně rychlý a efektivní způsob učení se š… šVývoj MOOC a podobných věcí š Alternativní univerzitní koncepty š École 42 šProjekt bezplatné univerzity pro kodéry bez kurikula, učitelů a podobných věcí šVysoká výběrovost šProjektová či problémová výuka šRozvoj schopnosti pracovat v týmu OpenUniversity šBritský koncept šZa vzdělání se platí šAž na medicínu nabízejí téměř vše a online šOd kratších kurzů až po magisterské studijní programy či MBA šVelké množství fakult i studentů šSnaha o udržení si vysoké kvality (obsahové i didaktické) P2PU šUčit se prostřednictvím MOOC je těžké šP2PU nabízí platformu pro vzdělávání facilitátorů, kteří budou studujícím pomáhat šVznikají učící se komunity (často v knihovnách) šMají výborný manuál pro facilitátory, který lze užít i jinak než na podporu MOOC šJsou neziskovka „Balíčky MOOC“ šV rámci Couresera i EdeX jsou certifikované programy s uceleným kompetenčním rámcem šVětšinou se za ně platí šSpojují výběr více univerzit a více přístupů šČástečně jsou návratem ke středověké „migrační“ politice šPodporují certifikaci a sledování toho, kdo vlastně studuje š Učící se komunity š Komunitní škola šKoncept převážně Beneluxu, ale prosazuje se i jinde šŠkola je zde přirozeným centrem obce šNechodí do ní jen žáci, ale také rodiče a prarodiče šNabízí také neformální vzdělávání, výstavy, besedy a další aktivity šDůraz je kladený především na sociální inklusi a sociální témata Učící se společnosti šOrganisace s podporou vzdělávání svých členů, často řešeného společně šVzdělávání je společensky citlivá a důležitá hodnota šJde o investici do kulturního kapitálu organisace šVzdělávání zde má také „infrastrukturní podobu“ či podporu šPř.: učitelé se učí navzájem, koncept zavádějícího učitele či mentora,… Učící se komunity šSpolečenství lidí, kteří se chtějí vzájemně vzdělávat šMohou být navázaní na MOOC, knihovnu,…. šMohou mít různou formu – od společného učení se (učící se kruhy), přes P2P až po kolegiální supervizi šPodle formy mají různý smysl a účel, ale obecně jsou spojené s učební pomocí, motivací, pomocí při reflexi a evaluaci atp. šMálo kdy vznikají zcela organicky, častěji jsou záměrně formované a podporované šMohou mít také online charakter (konektivismus, učení se na sociálních sítích atp.) Děkuji za pozornost š