Projektivní metody v dětské klinické praxi Použití projektivních metod u dětí má svoje specifika: 1. Dětské já se teprve vyvíjí, struktura osobnosti je poměrně nestabilní. Při interpretaci je těžké odlišit vývojové faktory od osobnostní dynamiky, nezralost od patologické odchylky. 2. Hranice mezi vědomými a nevědomými procesy mají u dětí jiný charakter než u dospělých 3. Dítě je více než dospělý citlivé na prostředí, na interakci s vyšetřujícím, na průběh a délku sezení 4. Mladší dítě neprožívá vnitřní konflikty stejně jako dospělý. Interview poskytne řadu údajů přímo, bez použití projekce. 5. Děti interpretují podněty z projektivních technik ve shodě se svojí úrovní vývoje. To platí především pro děti předškolního věku 6. Jednotlivé testy se od sebe liší schopností vyvolávat projektivní reakce, liší se však i jednotlivé děti ve schopnosti projekce do testových materiálů. Řada dělení projektivních metod, pro naše potřeby výuky: 1. Verbální techniky 2. Grafické techniky 3. Techniky volby (manipulační) Přehled projektivních metod: Verbální techniky: 1. Slovní asociační experiment, r. 1979 Použití více u dospívajících než u dětí, 20-30 podnětových slov, obliba slábne 2. Rorschachův test 3. Hand test 4. Tématicky apercepční test - TAT - CAT – zvířata; CAT – H – lidi - v zahraniční verzi nerozšířili se u nás – Projektivní interview – Michal - CATO = CAT – Opařany (Boš, Strnadová) – má největší popularitu 1. Doplňování vět 2. Test nedokončených vět 3. Doplňování vět 4. Doplňování příběhů (varianta TAT např. pro děti se zrakovými vadami) 5. Rosenzweigův obrázkový flustrační test 6. Projektivní interview, Test zvířat 7. Test rodinných vztahů Antony-Bene Grafické techniky 1. Test kresby lidské postavy 2. Test stromu 3. Test tří stromů 4. Kresba rodiny 5. Kresba začarované rodiny Techniky volby (manipulační) 1. Hra 2. Lüscherova klinická diagnostika 3. Sceno test 4. Test světa 8. Scénické techniky a, Staabsová – Scénotest (rodinný život) b, Bühlerová – Test světa - možné dobře použít i u dětí s vadou sluchu, řeči, motoriky 9. Výtvarné techniky - kresba postavy - kresba rodiny - kresba začarované rodiny - Baum test Konkrétní testy: 1. Rorschach - metoda lze použít od 3-4 let, do 6 let modifikovat instrukce: „Budeme si hrát s obrázky.“ „Co na tom obrázku vidíš?“ „A vidíš tam ještě něco?“ - do 5 let je Rorschach ukazatelem vývojových procesů (percepce, emotivita, konceptualizace, schopnost pracovat s cizím dospělým) - malé děti kolem 10 ti obrázků, perseverují 1 odpověď - v předškolním věku – různé úzkosti, strachy (strašidla, bubáci, čerti, pavouci); mírně klesá perseverace, více determinant než dříve - ve školním věku – 6-10 let – přibývají D, Dd; B, BT se objevují, banální odpovědi - po 10. roce se protokoly začnou podobat protokolům dospělých - diagnostické použití R.: 1, vývojová úroveň 2, diagnostika emocionálních poruch – zachycuje: a, citovou deprivaci b, anxiózní syndrom c, depresivní syndrom d, hraniční organizace osobnosti 2. TAT – u dětí - hlubší poznání vnitřního světa, způsob adaptace, obran a, Bellok – CAT (dětský apercepční test) - obrázky zvířat, neuplatnil se - původní předpoklad – děti se lépe projikují do zvířat – platí jen v omezené míře u mladších dětí b, Bellok – CAT – H - s obrázky lidí, také se nerozšířil c, Boš – Strnadová – CAT – O (dětský apercepční test Opařany) - předpoklad – vyprávěný příběh = výtvor probanda = výpověď o testovaném samém Administrace TAT - u školních dětí předložíme obrázky a hned zapisujeme – příběh, šok. reakce a chování probanda - u adolescentů někdy vše zadáváme písemnou formou – ke každému obrázku 1 list Rozbor příběhu a, klinický = žádné formální skórování - introspekční přístup: a, všechny příběhy přečíst, podtrhnout důležité b, přečíst podruhé, zhodnotit opakující se vzorce (opakující se intratestové vzorce chování osob