Výzkumný projekt Základní otázky  co je výzkumný projekt?  co chceme zkoumat? (výzkumná otázka)  proč je to důležité a co už víme? (východiska a zdroje)  jak to budeme zkoumat (metoda)  proč výzkumný projekt?  ideový a technický plán výzkumu Struktura výzkumného projektu  název (+příp. anotace)  úvod - východiska  výzkumný cíl / výzkumné otázky / hypotézy  metoda  sběr dat – nástroje a výzkumný soubor, procedura  zpracování dat  diskuse (omezení výzkumu, etické aspekty)  časový plán, rozpočet  seznam zdrojů Název  o čem je náš výzkum?  srozumitelný a výstižný  ne moc obecný  ne zbytečně dlouhý  často 2 části – obecná a specifikace  někdy následován anotací/abstraktem Východiska  teoretický rámec projektu – nejdůležitější koncepty, teorie, principy, pojmy… - soubor dosavadního poznání o tématu  někdy pojato z historického hlediska  není nutné (a většinou ani možné) v projektu zpracovat vše podrobně  podstatou je prokázat znalost problematiky a odkázat na relevantní zdroje  východiska ústí ve výzkumnou otázku/y – případně jí začínají Proč a jak východiska zpracovat?  odpověď na otázku: proč chci studii provádět  založena na přehledu poznatků (literature review)  účel přehledu poznatků (McMillan and Schumacher, 1984)  vymezit problém  zasadit náš výzkum do kontextu již provedených výzkumů  vyhnout se nezáměrné replikaci předchozích studií  dobře zvolit metodu a nástroje  vztáhnout svoje výsledky k předchozím zjištěním a navrhnout možnosti dalšího výzkumu Jak východiska zpracovat?  vyhledávání zdrojů – podle klíčových slov, odkazů v už vyhledaných zdrojích…  knihovny  časopisecké databáze (EBSCO, PROQUEST atd.) – vyhledávání pomocí služby Discovery(discovery.muni.cz)  Google Scholar  dobré vymezení klíčových slov(vyhledávaných termínů)  nalezené poznatky dobře strukturovat  nejprve pro sebe (např. mentální mapa)  pak se zřetelem k účelu východisek Příklad mentální mapy Výzkumná otázka  určuje jak podobu východisek, tak části Metoda  postupně zpřesňována  ve formě otázek nebo deklarace cíle  volba výzkumné otázky  nevolit již jasně odpovězené (ani pro DP)  jednodušší je volba v rámci aktuálně zkoumaného tématu – hodně zdrojů, přehledové studie Hypotézy  podle typu výzkumu  hypotézy ve formě výroků – odpovědi na výzkumné otázky  odpovědi předpokládané na základě teoretických východisek, nikoli intuitivně  v přítomném čase (odpovědi vztahujeme k populaci, nikoli na náš konkrétní výzkumný soubor)  neuvádějí se nulové hypotézy Metoda  obecný metodologický přístup i podrobný technický plán  členění podle konkrétního přístupu  metoda musí sloužit výzkumné otázce, ne naopak!  popsat postup operacionalizace  zdůvodněný výběr metody – ne nahodile, musí odpovídat teoretickým východiskům Sběr dat  nástroje, populace/soubor, procedura  nástroje - přesný a konkrétní popis nástrojů a procedur  populace/soubor  vymezit populaci, kritéria inkluze/exkluze  velikost výzkumného souboru - zdůvodněná  způsob výběru – zajištění reprezentativnosti  procedura – postup sběru dat, pořadí nástrojů, podmínky Zpracování dat  postupy  skórování kódování statistické analýzy kvantitativních dat – stručně, ale konkrétně  postup analýzy kvalitativních dat Diskuse  v projektu nejde o diskusi výsledků  potencionální přínos výzkumu  faktory, které potencionálně mohou ovlivnit validitu našeho výzkumu (interní i externí)  tyto úvahy možno uvést také postupně na příslušných místech projektu (např. přínos výzkumu v sekci Výzkumná otázka, faktory validity – např. postupy znáhodnění/vyrovnání výzkumných skupin, údaje o reliabilitě a validitě nástrojů v sekci Metoda)  zamyslet se i nad etickými aspekty výzkumného projektu – opět buď v diskusi nebo v příslušném oddíle (např. Soubor) Etické aspekty výzkumu  kompetence výzkumníka – nástroje; možná dvojí role  informovaný souhlas, klamání, odměny…  možná rizika pro účastníky (včetně výzkumníka)  důvěrnost informací, anonymita, využití dat  politicky korektní výrazy – účastníci vs. zkoumané osoby/subjekty (doporučení APA) Časový plán, rozpočet  odhad, kolik jednotlivé fáze výzkumu a úkoly zaberou času  neověřené metody – nutno počítat s pilotáží nástrojů  souhlas etické komise Seznam zdrojů  neuvádíme všechny, které jsme při studiu literatury prošli jen ty vybrané, na které v projektu skutečně odkazujeme  tj. ty nejdůležitejší, nejvlivnější v dané oblasti výzkumu  nejrelevantnější k tématu  aktuální  jednotný formát – podle zvolené citační normy, např.  APA  citační norma ČSN ISO 690:2011(www.citace.com) Přílohy  návrhy metod  informovaný souhlas  vzor dopisu na nábor účastníků atd… Časté chyby v projektu  příliš obecný název projektu  nerozpracovaná východiska projektu – výzkumná otázka málo zakotvená  nepodložené hypotézy  nezdůvodněná metoda – vzhledem k výzkumné otázce  metoda málo konkrétní  odkazy (podle citačního manuálu – nejen seznam zdrojů, ale i odkazy v textu!) Projekt kvantitativního výzkumu ke kolokviu z Metodologie psychologie I  úkolem je předložit kompletní projekt kvantitativního výzkumu  zpracování teoretických východisek, výzkumné otázky, příp. hypotéz (+ seznam zdrojů)  teoretická východiska mohou být doplněna mentální mapou  podrobně také část metoda (technický plán)  zahrnout stručně i diskusi (limity)  odkazy v textu a seznam literatury podle citačního manuálu  rozsah 7-10 normostran  termín odevzdání – 30. dubna 2021 (hodnocení do 31/5)  práce bude hodnocena 0-10 body, minimální počet pro získání kolokvia je 6 bodů (a 12 bodů za test) Kritéria hodnocení  východiska  přehled současných, relevantních poznatků  východiska jasně a srozumitelně strukturována  výzkumná otázka  vyplývá z teoretických východisek  jasně vymezená  jsou uvedeny hypotézy  metoda  odpovídá výzkumné otázce  dostatečně popsána (technický plán výzkumu): populace a jak z ní vybereme vzorek, procedura výzkumu, nástroje, procedura  zdroje  správně odkazovány podle citační normy