Dotazníkové metody pro děti Dotazníky – formulovány jako otázky, na které je odpověď ano nebo ne Inventáře - mají formu oznamovací věty, výpovědi, se kterou vyšetřované dítě souhlasí anebo nesouhlasí - jsou tím užitečnější, čím více se blížíme dospělosti - u menších dětí – málo dotazníků, méně postihnou osobnost dítěte - u dětí lze dotazníky administrovat obvyklým způsobem od 10 let Jednodimenzionální dotazníky 1. Bellův dotazník přizpůsobivosti 2. Škála zjevné úzkosti pro děti – CMAS (= Castaneda) - od 9.-12. let - dává validní odhad úzkosti (kontrolováno lži škálou) - dobře se dá využít kladně zodpovězených položek k následné exploraci a analýze obtíží - Matějček – doporučuje nechat CMAS vyplnit také rodičům – odpovídejte tak, jak myslíte, že odpoví dítě (dozvíme se, jak rodiče dítě znají, jak se dovedou vcítit) Vícedimenzionální dotazníky 1. Cathellův osobnostní dotazník pro mládež – HSPQ - věk 13-17 let - měří 14 základních vlastností, 3 lze chápat jako neurotické (citová nevyrovnanost, úzkostná nejistota, napjatá dráždivost) - je rozšířen spíše v poradenství (individuálně + skupinově) 2. Eysenkův dotazník osobnosti pro děti (JEPI) - obraz o struktuře osobnosti pro děti asi do 15ti let - extraverze x neuroticismus + (lži škála) - novější B-JEPI + 3. škála psychoticismus 3. MMPI - 2 4. Dotazník interprrsonální diagnózy (ICL) 5. Dotazník interpersonální orientace FIRO-B 6. Freiburský osobnostní dotazník (FPI) Dotazníky pro rodiče a vychovatele 1. Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti – SPAS (Matějček – Vágnerová) - informuje o tom, jakým způsobem dítě prožívá a hodnotí svůj školní výkon, své schopnosti a výkony v jednotlivých předmětech (ne o tom, jaké skutečně je, ale jaké si myslí, že je, jakým by chtělo být, jakým se bojí, že je) - výsledek musíme porovnat s ostatními nálezy - určen pro děti od 10ti let do konce školní docházky; užitečný zejména u dětí s vývojovou poruchou učení, LMD a poruchami adaptace na školu, u dětí s bolestmi břicha, hlavy - znalost sebehodnocení dítěte – důležitá součást vyšetření, řekne o motivaci!, úzkostné dítě stejně vždy nespokojené, má nízké sebehodnocení 2. Dotazník rodinných vztahů Boneová – Anthony - od předškolního věku po pubescenci; pro naše poměry upravila Dr. Mádrová 1988 - verze pro mladší a starší děti, popis testu, jak vypadá - pozitivní výroky (silné, mírné), negativní (silné, mírné), hyperaktivita - uživatel odkázaný na odhad získaný praxí - zjišťuje, ke komu má dítě pozitivní nebo negativní vztah, ambivalence, jak jsou tyto vztahy vzájemné; když dítě označí např. pana „někdo“ jako osobu, která má k němu pozitivní vztah – cítí se v rodině nemilované nejspíš 3. Dotazník rodičovského jednání a postojů pro adolescenty – ADOR (Matějček, Říčan) - pro věk 13-18 let - výchovné praktiky rodičů, jak se jeví jejich dětem (projeví se objektivní i subjektivní faktor ve výsledcích) - při posuzování mezilidských vztahů 2 kvality: zda náklonnost x ovládání (moc); pozitivní zájem x hostilita; direktivnost x autonomie; nedůslednost (má blíže k hostilitě) - pokud dítě označí rodiče jako nedůsledné, má k nim i záporný vztah, stejně označí-li je za hostilní - dotazník dobrým východiskem pro exploraci rodinných vztahů 4. Posuzovací stupnice (Ratingová) - dotazníky, které o probandovi vyplňuje jiná osoba (např. školní dotazník, který vyplňuje třídní učitel) - rodiče nejčastěji posuzují povahové vlastnosti