v jednotlivých příbězích) b, psychometrický – příliš se neujal Interpretace - hlavní hrdina, hlavní téma, motivace a potřeby hrdiny, (síla já) - prostředí – vztah k uspokojování potřeb - pojetí postav – rodičovské, sourozenecké - významné konflikty, úzkosti, obrany proti konfliktům: 1, slabé x silné; 2, stažení se do sebe x pasivita; 3, potřeba manipulovat, ovládat atd.; interpretace já, atd. Diagnostické závěry - slouží k lepšímu poznání vnitřního světa probanda/ testovaného, potřeb interpersonálních vazeb - dá se rozpoznat svět psychotika, neurotika, psychopata 3. Doplňování vět - písemně, mladším dětem lze předčítat - zdroj hypotéz a námětů pro rozhovor 4. Doplňování příběhů - vhodné místo TAT pro děti s těžší zrakovou vadou 5. Scénické techniky a, Scénotest - rodinný život, figurky – má udělat scénku jako v divadle – uprostřed jeho rodiny (indiv.) - varianta – celá rodina staví – interakce - není jen diagnostický – dá se použít i terapeuticky (např. technika hraní role – dá se vracet zpět u scénotestu; děti to dělají raději než hrát divadlo) - od 3 let použitelné neomezeně nahoru - v pubertě – děti poněkud uražené, že se jim nabízejí hračky – spíše motivovat jako režisér, který tvoří scény, ne hračky ale postavy, kulisy; sestava hotová do ½ hodiny Hodnotí se: formální i obsahové charakteristiky sestavy, chování dítěte v průběhu metody a, organizace materiálu (chaotické = emocionální přetížení) b, bohatost (prázdné sestavy, přetížené – LMD, např.) c, ohrožování = úzkost (u dospívajících i potřeba soukromí) c, rigidita – u větších dětí – MR, obsese, úzkosti mas? d, útočnost – agresivní prvky e, rozložení v ploše f, obsah – symbolické vyjádření konfliktů b, totéž = test světa (Bühlerová) Grafické techniky a, Kresba postavy – Machoverová - postava libovolná, až je hotová – postava opačného pohlaví - poté jakési inquiry ke kresbě – jak je stará, povolání, povahové vlastnosti, tělesné schéma - proband se vědomě nebo nevědomě identifikuje s kreslenou postavou – projekce - osoba opačného pohlaví – identifikace i s jinou osobou, která je pro něj významná (zejména s rodinou postavou) - např. malý rozměr kresby – pocity méněcennosti; vztažené ruce – touha po kontaktu; zvýrazněná, zvláštní ústa – orální osobnost primitivní, regredující, závislá na alkoholu, atd. - Wágnerová – velikost postavy – malá = úzkostná, neurotické děti; kvalita čar = nadměrně pečlivé provedení – opět perfekcionističtí neurotici (úzkostnost); chybění podstatných částí těla (hlava, trup, končetiny, obličej) = inhibované děti, s adaptačními potížemi, vyčerpané; zvýrazněné oči – paranoidita; nohy – symbolem rovnováhy – opory těla; paže – krátké, deformované – komunikační obtíže b, Test stromu – Koch - strom = na symbolické úrovni kresba sama sebe; „nakresli ovocný strom“ - nahoře = ideály; dole = pudovost - všechny tyto kresebné testy – hypotetické c, Kresba rodiny - nakresli obrázek celé vaší rodiny, když jste všichni doma - pro větší děti, který by vyjadřoval život celé vaší rodiny - pro děti od 6ti do 12ti let – černou tužkou - po dokončení rozebrat, kdo je kdo a co dělají, atd.; neklást sugestivní otázky Hodnocení: a, které osoby nakresleny, které chybí - otec chybí častěji než matka - i kresby, na kterých není žádný člověk (zvířátka apod.) = dysfunkční rodiny - významné i zobrazení osob, které v rodině nežijí b, v jaké situaci je rodina nakreslená - menší děti – prostý výčet - chybí často zobrazení prostředí - situace vyjadřující pohodu nemusejí odpovídat realitě - v kresbě se může zobrazit konflikt - nápadnosti v zobrazení jednotlivých členů rodiny (zády, profilem, nápadně velká apod.); vyčerněná postava může být zdrojem strachu Note: Kresba začarované rodiny - doplňuje kresbu rodiny; obohacuje o symbolické vyjádření - po provedení kresby – zjišťujeme , čím dítě zdůvodní právě toto vyjádření